Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2073007_0001.png
KOMMENTERET DAGSORDEN
Dato
J. nr.
5. september 2019
2019-4582
Rådsmøde (transport) den 20. september 2019
Dagsorden
2.
”En ren planet for alle” –
En europæisk strategisk og langsigtet
vision for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og kli-
maneutral økonomi
-
Politisk drøftelse
Side
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0002.png
”En ren planet for alle” –
En europæisk strategisk og langsigtet visi-
on for en fremgangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klimaneu-
tral økonomi
KOM(2018) 773
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 28. november 2018 offentliggjort en medde-
lelse om et udspil til en europæisk strategisk langsigtet vision for en frem-
gangsrig, moderne, konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi.
Kommissionens udspil har til hensigt at sætte en retning og skabe en vision
for, hvordan EU på lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med
Parisaftalen. Udspillet skal samtidig fungere som et analytisk grundlag for
fremtidige politiske drøftelser ved at fremvise forskellige scenarier for EU
frem mod 2050. Kommissionen lægger op til, at udspillet skal danne rammen
for den langsigtede lavemissionsstrategi,
som EU skal levere til FN’s ramme-
konvention om klimaforandringer, UNFCCC, i henhold til Parisaftalen senest i
2020.
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Regeringen vil arbejde for, at EU bliver en klimaunion. Regeringen vil påtage
sig globalt lederskab for den grønne omstilling for at sikre, at EU lever op til
Parisaftalen gennem en ambitiøs og bæredygtig politik. Regeringen finder det
vigtigt, at EU hurtigst muligt vedtager et mål om klimaneutralitet senest i
2050 og er positiv over for Kommissionens udspil til en langsigtet lavemissi-
onsstrategi. Klimaforskningen viser, at verden skal nå en balance mellem
udledninger og optag af drivhusgasser i midten af århundredet, hvis det skal
være muligt at nå Parisaftalens langsigtede temperaturmål. EU skal vise, at
udviklingen af et klimaneutralt samfund er økonomisk ansvarligt, sikrer
vækst og grønne job og sker på en social afbalanceret måde.
Det finske formandskab har sat sagen på dagsordenen for transportrådsmø-
det den 20. september 2019 til politisk drøftelse.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd opfordrede den 22. marts 2018 Kommissionen til senest i
første kvartal 2019 under hensyntagen til de nationale planer at fremlægge et
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0003.png
forslag til en strategi for langsigtet reduktion af drivhusgasemissioner i EU i
overensstemmelse med Parisaftalen.
1
Kommissionen har 28. november 2018 offentliggjort en meddelelse om et ud-
spil til en europæisk strategisk og langsigtet vision for en fremgangsrig, moder-
ne, konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi, KOM(2018) 773.
Det finske formandskab har sat sagen på dagsordenen på transportrådsmødet
den 20. september 2019.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse sætter retning og skaber en vision for, hvordan EU
på lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen og nå
netto-nuludledning i 2050. Meddelelsen er ledsaget af en dybdegående analyse.
Meddelelsen har til hensigt at sætte rammen for den langsigtede lavemissions-
strategi, som EU skal levere til FN’s rammekonvention om klimaforandring,
UNFCCC, i henhold til Parisaftalen senest i 2020.
Udspillets vision er, at EU skal nå netto-nuludledning af drivhusgasser i 2050
(være klimaneutral). Det vil sige, at EU ikke skal udlede flere drivhusgasser,
end der optages i 2050. Det fremhæves i udspillet, at EU står overfor en stor
opgave, som dog samtidig rummer store muligheder for en retfærdig og om-
kostningseffektiv omstilling til gavn for EU’s borgere, virksomheder og økono-
mi som helhed. Udspillet indeholder syv strategiske byggesten for EU’s vej til
en klimaneutral økonomi:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Maksimering af fordelene ved energieffektivitet, herunder energineu-
trale bygninger
Maksimering af anvendelsen af vedvarende energi og elektricitet til
fuldt ud at dekarbonisere Europas energiforsyning
Udnyttelse af ren, sikker og forbundet mobilitet
En konkurrencedygtig EU-industri og den cirkulære økonomi som
vigtig katalysator for reduktion af drivhusgasemissionerne
Udvikling af en passende intelligent netværksinfrastruktur og sam-
menkoblinger
Fuld udnyttelse af bioøkonomiens fordele og etablering af vigtige kul-
stofdræn
Håndtering af de resterende CO
2
-emissioner med CO
2
-opsamling og
-lagring
Side 3/7
Udspillet rummer samtidig et analytisk grundlag for fremtidige politiske drøf-
telser, der hviler på otte scenarier frem mod 2050. De otte scenarier tager alle
1
Af Parisaftalen fremgår, at alle parter bør søge at formulere og kommunikere langsigtede
udviklingsstrategier for lavemission, og alle parter blev inviteret til senest i 2020 at fremlæg-
ge strategier med en tidshorisont for midten af århundredet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0004.png
udgangspunkt i, at EU’s allerede
vedtagne politikker og mål frem mod 2030
indfries, hvilket omfatter en revision af EU's emissionshandelssystem, nationa-
le mål for reduktion af drivhusgasemissioner, lovgivning til bevaring af EU's
land- og skovdræn, de aftalte 2030-mål om energieffektivitet og vedvarende
energi såvel som den foreslåede lovgivning om forbedring af CO2-effektiviteten
for biler og lastvogne. Med disse politikker og mål forventes reduktioner af
drivhusgasemissionerne på omkring 45 pct. inden 2030 og omkring 60 pct.
inden 2050.
Der tages i scenarierne frem mod 2050 udgangspunkt i eksisterende og i nogle
tilfælde nye løsninger og teknologier, der skal anvendes i større skala og opti-
meres. Scenarierne har derudover hver sin vægtning af de syv strategiske byg-
gesten og forskellige investeringsbehov.
I de første fem scenarier reduceres drivhusgasudledningerne med ca. 80 pct. i
2050 i forhold til 1990-niveauet med sigte på at holde temperaturstigningerne
under 2 grader i henhold til Parisaftalen. Det sjette scenarie reducerer drivhus-
gasudledningerne med 90 pct. i 2050 med sigte på Parisaftalens 1,5-
gradsmålsætning. De sidste to scenarier sigter på at holde temperaturstignin-
gerne under 1,5 grader med målsætning om netto-nuludledning i 2050. Disse
to baseres ligeledes på kendte og i nogle tilfælde nye teknologier samt videre-
udvikling af teknologiske løsninger, der kræver opskalering samt fokus på
forskning og udvikling.
Af meddelelsen fremgår det, at alle scenarierne har det til fælles, at de kræver
ambitiøse politiske tiltag og konkrete løsninger, markante offentlige og private
investeringer og et massivt fokus på forskning og udvikling af lav- og nulemis-
sionsløsninger. Kommissionen vurderer dog samtidig, at det vil kunne medføre
økonomisk vækst i EU, forbedre konkurrenceevnen for europæiske virksomhe-
der og dermed bidrage til jobs og en retfærdig omstilling for EU’s borgere.
Transportsektorens rolle i visionen
På transportområdet er der hovedsageligt fokus på en dekarbonisering af hele
transportsystemet. Målet på transportområdet er at opnå CO2-neutralitet in-
den udgangen af 2050, hvilket ifølge udspillet kræver en systembaseret tilgang.
Udspillet lægger vægt på, at en langt mere effektiv organisering af transportsy-
stemet baseret på digitalisering, incitamenter til adfærdsændringer, alternative
brændstoffer og intelligent infrastruktur samt globale forpligtelser skal spille en
stor rolle, og at det skal drives af innovation og investeringer.
Vejtransportområdet kan ifølge udspillet dekarboniseres med store generelle
fordele til følge, herunder blandt andet ren luft og mindre støj. Lav- og nule-
missionskøretøjer spiller en vigtig rolle i denne del af omstillingen sammen
med øget digitalisering, mere effektive og bæredygtige batterier samt øget kon-
nektivitet. I udspillet vurderes jernbaner til at være den mest energieffektive
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0005.png
transportform til gods over mellemlange og lange afstande, hvorfor jernbane-
godstransport bør gøres mere konkurrencedygtig ved at fjerne de operationelle
og tekniske barrierer mellem de nationale net.
Luftfartssektoren forventes ikke fri for brug af fossilt brændstof i 2050. Der
skal dog ske et betydeligt skifte til avancerede biobrændstoffer og elektrofuels
samt forbedringer i luftfartsteknologi, der kan øge brændstofeffektiviteten. På
baggrund af luftfartens internationale karakter skal der tilskyndes en øget ind-
sats i internationale fora, som fx ICAO.
Meddelelsen anskuer national og international søfart separat. Den nationale
del, som mest omhandler transport på EU’s floder og national søfart, inklude-
res på lige fod med de øvrige transportsektorer i meddelelsens analyse og sce-
narier. Den internationale søfart bliver behandlet separat, men analyseres sta-
dig ved hjælp af tre scenarier for at vise, hvad der skal til for at nå nulemission.
Opdelingen skyldes bl.a., at løsningerne for den nationale søfart er meget for-
skellige fra den internationale, da fx batteridrift kun er en mulighed på meget
korte ruter. Meddelelsen inkluderer også en opfordring til at arbejde multilate-
ralt i IMO og ICAO med de problemstillinger, som især den internationale sø-
fart står overfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om
en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
I det omfang, Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil
det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have statsfinansielle, samfundsøkono-
miske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang, Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0006.png
medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen vedr. TTE’s drøftelse har ikke været i ekstern høring.
Kommissionens meddelelse har været i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik. For høringssvar henvises til samlenotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 21. februar 2019 i forbindelse med energi-, forsy-
nings- og klimaministerens forelæggelse 1. marts 2019 forud for rådsmøde
(energi) 4. marts 2019 og rådsmøde (miljø) 5. marts 2019.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Med udgangspunkt i Kommissionens udspil ”En Ren Planet for Alle” har der
været forhandlinger i Rådet om en langsigtet lavemissionsstrategi for EU, her-
under mål om klimaneutralitet i 2050, der har til formål at kunne spilles ind
som en del af EU’s
bidrag til Parisaftalen sammen med 2030-målsætningen.
Det Europæiske Råds (DER) møde den 20.-21. juni støttede 24 lande målet om
klimaneutralitet i 2050, men det blev ikke vedtaget, da et mindre antal lande
blokerede. Drøftelserne om EU’s langsigtede
strategi og et fælles EU-mål om
klimaneutralitet fortsætter i efteråret.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at EU bliver en klimaunion. Regeringen vil påtage
sig globalt lederskab for den grønne omstilling for at sikre, at EU lever op til
Parisaftalen gennem en ambitiøs og bæredygtig politik. Regeringen finder det
vigtigt, at EU hurtigst muligt vedtager et mål om klimaneutralitet senest i 2050
og er positiv overfor Kommissionens udspil til en langsigtet lavemissionsstrate-
gi. Klimaforskningen viser, at verden skal nå en balance mellem udledninger og
optag af drivhusgasser i midten af århundredet, hvis det skal være muligt at nå
Parisaftalens langsigtede temperaturmål. EU skal vise, at udviklingen af et kli-
maneutralt samfund er økonomisk ansvarligt, sikrer vækst og grønne jobs og
sker på en social afbalanceret måde.
Regeringen vil i arbejde for, at der i EU gennemføres klimaindsatser i alle rele-
vante sektorer af økonomien, der er nødvendige for at opnå klimaneutralitet i
EU. Dette skal bl.a. gøres på baggrund af forskning, udvikling og demonstrati-
on af innovative, bæredygtige og omkostningseffektive teknologier og løsninger
samt europæiske politikker, der kan understøtte den grønne omstilling.
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 66: Samlenotat vedrørende rådsmødet (Transport, Telekommunikationer og Energi – transportdelen) den 20. september 2019, fra transportministeren
2073007_0007.png
Regeringen vil arbejde for, at der i EU gennemføres initiativer til omstilling af
transportsektoren. Regeringen vil arbejde for øget elektrificering af transport-
sektoren, herunder særligt for at sikre markant flere elbiler på vejene. Regerin-
gen vil arbejde for, at EU udarbejder en plan for stop for salg af nye benzin- og
dieseldrevne biler. Regeringen vil samtidig arbejde for initiativer, der skal sikre
mere bæredygtig flytransport. Det kan blandt andet ske gennem fælleseuropæi-
ske løsninger. Grundet skibsfartens globale karakter finder regeringen, at regu-
lering m.v. af drivhusgasudledninger skal ske i
FN’s søfartsorganisation,
IMO.
Regeringen vil arbejde aktivt for, at IMO følger op på sin ambition om at stoppe
drivhusgasemissioner fra international skibsfart så hurtigt som muligt og redu-
cere de samlede årlige drivhusgasemissioner med mindst 50 pct. i 2050 i for-
hold til 2008.
Regeringen vil desuden arbejde for, at der i EU gennemføres tiltag til at sikre
klimabidrag fra landbruget for at understøtte den grønne omstilling. Den fælles
landbrugspolitik i EU kan være et aktivt redskab til at give incitamenter til at
omstille til mere bæredygtig produktion og dermed nedbringe udledningen af
drivhusgasser fra landbruget på tværs af EU. I den forbindelse vil regeringen
også arbejde for sammenhæng med klima, miljø og natur, blandt andet med
henblik på at understøtte øget biodiversitet og mere skov.
Regeringen vil skubbe på for udbygningen af den vedvarende energi i EU, så
EU bliver selvforsynende med energi. Elementer hertil kan være en elektrifice-
ring af industrien og samfundet generelt. Regeringen vil desuden arbejde for at
omstille til et mere energieffektivt samfund, bl.a. med fokus på energieffektivi-
seringer i bygninger, arbejde for at udbygge og udnytte havvindpotentialet og
fremme cirkulær økonomi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for behandlingen
i en række rådsformationer. Sagen har senest været forelagt skriftligt til orien-
tering for Folketingets Europaudvalg den 5. juli 2019 forud for rådsmøde (be-
skæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) og den 12. juni
2019 forud for rådsmøde (økonomi og finans). Sagen har ligeledes været fore-
lagt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 10. maj 2019 forud for
rådsmøde (landbrug og fiskeri), den 1. marts 2019 forud for rådsmøde (energi)
og rådsmøde (miljø), den 8. februar 2019 forud for rådsmøde (konkurrenceev-
ne) samt den 7. december 2018 forud for rådsmøde (energi). Der blev over-
sendt grund- og nærhedsnotat den 2. januar 2019.
Side 7/7