Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2065533_0001.png
Til boligudvalget
Rymarken 2, 8210 Aarhus V
Telefon
8931 7171
E-mail
[email protected]
Website www.bbbo.dk
Dato
09.08.2019
Keld Laursen
Direkte
E-mail
[email protected]
”Udvalgsbesøg
i Gellerup/Toveshøj”
Under den tidligere regering vedtog Folketinget som bekendt den nye såkaldte
”ghettolov”, og som konsekvens heraf har Aarhus Kommune og Brabrand
Boligforening i maj d.å. vedtaget en såkaldt udviklingsplan for Gellerup og
Toveshøj. Udviklingsplanen blev den 30. maj fremsendt til boligministeriet
med henblik på godkendelse af ministeren.
I det forhandlingsforløb, som førte frem til udviklingsplanen for Gellerup, var
vi i kontakt med flere ordførere, fordi vi var af den opfattelse, at både Aarhus
Kommune og den tidligere minister misfortolkede flere af bestemmelserne i
lovgivningen. Helt konkret finder vi, at spørgsmålet om arealafgrænsning er
forkert fortolket i forhold til en tekstnær forståelse af loven, ligesom Aarhus
Kommune i spørgsmålet om medregning af allerede nedlagte boliger
benyttede en forkert beregningsmetode.
Disse emner blev drøftet i forhandlingerne mellem Aarhus Kommune og
Brabrand Boligforening, men Aarhus Kommune fastholdte sin egen fortolkning
af loven.
På grund af styrkeforholdet resulterede forhandlingerne i en udviklingsplan,
som bestemmer, at et helt unødvendigt stort antal billige almene boliger skal
nedlægges. Planen blev godkendt af Brabrand Boligforenings
repræsentantskab med den snævrest mulig margin (50/44).
Brabrand Boligforening er enige i lovens målsætninger om at skabe en
blandet bydel i bedre social balance og har siden 2010 bidraget med at
realisere et meget ambitiøse udviklingsprogram for Gellerup. Men vi finder, at
den udviklingsplan, som p.t. ligger til behandling i ministeriet, indeholder
unødvendigt mange nedrivninger i forhold til de lovkrav, som Folketinget har
besluttet.
Nedrivninger af billige almene boliger i blandt andet Gellerup vil øge
uligheden, medmindre ghettoloven følges op af ny lovgivning, som sikrer, at
erstatningsboligerne kan opføres som særlige, billige boliger.
Desuden vil nedrivninger og efterfølgende opførelse af erstatningsboliger
resultere i en betydelig miljøbelastning
et forhold, som der ikke hidtil har
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Invitation til besøg i Gellerup og Toveshøj, fra Brabrand Boligforening
2065533_0002.png
været fokus på
men som ligger temmelig langt fra den nye regerings
hensigter med en egentlig klimalov og de ambitiøse klimamål. Alene de
planlagte nedrivninger i Gellerup vil resultere i en CO2-belastning på 20.600
ton CO2
1
.
Sammenfattende vil vi appellere til, at man i forbindelse med behandlingen af
den fremsendte udviklingsplan vurderer, hvorvidt den tidligere minister og
Aarhus Kommune har fejlfortolket lovgivningens bestemmelser om
henholdsvis arealafgrænsning og medregning af allerede nedrevne boliger.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybende oplysninger.
Afslutningsvis vil vi meget gerne invitere boligudvalget og boligministeren til
at besøge Gellerup. Området har i de seneste år gennemgået en stor
forandring, og det går samtidig fremad med beskæftigelse, uddannelse,
sundhed etc.
alt sammen gode tegn på at den ambitiøse helhedsplan fra
2010 vil skabe den nødvendige forandring.
Vores konkrete forslag er et besøg den 10. eller 11. september 2019, men
udvalget og ministeren er naturligvis meget velkomne til at foreslå en anden
dato.
Med venlig hilsen
Brabrand Boligforening
Keld Albrechtsen
Formand
Keld Laursen
Adm. direktør
1
Aarhus Universitet, marts 2019.
Side 2 af 2