Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2075969_0001.png
Helsingør d. 07. september 2019
Åbent brev til:
Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
Regionsmedlemmerne i Hovedstadsregionen
Byrådsmedlemmerne i Helsingør Kommune
Byrådsmedlemmerne i Gribskov Kommune
Kopi:
Helsingør Dagblad
Frederiksborg Amts Avis
TV- Lorry
Emne: Helsingør-Hornbæk-Gilleleje- Banen ( HHGB )
Kære politikere,
jeg henvender mig til jer, da jeg er usikker på, hvem der har det overordnede øko-
nomiske ansvar for den offentlige transport i vores område, og ved at henvende mig
bredt ud håber jeg på at ramme nogle politikere, der vedkender sig et økonomisk
ansvar for ovenstående lokaltog.
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje- Banen blev etableret for over 100 år siden med blandt
andet det formål, at transportere medarbejdere fra oplandet ind til de dengang store
arbejdspladser i Helsingør, det værende sig Helsingør Skibsværft, Tretorn, DSB, Rede-
rierne, og flere andre større virksomheder, herunder store offentlige institutioner, så
som Toldvæsenet, Øresundshospitalet, Skat m. fl.
For 100 år siden var der ingen borgere, der havde bil, motorcykel, knallert og vel dår-
lig nok en cykel. Derfor var der naturligvis et stort behov for banen, da den blev etab-
leret, og den har da også haft en markant høj belægningsprocent frem til blandt an-
det værftet lukkede for 36 år siden i 1983.
I dag har stort set alle borgere/familier en lille bil eller to, motorcykel, scooter, knal-
lert, el-cykel eller et el- løbehjul, hvor de sørger for at transportere sig selv på den
korte strækning mellem Gilleleje, Hornbæk og Helsingør, da det giver en høj fleksibi-
litet for den enkelte borger.
Dette forhold kan konstateres, når man iagttager toget, når det ruller forbi vejover-
kørslerne. Personligt ser jeg toget mange gange dagligt, og kan i den forbindelse ob-
servere de meget få passagerer, der er med toget, tit og ofte kan de tælles på en
hånd.
Jeg har forsøgt at lave min egen lille amatør markedsundersøgelse på samtlige af-
gange igennem en periode, og foranlediget af denne undersøgelse vil jeg vove den
påstand, at den gennemsnitlige belægningsprocent begrænser sig til mellem 5-8 %,
målt over en periode på to uger.
Denne lille belægningsprocent kombineret med de gener og ulemper, der er forbun-
det med banens drift, det værende sig:
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 75: Henvendelse af 7/9-19 vedrørende Hornbækbanen, fra Finn E. Christensen, Helsingør samt Region Hovedstadens svar herpå
Toget er ekstremt forurenende.
Toget er ekstremt støjende, det værende sig motorstøj fra den store diesel-
motor, og ikke mindst støj fra skinnerne i kurverne, som rigtig mange borge-
re er generet af i de tæt bebyggede områder i Helsingør ved havnen og
Grønnehave. Men også i tæt befolket områder langs den 25 kilometer lange
strækning, som der tidligere har været meget skriveri om i pressen.
Til tider store trafikproblemer ved de mange vejoverkørsler på strækningen,
særligt slemt er det ved overkørslen på Kronborgvej, hvor der tit og ofte hol-
der biler ud på Nordhavnen og op forbi krydset ved Allégade, som afventer,
at bommene går op. Dette forhold vil blive markant forværret, når de mange
nye boliger bliver taget i brug på Tretorn grunden, Kronborg Strand.
Der er også problemer i krydset ved Helsingør Banegård, overkørslen på
Strandvejen ved Marienlyst trinbrættet, Skindersøvej i Ålsgårde, Sauntevej
samt Strandvejen/Hornebyvej overkørslerne i Hornbæk.
Der er i alt 23 vejoverkørsler med bomanlæg, og et antal skovvej overkørsler
uden bomanlæg.
Banelegemet mellem Kronborgvej til Helsingør Station giver ikke mulighed
for at samle byen og havnen. Denne manglende mulighed for at få integreret
by og havn er ærgerligt og forstyrrende i forbindelse med de store events og
arrangementer blandt andet på Kulturværftet.
Omkostningerne til den løbende vedligeholdelse af 23 bomanlæg, signalan-
læg, skinneanlæg inkl. skiftespor mv., perroner m.v., er en urimelig stor ud-
gift i forhold til de få passagerer, der benytter banen.
Konklusion:
Derfor bør de ansvarlige politikere igangsætte et analysearbejde med henblik på at
få nedlagt banen.
Når jeg tænker visionært, kunne jeg anbefale følgende:
Nedlæg banen snarest muligt, og erstat banen med mindre El- servicebusser,
traditionelle servicebusser findes i forvejen på en del af strækningen. Det gi-
ver en langt billigere drift, ingen forurening og støj, samt ingen trafikgener
ved vejoverkørslerne. Det vil endvidere være markant mere fleksibelt at
hente passagerer i de tæt befolkede områder på strækningen, hvor toget i
dag ikke kan komme til.
Opgrader banen mellem Helsingør/Hillerød og Gilleje/Hillerød med endesta-
tion ved det nye supersygehus i Hillerød, med mulighed for at stå på S- toget
videre til København. Opgraderingen bør ske med EL- tog, letbane eller S-tog,
hvor transporttiden minimeres.
Udlæg banelegemet fra Strandvejen ved Marienlyst til Gilleleje til grøn/natur
motionssti, for gående, løbere og cykellister.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 75: Henvendelse af 7/9-19 vedrørende Hornbækbanen, fra Finn E. Christensen, Helsingør samt Region Hovedstadens svar herpå
Udlæg remise området ved Grønnehave til grønt område samt et antal par-
keringspladser for aflastning for besøgende til Nordhavnen, Kronborg og Kul-
turværftet.
Banelegemet mellem Kronborgvej til det store remiseanlæg ved Grønnehave
bør omdannes til en vej for adgang til parkeringspladserne, det grønne om-
råde, og for tilkørsel for beboerne til Kronborg Strand. Det vil aflaste trafik-
ken på Strandpromenaden og Nordhavnen markant.
Banelegemet mellem Kronborgvej og Helsingør Station fjernes hurtigst mu-
ligt, så Kulturværftet og Havnen kan smelte sammen. Banelegemet ved Dan-
serindebrønden bør indgå i det grønne område ved Danserindebrønden,
hvilket vil løfte området til Nordhavnen og Kulturværftet væsentligt.
Senest har Danske Regioner nu søgt staten om 105 millioner kroner mere om året i
driftstilskud frem til 2026, hvor pengene blandt andet skal benyttes til en fornyelse
af skinnerne på Hornbækbanen. Det dokumenterer meget godt, hvor omkostnings-
krævende det er at flytte mennesker med tog, hvorfor der også må være et krav om
en rimelig belægningsprocent på strækningen.
Ovenstående giver ingen mening for Hornbækbanen, da behovet for banen med at
transportere borgere stort set er faldet væk igennem de senere år, og denne udvik-
ling vil uden tvivl fortsætte fremadrettet.
Brug derfor de ekstra ressourcer, der nu skal tilføres til nye skinner på strækningen,
til at realisere nærværende forslag. Det vil få Nordsjælland til at hænge markant
bedre sammen med Hillerød og hovedstads området, og det kan blive et alternativ til
kystbanen, ligesom det vil løfte området omkring kulturværftet, og ikke mindst vil
det blive en væsentlig bedre og mere fleksibel transport mellem Helsingør, Hornbæk
og Gilleje med el busser.
Og det vil være en transportform der er 100 procent miljø venlig.
Med venlig hilsen
Finn E. Christensen
Nordlysvænget
3000 Helsingør