Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Regionsrådsformanden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Telefon
+45 38 66 50 00
Web
www.regionh.dk
Dato: 12. september 2019
Kære Finn E. Christensen
Tak for din henvendelse vedrørende Hornbækbanen.
Som landets eneste region klarer halvdelen af borgerne i hovedstadsregionen hverda-
gens gøremål uden en bil
–
og andelen af cykel- og kollektive rejser er markant større
her i forhold til resten af landet. Men det er også i hovedstadsområdet, at trængslen er
størst og den kommende vækst lægger pres på hele trafiksystemet. En væsentlig faktor
for at få mobilitet i hovedstadsregionen til at fungere optimalt er, at det kollektive tra-
fiksystem er et attraktivt tilvalg for flest mulige pendlere på daglig basis.
Lokalbanerne er rygraden i det kollektive trafiknet i Nordsjælland og er sammen med
det øvrige R-net med til at give borgere et alternativ til bilen. Regionen varetager kol-
lektiv trafikbetjening af regionale mål på tværs af kommuner.
Det overordnede økonomiske ansvar
Regionen har ansvar som trafikkøber og betaler for investeringer i materiel og infra-
struktur på lokalbanen. Lokaltog A/S ejer infrastrukturen og har ansvaret for togdrif-
ten. Region Hovedstaden finansierer hvert år driften af Lokaltog A/S via Movia i form
af et årligt driftstilskud. Regionen modtager årligt et investeringstilskud fra staten til
lokalbanerne.
Udover drift og vedligehold af lokalbanerne betaler Region Hovedstaden for leasing af
togmateriel samt for fornyelse og udvidelser af infrastrukturen. Overkørsler på lokal-
banen er Banedanmarks ansvar.
Fakta om Hornbækbanen
Passagerer på Hornbækbanen benytter i høj grad banen som forbindelse videre til Hil-
lerød og København. Størstedelen af passagererne benytter banen i myldretiden. Her-
udover benyttes banen af turister og sommerhusbeboere langs nordkysten. Hvis tog-
passagererne på Hornbækbanen tog bilen til Hillerød og København i stedet, ville det
medvirke til en øget trængsel på de i forvejen hårdt pressede indfaldsveje til Køben-
havn.
•
•
•
Der har i juli måned været mere end 85.000 påstigere i alt på stræknin-
gen.
Der har i de første syv måneder af 2019 på en gennemsnitlig hverdag
været mere end 5.000 daglige påstigere på strækningen.
Der har på Helsingør Station på en gennemsnitlig hverdag (i 1. og 2.
kvartal) været 1.550 på- og afstigere.