Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2074468_0001.png
Fra:
helga.mark [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. september 2019 16:56
Emne:
Elevatordrift og uendelige reparationer
Kære Trafikminister Benny Engelbrecht og Transport- og boligudvalg,
(Kopi Administrende direktør Fleming Jensen, DSB)
(kopi Direktør Per Jacobsen, Banedanmark)
Jeg er nu dybt frustreret over den behandling jeg modtager fra både DSB og Banedanmark. Jeg har
haft skrevet, ringet og personligt opsøgt dem for at fortælle hvor vigtigt det er med at elevatorerne
på diverse stationer virker.
Jeg bruger kørestol til dagligt og er derfor dybt afhængig af at elevatoren fungerer i det daglige, jeg
har jo ligesom ikke rigtigt nogen valgmuligheder når de ikke virker. Nu er elevatoren på Glostrup
IGEN, IGEN, IGEN, IGEN ude af drift, og jeg tvinges i min kørestol til at tage toget enten tilbage
til Brøndbyøster Station eller til Albertslund station. Når jeg nu SKAL af på Glostrup hjælper dette
mig jo ikke ligefrem, jeg ved jeg har gode armkræfter, men alligevel........
Jeg har foreslået både DSB og Banedanmark, at man udskifter det gamle bras af en elevator på
Glostrup station med en ny, da reparations- og vedligeholdelsesomkostningerne efterhånden må
have oversteget prisen på anskaffelsen af en ny. Lige nu afventer elevator firmaet Thyssen Krupp en
godkendelse på reparation af elevatoren på Glostrup Station, og imens virker den ikke. Det er rent
ud sagt at tage pis på handicappede fra de involverede parters side, og som sædvanligt bliver vi ikke
prioriteret. Inden godkendelsen kommer og reservedelene kommer frem, er der gået mere end en
uge uden at elevatoren virker, og er reserdelene ikke på lager vil det tage en evighed!!!
Jeg forstår desuden heller ikke hvorfor driften af elevatorene på stationerne ikke er samlet 1 sted,
men at den ligger hos DSB, Banedanmark og By&Havn, det er 3 steder man skal fejlmelde
elevatorer der ikke er i drift. Det er fuldstændigt galamatias, og man kan derfor godt forstå hvorfor
ingen har styr på noget.
Hvorfor er der f.eks. kun 1 elevator på Glostrup Station når den er så travlt benyttet, der er brug for
2?
Hvorfor anlægges der ikke flere adgangsramper istedet for elevatorer når man alligevel renovere
stationer, eller anlægger nye (Køge Nord).
Så kære Benny og Transportudvalg, der stadig kan bruge jeres ben og som ikke er afhængig af en
kørestol i jeres hverdag, jeg håber I kan sætte jer ind i hvor urimeligt det er at DSB og
Banedanmark kan behandle handicappede på denne måde og slippe godt fra det med dårlige
undskyldninger. Skal jeg se frem til at få endnu en dårlig politisk tale fra jer om, at I udmærket kan
sætte jer ind i min situation, men intet kan gøre.
DU/I
er øverste chef for både DSB og
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 4/9-19 vedrørende elevatorer på stationer, fra Helga Mark, København S
Banedanmark, og har det øverste ansvar for disse virksomheder, det er nu der skal handles og ikke
ignoreres.
Jeg ser frem til jeres svar, og tillader mig at være en lille smule optimistisk.
Med venlig hilsen
Helga Mark
C. F. Møllers Alle 8, st.th.
2300 København S