Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Kære medlemmer af transportudvalget.
Til lykke med valget. Til lykke til Benny Engelbrecht med ministerposten.
Vi i Hærvejsmotorvej NEJTAK ser positivt på, at Danmarks infrastruktur skal forhandles forfra.
Den øgede klimabevidsthed og den øgede vilje til at bevare naturen ser vi afspejlet i valget.
Valgresultatet tyder ikke på, at der i befolkningen er et flertal for at bygge Hærvejsmotorvejen.
Hærvejsmotorvejen vil forårsage ødelæggelse af natur og dyreliv foruden, at den vil være en
klimabelastning. Når motorveje bygges og vedligeholdes udledes store mængder CO2. Godstransport skal
ikke køres på motorvej igennem Jylland, men skal læsses på tog.
Vi glæder os til, at man i forbindelse med bevillinger til motorveje vil prioritere ordentlig støjsikring langs
motorveje og en ordentlig erstatning til de mennesker, der ikke kan få støjsikring. Her henviser vi til en
kronik fra 2016 skrevet af Morten Bødskov og andre vigtige politikere, som skrev at
investeringer i
infrastruktur, bekæmpelse af støj og fremme af sundhed hænger sammen.
https://www.berlingske.dk/kronikker/lad-os-sammen-bekaempe-
trafikstoejen?fbclid=IwAR2oIrL1VkD74ZaZqhq0Sgy47-LpPHKkzW_EdgFIVWpVV3TetX6nfFLqj1E
Det er blevet fremført, at samfundet vil blive meget rigere af at bygge Hærvejsmotorvejen. Beregningerne
er fordrejede og endda på nogle parametre helt forkerte. Tidsbesparelser gøres op i penge, hvor der ikke
tages højde for, at en stor del af persontrafik på en motorvej er fritidskørsel. En tidsbesparelse i forbindelse
med grænsehandel kan vel næppe betegnes som en samfundsgevinst.
Motorvejen vil koste den enkelte borger 4000 kr. Samfundet vil miste natur- og kulturarv.
God infrastruktur med transportfradrag har bidraget til, at mange borgere har kunnet arbejde i København,
men har kunnet bo andre steder på Sjælland. Vest for Storebælt har motorveje derimod bidraget til en
ubalance, idet rigtigt mange borgere har valgt at bo i større byer som Odense og i det østjyske bybånd.
Borgerne pendler imellem de store byer og øst-vest. En nord-syd-motorvej fra Haderslev til Give evt. helt til
Viborg og Hobro vil ikke kunne afhjælpe dette.
https://jyllands-posten.dk/premium/indland/ECE11558029/vi-pendler-som-aldrig-foer-og-stigningen-er-
stoerst-i-jylland/
Derfor opfordrer vi til, at fremtidens brede trafikforlig vil finde andre og bedre løsninger på at lette
trængslen på E45 end en parallelmotorvej langs Hærvejen.
Med venlig hilsen
Andra Pachai
På vegne af HærvejsmotorvejNejTak