Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2077473_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som ændret ved lov nr.
1521 af 18. december 2018, lov nr. 1559 af 18. december 2018 og lov nr. 556 af 7. maj 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 86 a, stk. 5,
ændres »Politiet« til: »Transportministeren, eller den ministeren bemyndiger
dertil,«.
2.
I
§ 118, stk. 10,
indsættes som
5. pkt.:
»Ved fastsættelse af bøder for føreres og virksomheders overtrædelse af bestemmelserne om
afholdelse af det regulære ugentlige hvil, som er omfattet af 2. pkt., skal det indgå som en
særlig skærpende omstændighed, hvis hvilet tilbringes i køretøjet.«
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol af virksomheder,
installatører og værksteder på køre- og hviletidsområdet.
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kontrol med overholdelse af køre- og hviletidsreglerne
2.1.1.2. Kontrol med installatører og værksteder, der kan udføre installering,
eftersyn, kontrol og reparation af takografer
2.1.1.3. Hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol med virksomheder,
installatører og værksteder på køre- og hviletidsområdet
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Køre- og hviletidsreglerne
2.2.1.2. Færdselslovens sanktionsbestemmelser
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0003.png
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at gøre op med ulige konkurrencevilkår, nomadechauffører og social
dumping i vejtransportsektoren og sikre ordnede forhold.
Der er i vejtransportsektoren set eksempler på, at chauffører arbejder under ganske uacceptable
vilkår. Særligt uacceptable forhold blev afsløret i efteråret 2018, da der i regi af den fælles
myndighedsindsats for ordnede forhold blev gennemført en aktion mod opholdsstedet for en gruppe
udenlandske chauffører i Padborg, som var indlogeret under kummerlige forhold. Flere af
chaufførerne forklarede i den forbindelse bl.a. til pressen, at de boede i lastbilen i månedsvis.
Det bødeniveau, der i dag anvendes for ulovlig afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet,
nemlig et bødeniveau på 1.000 kr. til chaufføren og 2.000 kr. til virksomheden, vurderes at være for
lavt til at have den afskrækkende virkning, der er påkrævet for at sikre hensynet til chaufførernes
arbejdsvilkår.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at skærpe bødestraffen for ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet. Lovforslaget indeholder således retningslinjer for forhøjet
bødeudmåling for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet.
Lovforslaget indeholder desuden en præcisering af, at retten til adgang uden retskendelse til brug
for den administrative kontrol med virksomheders overholdelse af køre- og hviletidsreglerne og
kontrol med installatører og værksteder, der kan udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation
af takografer, er overgået til Transport- og Boligministeriet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol af virksomheder,
installatører og værksteder på køre- og hviletidsområdet.
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kontrol med overholdelse af køre- og hviletidsreglerne
Kontrol med overholdelse af reglerne om køre- og hviletid gennemføres på baggrund af reglerne i
kontroldirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af 15. marts 2006 om
minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr.
3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed og om ophævelse af
Rådets direktiv 88/599/EØF).
Det følger af kontroldirektivets artikel 2, stk. 1, at medlemsstaterne indfører en ordning med
hensigtsmæssig og regelmæssig kontrol både på vejene og hos virksomhederne. Kontrollen skal
hvert år omfatte et bredt, repræsentativt udsnit af mobile arbejdstagere, førere, virksomheder og
køretøjer inden for alle de transportkategorier, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne.
Det følger desuden af kontroldirektivets artikel 2, stk. 3, at mindst 30 pct. af det samlede antal
kontrollerede arbejdsdage kontrolleres på vejene og mindst 50 pct. hos virksomhederne.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0004.png
Vejsidekontrollen udføres af politiet, mens virksomhedskontrollen udføres af Færdselsstyrelsen.
2.1.1.2. Kontrol med installatører og værksteder, der kan udføre installering, eftersyn, kontrol og
reparation af takografer
Det følger af takografforordningens (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014
af 4. februar 2014 om takografer inden for vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om harmonisering af visse bestemmelser inden for
vejtransport) artikel 24, stk. 1, at medlemsstaterne autoriserer, kontrollerer regelmæssigt og
certificerer de installatører, værksteder og køretøjsfabrikanter, der kan udføre installering, eftersyn,
kontrol og reparation af takografer.
Det følger desuden af takografforordningens artikel 24, stk. 3, litra a, at autoriserede installatørers
og værksteders procedurer for håndtering af takografen tilses mindst hvert andet år. Disse tilsyn kan
foretages uden at gennemføre et besøg på stedet.
Det følger endvidere af takografforordningens artikel 24, stk. 3, litra b, at der også foretages
uanmeldte tekniske tilsyn hos autoriserede installatører og værksteder for at kontrollere de udførte
kalibreringer, kontroller og installeringer. Disse tilsyn skal årligt omfatte mindst 10 pct. af de
autoriserede installatører og værksteder.
Ifølge færdselslovens § 86 a, stk. 1, kan transport-og boligministeren fastsætte bestemmelser om
gennemførelsen, anvendelsen og kontrol med overholdelsen af Det Europæiske Fællesskabs og Den
Europæiske Unions forordninger og direktiver samt internationale aftaler, overenskomster eller
lignende om køre- og hviletid inden for vejtransport.
Det følger videre af § 86 a, stk. 3, at administrationen af de efter stk. 1 og 2 fastsatte bestemmelser
kan henlægges til anden offentlig myndighed, privat organisation el.lign., og at der i forbindelse
hermed kan fastsættes nærmere regler om særlig godkendelse af sådanne myndigheder eller
organisationer og i øvrigt fastsættes regler for myndighedens eller organisationens virksomhed i
forbindelse med administrationen af opgaverne.
Endelig følger det af § 86 a, stk. 4, at transport-og boligministeren i forbindelse med fastsættelsen af
nærmere regler om installatørers, værksteders og køretøjsfabrikanters adgang til at opnå autorisation
til at installere, kontrollere og reparere takografer, der er omfattet af de forordninger eller direktiver,
der er nævnt i stk. 1, eller af forskrifter, der er udstedt i medfør af stk. 1, kan fastsætte vilkår om, at
installatøren, værkstedet eller køretøjsfabrikanten underkaster sig tilsyn af en godkendt myndighed,
privat organisation el.lign.
Disse beføjelser er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1318 af 22. november 2018 om autorisation til
installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer (værkstedsautorisationsbekendtgørelsen).
Det følger af denne bekendtgørelse, at tilsynet med autoriserede installatører og værksteder
foretages dels af tilsynsvirksomheder, der er godkendt af Færdselsstyrelsen, og dels af
Færdselsstyrelsen. Det følger således af bekendtgørelsens § 16, stk. 1, at installatører og værksteder
mindst én gang hvert andet år skal lade en tilsynsvirksomhed, der er godkendt af Færdselsstyrelsen,
påse deres procedurer for håndtering af takografer, herunder de trufne sikkerhedsforanstaltninger og
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0005.png
håndteringen af værkstedskort, ligesom det følger af bekendtgørelsens § 17, stk. 1, at
Færdselsstyrelsen fører kontrol med installatører, værksteder og køretøjsfabrikanter.
Tilsynsvirksomhederne udfører deres tilsyn ved gennemgang af dokumenter fra installatøren eller
værkstedet og uden at gennemføre besøg hos disse. Færdselsstyrelsen foretager de uanmeldte tilsyn,
der er påkrævet efter takografforordningens artikel 24, stk. 3, litra b. Disse uanmeldte tilsyn sker
ved egentlige besøg hos installatøren eller værkstedet.
2.1.1.3 Hjemmelsgrundlaget for den administrative kontrol med virksomheder, installatører og
værksteder på køre- og hviletidsområdet
Det følger af færdselslovens § 86 a, stk. 5, at politiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig
legitimation har adgang til en virksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v.,
herunder materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med
bestemmelser fastsat i det Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser fastsat i medfør af stk. 1 og 2.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev opgaver vedrørende dansk og international regulering
af færdsel og færdselssikkerhed samt sager vedrørende færdselsadfærd overført fra Justitsministeriet
til Transport- og Boligministeriet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (ved Færdselsstyrelsen)
overtog i den forbindelse den administrative tilsynsopgave med kontrol af overholdelsen af køre- og
hviletidsreglerne fra politiet.
De administrative kontrolopgaver på køre- og hviletidsområdet har således siden 2015 hørt under
Transport- og Boligministeriets ressortområde, herunder også adgangen uden retskendelse til en
virksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v. med henblik på at føre kontrol
med bestemmelser fastsat i det Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger
om køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser fastsat i medfør af stk. 1 og 2.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er efter Transport- og Boligministeriets opfattelse af væsentlig betydning, at der kan
gennemføres virksomhedskontrol og kontrol med værksteder og installatører uden retskendelse,
hvis kontrollen skal kunne gennemføres effektivt og fleksibelt. Det må desuden antages, at
muligheden for, at der vil kunne foretages uanmeldte kontrolbesøg, vil have en præventiv effekt.
Dertil kommer, at det følger af både kontroldirektivet og takografforordningen, at der skal udføres
kontrol hos virksomhederne.
Som ovenfor beskrevet, er det i dag Færdselsstyrelsen og ikke politiet, der udfører henholdsvis
virksomhedskontrollen på køre- og hviletidsområdet og uanmeldte tekniske tilsyn hos autoriserede
installatører og værksteder, der udfører installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer.
Transport- og Boligministeriet finder på den baggrund, at bestemmelsen i færdselslovens § 86 a,
stk. 5, bør ændres, så ordlyden bringes i overensstemmelse med det aktuelle ressortansvar, hvorefter
de administrative kontrolopgaver på køre- og hviletidsområdet varetages af Transport- og
Boligministeriet ved Færdselsstyrelsen.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0006.png
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i færdselslovens § 86 a, stk. 5, ændres, så det præciseres, at det
er transportministeren eller den han bemyndiger hertil, der har adgang til en virksomheds
forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der opbevares i elektronisk
form, med henblik på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske Fællesskabs og
Den Europæiske Unions forordninger om køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser
fastsat i medfør af færdselslovens § 86 a, stk. 1 og 2.
Der vil på den måde ikke være tvivl om, at Færdselsstyrelsen som hidtil kan foretage administrativ
kontrol med overholdelsen af køre- og hviletidsreglerne og kontrol med installatører og værksteder,
der kan udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer.
2.2. Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1 Køre- og hviletidsreglerne
Reglerne på køre- og hviletidsområdet findes bl.a. i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for
vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt
ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre- og hviletidsforordningen).
Bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen suppleres af bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014 om takografer inden for
vejtransport, om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for
vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om
harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (takografforordningen).
Køre- og hviletidsforordningen og takografforordningen gælder
med visse undtagelser
for
godstransport med lastbil og personbefordring med bus og indeholder navnlig regler om, hvor
længe en fører maksimalt må køre, og hvornår og hvor længe føreren skal hvile. Formålet med
reglerne er at harmonisere vilkårene for konkurrencen mellem de forskellige former for
landtransport, navnlig vejtransporten, og at forbedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden, jf.
køre- og hviletidsforordningens artikel 1.
Desuden indeholder FN’s europæiske overenskomst af 1. juli 1970 om arbejdet for besætninger på
køretøjer i international vejtransport (AETR-overenskomsten) regler om køre- og hviletid og
kontrolapparater, som i det væsentligste svarer til bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen
og takografforordningen. Det er i EU-reglerne nærmere præciseret, hvornår AETR-overenskomsten
finder anvendelse i stedet for EU-reglerne, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 2 og
takografforordningens artikel 3.
I køre- og hviletidsforordningen forstås et hvil som enhver sammenhængende periode, i hvilken
føreren frit kan disponere over sin tid, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra f.
Der findes dels de daglige hviletider, der er beskrevet i køre- og hviletidsforordningens artikel 4,
litra g. Daglig hviletid forstås som den daglige periode, i hvilken føreren frit kan disponere over sin
tid. Dette begreb dækker både regulære daglige hviletider og reducerede daglige hviletider.
Regulære daglige hviletider forstås som ethvert hvil på mindst 11 timer. En regulær daglig hviletid
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0007.png
kan subsidiært tages i to perioder, hvoraf den første periode skal være på mindst tre
sammenhængende timer og den anden på mindst 9 sammenhængende timer. Reducerede daglige
hviletider forstås som ethvert hvil på mindst 9 timer, men mindre end 11 timer.
Der findes derudover ugentlige hviletider, der er beskrevet i køre, og hviletidsforordningens artikel
4, litra h. Ugentlig hviletid forstås som en ugentlig periode, i hvilken føreren frit kan disponere over
sin tid. Dette begreb dækker både over regulære ugentlige hviletider og reducerede ugentlige
hviletider. Regulære ugentlige hviletider forstås som ethvert hvil på mindst 45 timer. Reducerede
ugentlige hviletider forstås som ethvert hvil, som er mindre end 45 timer, men som under visse
betingelser, der følger af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 6, kan reduceres til mindst
24 timer i træk.
Det følger af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, at såfremt en fører vælger dette, kan
daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider, der tages borte fra hjemstedet, tilbringes i
køretøjet, hvis dette er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet holder stille.
Det kan heraf udledes, at det regulære ugentlige hvil ikke kan tilbringes i køretøjet. Denne
fortolkning er bekræftet af EU-domstolen, der den 20. december 2017 afsagde dom i den såkaldte
Vaditrans-sag (C102/16). EU-domstolen fandt i den forbindelse, at eftersom køre- og
hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8 udtrykkeligt omfatter daglige hvil og reducerede ugentlige
hvil, følger det deraf, at en fører ikke kan tilbringe regulære ugentlige hvil i køretøjet. EU-
domstolen fandt desuden, at en fortolkning, hvorefter regulære ugentlige hviletider ikke kan
tilbringes i køretøjet, klart tilsigter at nå køre- og hviletidsforordningens mål om at forbedre føreres
arbejdsvilkår og færdselssikkerheden. Domstolen anførte i den forbindelse, at en førerkabine ikke
synes at udgøre en hvileplads, der er egnet til længere hviletider end daglige hvil og reducerede
ugentlige hvil, og at førere bør have mulighed for at tilbringe regulære ugentlige hvil et sted med
tilpassede og tilstrækkelige betingelser for indkvartering.
Forordningen indeholder ikke yderligere bestemmelser, der regulerer, hvorledes føreren skal
tilbringe sine regulære ugentlige hviletider, men udelukker alene, at regulære ugentlige hviletider
kan tilbringes i køretøjet. Forordningen indeholder heller ikke yderligere bestemmelser, der
beskriver, hvornår det regulære ugentlige hvil må anses som afholdt i køretøjet i strid med køre- og
hviletidsreglerne.
Køre- og hviletidsreglerne er umiddelbart gældende i dansk ret, idet disse er reguleret på
forordningsniveau. Det fremgår dog af køre- og hviletidsforordningens artikel 19, stk. 1, at
medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af bestemmelserne i køre-
og hviletidsforordningen og takografforordningen. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt
forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning og må ikke medføre forskelsbehandling.
2.2.1.2 Færdselslovens sanktionsbestemmelser
Ifølge færdselslovens § 118, stk. 10, kan der i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fastsættes
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes
straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelserne i de
forordninger, der er nævnt i færdselslovens § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0008.png
I § 11 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- og hviletidsbestemmelser i vejtransport
(køre- og hviletidsbekendtgørelsen) er det fastsat, hvilke bestemmelser i køre- og
hviletidsforordningen der er strafsanktioneret. Blandt de bestemmelser, der er strafsanktioneret, er
køre- og hviletidsforordningens bestemmelser om hviletid (artikel 8-9).
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 13, at der for overtrædelse af bestemmelser i de
forordninger, der er nævnt i færdselslovens § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1, kan pålægges ejeren eller brugeren af køretøjet
bødeansvar for førerens overtrædelse af reglerne, selvom overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som
forsætlig eller uagtsom. Der kan desuden pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens kapitel 5, jf. færdselslovens § 118, stk. 14. Bestemmelserne herom
fremgår desuden af køre- og hviletidsbekendtgørelsens § 13, om objektivt individualansvar samt §
14, om ansvaret for juridiske personer.
Det følger desuden af færdselslovens § 118 a, stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 1, at bøder for overtrædelse af
bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1, udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som er
delelige med 500.
Det følger endvidere af færdselslovens § 118 a, stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 2, at der skal ske
sammenlægning af bødestraffen for hver overtrædelse, når der er begået flere overtrædelser af
bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen, takografforordningen og køre- og
hviletidsbekendtgørelsen (absolut kumulation).
Det følger endelig af færdselslovens § 118 a, stk. 5, 3. -5. pkt., at en førers samlede bøde efter § 118
a, stk. 5, 1. og 2. pkt., i en kontrolperiode maksimalt kan udgøre 30.000 kr. (bødeloft), og at i de
tilfælde, hvor bødeloftet finder anvendelse for føreren, kan virksomhedens samlede bøde maksimalt
udgøre 60.000 kr. pr. fører. Bødeloftet gælder dog ikke i de tilfælde, hvor der foreligger særligt
skærpende omstændigheder.
Ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloven og pasloven blev der indført et
gradueret bødesystem for overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen, så der for førerens
vedkommende fastsættes en bøde på 100 kr. for hver gang den fastsatte grænse for køretid eller
hviletid overskrides med en procent. Samtidig straffes virksomheden med en bøde på det dobbelte,
hvilket vil sige 200 kr. for hver procent. Der er ikke i forarbejderne til færdselsloven angivet
retningslinjer for bødeniveauet, der konkret adresserer ulovlig afholdelse af det regulære ugentlige
hvil i køretøjet.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 475 af 31. maj 2000 om ændring af færdselsloven, at der
alene udmåles en skærpet bøde for overtrædelse af færdselsloven i gentagelsestilfælde, hvis der
enten ved lovgivning eller ved administrative retningslinjer er fastsat bestemmelse herom. Hvad
angår overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, er der ikke fastsat bestemmelser om udmåling af
skærpede bøder i gentagelsestilfælde. Det skyldes de særlige kontrolmetoder, der anvendes på køre-
og hviletidsområdet. Køre- og hviletidsovertrædelser konstateres ved aflæsning af takograf, hvor
man kontrollerer 1 måned bagud (dvs. indeværende dag samt forudgående 28 dage). I modsætning
til det øvrige færdselsområde, er der således hver gang tale om en lang kontrolperiode, inden for
hvilken samtlige overtrædelser kan konstateres. Ligeledes er de fastsatte bødetakster af en sådan
størrelse, at der ikke er behov for at forhøje bøden i gentagelsestilfælde.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0009.png
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Køre- og hviletidsreglerne, herunder forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet, er aktuelt genstand for forhandling i forbindelse med Europa-Kommissionens såkaldte
første Vejpakke (forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006, for så vidt angår minimumskravene for
maksimal daglig og ugentlig køretid, minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid og
forordning (EU) nr. 165/2014, for så vidt angår lokalisering ved hjælp af takografer (KOM(2017)
277)).
Forhandlingerne om Vejpakken har været langstrakte og svære, og der er risiko for, at en afslutning
af forhandlingerne kan trække ud. Transport- og Boligministeriet forventer, at forbuddet mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet opretholdes i forbindelse med forhandlingerne,
idet forbuddet både er indeholdt i Rådets generelle indstilling af 3. december 2018 og Europa-
Parlamentets holdning af 4. april 2019. Forslagets endelige vedtagelse afventer trilog-forhandlinger
mellem Rådet, Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet. Transport- og Boligministeriet
finder det derfor hensigtsmæssigt at regulere sanktionsniveauet for ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet på nuværende tidspunkt.
Forbuddet mod afholdelse af regulære ugentlige hvil i køretøjet har ikke tidligere været håndhævet
systematisk, og bl.a. derfor er der ikke taget stilling til sanktionsniveauet i færdselsloven, ligesom
der ikke ses at findes fast retspraksis for sanktionsniveauet.
Politiet har dog fra sommeren 2018 taget initiativ til at skærpe kontrollen med chaufførers ulovlige
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet.
I forbindelse med den skærpede kontrol med chaufførers ulovlige afholdelse af det regulære
ugentlige hvil i køretøjet har Rigsadvokaten påpeget, at ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet i tråd
med opbygningen af sanktionsniveauet på køre- og hviletidsområdet, hvor der ved gradueringen af
bødestørrelserne tages hensyn til den fare, en overtrædelse udgør for færdselssikkerheden, vil skulle
anses som en overtrædelse af ordensmæssig karakter, da ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet ikke
udgør en væsentlig fare for færdselssikkerheden.
Justitsministeriet har i den forbindelse oplyst, at der i forbindelse med håndhævelsen
indledningsvist er blevet nedlagt påstand om bøde på 1.000 kr. til chaufføren for afholdelse af
ulovligt hvil i køretøjet. Derudover er det almindelige udgangspunkt på køre- og hviletidsområdet,
hvorefter der udmåles en bøde af dobbelt størrelse til virksomheden, fulgt, og der er således udmålt
en bøde på 2.000 kr. til virksomheden i forbindelse med overtrædelser af forbuddet.
Transport- og Boligministeriet deler Rigsadvokatens opfattelse af, at ulovlig afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet næppe kan anses for en væsentligt trafikfarlig disposition. Dette
skyldes bl.a., at chaufføren ikke er forpligtet til at hvile sig under afholdelsen af det regulære
ugentlige hvil. Chaufføren vil for eksempel på lovlig vis kunne afholde sit regulære ugentlige hvil
uden for køretøjet, selvom han ikke hviler sig på noget tidspunkt i perioden. Chaufføren vil dog
ikke på lovlig vis kunne afholde sit regulære ugentlige hvil i køretøjet, selvom han hviler sig i store
dele af perioden. Bestemmelsens hovedsigte er således snarere at forbedre chaufførernes
arbejdsvilkår. Hensynet til forbedringen af chaufførernes arbejdsvilkår er et vægtigt hensyn og er et
af hovedhensynene bag køre- og hviletidsreglerne.
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0010.png
Der er i vejtransportsektoren set eksempler på, at chauffører arbejder under ganske uacceptable
vilkår. Særligt uacceptable forhold blev afsløret i efteråret 2018, da der i regi af den fælles
myndighedsindsats for ordnede forhold blev gennemført en aktion mod opholdsstedet for en gruppe
udenlandske chauffører i Padborg, som var indlogeret under kummerlige forhold. Flere af
chaufførerne forklarede i den forbindelse bl.a. til pressen, at de boede i lastbilen i månedsvis.
Formålet med lovforslaget er at gøre op med ulige konkurrencevilkår, nomadechauffører og social
dumping i vejtransportsektoren og sikre ordnede forhold. I forlængelse heraf vurderes et
bødeniveau på 1.000 kr. til chaufføren og 2.000 kr. til virksomheden at være for lavt til at have den
afskrækkende virkning, der er påkrævet for at sikre hensynet til chaufførernes arbejdsvilkår.
Det sædvanlige sanktionssystem på køre- og hviletidsområdet er gradueret efter, hvor stor en fare
overtrædelsen udgør for færdselssikkerheden. Formålet med forbuddet mod afholdelse af det
regulære ugentlige hvil i køretøjet er imidlertid primært at sikre chaufførernes arbejdsvilkår og kun i
mindre grad hensynet til færdselssikkerheden. Derfor er denne type af overtrædelse atypisk i
sammenligning med de øvrige overtrædelser på køre- og hviletidsområdet, hvorfor det sædvanlige
sanktionssystem på køre- og hviletidsområdet kan synes mindre hensigtsmæssigt at anvende i
forhold til ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet. Sanktionsniveauet for denne type af overtrædelse
kan således ikke alene fastsættes ud fra dens fare for færdselssikkerheden.
Bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet bør fastsættes til et så højt niveau, at det har
en tilstrækkeligt effektiv og afskrækkende virkning. Bødeniveauet bør være en klar tilkendegivelse
om, at ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet anses som en grov overtrædelse af køre- og
hviletidsreglerne, hvorfor bødeniveauet bør være markant højere end sædvanligt
Til gengæld bør bødeniveauet ikke fastsættes så højt, at det bedre kan betale sig for chaufførerne og
virksomhederne, hvis der slet ikke afholdes et hvil.
Det foreslås derfor, at bøden fastsættes til det samme bødeniveau som manglende afholdelse af
ugehvil, hvor der foreligger en overtrædelse af reglerne på 100 pct. Manglende afholdelse af
ugehvil sanktioneres takstmæssigt med en bøde på 10.000 kr. til chaufføren og en bøde på 20.000
kr. til virksomheden.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes et nyt 5. punktum i færdselslovens § 118, stk. 10,
hvorefter det skal anses for en særligt skærpende omstændighed, hvis det regulære ugentlige hvil
tilbringes i køretøjet.
Det er Transport- og Boligministeriets opfattelse, at der i lighed med de øvrige overtrædelser på
køre- og hviletidsområdet ikke bør udmåles en skærpet bøde i gentagelsestilfælde. Det foreslåede
bødeniveau er fastlagt til det samme niveau som for slet ikke at afholde et hvil. Da der ikke for de
øvrige køre- og hviletidsovertrædelser udmåles forhøjede bøder i gentagelsestilfælde, ville
udmåling af en forhøjet bøde i gentagelsestilfælde for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet betyde,
at det i gentagelsestilfælde ville give en højere bøde at afholde ulovligt hvil i køretøjet end slet ikke
at afholde et hvil, hvilket vil være til skade for færdselssikkerheden. Endvidere er det foreslåede
bødeniveau i sig selv er af en sådan størrelse, at det må forventes at have en præventiv effekt.
De angivne retningslinjer afskærer ikke domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i op- eller
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0011.png
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Som det fremgår af pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fremgår det ikke af køre-
og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, hvorvidt en chauffør skal opholde sig i køretøjet under
hele det regulære ugentlige hvil for at overtræde forbuddet, eller om kortere ophold i køretøjet i
forbindelse med afholdelsen af det regulære ugentlige hvil accepteres. Der ses heller ikke at være
retspraksis fra den Europæiske Unions Domstol eller tilkendegivelser fra Europa-Kommissionen,
der kan bidrage til forståelsen af dette.
Europa-Kommissionen har dog i april 2019 orienteret om, at Kommissionen på baggrund af bidrag
fra medlemsstaterne vil forberede et vejledningsnotat om håndhævelsen af forbuddet mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet. Dette vejledningsnotat må forventes at kunne
bidrage til forståelsen af, hvornår et hvil er ”tilbragt i” køretøjet
i strid med køre- og
hviletidsreglerne.
Ordlyden af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, kan give udfordringer i forhold til
håndhævelse og retsforfølgning af overtrædelser af forordningens forbud mod afholdelse af hvil i
køretøjet. Det er imidlertid Transport- og Boligministeriets opfattelse, at de enkelte medlemsstater
ikke bør udfylde og dermed præcisere forordningens bestemmelse om regulære ugentlige hvil
nærmere ved national lovgivning, når Kommissionen har meddelt, at den vil udarbejde et
vejledningsnotat om håndhævelsen af forbuddet for at sikre, at forbuddet håndhæves ensartet i alle
medlemsstater.
Når Kommissionens vejledningsnotat er udarbejdet, vil det blive indarbejdet i Færdselsstyrelsens
vejledning om reglerne på køre- og hviletidsområdet, hvorefter håndhævelse og retsforfølgning vil
kunne tage udgangspunkt i denne vejledning.
Indtil Kommissionens vejledningsnotat eller yderligere fortolkningsbidrag foreligger, vil forbuddet
som minimum kunne anses for overtrådt, hvis det ud fra en almindelig bevismæssig vurdering kan
lægges til grund, at føreren anvender køretøjet som det primære opholdssted i forbindelse med
afholdelse af det regulære ugentlige hvil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Principperne for agil lovgivning er ikke relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0012.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, udelukker, at det regulære ugentlige hvil kan
tilbringes i køretøjet. Det er i medfør af køre- og hviletidsforordningens artikel 19, stk. 1, overladt
til medlemsstaterne at fastsætte sanktioner for overtrædelser af bestemmelserne i forordningen.
Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende
virkning og må ikke medføre forskelsbehandling. Lovforslagets foreslåede retningslinjer for
sanktionsniveauet er fastsat i overensstemmelse med køre- og hviletidsforordningens artikel 19.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis
nej, anfør
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør
”Ingen”)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, udelukker, at det
regulære ugentlige hvil kan tilbringes i køretøjet. Det er i medfør
af køre- og hviletidsforordningens artikel 19, stk. 1, overladt til
medlemsstaterne at fastsætte sanktioner for overtrædelser af
bestemmelserne i forordningen. Sanktionerne skal være effektive,
stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende
virkning og må ikke medføre forskelsbehandling. Lovforslagets
foreslåede retningslinjer for sanktionsniveauet er fastsat i
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0013.png
overensstemmelse med køre- og hviletidsforordningens artikel
19.
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 86 a, stk. 5, at politiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig
legitimation har adgang til en virksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v.,
herunder materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med
bestemmelser fastsat i det Europæiske Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om
køre- og hviletid inden for vejtransport og bestemmelser fastsat i medfør af stk. 1 og 2. Der
henvises herved nærmere til pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev opgaver vedrørende dansk og international regulering
af færdsel og færdselssikkerhed samt sager vedrørende færdselsadfærd overført fra Justitsministeriet
til Transport- og Boligministeriet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (ved Færdselsstyrelsen)
overtog i den forbindelse den administrative tilsynsopgave med kontrol af overholdelsen af køre- og
hviletidsreglerne fra politiet.
Med den foreslåede bestemmelse ændres færdselslovens
§ 86 a, stk. 5,
således at det præciseres, at
det er transportministeren, eller den ministeren bemyndiger hertil, der har adgang til en
virksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer m.v., herunder materiale, der opbevares
i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i det Europæiske
Fællesskabs og Den Europæiske Unions forordninger om køre- og hviletid inden for vejtransport,
og bestemmelser fastsat i medfør af færdselslovens § 86 a, stk. 1 og 2. § 86 a, stk. 5, vil hermed
blive bragt i overensstemmelse med den aktuelle ressortfordeling, hvorefter de administrative
kontrolopgaver på køre- og hviletidsområdet varetages af Transport- og Boligministeriet ved
Færdselsstyrelsen.
Den foreslåede ændring indebærer ikke en udvidelse af myndighedernes adgang til at foretage
tvangsindgreb udenfor strafferetsplejen i forhold til den gældende adgang. Der er alene tale om, at
ordlyden af bestemmelsen bringes i overensstemmelse med det aktuelle ressortansvar, hvorefter den
administrative kontrol foretages af Transport- og Boligministeriet ved Færdselsstyrelsen. Kontrollen
er således fortsat begrænset til de lokaler, hvorfra virksomheden drives, og omfatter ikke privat
beboelse, medmindre forretningskontoret mv. drives derfra. Både offentlige og private
virksomheder er ligeledes fortsat omfattet af bestemmelsens kontrolområde. Transportministeren
ved Færdselsstyrelsen kan således udføre kontrol af offentlige og private virksomheder, der udfører
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0014.png
transport omfattet af køre- og hviletidsreglerne, samt installatører og værksteder, der udfører
installering, eftersyn, kontrol og reparation af takografer.
Bestemmelsen i færdselslovens § 86 a, stk. 5, vil som hidtil være omfattet af lov nr. 442 af 9. juni
2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter med
senere ændringer (retssikkerhedsloven). Denne lovs processuelle regler skal således overholdes ved
gennemførelsen af virksomhedskontrollen og kontrollen med værksteder og installatører. Dette
indebærer bl.a., at virksomheden som hovedregel skal underrettes forud for gennemførelsen af en
beslutning om iværksættelse af kontrol uden retskendelse, jf. lovens § 5, stk. 1, medmindre man
efter en konkret vurdering finder, at kravet om en sådan forudgående underretning helt eller delvist
kan fraviges i medfør af lovens § 5, stk. 4.
Det følger således af retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, at reglerne i § 5, stk. 1-3, kan fraviges helt
eller delvis, hvis øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives, hvis hensynet til parten selv taler for det, eller partens rettigheder findes
at burde vige for afgørende hensyn til andre private eller offentlige interesser, hvis det er
nødvendigt af hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder
forholdet til EU, eller hvis forudgående underretning viser sig umulig eller uforholdsmæssig
vanskelig.
Det følger af takografforordningens artikel 24, stk. 3, litra b, at der skal foretages uanmeldte
tekniske tilsyn hos autoriserede installatører og værksteder for at kontrollere de udførte
kalibreringer. Derfor vil denne type kontrol kunne ske uden forudgående underretning.
Til nr. 2
Det følger af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, at såfremt en fører vælger dette, kan
daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider, der tages borte fra hjemstedet, tilbringes i
køretøjet, hvis dette er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet holder stille.
Det kan heraf udledes, at det regulære ugentlige hvil ikke kan tilbringes i køretøjet.
Ifølge færdselslovens § 118, stk. 10, kan der i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fastsættes
straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. Der kan endvidere fastsættes
straf i form af bøde eller fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i de
forordninger, der er nævnt i færdselslovens § 86 a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1.
I § 11 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i
vejtransport (køre- og hviletidsbekendtgørelsen) er det fastsat, hvilke bestemmelser i køre- og
hviletidsforordningen der er strafsanktioneret. Blandt de bestemmelser, der er strafsanktioneret, er
køre- og hviletidsforordningens bestemmelser om hviletid (artikel 8-9).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes et nyt
§ 118, stk. 10, 5. pkt.
i færdselsloven, hvorefter det ved
fastsættelse af bøder for føreres og virksomheders overtrædelse af bestemmelserne om afholdelse af
det regulære ugentlige hvil, skal indgå som en særlig skærpende omstændighed, hvis hvilet
tilbringes i køretøjet.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0015.png
Det foreslås i forlængelse heraf, at retningslinjerne for udmåling af bøder for ulovlig afholdelse af
regulært ugentligt hvil i køretøjet fastsættes til en bøde på 10.000 kr. til føreren og en bøde på
20.000 kr. til virksomheden.
Køre- og hviletidsreglerne indeholder heller ikke bestemmelser, der nærmere regulerer, hvor det
regulære ugentlige hvil skal holdes, udover at det ikke kan tilbringes i køretøjet.
Køretøjet forstås i overensstemmelse med køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra b, som et
motorkøretøj, et trækkende køretøj, en påhængsvogn eller en sættevogn eller en kombination af
disse køretøjer. Det regulære ugentlige hvil må således hverken afholdes i det trækkende køretøj,
sættevogn eller påhængsvogn, hverken når disse er koblet sammen, eller når sættevogn eller
påhængsvogn måtte være frakoblet.
Et hvil er i køre- og hviletidsforordningens artikel 4, litra h, defineret som enhver sammenhængende
periode, i hvilken føreren frit kan disponere over sin tid. Et regulært ugentligt hvil er i køre- og
hviletidsforordningens artikel 4, litra f, defineret som ethvert hvil på mindst 45 timer.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvornår det regulære ugentlige hvil anses for tilbragt i køretøjet i
strid med køre- og hviletidsreglerne, fremgår det af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at en mere præcis beskrivelse heraf afventer et vejledningsnotat fra Kommissionen
eller andre fortolkningsbidrag. Indtil Kommissionens vejledningsnotat eller yderligere
fortolkningsbidrag foreligger, vil forbuddet som minimum kunne anses for overtrådt, hvis det ud fra
en almindelig bevismæssig vurdering kan lægges til grund, at føreren anvender køretøjet som det
primære opholdssted i forbindelse med afholdelse af det regulære ugentlige hvil.
Med den foreslåede ændring vil det skulle anses for en særligt skærpende omstændighed, hvis det
regulære ugentlige hvil afholdes i køretøjet. Når det anses for en særligt skærpende omstændighed,
medfører det, at bødeloftet i færdselslovens § 118 a, stk. 5, på henholdsvis 30.000 kr. til føreren og
60.000 kr. til virksomheden ikke finder anvendelse på overtrædelsen. Det vil sige, at en fører og en
virksomhed inden for en kontrolperiode kan pålægges en bøde svarende til bødeloftet med tillæg af
eventuelle bøder for overtrædelse af forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i
køretøjet, samt eventuelle øvrige overtrædelser, der heller ikke er omfattet af bødeloftet.
Forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet regulerer
i modsætning til de
øvrige regler om hvil
ikke, hvor længe der skal hviles. Det er i stedet en bestemmelse om de
stedlige begrænsninger for afholdelse af det regulære ugentlige hvil. Det vil sige en bestemmelse
om, hvor der ikke kan hviles.
Overtrædelse af forbuddet kan derfor ikke anses som en procentvis overtrædelse af reglerne om
hvil. Derfor vil færdselslovens regler om frakendelse af førerretten til tunge køretøjer på baggrund
af køre- og hviletidsovertrædelser, der følger af færdselslovens §§ 129 a og 129 b, hvor der er tale
om procentvise overtrædelser, ikke finde anvendelse. Der kan således ikke ske frakendelse af
førerretten til tunge køretøjer, hverken betinget eller ubetinget, på baggrund af overtrædelser af
forbuddet mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 80: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bødeniveauet for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjet m.v.), fra transportministeren
2077473_0016.png
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft 1. marts 2020.
Det bemærkes generelt, at det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om strafbarhed og
straf afgøres efter den straffelovgivning, som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen pådømmes.
Er handlingen foretaget før den nye lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere end efter
de regler, som var gældende på gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1, medfører således, at
lovforslagets bestemmelser om skærpet bødestraf alene vil omfatte overtrædelser af forbuddet mod
afholdelse af det regulære ugentlige hvil i køretøjet, som begås efter lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten efter lovens
ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland. Nærværende lovforslag
om ændring af færdselsloven indeholder derfor ikke en anordningsbestemmelse om, at lovforslagets
regler kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland, og af den grund er der ikke indsat en
territorialbestemmelse i lovforslaget.
16