Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 32
Offentligt
Til boligudvalget
Rymarken 2, 8210 Aarhus V
Telefon
8931 7171
E-mail
Website www.bbbo.dk
Dato
09.08.2019
Keld Laursen
Direkte
E-mail
”Udvalgsbesøg
i Gellerup/Toveshøj”
Under den tidligere regering vedtog Folketinget som bekendt den nye såkaldte
”ghettolov”, og som konsekvens heraf har Aarhus Kommune og Brabrand
Boligforening i maj d.å. vedtaget en såkaldt udviklingsplan for Gellerup og
Toveshøj. Udviklingsplanen blev den 30. maj fremsendt til boligministeriet
med henblik på godkendelse af ministeren.
I det forhandlingsforløb, som førte frem til udviklingsplanen for Gellerup, var
vi i kontakt med flere ordførere, fordi vi var af den opfattelse, at både Aarhus
Kommune og den tidligere minister misfortolkede flere af bestemmelserne i
lovgivningen. Helt konkret finder vi, at spørgsmålet om arealafgrænsning er
forkert fortolket i forhold til en tekstnær forståelse af loven, ligesom Aarhus
Kommune i spørgsmålet om medregning af allerede nedlagte boliger
benyttede en forkert beregningsmetode.
Disse emner blev drøftet i forhandlingerne mellem Aarhus Kommune og
Brabrand Boligforening, men Aarhus Kommune fastholdte sin egen fortolkning
af loven.
På grund af styrkeforholdet resulterede forhandlingerne i en udviklingsplan,
som bestemmer, at et helt unødvendigt stort antal billige almene boliger skal
nedlægges. Planen blev godkendt af Brabrand Boligforenings
repræsentantskab med den snævrest mulig margin (50/44).
Brabrand Boligforening er enige i lovens målsætninger om at skabe en
blandet bydel i bedre social balance og har siden 2010 bidraget med at
realisere et meget ambitiøse udviklingsprogram for Gellerup. Men vi finder, at
den udviklingsplan, som p.t. ligger til behandling i ministeriet, indeholder
unødvendigt mange nedrivninger i forhold til de lovkrav, som Folketinget har
besluttet.
Nedrivninger af billige almene boliger i blandt andet Gellerup vil øge
uligheden, medmindre ghettoloven følges op af ny lovgivning, som sikrer, at
erstatningsboligerne kan opføres som særlige, billige boliger.
Desuden vil nedrivninger og efterfølgende opførelse af erstatningsboliger
resultere i en betydelig miljøbelastning
–
et forhold, som der ikke hidtil har
Side 1 af 2