Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2075686_0001.png
9. september 2019
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 12
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
September 2019
Side
0
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2075686_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
6
Indledning........................................................................................................................................... 2
Fremdriftsstatus ultimo august .......................................................................................................... 4
Færdiggørelse/fejlretning af de fysiske anlægsarbejder, såkaldt snagging ....................................... 4
Sikkerhedsgodkendelse ...................................................................................................................... 5
Gennemførelse af scenarier for prøvedrift ........................................................................................ 7
Øvrige forhold .................................................................................................................................... 8
Side
1
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på e
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Ejerorientering
Cityring nr. 12 for august 2019 er baseret på den tidsplan, som blev meldt ud i maj
2019, og som indebærer åbning af Cityringen den 29. september 2019. Tidsplanen er, som tidligere
oplyst, udarbejdet i samarbejde med de to entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af Cityringen.
I overensstemmelse med tidsplanen afleverede de to entreprenører
CMT og Hitachi Rail STS (HRSTS)
- medio juli 2019 hver deres del af det færdige Cityringsanlæg til Metroselskabet, som umiddelbart
efter overdrog anlægget til operatøren HRSTS med Metro Service som underleverandør. Denne proces
er indeholdt i milepælen Hand Over/Take Over (HO/TO-milepælen), som således er opfyldt. Samtidig
afleverede de to entreprenører de for sikkerhedsgodkendelsen nødvendige safety cases til den
uafhængige assessor, som på dette grundlag ultimo juli 2019 afleverede sin indstilling om godkendelse
af jernbaneinfrastrukturen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST).
Det er fortsat selskabets forventning, at tidspunktet for åbning af Cityringen er den 29. september
2019, dog fortsat med forbehold for, at kvaliteten af grundlaget for sikkerhedsgodkendelsen gør det
muligt for myndighederne at godkende inden for den afsatte tidsramme.
Det er imidlertid også selskabets forventning, at en række arbejder vil udestå til gennemførelse efter
åbning. Disse er omtalt i de følgende afsnit, hvor der generelt redegøres for fremdrift og udestående
risici.
Nedenfor er vist de seks væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen, hvoraf de fem første er
opnået, således at det alene er milepælen Metro Ready for Operation (MRO) ultimo september 2019,
der udestår.
Side
2
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2075686_0004.png
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Technical Trial Run
ultimo april 2019
Start Operational Trial Run
ultimo juni 2019
Hand Over/Take Over (HO/TO)
medio juli 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo september
2019
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er efterfølgende opnået
sammen med HO/TO-
milepælen
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Assessoren godkender start af
Operational Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Overdragelse af Cityringen fra
entreprenørerne til
Metroselskabet og
operatørens overtagelse heraf
fra Metroselskabet
Er opnået
TBST
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Side
3
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2
Fremdriftsstatus ultimo august
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af august 2019.
Da HO/TO milepælen er opnået, vil der i denne ejerorientering være fokus på de tre væsentligste
aktiviteter frem til MRO-milepælen: Udbedring af fejl og mangler på de fysiske arbejder, herunder AF-
arbejderne og M&E-ar
ejder e såkaldt s aggi g , op åelse af de uafhæ gige assessors
accept og
TBST sikkerhedsgodke delse sa t ge e førelse af
prøvedrift (Operational Trial Run -OTR).
De tidligere figurer om henholdsvis færdiggørelse af AF-arbejderne og M&E-arbejderne,
gennemførelse af SAT- og SIT-tests samt aflevering og accept af safety cases er således blevet erstattet
af afsnit, der redegør for
fre drifte på s aggi g , på sikkerhedsgodke delsespro esse og på
gennemførelsen af de nødvendige driftsscenarier under prøvedriften.
Fremdriften måles op imod den ændrede tidsplan, som forudsætter åbning af Cityringen ultimo
september 2019. Det skal fortsat understreges, at forudsætningen for overholdelse af denne tidsplan
er, at begge entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen med Metroselskabet om at sikre den
planlagte fremdrift.
*
3
Færdiggørelse/fejlretning af de fysiske anlægsarbejder, såkaldt snagging
Fremdriften på de fysiske arbejder forløber i store træk som forventet, idet der er særlig fokus på
gennemførelsen af de snagging-opgaver, der har betydning for passagerdriften, herunder er
publikumsvendte.
Snagging dækker mindre udeståender/mangler/fejlretninger, som er registreret i forbindelse med
entreprenørernes overdragelse af anlægget medio juli (den såkaldte Hand-Over-milepæl). Samlet set
er snagging opdelt i AF-opgaver, M&E-opgaver og CW-opgaver
Der udestod ved overdragelsen i juli i alt 3.169 opgaver svarende til 186 pr. station, hvilket ikke
vurderes at være højt i relation til projektets størrelse og kompleksitet. Erfaringsmæssigt vil man også
se denne mængde fejl på f.eks. almindeligt byggeri.
Før åbning af Cityringen skal den del af snaggingen, der kan have betydning for driften eller vil give
anledning til større gener for passagererne, udbedres.
Færdiggørelse af AF-opgaver er i god gænge og vurderes ikke længere tidskritisk for Cityringens
åbning. Færdiggørelse af M&E opgaverne har hidtil forløbet langsomt, men der er nu tilført ekstra
ressourcer for at sikre en tilfredsstillende fremdrift. Disse arbejder vurderes derfor ikke længere at
blive tidskritiske. Ingen af de udestående CW-arbejder er tidskritiske.
Særlige, aktuelle risici
Arbejdet med netværks- og mobildækning af stationer og i tog, som blandt andet skal sikre kundernes
mulighed for at kunne købe
alle
typer af billetter, foretage mobilopkald både på stationer og i tog, er
ikke afsluttet til den forudsatte tid. Dækningen er
ikke
en del af sikkerhedsgodkendelsen.
Netværksdækningen vedrører bl.a. netadgangen til brug af rejsekort, køb af billetter på automater,
mens mobildækning vedrører køb af billetter på mobiltelefon, mobilopkald og internetadgang på
Side
4
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
stationerne og i tog. Der er derfor blevet sat ekstra fokus på at fremme arbejdet, og der er iværksat
etablering af midlertidige løsninger, som kan virke fra åbningen, såfremt de permanente løsninger ikke
leveres på alle lokaliteter inden for den resterende tid. En sådan midlertidig løsning for brug af bl.a.
rejsekort er blevet testet succesfuldt og er i gang med at blive installeret på alle stationer.
Et væsentligt fokusområde er også samarbejdet mellem Hitachi Rail STS, de store danske
mobiloperatører, samt Metroselskabet, som i fællesskab arbejder for at sikre kunderne adgang til
mobilnettet overalt på stationerne og i tog, så der udover den eksisterende dækning, der giver
kunderne mulighed for at købe mobilbillet m.v.
”i gadepla ”
og på vej ned på stationen, også er fuld
dækning på perroner og i tunneler.
*
4
Sikkerhedsgodkendelse
Sikkerhedsgodkendelsen indeholder fire hovedelementer:
1. Passagertog, som består af 30 testrapporter, der indgår i safety cases, som den uafhængige
assessor løbende indstiller
til TBST godke delse
2. Stationer (byggetilladelser), som består af 22 safety cases, som er afleveret til den uafhængige
assessor, der lø e de i dstiller disse til TBST godke delse
3. Jernbaneinfrastruktur, som består af 1 samlet safety case, som er afleveret til den uafhængige
assessor, der ultimo juli 2019 indstillede til TBST at godkende jernbaneinfrastrukturen med en
række betingelser, jf. tabel 2
4. Operatørens godkendelse til at drive systemet, som er delvis accepteret af den uafhængige
assessor og TBST, men som først kan endeligt afsluttes på grundlag af prøvedriften -OTR
Den uafhængige assessors indstilling til TBST om godkendelse af jernbaneinfrastrukturen (jf. pkt. 3)
blev, som forudsat, afleveret ultimo juli 2019, men indeholdt, som forventet, en række betingelser, der
skal opfyldes helt eller delvist, inden sikkerhedsgodkendelsen kan gives. Opfyldelsen af disse
betingelser forløber efter planen, idet testningen dog er blevet forsinket som følge af en række skader
på nogle af M&E-systemerne (jf. nedenfor).
For at sikre en effektiv færdiggørelse af de resterende arbejder, har Metroselskabet som nævnt
overtaget en række arbejder fra CMT, ligesom de tidligere omtalte task force grupper fortsat vil bistå
entreprenørerne såvel med koordination af udbedring af fejl og mangler som med gennemførelse af
de resterende funktionstests samt med tilvejebringelse af et kvalificeret grundlag for
sikkerhedsgodkendelsen, herunder gennem besvarelse af spørgsmål fra såvel assessor som TBST under
evaluerings- og godkendelsesprocessen. Dette skal særligt ses på baggrund af den begrænsede tid, der
er tilbage indtil færdiggørelsen af Cityringen, og dermed de begrænsede muligheder for at genvinde
eventuelt tabt tid.
Tabel 2 indeholder en oversigt over den uafhængige assessors betingelser for sikkerhedsgodkendelse
opdelt på betingelseskategorier. Samlet har den uafhængige assessor opstillet 22 betingelser, men da
nogle af disse betingelser forudsætter opfyldelse af flere forskellige krav, er der i skemaet redegjort for
32 betingelser, det vil sige inklusiv delbetingelser.
Side
5
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2075686_0007.png
Tabel 2
Betingelseskategorier
SAT-tests
SIT-tests
FAS-tests
Certifikater
Design m.v.
ATC
Dokumentation
SCADA
I alt
Antal betingelser
3
8
1
6
2
3
8
1
32
Opfyldte betingelser
2
5
1
4
1
3
4
0
20
Skemaet skal læses på følgende måde:
SAT-tests er tests af de enkelte tekniske systemer
SIT-tests er tilsvarende tests af de integrerede systemer
FAS-tests er tests af brandalarmer og -udstyr
Certifikater udstedes af den pågældende producent og/eller installatør
Design m.v. udgør mindre justeringer af fysiske arbejder og installationer
ATC indeholder krav om justering af tekniske funktioner
Dokumentation indeholder krav til udeståender i den leverede dokumentation
SCADA indeholder krav om justering af alarmer.
Det vurderes, at behandlingen af de fleste af assessorens betingelser vil kræve lidt tid, men at de
væsentligste
vil ku e opfyldes, i de TBST færdiggørelse af sikkerhedsgodke delsen.
Enkelte mindre væsentlige betingelser må dog forventes at indgå som betingelser i
sikkerhedsgodkendelsen og skulle opfyldes efter åbning af Cityringen. Dette er normal praksis, men
det betyder, at antallet af betingelser ikke kan forventes at være nedbragt til 0 før åbningen.
Særlige, aktuelle risici
Som det fremgår af tabel 2, er 20 af assessorens 32 betingelser nu opfyldt. Processen forløber som
forventet, men gennemførelsen af tests af hjælpefunktionerne på stationer er tidskritiske og påvirket
af de ovenfor nævnte skader på M&E-systemer herunder kabler, resistorer mv. og et deraf følgende
øget omfang af meddelelser og alarmer i kontrolrummet. Skaderne har ingen sammenhæng med
togkørslen, men påvirker overvågningen af hjælpefunktioner som elevatorer og rulletrapper m.v.
Med henblik på at beskytte installationerne har selskabet iværksat en tættere supervision af især de
relevante teknikrum, hvor kabler, resistorer mv. befinder sig, ligesom der er igangsat en proces med
udbedring af de fundne skader og efterfølgende gentest af de berørte systemer og deraf følgende
reduktion af omfanget af meddelelser og alarmer i kontrolrummet.
Både de udestående tests af hjælpeudstyret og de nødvendige driftsscenarier under prøvedriften har
kunnet gennemføres med en mindre forsinkelse, som nu er ved at være indhentet. Såfremt det øgede
omfang af meddelelser og alarmer om elevatorstop mv. ikke fuldt ud kan nedbringes inden åbningen,
vil der blive taget højde herfor ved tilrettelæggelsen af driften, for eksempel ved øget bemanding i den
første driftsperiode.
*
Side
6
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2075686_0008.png
5
Gennemførelse af scenarier for prøvedrift
Prøvedriften
udgør e del af gru dlaget for TBST godke delse åde af i frastrukture og af Metro
Service som drifts- og vedligeholdelsesorganisation. Prøvedriften gennemføres parallelt med den
uafhæ gige assessors evalueri g og TBST ar ejde ed sikkerhedsgodke delse af det sa lede syste .
Tabel 3 indeholder en oversigt over de drifts-, vedligeholdelses- og beredskabsscenarier, som skal
gennemføres under prøvedriften (Trial Run).
Tabel 3
Scenarier
Normal drift
Driftsforstyrrelser
Vedligeholdelse
Beredskab
Antal
scenarier
14
39
16
24
Gennemførte
scenarier
14
39
12
24
*Scenarie gennemført med succes og dokumentation, hvis påkrævet, leveret til assessor.
Enkelte af scenarierne er blevet tilpasset i forhold til de oven for nævnte midlertidige
ændringer af afvikling af driften.
Skemaet skal læses på følgende måde:
Der er øvet scenarier inden for 4 typer af aktiviteter:
1. Normal drift: Her er blevet øvet i alt 14 forskellige scenarier, f.eks. at indsætte tog i drift fra
kontrol- og vedligeholdelsescentret eller overgang til natdrift.
2. Driftsforstyrrelser: Her er øvet i alt 39 scenarier, f.eks. løsning af en fejl i et sporskifte og
genopretning af normal drift.
3. Vedligeholdelse: Her skal øves i alt 16 scenarier, der alle omhandler lukning af sektioner af
infrastrukturen, så der kan udføres vedligehold.
4. Beredskab: Her er øvet i alt 24 scenarier, f.eks. tog i brand eller en aktivering af nødstop.
Af oversigten fremgår antallet af gennemførte scenarier. Kolonnen Gennemførte scenarier viser, hvor
mange scenarier der er blevet gennemført korrekt i ift. procedurerne og dokumenteret. For nogle af
scenarierne gælder, at en gennemførelse også kræver, at dokumentationen er leveret til den
uafhængige assessor, da disse indgår i sikkerhedsgodkendelsen af operatøren og systemet. Dette er
medtaget i grundlaget for ovenstående tabel.
Særlige, aktuelle risici
Der skal i alt gennemføres og godkendes 93 scenarier. Som det fremgår oversigten udestår der alene
øvelse af 4 scenarier for vedligehold. De øvrige 89 scenarier er trænet og dokumenteret i fornødent
omfang. Det ovenfor nævnte øgede omfang af meddelelser og alarmer i kontrolrummet, samt
færdiggørelsen af de ovenfor nævnte installationer har påvirket muligheden for at træne enkelte
scenarier, men det vurderes, at operatøren kan indhente dette i den kommende periode frem mod
åbningen. Frem mod åbningen vil der således være fokus på at sikre et tilstrækkeligt grundlag for
myndighedens godkendelse, samt operatørens fortsatte træning af medarbejderne i deres brug af
systemet.
Det skal bemærkes, at testningen af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen (M4) vil skulle
påbegyndes kort tid efter åbningen af Cityringen. Selv om denne testning i videst muligt omfang vil
blive søgt gennemført på Nordhavnsstrækningen, vil en del af testningen uundgåeligt berøre
Side
7
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
Cityringens hovedlinje (M3) og dermed nødvendiggøre ophold i driften. Sådanne nødvendige indgreb i
driften vil blive søgt begrænset til lukning om natten og i enkelte weekender.
Herudover må det forventes, at Cityringen, som alle nye højteknologiske systemer, i den første
driftsperiode vil møde såvel tekniske som betjeningsmæssige udfordringer, såkaldte
ør esygdo
e . Driftsoperatøre vil
- ligesom Metroselskabet - have fuld fokus på at forebygge og
begrænse omfanget af gener for de kommende passagerer og for at løse de problemer, som
uu dgåeligt opstår, så hurtigt so
uligt. Træ i g i hurtigt at afhjælpe såda e ør esygdo
e
indgår netop som en af opgaverne under Trial Run.
*
6
Øvrige forhold
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Færdiggørelsen af stationspladserne vil således ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende
stationer. Alligevel lægger Metroselskabet vægt på at fremme disse arbejder, så adgangsforholdene
for passagererne kan blive bedst mulige fra åbningen af Cityringen, og desuden med henblik på, at
pladserne så hurtigt som muligt fuldt ud kan blive givet tilbage til byen og dens borgere.
Ud over pladserne omkring stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række fodgængertunneler
og trapper, som skal skabe gode forbindelser for passagererne mellem Cityringen og eksisterende
jernbanestationer, herunder såvel ved København H som Nørrebro Station og Østerport Station. Nogle
af disse anlægsarbejder har vist sig mere komplicerede at gennemføre end forudsat og vil derfor ikke
kunne være færdige til åbningen af Cityringen. Det gælder blandt andet København H og Østerport,
hvor de optimale forhold for passagererne, som er formålet med forbindelsestunnelerne, først
forventes opnået i første halvdel af 2020.
Herudover er det selskabets aktuelle vurdering, at der kan være en række mindre
overfladearbejder/genopretninger/fejlretninger, som vil udestå efter åbningen.
Side
8
af
8