Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2075685_0001.png
MS-X-CR-0031/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
Cityring nr. 12
Bestyrelsen har godkendt vedlagte Ejerorientering
Cityring nr. 12 for august 2019,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
Ejerorientering nr. 12 er baseret på den tidsplan, som blev meldt ud i maj 2019.
Metroselskabet forventer, at det udmeldte åbningstidspunkt den 29. september
2019 kan overholdes, men må fortsat tage forbehold for, at kvaliteten af grundlaget
for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for myndighederne at godkende inden
for den afsatte tidsramme.
Som tidligere nævnt i Ejerorientering
Cityring nr. 11 opnåede begge
entreprenører medio juli 2019 den væsentlige milepæl Hand Over/Take Over
(HO/TO-milepælen). Herefter udestår alene én milepæl - den endelige Metro Ready
for Operation (MRO-milepæl) - som skal opnås ultimo september 2019. I denne
ejerorientering er der derfor fokus på de tre væsentligste aktiviteter frem til MRO-
milepælen: Udbedring af fejl og mangler på de fysiske arbejder, herunder AF-
arbejderne og M&E-arbejderne,
såkaldt ’s aggi g’ , op åelse af de uafhæ gige
assessors a ept og TBST’ sikkerhedsgodke delse sa t ge e førelse af
prøvedrift (Operational Trial Run -OTR).
Fremdriften for
’snagging’
på de fysiske arbejder forløber i store træk som
forventet, idet der er særlig fokus på gennemførelsen af de snagging-opgaver, der
har betydning for passagerdriften. En række snagging-opgaver vil således først blive
gennemført efter åbningen for passagerdrift, da de ikke vil have nogen indflydelse
hverken på passagererne eller på driftsaktiviteterne. Arbejdet med netværks- og
mobildækning af stationer og i tog, som blandt andet skal sikre kundernes mulighed
for at kunne købe
alle
typer af billetter, foretage mobilopkald både på stationer og i
tog, er ikke afsluttet til den forudsatte tid. Der er derfor blevet sat ekstra fokus på
at fremme arbejdet, og der er iværksat etablering af midlertidige løsninger, som
kan virke fra åbningen, såfremt de permanente løsninger ikke leveres på alle
lokaliteter inden for den resterende tid.
Sikkerhedsgodkendelsen indeholder fire hovedelementer: godkendelse af
henholdsvis tog, stationer (byggetilladelser), jernbaneinfrastrukturen og
driftsoperatøre
. De uafhæ gige assessors afleveri g af i dstilli ger til TBST’ o
godkendelse af tog og stationer sker løbende som forudsat. Det samme gælder
godkendelsen af driftsoperatøren, der dog først kan afsluttes, når hovedparten af
prøvedriften - OTR - er gennemført.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-09-09
1/2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2075685_0002.png
MS-X-CR-0031/AMK
Den uafhængige assessors indstilling til TBST om godkendelse af
jernbaneinfrastrukturen blev afleveret som planlagt, men indeholdt, som forventet,
en række betingelser, der skal opfyldes helt eller delvist, inden
sikkerhedsgodkendelsen kan gives. Opfyldelsen af disse betingelser forløber efter
planen, idet en forsinkelse som følge af konstatering af skader på nogle af M&E-
systemerne (hjælpesystemer uden sammenhæng med togsystemet), er ved at være
indhentet.
Herudover gennemføres der prøvedrift, hvor det testes, at Cityringens drift og
vedligeholdelse kan gennemføres hensigtsmæssigt, når Cityringen åbner for
passagerer. Prøvedriften,
der udgør e del af gru dlaget for TBST’ godke delse af
Metro Service som drifts- og vedligeholdelsesorganisation, gennemføres parallelt
ed de uafhæ gige assessors evalueri g og TBST’ ar ejde ed
sikkerhedsgodkendelse af det samlede system. Prøvedriften er ved at være
afsluttet, og er forløbet meget tilfredsstillende. Operatøren fortsætter træningen af
personalet frem mod åbningen.
Som tidligere nævnt i Ejerorientering
Cityring nr. 11 må det, selv med disse
forberedende tiltag, forventes, at Cityringen, som alle nye højteknologiske
systemer, i den første driftsperiode vil møde såvel tekniske som betjeningsmæssige
udfordri ger, såkaldte ’ ør esygdo
e’.
Hertil kommer, at test af afgreningen fra
Cityringen til Nordhavnen (M4) vil skulle igangsættes kort tid efter åbningen af
Cityringen. En del af denne testning vil uundgåeligt berøre Cityringens hovedlinje
(M3) og dermed nødvendiggøre ophold i driften. Sådanne nødvendige ophold i
driften vil blive søgt begrænset til lukning om natten og i enkelte weekender.
Endvidere vil der ved åbningen af Cityringen, som tidligere oplyst, udestå
færdiggørelsen af de permanente forbindelser mellem metro og S-tog/Re-tog på
hhv. København H og Østerport. Der er etableret midlertidige løsninger, så
kunderne fra åbningen kan skifte mellem transportmidlerne, og der vil blive sikret
god information. Desuden kan der mangle enkelte cykelstativer, beplantning og
lignende, som endeligt færdiggøres efter åbningen. Metroselskabet vil frem mod
åbningen udarbejde en samlet oversigt over, hvad der udestår at blive gjort helt
færdigt til åbningen. Fokus vil være på det, som borgerne vil opleve, når de færdes
omkring stationerne, og kunderne, når de bruger metroen.
Metroselskabet forventer, som nævnt, at det udmeldte åbningstidspunkt den 29.
september 2019, kan overholdes, men må fortsat tage forbehold for, at kvaliteten
af grundlaget for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for myndighederne at
godkende inden for den afsatte tidsramme.
Bestyrelsen vil nøje følge fremdriften, ligesom bestyrelsen vil lægge vægt på fortsat
at holde ejerne løbende orienteret herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
2/2