Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 1. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet aftalt, at DSB
afgiver en rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang
i kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for første kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
29. april 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 1. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4-togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift. DSB kan oplyse at IC4-togsættet, som var
involveret i ulykken på Storebæltsbroen den 2. januar 2019 er taget ud af
driftspuljen, og erstattet af et togsæt fra reservepuljen. Som følge heraf er
antallet af tog i driftspuljen uændret.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse første kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sat et
mål for MDBF på 3.000 km.