Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Kære transportudvalg.
Nedenstående opslag har jeg sendt til transportministeriet på mail for et godt stykke
tid siden, i håbet om at den nye regering vil tage stilling til, hvad det egentlig er, man
vil med De Danske Statsbaner.
Er planen at man vil sælge ud af alle de danske værdier, som det allerede er sket med
bl.a. Dong og Postdanmark (var dét en succes?), og "privatisere" DSB, eller rettere
sagt sælge DSB til Tyskland, da det højst sandsynligt ender med, at ARRIVA = DB
= den tyske stat overtager kørslen?
Da jeg intet svar har fået på mail (jeg ved godt, at der er meget at se til i ministeriet!),
har jeg prøvet at lægge det op på div. fb sider, og sendt det det Socialdemokraternes
mailadresse med håbet om at der bliver sat fokus på den problemstilling, vi
som medarbejdere står i (og har stået i alt for længe) i DSB.
Situationen er uholdbar for os alle – både os i driften, og passagererne – så jeg håber
inderligt at I vil tage min henvendelse alvorligt!
Mvh. Maiken
KÆRE POLITIKERE:
HVEM KØRER DSB FOR?
Som nogen nok har bemærket, er der kommet ny afgangsprocedure i DSB. Kort fortalt,
går det ud på, at man med dette tiltag vil prøve at højne rettidigheden, eller
punktligheden som det hedder nu om dage. Dette er der jo som sådan ikke noget galt
i, da vi jo gerne vil sørge for, at vores kunder kommer frem til tiden.
Langt de feste passagerer er gode til at være på perronen i god tid, mens andre altid
kommer i sidste øjeblik, eller lige når toget skal sætte igang: det er ikke rimeligt, for
dem der kommer i god tid, hvis vi altid skal vente på de, der ikke kan hitte ud af, at
være på perronen før afgangstid.
Men der er også en anden gruppe mennesker, der kommer i sidste øjeblik, nemlig
dem, der skal foretage et togskift, og bare kommer for sent, fordi det første tog var
forsinket, eller gangbesværede der har svært ved at nå ned på perronen når
elevatoren ikke virker eller Banedanmark leger "fnd et tog" på afgangstavlerne, så
folk må haste fra den ene perron til den anden i sidste øjeblik. For disse mennesker er
der heller ikke længere nogen "kære mor": toget skal afsted på sekundet!
Nogen vil mene, at for at et tog kan komme frem til tiden, skal det også afgå til tiden
(på sekundet), men det er en sandhed med modifkationer: på langt de feste stationer
kan man faktisk godt nå, at få "Fru Hansen med rollatoren" med, selvom
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 56: Henvendelse af 31/8-19 vedrørende DSB, fra Maiken Nielsen Tomlinson, Gørlev
2071080_0002.png
afgangen bliver "forsinket" 1/2 til et helt minut, og stadig være fremme PÅ SEKUNDET
på den næste station.
Så hvorfor al den palaver med afgang på sekundet?
Det skyldes tilsyneladende en frygt for, at den trafkkontrakt, som DSB kører på
fra
2015-2024
ikke vil blive forlænget, hvis ikke rettidigheden forbedres. Der er endda
risiko for at den bliver opsagt før tid, idét kontrakten evalueres efter 5 år (altså om
kort tid), og kan opsiges, såfremt man ikke mener, at DSB har opfyldt målene
tilfredsstillende! Og det er desværre ikke et utænkeligt scenarie.
Selvfølgelig skal man leve op til en indgået kontrakt, men ifølge en rapport om
forsinkelser udarbejdet af Tænk sidste år, er de hyppigste årsager til forsinkelser
følgende:
"De 3 hyppigste årsager til forsinkelser fra januar til maj 2018 var på Fjern- og
regionaltogsstrækningerne:
fejl på signaler,
fejl på togene og
forsinkelser fra anden infrastruktur.
Top 3 over forsinkelser på S-togsnettet var:
fejl på signaler,
hærværk og
tilkald af politi eller brandvæsen."
- selve personalets håndtering af afgangproceduren var en nærmest ikke eksisterende
årsag til forsinkelser!!
Så kære politikere, der lige nu er ved at fnde nye ministre til vores nye regering: det
her kan hverken passagerer eller personale være tjent med!! Det er IKKE
Banedanmarks skyld, at signalerne er forældede, og sporene nedslidte! Det skyldes en
helt igennem horribel nedprioritering af Danmarks jernbanenet og ofentlig transport
gennem alt for mange år, og med skiftende regeringer ved bordenden! Og grundet
dårlige disponeringer, når det kommer til investeringer i nyt materiel, kører vi rundt i
tog, der skulle have været pensioneret for mange år siden (det er nemlig ikke kun
mennesker, der bliver nedslidte)!
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 56: Henvendelse af 31/8-19 vedrørende DSB, fra Maiken Nielsen Tomlinson, Gørlev
Så at forlange, at DSB skal kunne leve op til trafkkontrakten, og overholde den
forventede operatørpunktlighed, svarer i grove træk til, hvis HAAS gav Kevin
Magnussen en Toyota Corolla fra 80'erne med 1.000.000 km på bagen med svigermor
på passagersædet og kone og 5 børn på bagsædet, OG forventede at han hev en
Formel 1 guldmedalje hjem, vel at mærke på en bane med udelukkende hullede
grusveje!!
Ergo: DSB's personale har et inderligt ønske om igen at kunne fremføre tog for
KUNDERNES og ikke excelarkenes skyld, men det kræver altså en helhjertet indsats
fra JERES side, for VI gør sgu hvad vi kan!!
Udlicitering er ikke svaret på alt, og det ændrer ikke på jernbanenettets tilstand!
Please, få det nu fxet!