Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
9. august 2019
Niels Chr. Skov Nielsen
+45 3341 3406
16/02058-28
1/2
Limfjordstunnelen
-
Ekspertgruppens
konklusioner
Anledning
Idet Limfjordstunnelen fortsætter med udvikling af skader i form af revner i betonen, samt det forhold at tun-
nelen siden indvielsen har været utæt - som følge af en utæt membran - har der siden medio 2017 været
nedsat hhv. en geoteknisk og en strukturel ekspertgruppe med det formål at få en vurdering af Limfjordstun-
nelens tilstand og restlevetid, samt at få udarbejdet en langsigtet optimal vedligeholdsstrategi med evt. tilhø-
rende reparationsprojekter.
Den geotekniske ekspertgruppe afleverede deres rapport og konklusioner i april 2018 og den strukturelle
ekspertgruppe for Limfjordstunnelen vedr. udarbejdelse af en langsigtet optimal vedligeholdsstrategi med
tilhørende reparationsprojekter har nu afleveret deres rapport og konklusioner til Vejdirektoratet, der efterføl-
gende har gennemgået og vurderet disse.
Ekspertgruppens konklusioner
Den overordnede tilstand af tunnelen er bedre end forventet. Der er således ikke fundet korrosion af betyd-
ning i armeringsjernene, og betonens styrke og kvalitet er tilstrækkelig til at optage de kræfter, der påvirker
konstruktionen.
De i 1990’erne og 2000’erne gennemførte reparationsprojekter –
opspænding med kabler i ballastbetonen,
omfattende betonreparationer, iboring af rustfrie limankre i tunnellofter mv - har haft en god og positiv virk-
ning på konstruktionen.
Revnerne i tunnelen skyldes primært sætninger i tunnelens nordlige halvdel, samt årlige temperaturvariatio-
ner, der udsætter betonen for skiftende træk og tryk. Disse påvirkninger vil fortsætte således, at der fortsat
udvikles revner, samt at der fortsat vil opstå utætheder i betonen.
Ekspertgruppen forventer ikke, at det bliver nødvendigt at gennemføre større reparationsprojekter inden for
de næste 10
–
15 år, forudsat at udviklingen på de væsentligste parametre fortsætter som forventet.
Der anbefales derfor en yderligere overvågning og monitorering ud over det, Vejdirektoratet allerede nu gen-
nemfører. Det drejer sig bl.a. om måling af bærende kræfter ved det nordlige endevederlag, årligt eftersyn af
kritiske samlinger i betonen i vægge og lofter, kontinuerlige målinger af armeringskorrosion og vandindhold,
måling af kloridindhold hvert 5. år, samt gennemførelse af diverse tests af betonen hvert 10. år.
Såfremt der mod forventning viser sig udbredt korrosion, kan det overvejes at gennemføre katodisk beskyt-
telse i delområder af tunnelen, hvilket dog ikke forventes aktuelt inden for de første 10 år.
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450