Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2064777_0001.png
MS-X-CR-0027/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
Cityring nr. 11
Bestyrelsen har godkendt vedlagte Ejerorientering
Cityring nr. 11 for juli 2019,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I fortsættelse af Metroselskabets orientering af ejerne i maj 2019 om en ændret
tidsplan for færdiggørelsen af Cityringen offentliggjorde selskabet ultimo juni
tidspunktet for åbning af Cityringen, den 29. september 2019.
Den ændrede tidsplan er, som nævnt i Ejerorientering nr. 9, udarbejdet i
samarbejde med de to entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af
Cityringen. Det skal dog fortsat understreges, at forudsætningen for overholdelse af
den ændrede tidsplan er, at begge entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen
med Metroselskabet om at sikre den planlagte fremdrift.
Medio juli opnåede begge entreprenører den væsentlige milepæl Hand Over/Take
Over (HO/TO-milepælen). Entreprenørerne afleverede således hver deres del af
Cityringsanlægget til Metroselskabet, som herefter overdrog det samlede anlæg til
operatøren HRSTS med Metro Service som underleverandør. Opnåelsen af HO/TO-
milepælen
i debar sa tidig, at CMT’ a gle de RHO-milepæl
blev opfyldt.
Herefter udestår alene én milepæl - den endelige Metro Ready for Operation
(MRO-milepæl) - som skal opnås ultimo september 2019.
Som led i opnåelsen af HO/TO-milepælen afleverede HRSTS og CMT de relevante
Safety Cases for Cityringens infrastruktur til den uafhængige assessor. Den
uafhængige assessor udarbejder på dette grundlag sin rapport med indstilling til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om sikkerhedsgodkendelse af Cityringens
infrastruktur.
Den uafhængige assessor modtog, som nævnt, alle relevante As Built safety cases
vedrørende Cityringens infrastruktur medio juli 2019. Forud herfor havde
assessoren haft lejlighed til at gennemgå og kommentere udkast til disse safety
cases, ligesom de to entreprenører havde besvaret assessorens spørgsmål og
imødekommet dennes ønsker om uddybninger. Assessoren kunne derfor, som
forudsat, fremsende sin rapport med indstilling til TBST den 29. juli 2019.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-07-29
1/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064777_0002.png
MS-X-CR-0027/AMK
Assessorens rapport indeholder, som forventet, en række forbehold, som skal
afklares i den nærmeste tid, blandt andet gennem de test, som Metroselskabet har
valgt at overtage fra CMT, (jf. afsnit nedenfor) så
TBST’ e delige godke delse ka
baseres på en opdateret assessorrapport uden eller med kun få ikke-væsentlige
forbehold.
Cityringstogene er typegodkendt af TBST og testning og godkendelse af de enkelte
tog er, ligesom behandlingen af safety cases for stationerne, i fuld gang hos både
assessor og TBST, i overensstemmelse med tidsplanen.
Efter opnåelse af HO/TO-milepælen og aflevering af Safety Cases til den uafhængige
assessor udestår entreprenørernes udbedring af fejl og mangler
– såkaldt ’s aggi g’
på de fysiske arbejder, herunder AF-arbejderne og M&E-arbejderne, som dog på
grund af projektets størrelse er ganske omfattende, samt tests af en række tekniske
systemers funktionalitet. CMT er af den opfattelse, at deres medvirken til disse
tests ikke indgår i kontrakten, hvilket Metroselskabet er uenig i. For at sikre rettidig
gennemførelse af disse tests har Metroselskabet derfor nu besluttet at overtage
denne opgave fra CMT og selv gennemføre den med bistand fra ekstern ekspertise.
Metroselskabet vil efterfølgende søge disse udgifter modregnet iht. kontraktens
bestemmelser.
Ud over
’s aggi g’ og tests af tek iske syste ers fu ktio alitet
gennemføres
Operational Trial Run, hvor det testes, at Cityringens drift og vedligeholdelse kan
gennemføres hensigtsmæssigt, når Cityringen åbner for passagerer. Trial Run, der
udgør en del af gru
dlaget for TBST’ godke delse både af i frastrukture og af
Metro Service som drifts- og vedligeholdelsesorganisation, gennemføres parallelt
ed de uafhæ gige assessors evalueri g og TBST’ arbejde ed
sikkerhedsgodkendelse af det samlede system.
Det skal understreges, at selv med disse forberedende tiltag
herunder især Trial
Run, hvor de tekniske systemer afprøves i praksis, og drifts- og
vedligeholdelsesorganisationen får mulighed for at træne inden åbningen for
passagerer - må det forventes, at Cityringen, som alle nye højtekniske systemer, i
den første driftsperiode vil møde såvel tekniske som betjeningsmæssige
udfordri ger, såkaldte ’bør esygdo
e’. Driftsoperatøre vil
- ligesom
Metroselskabet - have fuld fokus på at forebygge og begrænse omfanget af gener
for de kommende passagerer og for at løse de problemer, som uundgåeligt opstår,
så hurtigt so
uligt. Træ i g i hurtigt at afhjælpe såda e ’bør esygdo
e’
indgår netop som en af opgaverne under Trial Run.
Det skal særligt nævnes, at afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen (M4) vil skulle
testes kort tid efter åbningen af Cityringen. Selv om denne testning i videst muligt
omfang vil blive søgt gennemført på Nordhavnsstrækningen, vil en del af testningen
uundgåeligt berøre Cityringens hovedlinje (M3) og dermed nødvendiggøre ophold i
driften. Sådanne nødvendige indgreb i driften vil blive søgt begrænset til lukning
nogle nætter og i enkelte weekender.
2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Orientering om Cityringen - ejerorientering nr. 11, fra transportministeren
2064777_0003.png
MS-X-CR-0027/AMK
Ud over selve banen og stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række
fodgængertunneler og trapper, som skal skabe særligt gode forbindelser for
passagererne, som skal skifte mellem metro, S-tog og Re-tog på København H,
Østerport Station og Nørrebro Station. Som tidligere oplyst har disse
anlægsarbejder på København H og Østerport vist sig mere komplicerede at
gennemføre end forudsat og vil derfor ikke kunne være færdige til åbningen af
Cityringen. Dette vil ikke påvirke åbningen af Cityringen, og passagererne vil fortsat
kunne skifte mellem metro og tog i den midlertidige periode, indtil de endelige
forbindelser er færdige. På København H vil den permanente forbindelse være
færdig primo 2020 og på Østerport i foråret 2020. Der vil blive sikret god skiltning
og information til passagererne, som hjælper dem til et godt skift, også i den
midlertidige periode.
Der vil omkring stationerne i gadeplan være enkelte områder, som ikke er helt
færdige ved åbningen og dermed tilgængelige for borgerne. Helt frem mod
åbningen vil stationernes trapper og øvrige elementer være hegnet ind, og der vil
efter åbningen også være enkelte lokaliteter, hvor der først bliver plantet de sidste
træer i plantesæsonen i det sene efterår. Endvidere kan der mangle enkelte
cykelstativer, beplantning og lignende, som endeligt færdiggøres efter åbningen.
Særligt byrummet ved stationen på Poul Henningsens Plads, den permanente
cykelparkering ved Nørrebro Station og den såkaldte Basargrund vil først
færdiggøres efter åbningen. Desuden vil enkelte af de vejprojekter, som
kommunerne gennemfører op til stationerne, først færdiggøres efter åbningen. Det
gælder for Frederiksberg Allé, Rådhuspladsen, Østerport og København H.
Metroselskabet forventer, at det udmeldte åbningstidspunkt den 29. september
2019, kan overholdes, men må fortsat tage forbehold for, at kvaliteten af
entreprenørernes grundlag for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for
myndighederne at godkende inden for den afsatte tidsramme.
Bestyrelsen vil nøje følge fremdriften, ligesom bestyrelsen vil lægge vægt på fortsat
at holde ejerne løbende orienteret herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
3/3