Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Kære transportudvalg.
Nedenstående opslag har jeg sendt til transportministeriet på mail for et godt stykke
tid siden, i håbet om at den nye regering vil tage stilling til, hvad det egentlig er, man
vil med De Danske Statsbaner.
Er planen at man vil sælge ud af alle de danske værdier, som det allerede er sket med
bl.a. Dong og Postdanmark (var dét en succes?), og "privatisere" DSB, eller rettere
sagt sælge DSB til Tyskland, da det højst sandsynligt ender med, at ARRIVA = DB
= den tyske stat overtager kørslen?
Da jeg intet svar har fået på mail (jeg ved godt, at der er meget at se til i ministeriet!),
har jeg prøvet at lægge det op på div. fb sider, og sendt det det Socialdemokraternes
mailadresse med håbet om at der bliver sat fokus på den problemstilling, vi
som medarbejdere står i (og har stået i alt for længe) i DSB.
Situationen er uholdbar for os alle – både os i driften, og passagererne – så jeg håber
inderligt at I vil tage min henvendelse alvorligt!
Mvh. Maiken
KÆRE POLITIKERE:
HVEM KØRER DSB FOR?
Som nogen nok har bemærket, er der kommet ny afgangsprocedure i DSB. Kort fortalt,
går det ud på, at man med dette tiltag vil prøve at højne rettidigheden, eller
punktligheden som det hedder nu om dage. Dette er der jo som sådan ikke noget galt
i, da vi jo gerne vil sørge for, at vores kunder kommer frem til tiden.
Langt de feste passagerer er gode til at være på perronen i god tid, mens andre altid
kommer i sidste øjeblik, eller lige når toget skal sætte igang: det er ikke rimeligt, for
dem der kommer i god tid, hvis vi altid skal vente på de, der ikke kan hitte ud af, at
være på perronen før afgangstid.
Men der er også en anden gruppe mennesker, der kommer i sidste øjeblik, nemlig
dem, der skal foretage et togskift, og bare kommer for sent, fordi det første tog var
forsinket, eller gangbesværede der har svært ved at nå ned på perronen når
elevatoren ikke virker eller Banedanmark leger "fnd et tog" på afgangstavlerne, så
folk må haste fra den ene perron til den anden i sidste øjeblik. For disse mennesker er
der heller ikke længere nogen "kære mor": toget skal afsted på sekundet!
Nogen vil mene, at for at et tog kan komme frem til tiden, skal det også afgå til tiden
(på sekundet), men det er en sandhed med modifkationer: på langt de feste stationer
kan man faktisk godt nå, at få "Fru Hansen med rollatoren" med, selvom