Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
København 26.8.19
Til Folketingets Transportudvalg
Tog som realistisk alternativ til fly til udlandet
Nedenstående organisationer samlet i Netværket for Bæredygtig Transport vil hermed gerne anbefale to
opfordringer til handling fra forskellige danske og skandinaviske organisationer, som er vedlagt.
../.. Den ene henvendelse handler om 65.000 underskrifter for nattog til det sydlige udland (se næste side)
samt de mange underskrifter.
../.. Den anden henvendelse om bedre tog inkl. nattog mellem de skandinaviske hovedstæder.
Henvendelserne supplerer hinanden udmærket, for der er stadig stigende flyvning fra Danmark til
destinationer i Europa, der burde kunne nås bekvemt med tog. Derfor er der behov for politiske
udmeldinger til initiativer, der konkret kan gøre det muligt at vælge det klimarigtige; nemlig at tage toget
meget mere, også til udlandet.
I håbet om at udvalget vil tage handling i denne sag.
Poul Kattler
På vegne af organisationerne i netværket for bæredygtig transport, som er:
Vedvarende Energi, NOAH Trafik, Danmarks Naturfredningsforening, Klimabevægelsen i Danmark,
Cyklistforbundet, Jyder mod overflødige motorveje, Rådet for Bæredygtig Trafik, Bycycle Innovation Lab og
Bedsteforældrenes Klimaaktion.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Henvendelse af 26/8-19 vedrørende tog til udlandet som alternativ til flyrejser, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2069358_0002.png
København og Aarhus, 26.8. 2019
Til Folketingets Transportudvalg
Konkret plan for at genindføre nattog fra Danmark sydpå ønskes
I november 2018 havde en delegation af danske aktivister samlet i Back-on-track.eu foretræde for
Transportudvalget og overrakte 42.000 underskrifter for nattog.
Vi synes vi blev godt modtaget og ønsket om klimavenlig transport til Europa har siden samlet opbakning
fra mange sider i Danmark.
Af hensyn til den svenske del af underskriftsindsamlingen fortsatte den, men nu har vi på tværs af
landegrænsen besluttet at slutte indsamlingen d. 25. august. Vi har netop passeret 65.000 underskrifter.
Den 11. juli beskrev den svenske regering at de senest 30. april 2020 vil have svar fra Trafikverket om
hvordan der snarest kan etableres nattog til kontinentet. Det er åbenlyst at dette må finde sted i
samarbejde med danske DSB, så både danske og svenske interesser kan samarbejdes.
https://www.regeringen.se/49ff86/contentassets/1da688eb5bc848758b48b5624c0d4642/rb-i-2-i2019-
02072-tp-uppdrag-att-utreda-forutsattningarna-for-att-upphandla-nattag-med-dagliga-avgangar-till-flera-
europeiska-stader.pdf
Vi har med glæde konstateret den danske ministers positive indstilling til sagen, og har noteret os at DSB
udsender nye, positive signaler om nattog.
Sagen kræver dog stadig politisk bevågenhed, så de første nattog kan komme på skinnerne f.eks. i 2022.
Det ville være ønskeligt om ministeren tog initiativ til at ministeriet, som svenskerne, med tidsfrist til den
30. april 2020, kunne redegøre for konkrete planer for genoptagelse af nattog mod det centrale Europa.
../.. Vi står til rådighed med vores ekspertise og for en dialog om sagen, og tillader os at vedlægge de 65.000
underskrifter, som af gode grunde er stilet til den tidligere minister.
Med venlig hilsen
Back-on-Track, Danmark og Sverige, i samarbejde med Rådet for Bæredygtig
Trafik, NOAH og Vedvarende Energi.
Poul Kattler, Kjeld A. Larsen, Jacob Sørensen og Gunnar Olesen.
Se hvordan underskriftsindsamlingen så ud
fremgår også af listen med
underskrifter:
https://www.change.org/p/nattog-i-nordeuropa