Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
30. august 2019
2018-4504
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Statsrevisorerne har den 20. maj 2019 bedt mig redegøre for de foranstaltnin-
ger og overvejelser, som beretning nr. 15/2018 om information og kompensati-
on til togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger giver anledning til.
Det vurderes af Statsrevisorerne, at DSB og Banedanmark hverken lever op til
sine målsætninger eller passagernes forventninger til god trafikinformation ved
forsinkelser og aflysninger samt at DSB indsats for at understøtte, at passage-
rerne får den økonomiske kompensation, de har krav på ved forsinkelser og
aflysninger, har været mangelfuld.
Jeg skal på baggrund af oplysninger fra DSB og Banedanmark bemærke føl-
gende, idet jeg henleder opmærksomheden på, at DSB er en selvstændig offent-
lig virksomhed (SOV):
Trafikinformation
For så vidt angår trafikinformation vurderer DSB og Banedanmark hver især,
at de lever op til de krav, der er fastsat i EU forordningen og dermed overholder
gældende lovgivning. DSB og Banedanmark har yderligere en række ambitiøse
målsætninger på området, og det er disse, som Rigsrevisionens undersøgelse
tager afsæt i.
DSB og Banedanmark noterer sig, at Rigsrevisionen har fundet, at der samlet
set er etableret et omfattende grundlag for at levere god trafikinformation til
togpassagererne, men at der er områder, hvor indsatsen kan forbedres. Dette er
DSB og Banedanmark enige i.
Trafikinformation er en strategisk prioritet i DSB og Banedanmark, og i den
forbindelse skal det bemærkes, at Rigsrevisionens konklusion bekræfter den
strategiske kurs, der er lagt for området i forhold til at forbedre kundeoplevel-
sen ved driftsforstyrrelser.
DSB og Banedanmark har allerede lanceret mange initiativer, som skal forbed-
re trafikinformationen til kunderne. De største forbedringer de seneste år er
realtid på Rejseplanen, digitalisering af trafikinformationen og værktøjer til
medarbejderne. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at den generelle til-
fredshed med trafikinformation er steget fra 2017 til 2018, hvilket også Rigsre-
visionen bemærker (pkt. 21). Tilfredsheden er yderligere steget i starten af 2019
sammenlignet med slutningen af 2018. År-til-dato ligger DSB og Banedanmark