Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
Til folketingsmedlemmer med interesse for trafik
Tillykke med valget!
I den nye folketingssamling vil I næppe kunne undgå at komme til at beskæftige Jer med
3. Limfjordsforbindelse.
Her er fronterne trukket skarpt op i Nordjylland:
Et flertal af politikere
i såvel by- og regionsråd i Nordjylland mener, at man skal vælge en
vestlig linjeføring
via øen Egholm (til Hirtshalsmotorvejen).
Et flertal i befolkningen
(se
kilde)
går derimod ind for en
østlig linjeføring,
eksempelvis i
form af ekstra rør nær den nuværende tunnel (til både Hirtshals- og
Frederikshavnsmotorvejen).
Vest-tilhængernes hovedargument er sagens
politiske
logik. Man anfører, at linjeføringen
har været diskuteret i så mange år, at Christiansborg ikke vil tage Nordjylland alvorligt,
hvis vi igen skaber tvivl om den. Og man påstår, at den endelige beslutning
er
truffet,
hvilket den ikke er,
se
kilde.
Vi øst-tilhængere er mere fokuseret på natur og miljø samt
teknik og økonomi.
Rent
trafikalt vil linjeføringen vest om Aalborg
kun aflaste den nuværende Limfjordstunnel
med 17 %
(Vejdirektoratets tal, se
kilde).
Men inden en vestlig forbindelse kan stå færdig -
i 2032 - må der forventes en generel trafikstigning på meget mere end 17 %. Dermed vil
den nye vej til op mod 7 mia. kr. ikke løse sin primære opgave: at fjerne køerne ved
Limfjordstunnelen (E45).
Reelt set står valget mellem
A.
Først at bygge en vestlig Limfjordsforbindelse og kort efter
alligevel
være nødsaget til
at bygge en østlig forbindelse. Pris anslået 7 + 4 =
11 mia. kr.
og
B.
Først at bygge en østlig Limfjordsforbindelse (altså en udvidelse af kapaciteten ved den
nuværende tunnel). Pris anslået
4 mia. kr.
Ved valgmulighed B efterlader man ikke et behov for yderligere forbindelser kort efter, idet
blot et enkelt, ekstra rør, hvori trafikken kan vendes, kan øge kapaciteten med 50 %. En
østlig løsning er dermed
ca. 7 mia. kr. billigere!
Hvorfor fremgår dette så ikke af forundersøgelserne kunne man spørge?
VVM fra
2011,
hvor både østlige og vestlige alternativer blev undersøgt, viste størst
forrentning for en vestlig linjeføring. Beregningen antog formentlig, at alle
kapacitetsproblemer i Limfjordstunnelen ville være væk, hvis blot den nye forbindelse
vest om blev etableret.