Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2075970_0001.png
Regionsrådsformanden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Telefon
+45 38 66 50 00
Web
www.regionh.dk
Dato: 12. september 2019
Kære Finn E. Christensen
Tak for din henvendelse vedrørende Hornbækbanen.
Som landets eneste region klarer halvdelen af borgerne i hovedstadsregionen hverda-
gens gøremål uden en bil
og andelen af cykel- og kollektive rejser er markant større
her i forhold til resten af landet. Men det er også i hovedstadsområdet, at trængslen er
størst og den kommende vækst lægger pres på hele trafiksystemet. En væsentlig faktor
for at få mobilitet i hovedstadsregionen til at fungere optimalt er, at det kollektive tra-
fiksystem er et attraktivt tilvalg for flest mulige pendlere på daglig basis.
Lokalbanerne er rygraden i det kollektive trafiknet i Nordsjælland og er sammen med
det øvrige R-net med til at give borgere et alternativ til bilen. Regionen varetager kol-
lektiv trafikbetjening af regionale mål på tværs af kommuner.
Det overordnede økonomiske ansvar
Regionen har ansvar som trafikkøber og betaler for investeringer i materiel og infra-
struktur på lokalbanen. Lokaltog A/S ejer infrastrukturen og har ansvaret for togdrif-
ten. Region Hovedstaden finansierer hvert år driften af Lokaltog A/S via Movia i form
af et årligt driftstilskud. Regionen modtager årligt et investeringstilskud fra staten til
lokalbanerne.
Udover drift og vedligehold af lokalbanerne betaler Region Hovedstaden for leasing af
togmateriel samt for fornyelse og udvidelser af infrastrukturen. Overkørsler på lokal-
banen er Banedanmarks ansvar.
Fakta om Hornbækbanen
Passagerer på Hornbækbanen benytter i høj grad banen som forbindelse videre til Hil-
lerød og København. Størstedelen af passagererne benytter banen i myldretiden. Her-
udover benyttes banen af turister og sommerhusbeboere langs nordkysten. Hvis tog-
passagererne på Hornbækbanen tog bilen til Hillerød og København i stedet, ville det
medvirke til en øget trængsel på de i forvejen hårdt pressede indfaldsveje til Køben-
havn.
Der har i juli måned været mere end 85.000 påstigere i alt på stræknin-
gen.
Der har i de første syv måneder af 2019 på en gennemsnitlig hverdag
været mere end 5.000 daglige påstigere på strækningen.
Der har på Helsingør Station på en gennemsnitlig hverdag (i 1. og 2.
kvartal) været 1.550 på- og afstigere.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 75: Henvendelse af 7/9-19 vedrørende Hornbækbanen, fra Finn E. Christensen, Helsingør samt Region Hovedstadens svar herpå
2075970_0002.png
Man kan sagtens opleve, at der er tog hvor der på nogle delstrækninger ikke er ret
mange med
lige som der på vejene ikke er ret mange biler uden for myldretiden. Det
handler om frekvens og rejsemønstre hen over en dag, hvor størstedelen af passage-
rerne typisk rejser i myldretiden. Selvom belægningsprocenten kan være lav uden for
myldretiden, er den på enkelte togafgange i myldretiden så høj, at det er nødvendigt at
køre med to sammenkoblede togsæt.
Lokaltog som del af en grøn omstilling
Region Hovedstadens har i 2019 afsat 1 mio. kr. til at undersøge mulighederne for fos-
silfri drift af lokaltogene. I dag kører lokaltogene på diesel, som er baseret på fossile
brændsler. Undersøgelsen er ikke afsluttet, men vil blive brugt som grundlag for be-
slutning om fremadrettet at opfylde miljøpolitiske mål for en grøn omstilling af lokal-
banerne.
Vi arbejder på at finde finansiering til en renovering af Hornbækbanen, som er yderst
tiltrængt. En renovering af banens infrastruktur vil tilsammen med en fremtidig ud-
skiftning af lokaltog til eldrevne tog medvirke til at nedbringe støjniveauet omkring
banen.
Trafikproblemer ved overskæringer.
Med hensyn til din bekymring omkring forværring af trafikken ved Kronborgvej, aner-
kender vi, at der kan forekomme opstuvning af biltrafik, når bomme er nede indenfor
byområder. Men når der etableres nye boligområder, vil vi, i dette tilfælde, henvise til
Helsingør Kommune. Det er kommunens ansvar at trafikken i forbindelse med byud-
vikling kan afvikles på en hensigtsmæssig måde. Hovedparten af overkørslerne ejes og
driftes i øvrigt af Banedanmark.
Erstatte toget med busser
Hvad angår dit forslag om at udskifte lokalbanen med busser (el-drevne eller ej) er ud-
fordringen, at busserne sidder i de samme køer som bilerne og dermed ikke er så at-
traktiv et transportvalg som tog på egne skinner.
Regionen undersøger også mulighederne for at omstille de regionale busruter til el.
Indtil videre er det kun kommunale bybusser med kortere ruter, der er omlagt til el.
Erfaringerne med omstillingen af disse, vil indgå i regionens videre arbejde med en
grøn omstilling.
Vi mener derfor, at vi skal fastholde Hornbækbanen som får Nordsjælland til at hænge
bedre sammen, også af hensyn til de mange tusind borgere, der hver dag benytter
strækningen.
Vi vil arbejde for at lokalbanerne bevares som et rigtig godt kollektivt transporttilbud
for borgere og pendlere i Nordsjælland og har dermed ingen planer om at nedlægge
Hornbækbanen.
Vi arbejder også på at etablere en ny lokalbanestation
Favrholm St., ved det nye hos-
pital og på at opgradere Hillerød St., så man kan køre direkte fra Nordsjælland til det
Side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 75: Henvendelse af 7/9-19 vedrørende Hornbækbanen, fra Finn E. Christensen, Helsingør samt Region Hovedstadens svar herpå
2075970_0003.png
nye hospital. Men på Hillerød St. er vi afhængige af statens beslutning om at gennem-
føre projektet, da de her ejer infrastrukturen.
Endnu engang tak for din henvendelse.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand
Jens Mandrup
Formand for Trafikudvalget
.
Side 3