Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
MS-X-CR-0031/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
–
Cityring nr. 12
Bestyrelsen har godkendt vedlagte Ejerorientering
–
Cityring nr. 12 for august 2019,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
Ejerorientering nr. 12 er baseret på den tidsplan, som blev meldt ud i maj 2019.
Metroselskabet forventer, at det udmeldte åbningstidspunkt den 29. september
2019 kan overholdes, men må fortsat tage forbehold for, at kvaliteten af grundlaget
for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for myndighederne at godkende inden
for den afsatte tidsramme.
Som tidligere nævnt i Ejerorientering
–
Cityring nr. 11 opnåede begge
entreprenører medio juli 2019 den væsentlige milepæl Hand Over/Take Over
(HO/TO-milepælen). Herefter udestår alene én milepæl - den endelige Metro Ready
for Operation (MRO-milepæl) - som skal opnås ultimo september 2019. I denne
ejerorientering er der derfor fokus på de tre væsentligste aktiviteter frem til MRO-
milepælen: Udbedring af fejl og mangler på de fysiske arbejder, herunder AF-
arbejderne og M&E-arbejderne,
såkaldt ’s aggi g’ , op åelse af de uafhæ gige
assessors a ept og TBST’ sikkerhedsgodke delse sa t ge e førelse af
prøvedrift (Operational Trial Run -OTR).
Fremdriften for
’snagging’
på de fysiske arbejder forløber i store træk som
forventet, idet der er særlig fokus på gennemførelsen af de snagging-opgaver, der
har betydning for passagerdriften. En række snagging-opgaver vil således først blive
gennemført efter åbningen for passagerdrift, da de ikke vil have nogen indflydelse
hverken på passagererne eller på driftsaktiviteterne. Arbejdet med netværks- og
mobildækning af stationer og i tog, som blandt andet skal sikre kundernes mulighed
for at kunne købe
alle
typer af billetter, foretage mobilopkald både på stationer og i
tog, er ikke afsluttet til den forudsatte tid. Der er derfor blevet sat ekstra fokus på
at fremme arbejdet, og der er iværksat etablering af midlertidige løsninger, som
kan virke fra åbningen, såfremt de permanente løsninger ikke leveres på alle
lokaliteter inden for den resterende tid.
Sikkerhedsgodkendelsen indeholder fire hovedelementer: godkendelse af
henholdsvis tog, stationer (byggetilladelser), jernbaneinfrastrukturen og
driftsoperatøre
. De uafhæ gige assessors afleveri g af i dstilli ger til TBST’ o
godkendelse af tog og stationer sker løbende som forudsat. Det samme gælder
godkendelsen af driftsoperatøren, der dog først kan afsluttes, når hovedparten af
prøvedriften - OTR - er gennemført.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2019-09-09
1/2