Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2066256_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Dato:
Kvalitetstillæg
Orientering om igangsættelse af informationskampagne
Metroselskabet
Transportministeriet
2019-08-06
Informationskampagne om metroens kvalitetstillæg igangsættes i uge 34
Fra og med d. 20. august 2019 igangsættes en ganske omfattende informationskampagne, der skal
informere kunderne om kvalitetstillægget for rejser i metroen, der indføres fra Cityringens åbning d.
29. september 2019. Denne kampagne vil efter aftale mellem Metroselskabet, DSB og Movia foregå i
regi af DOT (Din Offentlige Transport), og vil være rettet mod kunderne i den kollektive transport, og
særligt målrettet de kunder, som bruger metroen.
Kampagnen igangsættes i august for i god tid at informere kunderne om, hvilke priser, der vil gælde i
metroen fra Cityringens åbning, samt hvordan kunderne sikrer, at de har gyldig billet til metroen.
Kunderne vil også blive informeret om, at tillægget alene vedrører rejser, der omfatter metroen, og
dermed ikke rejser, der kun omfatter S-tog, Re-tog, busser, lokaltog og Øresundstrafik.
Kampagnen vil bestå af annoncer i lokalaviser og dagblade samt af information i metroen, på sociale
medier og på hjemmesiderne www.dinoffentligetransport.dk samt www.m.dk. Derudover kontaktes
rejsekortkunder og mobilpendlerkunder direkte via e-mail og sms.
Selvom Metroselskabet allerede får en række henvendelser fra kunder, der spørger til
kvalitetstillægget
både praktiske spørgsmål og mere kritiske spørgsmål
er det selskabets
vurdering, at den intensiverede information om tillægget kombineret med Cityringens snarlige
åbning vil udløse flere kritiske spørgsmål og debat herom. Selskabet vil naturligvis stå til rådighed for
besvarelse af alle slags spørgsmål på samme vis som hidtil.
Baggrunden for kvalitetstillægget
I 2005 indgik regeringen, Københavns Kommune og Frederiksberg kommune en principaftale om
etablering af en Cityring, som bl.a. indeholdt beslutningen om et kvalitetstillæg.
I 2007 blev Lov om en Cityring vedtaget i Folketinget af en bred kreds af partier (Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti ). I
forbindelse med vedtagelsen af loven blev det besluttet at opkræve et tillæg for at benytte det
samlede metrosystem, når Cityringen står færdig. I bemærkningerne til lov om en Cityring og lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S står der således:
”[D]er
[vil] blive opkrævet
et kvalitetstillæg på 1 kr. ekstra i gennemsnit pr. passager for at benytte det samlede metrosystem,
når Cityringen står færdig”.
MS-X-TP-UDVIK-5023
Version
Si de 1 a f 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Notat fra Metroselskabet om kvalitetstillægget, herunder beskrivelse af informationskampagne om tillægget, baggrunden for tillægget samt den konkrete udmøntning, fra transportministeren
2066256_0002.png
Kvalitetstillægget er således forudsat som en del af finansieringen af anlægget af Cityringen. Samlet
set er det forudsat, at der i nutidsværdi skal opkræves 4 - 5 mia. kr. hos kunderne (afhængigt af
renteforudsætninger).
Den daværende transportminister orienterede i december 2017 kredsen af partier, der vedtog loven,
om løsningen for den konkrete implementering af kvalitetstillægget, og der blev yderligere orienteret
herom på et møde i september 2018. Senest har Transportudvalget fået præsenteret den konkrete
udmøntning af kvalitetstillægget på et møde i udvalget 24. januar 2019.
Den konkrete udmøntning
Som det fremgik af præsentationen for udvalget i januar 2019 opkræves der fra Cityringens åbning et
tillæg for rejser i metroe
på rejsekort ’ lassi ’ sa t på pe dlerkort (rejsekort
og mobil) og rejsekort
’pe dler ko i’. Satser e på tillægget er fastlagt, så det forve tes,
at der gennemsnitligt opkræves 1
kr. pr. passager (se figur 1 herunder). Der er anvendt det princip, at flest mulige rejser skal bidrage
med betaling af tillægget. Dvs., at jo flere der er omfattet, desto tættere kommer tillægget på at
svare til 1 kr. pr. passager og desto lavere bliver tillægget således for dem, der betaler. Fra starten
forventes cirka ¾ af rejserne at blive omfattet af kvalitetstillæg.
Samtidig er der lagt vægt på at gøre det så nemt som muligt at betale kvalitetstillæg, så kunderne i
videst muligt omfang skal gøre det samme som de plejer (se figur 2 herunder), når de køber
billet/rejser på rejsekort.
Tillægget lægges således på de billettyper, hvor det p.t. er teknisk muligt at målrette opkrævningen
på rejser i metroen, uden at gøre det unødigt vanskeligt for kunderne, samtidig med at billetterne
også skal kunne bruges i tog og busser uden tillæg. Det indebærer, at der til en start
ikke
opkræves
kvalitetstillæg på enkeltbilletter, pensionistkort, ungdomskort, skolekort, turistprodukter samt
mindre nicheprodukter til særlige målgrupper (værnepligtige mv). Målet er over tid at få
kvalitetstillæg på en større andel af rejserne, så tillæggets størrelse kan komme tættere på 1 kr. for
alle.
Figur 1: Hvilke produkter opkræves der kvalitetstillæg på?
Kilde: Præsentation for Transportudvalget, 24. januar 2019.
MS-X-TP-UDVIK-5023
Version
Si de 2 a f 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 38: Notat fra Metroselskabet om kvalitetstillægget, herunder beskrivelse af informationskampagne om tillægget, baggrunden for tillægget samt den konkrete udmøntning, fra transportministeren
2066256_0003.png
Figur 2: Hvad skal kunderne gøre?
Kilde: Præsentation for Transportudvalget, 24. januar 2019.
MS-X-TP-UDVIK-5023
Version
Si de 3 a f 3