Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
København-Aarhus og
Kattegatforbindelsens jernbane
Sendt til: Transportminister Benny Engelbrecht og folkertingets transportudvalg
Der er behov for en langsigtede målsætningen for strækningen København-Aarhus, så kravene til
Kattegatforbindelsens jernbanedel kan fastlægges. Flere forskellige løsninger og hastigheder bør derfor
inkluderes i forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen, så et tilstrækkeligt bredt datagrundlag om 2 år kan
være til rådighed for politikerne, når et kommissorium for VVM for Kattegatforbindelsen skal fastlægges.
Transportministeren opfordres derfor til at lade serviceeftersynet af jernbanen inkludere forundersøgelsen
af Kattegatforbindelsens jernbanedel.
Transportministeren opfordres også til straks at påbegynde udarbejdelsen af en langsigtet (25-30 år)
målsætning for hele jernbanen, så man ikke anlægger nye jernbaner ad hoc i de næste 10 år.
Der findes ingen langsigtede mål for jernbanen efter år 2030, og dermed heller ikke et grundlag for at
fastlægge den optimale hastighed på alle de nye jernbanestrækninger. Hastigheden fastlægges derfor helt
tilfældigt, således også på Kattegatforbindelsen.
I nærværende notat fremlægges nogle mulige langsigtede målsætninger for København-
Aarhus/Kattegatforbindelsen samt grove estimater af, hvad det vil koste at nå disse mål.
Det påvises at forøgelse af hastigheden på Kattegatforbindelsen til 300 km/t kombineret med en forkortelse
af højhastighedsbanen, i bedste fald kan give både kortere rejsetid, uændrede anlægsomkostninger og bedre
fremtidssikring .
Det påpeges også, at et (langsigtet) ambitiøst mål om Aarhus-København på kun 45 minutter kan opnås, hvis
Kattegatbanen anlægges (eller forberedes) for 320 km/t. Hermed gives fremtidens politikere mulighed for
overraskende billigt at kunne reducere rejsetiden til 45 minutter. Også i dette tilfælde kan man i første
omgang forkorte højhastighedsbanen og indledningsvist holde igen på anlægsomkostningerne.
Hermed skulle det gerne stå lysende klart at jernbanen, her eksemplificeret ved København-Aarhus via
Kattegat, har brug for en mere langsigtet målsætning end bare en investeringsplan for de næste 10 år.
I et kommende notat, anskueliggøres bl. a. at køretiden København-Odense-Aarhus relativt billigt kan reduceres til 2x45 minutter. Blot
kræves en sammenhængende, langsigtet planlægning (25-30 år). Samtidig påpeges at en sådan strategi ikke indebærer væsentlige
omkostninger de kommende 10 år. Der kræves blot at man ikke direkte lægger hindringer i vejen for fremtidens politikere.
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
61 66 99 90
Allerød september 2019