Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2067645_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
9. august 2019
Niels Chr. Skov Nielsen
[email protected]
+45 3341 3406
16/02058-28
1/2
Limfjordstunnelen
-
Ekspertgruppens
konklusioner
Anledning
Idet Limfjordstunnelen fortsætter med udvikling af skader i form af revner i betonen, samt det forhold at tun-
nelen siden indvielsen har været utæt - som følge af en utæt membran - har der siden medio 2017 været
nedsat hhv. en geoteknisk og en strukturel ekspertgruppe med det formål at få en vurdering af Limfjordstun-
nelens tilstand og restlevetid, samt at få udarbejdet en langsigtet optimal vedligeholdsstrategi med evt. tilhø-
rende reparationsprojekter.
Den geotekniske ekspertgruppe afleverede deres rapport og konklusioner i april 2018 og den strukturelle
ekspertgruppe for Limfjordstunnelen vedr. udarbejdelse af en langsigtet optimal vedligeholdsstrategi med
tilhørende reparationsprojekter har nu afleveret deres rapport og konklusioner til Vejdirektoratet, der efterføl-
gende har gennemgået og vurderet disse.
Ekspertgruppens konklusioner
Den overordnede tilstand af tunnelen er bedre end forventet. Der er således ikke fundet korrosion af betyd-
ning i armeringsjernene, og betonens styrke og kvalitet er tilstrækkelig til at optage de kræfter, der påvirker
konstruktionen.
De i 1990’erne og 2000’erne gennemførte reparationsprojekter –
opspænding med kabler i ballastbetonen,
omfattende betonreparationer, iboring af rustfrie limankre i tunnellofter mv - har haft en god og positiv virk-
ning på konstruktionen.
Revnerne i tunnelen skyldes primært sætninger i tunnelens nordlige halvdel, samt årlige temperaturvariatio-
ner, der udsætter betonen for skiftende træk og tryk. Disse påvirkninger vil fortsætte således, at der fortsat
udvikles revner, samt at der fortsat vil opstå utætheder i betonen.
Ekspertgruppen forventer ikke, at det bliver nødvendigt at gennemføre større reparationsprojekter inden for
de næste 10
15 år, forudsat at udviklingen på de væsentligste parametre fortsætter som forventet.
Der anbefales derfor en yderligere overvågning og monitorering ud over det, Vejdirektoratet allerede nu gen-
nemfører. Det drejer sig bl.a. om måling af bærende kræfter ved det nordlige endevederlag, årligt eftersyn af
kritiske samlinger i betonen i vægge og lofter, kontinuerlige målinger af armeringskorrosion og vandindhold,
måling af kloridindhold hvert 5. år, samt gennemførelse af diverse tests af betonen hvert 10. år.
Såfremt der mod forventning viser sig udbredt korrosion, kan det overvejes at gennemføre katodisk beskyt-
telse i delområder af tunnelen, hvilket dog ikke forventes aktuelt inden for de første 10 år.
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Orientering om rapport om vedligeholdelsesstrategi for Limfjordstunnelen, fra transportministeren
2067645_0002.png
Alle de nuværende målinger så som sætningsmålinger, målinger af længdebevægelser mv. skal fortsætte,
og ligeledes bør der fortsat gennemføres årlige injiceringer (tætninger) af revner i betonen for at begrænse
vandindtrængning.
Derudover har ekspertgruppen foreslået 3 større reparationsprojekter til eventuel udførelse om 15
50 år,
såfremt behovet måtte være til stede.
Det drejer sig dels om at etablere yderligere opspænding, der placeres på den øverste del af tunnelvæggene
samme princip som blev gennemført i 1993 i ballastbetonen, dels en sænkning af det nordlige leje. Begge
foranstaltninger vil medføre færre revnedannelser, og dermed mindre behov for injiceringer af betonen, der
dermed vil få en længere levetid. De pågældende tiltag vil kræve, at der lukkes for trafikken i et tunnelrør af
gangen i flere uger, og vil dermed forårsage store trafikale gener.
Derudover foreslår ekspertgruppen at gennemføre løft af den nordlige del at tunnelen, såfremt de fremtidige
sætninger skulle blive større end forventet. Dermed kan man ligeledes minimere spændingerne og revne-
dannelsen.
Vejdirektoratets anbefalinger
Vejdirektoratet agter at følge ekspertgruppens konklusioner og anbefalinger. Det forventes at alle arbejder
inden for dette som hidtil kan udføres som natarbejder, og dermed med minimale gener for trafikafviklingen i
tunnelen.
Såfremt det måtte blive nødvendigt, at gennemføre et eller flere af de anbefalede, større vedligeholdel-
ses/reparationsprojekter, vil der blive taget stilling til dette, herunder finansiering, når det eventuelt måtte
blive aktuelt.
Bilag
1) Limfjord Tunnel, Assessment and retrofitting, Technical Summery Report, June 25 2019
Structural Expert Group.
th
2