Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2065416_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 1. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet aftalt, at DSB
afgiver en rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang
i kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for første kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
29. april 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4 anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB skal idriftsætte 40
IC4-togsæt.
DSB planlagde i 1. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4-togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift. DSB kan oplyse at IC4-togsættet, som var
involveret i ulykken på Storebæltsbroen den 2. januar 2019 er taget ud af
driftspuljen, og erstattet af et togsæt fra reservepuljen. Som følge heraf er
antallet af tog i driftspuljen uændret.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse første kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sat et
mål for MDBF på 3.000 km.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0002.png
Af tabel 2 fremgår MDBF for 1. kvartal 2019 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er mødt både for kvartalet og ÅTD.
1. kvartal 2019
2019
IC4 (2:59)
7.643
7.643
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
MDBF IC4
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal
2017
2017
2017
2017
2018
2018
2018
2018
2019
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 1. kvartal 2019 resterer der 19 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 4. kvartal 2018 resterede der 21
tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’. Disse ændringer
nedbringes derfor først i antal, når de specifikke togsæt er helt færdige, mens
enkeltinstallationerne nedbringes i antal løbende.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0003.png
9 af disse ændringer (10 ved udgangen af 4. kvartal 2018) skal implementeres på
togsæt-niveau og heraf resterer der ved udgangen af 1. kvartal 72 stk.
enkeltinstallationer på togsæt-niveau (118 ved udgangen af 4. kvartal 2018). De
øvrige 10 tekniske ændringer (11 ved udgangen af 4. kvartal 2018) skal
implementeres på del-komponenter. Disse ændringer udgør 273 stk.
enkeltinstallationer (980 ved udgangen af 4. kvartal 2018). Dette følger fortsat
DSB’s plan for færdigbyggelsen.
Der henledes opmærksomhed til at én ændring på del-komponent niveau er
overført til DSB´s egen driftsvaretagelse, hvorved udestående på
enkeltinstallationer tilsvarende er reduceret i denne status opgørelse.
Aktstykkeændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret på
togsættene, og alle ændringer forventes fuldt implementeret i 4. kvartal 2019.
Derudover er en softwareopdatering af togets computer færdig. Denne
softwarepakke, som betegnes TCMS pk. 3, er blevet implementeret på flåden i 1.
kvartal 2019, og er dermed afsluttet.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG indbygningsprocessen:
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0004.png
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsæt niveau og komponent niveau.
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at bliver
implementeret på litra og del-komponenter
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i resten af året samt forventet ikke
forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af IC4-programmet kan sammenfattes
således:
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0005.png
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen
i stedet for til DSB
Note: Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0006.png
CFG nr
25
133
158
197
207
233
259
276
278
283
300
306
307
312
CFG forklarende tekst
På togsæt
Sidedøre til førerrum
Luft utætheder ved toiletstyring  / Frosttømning
Minimalspændingsstyring / dødsspiral, 5K25
TCMS pkt. 1.29a Reduktion af trainlines
Multibel 3,4 Safety loop Emergency Elektro Valve
HVAC afstemning rørkreds (varme i førerrum)
Sikringsovervågning til  luftkompressor
Pressostat(PFA) i Bremsesystem
PIS STC SW upgrade to ver. 1.26
Dæmpning af støj fra fremmedluft
Ny lydgiver for færdigmelding
El sikring af Energy Meter 
Tilpasning af 230V installation ved 2F12
Lyddæmpning af dørlydgiver
Udestående på togsæt i alt
På delkomponenter
Vibrationer i Motorrum
Vibrationer … PP ramme og Rør i Undervogn
Indsugningsfilter til generator
Ny ZF‐gear software, ZF relaterede modifikationer
Indsugningsrør til ladeluft
ZF DC/DC Converter
Hydraulikpumpe ophæng
INDS.RØR TIL LADELUFT (0‐STIL)
Olieniveauføler ved motor bundkar
Slanger ved luftfilter
New Bracket for exhaust manifold, overført driften
Genindkobling af oil refill system
Dæmpning af støj fra fremmedluft
Udestående på delkomponenter i alt
Samtlige CFG'er i alt
CFG forvetning til 
resterende
                            
316.825
                               
65.876
                                     ‐
                                     ‐
                            
656.871
                                     ‐
                                     ‐
                               
50.832
                                     ‐
                                     ‐
                                     ‐
                               
28.697
                            
365.391
                                 
5.724
1.490.216
56
91
156
247
264
291
292
293
305
321
323
340
277
                            
135.450
                               
50.794
                               
66.746
                                 
3.087
                            
254.129
                         
1.094.805
                         
5.315.923
                            
223.785
                               
22.523
                            
641.871
                                     ‐
                               
96.890
                            
646.437
8.552.441
10.042.657
Figur 5: Værdi af udestående CFG implementering på togsæt og delkomponenter.
Det bemærkes, at CFG 323 overgår til almindeligt supplerende arbejde i DSB regi,
som noteret tidligere.
Det samlede restforbrug pr. 31.03.2019 forventes at udgøre:
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 31: DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019, fra transportministeren
2065416_0007.png
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 31.03.2019
De samlede forventede restarbejder pr. 31. marts 2019 udgør 19,5 mio. kr. Det
bemærkes her, at TCMS arbejdet nu er fuldført og den udestående faktura fra
AnsaldoBreda er fremkommet i Q1 2019.
Side 7/7