Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
Til Stadsingeniør Svend Erik Pedersen, Aalborg Kommune
I forlængelse af behagelig samtale ved Ældre Sagens arrangement 21/5-2019 fremsendes hermed en
række ting, jeg finder, det er relevant at tage med i betragtning, når der skal laves en ny VVM for 3.
Limfjordsforbindelse.
M.v.h. Anders Wested
”Trafikalt
Folkeparti” - Venøvej 10 - 9400 Nørresundby - Tlf. 20489503
–
Kapitel 1:
Lovligheden af linjeføringen
Der findes meget dokumentation, som viser, at
strandtudsen og den lysbugede knortegås
ofte opholder
sig midt i linjeføringen for en evt. motorvej via Egholm. VVM bør problematisere, om det overhovedet er
lovligt at anlægge infrastruktur på steder, hvor meget sjældne og beskyttede dyr opholder sig. Måske er det
slet ikke lovligt at bygge motorvejen hen over Egholm, hvis der findes alternativer for placeringen af
vejanlægget, hvilket der jo gør. Vurderes hele linjeføringen ulovlig, er det slet ikke relevant at undersøge
dens rentabilitet.
Kapitel 2:
Det trafikale hovedproblem:
I henhold til LTM kørslen 2014 aflastes Limfjordstunnelen kun med 16,6 % (fra 83.700 til 69.800 biler),
såfremt der bygges en vestlig forbindelse over Egholm. Hvis trafikken stiger mere end det i byggeperioden,
vil tunnelens belastning allerede fra åbningsdagen være større end i dag, hvor den jo siges at have nået
kapacitetsgrænsen..
Kapitel 3:
Hvorfor så man ikke dette problem tidligere?
VVM 2011
Høj vækst > 2020
Lav vækst 2020-30 Aflastning 25 %
Konsolideringsrapporten 2014
Lav vækst > 2020 Lav vækst 2020-30
Aflastning 16,6 %
Prognose 2019?
Høj vækst > 2020 Høj vækst 2020-30 Aflastning 16,6 %
VVM-rapporten 2011:
Man regnede med en ret høj årlig vækst i trafikken indtil 2020, og derefter en meget
lav vækst. Samtidig vurderede man aflastningen fra Egholm til at være 25 %. De to sidste ting skabte den
nødvendige luft.
Konsolideringsrapporten 2014:
Man regnede med en lav årlig vækst i trafikken såvel inden 2020 som
derefter. Aflastningen fra Egholm var dog beregnet til kun at være 16,6 %. De to første ting skabte den
nødvendige luft.
Når problemet opstår nu,
er det fordi der har været en ret høj vækst i trafikken op mod 2020, og man
formentlig fortsat må regne med høj vækst efter 2020. Dertil kommer, at den rigtige aflastning formentlig
kun vil være omkring 16,6 %.