Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2074154_0001.png
InfraStruktur
Nordsjælland
c/o Halsnæs Kommune
Koncernsekretariatet
Ledelsesbetjening og
Kommunikation
Rådhuspladsen 1
3300 Frederiksværk
T 4778 4000
NOTAT
COWI Kystbanerapport til K6
opsummering af
anbefalinger
Analysen viser, at forsinkelserne på Kystbanen i lige høj grad skyldes forhold i DSB
og i Banedanmark samt at eksterne forhold (forsinkelser fra Sverige, tilkald af
politi og ambulance, anlægsarbejder langs banen m.m.) også spiller en væsentlig
rolle.
De væsentligste årsager til forsinkelser er fejl på materiel, fejl på sikringssystemet
(signalerne) samt påvirkning fra andre forsinkede tog.
Anbefalinger til forbedring af regulariteten på kort sigt
De kortsigtede tiltag kan umiddelbart sættes i værk. Disse tiltag omfatter i
prioriteret rækkefølge:
Anbefaling 1:
DSB skal fortsætte målrettet og forebyggende vedligeholdelse af
materiel. Dette tiltag vil reducere de 20-25 % af årsagerne til forsinkelserne, der
tilskrives fejl på materiel.
Anbefaling 2:
Banedanmark skal indsætte ekstra personaleressourcer til
vedligehold af signaler, så fejl hurtigere kan rettes og normal drift genoptages.
Dette vil reducere de 20-25 % af forsinkelserne, der skyldes signalfejl.
Anbefaling 3:
DSB skal medvirke til at reducere antallet af sikringsfejl ved
minimering af brugen af magnetskinnebremsen. Dette tiltag vil reducere de 10 %
af forsinkelser, der skyldes fejl på sporerne.
Anbefaling 4:
Banedanmark skal opstille procedurer for håndtering af forsinkelser,
så prioritering og håndtering bliver ens, når der opstår forsinkelser. Dette tiltag vil
reducere de 10 % af forsinkelserne, der opstår som følge af problemer med
styring.
Anbefaling 5:
DSB skal sikre gode vendetider uden konflikter mellem ind- og ud-
kørende tog i ny køreplan. Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af forsinkelserne,
der skyldes trafikforhold.
De seks kommuner Halsnæs, Frederikssund, Gribskov, Fredensborg, Helsingør og Hillerød er gået sammen om
at arbejde for tre konkrete infrastrukturprojekter: Færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen, forlængelse af
Hillerødmotorvejen samt forbedring af Kystbanen
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 68: Infrastruktur Nordsjællands COWI rapport om Kystbanen
2074154_0002.png
Anbefaling 6:
DSB skal opstille rangerplan for Østerport og Københavns
Hovedbanegård. Aktiviteten vil reducere de ca. 10 % af forsinkelserne, der skyldes
trafikstyring.
Samlet vurdering af anbefalinger på kort sigt
Det vurderes, at de fire første anbefalinger har størst betydning for at forbedre
overholdelsen og regulariteten af køreplanen. Samlet set vil disse anbefalinger
kunne reducere omkring 50-70 % af de forsinkelser, der opstår på Kystbanen.
Anbefaling 5 er også af stor betydning, især når der er opstået forsinkelser, da
korte tidsintervaller mellem ankommende og afgående tog kan overføre
forsinkelser fra den ene retning til den anden. Aktiviteterne 3-6 kan gennemføres
uden anvendelse af store ressourcer, da der primært er tale om ændring af
adfærd og forbedret planlægning.
Anbefalinger til forbedring af regulariteten på længere sigt
Disse forslag er ligeledes opstillet i prioriteret rækkefølge:
Anbefaling 1:
DSB skal gennemføre en ny køreplan. Den nye køreplan baseret på
kvarters-drift virker mere robust end den nuværende. Aktiviteten vil reducere de
10-15 % af forsinkelserne, der skyldes trafikforhold og de ca. 10 %, der skyldes
trafikstyring.
Anbefaling 2:
Banedanmark skal gennemføre projekt Retningsdrift på Kastrup
(Copenhagen Airport) med ekstra perronspor til vending/bortkørsel af tog.
Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af forsinkelserne, der skyldes trafikforhold.
Anbefaling 3:
Banedanmark skal etablere transversaler i Nivå og Snekkersten til
enkeltsporsdrift Nivå-Snekkersten. Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af
forsinkelserne, der skyldes trafikforhold.
Anbefaling 4:
DSB skal anskaffe materiel med større kapacitet til ind- og
udstigning. Aktiviteten vil reducere de 10 % af forsinkelserne, der skyldes
passagerforhold.
Samlet vurdering af anbefalinger på længere sigt
Anbefaling 1, 2 og 4 har størst betydning for forbedring af regulariteten på
Kystbanen. Anbefaling 1 kan til en vis grad reducere omfanget af problemerne,
der hidrører til aktiviteterne 2 og 4 samt aktivitet 5 under de kortsigtede
aktiviteter, hvorfor det især er vigtigt at få igangsat denne aktivitet. Aktivitet 3 er
af mindre betydning, såfremt omfanget af fejl på materiellet reduceres.
Side 2 af 2
,