Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2061225_0001.png
07. juni 2019
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 9
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Maj 2019
Side
0
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
5
6
Indledning........................................................................................................................................... 2
Status på AF-arbejderne..................................................................................................................... 6
Status på M&E-arbejderne ................................................................................................................. 7
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT) ..................................................................... 8
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................ 10
Side
1
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på e
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Metroselskabet orienterede i et brev af 20. maj 2019 ejerne om, at færdiggørelsen af Cityringen er
forsinket på grund af den manglende opnåelse af den vigtige milepæl Ready for Hand Over (RHO) og
en længere varighed af testene af de tekniske systemer end forudsat. Efter et omfattende analyse- og
optimeringsarbejde har selskabet i samarbejde med de to entreprenører udarbejdet en revideret
tidsplan, som er drøftet med den uafhængige assessor og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), der
skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af Cityringen. På den baggrund vurderer selskabet, at Cityringen
kan åbne for passagerdrift ultimo september 2019.
Denne Ejerorientering
Cityring nr. 9 for maj 2019 er baseret på den ændrede tidsplan, således at
fremdriften måles op imod denne. Det betyder blandt andet, at en række målepunkter er ændret, så
de svarer til den reviderede tidsplan, og at målemetoderne er tilpasset den ændrede systematik ved
gennemførelse af tests med henblik på at optimere tidsplanen og dermed begrænse forsinkelsen. Den
ændrede tidsplan indebærer, at de fysiske arbejder skal være afsluttet inden udgangen af juni, således
at transport af materialer og stilladser m.v. i
tu eler e ka afsluttes og ’Operatio al Trial Ru ’
påbegyndes. Afslutningen af de fysiske arbejder og påbegy
delse af ’Operatio al Trial Ru ’
er fastlagt
i milepælen
’Operational
Trial Run’ vist i skemaet nedenfor som en ny milepæl ultimo juni 2019.
Den ændrede tidsplan betyder desuden, at alle resterende arbejder, herunder tests af de enkelte
tekniske systemer SAT-tests og tests af de integrerede systemer SIT-testene, skal være afsluttede og
dokumenterede medio juli. Det samme gælder de for sikkerhedsgodkendelsen nødvendige safety
cases, der medio juli skal kunne forelægges den uafhængige assessor til endelig vurdering og accept
inden indsendelse af ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om den endelige
sikkerhedsgodkendelse. Samtidig med afslutningen af tests og endelig aflevering af de nødvendige
safety cases til assessoren skal de to entreprenører aflevere hver deres del af det færdige
Cityringsanlæg til Metroselskabet, som umiddelbart efter overdrager anlægget til operatøren HRSTS
med Metro Service som underleverandør. Denne proces er indeholdt i den i skemaet viste nye milepæl
Hand Over/Take Over medio juli 2019.
Fokus er i denne ejerorientering rettet imod de nu mest kritiske områder; AF-arbejderne (Architectural
Finishes/Apteringsarbejdet) med henblik på afslutning af transport af materialer i tunnelerne, SAT- og
SIT-testene (tests af tekniske systemer og af integrerede systemer) samt aflevering af safety cases
(sikkerhedsdokumentation) til den uafhængige assessor og dennes accept heraf med henblik på
forelæggelse for TBST til endelig sikkerhedsgodkendelse.
Fremdriften på de kritiske aktiviteter skal ses i sammenhæng med de i skemaet viste e milepæle, idet
opnåelsen heraf er væsentlig for færdiggørelsen af Cityringen. Det forventes, at åbningstidspunktet
kan udmeldes ultimo juni 2019. Men først når assessorens og myndighedernes sikkerhedsgodkendelse
foreligger, kan det endelige tidspunkt for åbningen af Cityringen fastlægges.
Nedenfor er vist de seks væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen. Den første af disse
milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået. Den anden milepæl, Ready for Hand
Over (RHO-milepælen), skulle opnås ultimo marts, men betingelserne er endnu ikke opfyldt. Trial Run
milepælen (start af prøvedrift) er opnået ultimo april med visse begrænsninger som følge af den
manglende opnåelse af RHO-milepælen. Trial Run perioden er derfor nu opdelt i Technical Trial Run,
Side
2
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0004.png
som blev påbegyndt ultimo april, og Operational Trial Run, der, som nævnt, indgår som en ny milepæl
ultimo juni i skemaet nedenfor. Den anden nye milepæl i skemaet er, som nævnt ovenfor, Hand
Over/Take Over (HO/TO), som dels vedrører afslutningen af anlægsarbejdet, herunder de nødvendige
tests og sikkerhedsdokumentation, dels de to entreprenørers aflevering af anlægget og
Metroselskabets efterfølgende overdragelse heraf til operatøren med henblik på færdiggørelse af
prøvedriften.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er ikke opnået som planlagt
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Assessoren godkender start af
Operational Trial Run
Overdragelse af Cityringen fra
entreprenørerne til
Metroselskabet og
operatørens overtagelse heraf
fra Metroselskabet
TBST’
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Technical Trial Run
ultimo april 2019
Start Operational Trial Run
Hand Over/ Take Over (HO/TO)
ultimo juni 2019
medio juli 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo september
2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af maj 2019. I ejerorienteringen redegøres
der for gennemførelsen af de fysiske arbejder, herunder fremdriften på AF-arbejderne, med henblik på
afslutning af transporter i tunnelerne, således at Operational Trial Run kan påbegyndes ultimo juni
2019. Endvidere rapporteres der om gennemførelsen af test af de enkelte tekniske systemer (SAT) og
af de væsentligste System Integration Tests (SIT). Endelig redegøres der for fremdriften i assessorens
behandling og accept af safety cases, herunder både design safety cases og as built safety cases, som
er forudsætning for TBST’ ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
Side
3
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Fremdriften ultimo maj 2019
Ejerne blev i brev af 20. maj 2019 orienteret om ændring af tidsplanen med åbning af Cityringen ultimo
september 2019. Den ændrede tidsplan er udarbejdet sammen med de to entreprenører og drøftet
med den uafhængige assessor og TBST, og arbejdet foregår nu i overensstemmelse hermed. Det skal
dog understreges, at forudsætningen for overholdelse af den ændrede tidsplan er, at begge
entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen med Metroselskabet om at sikre den planlagte
fremdrift.
AF-arbejderne følger fortsat aftalen, som blev indgået i januar 2019. Det vil sige, at 99 pct. af
arbejderne var gennemført ved udgangen af maj. Gennemførelsen af SAT- og SIT-testene tager
længere tid end oprindeligt forudsat, men følger den ændrede tidsplan. Det samme gælder leveringen
af safety cases til den uafhængige assessor og dennes accept heraf. Som led i ændringen af tidsplanen
er der sket en optimering af gennemførelsen af testene, og rapporteringen er justeret i
overensstemmelse hermed. Det samme gælder leveringen af safety cases, som - med henblik på at
begrænse forsinkelsen - er grupperet lidt anderledes end i de tidligere ejerorienteringer, selv om
indholdet er det samme.
For at sikre så effektiv en gennemførelse af de resterende arbejder, herunder SAT- og SIT-testene og
de tilknyttede safety cases, og dermed mindske risikoen for yderligere forsinkelse af færdiggørelsen af
Cityringen, vil de tidligere omtalte task force grupper fortsat bistå entreprenørerne såvel med
koordination og fremme af fysiske arbejder og tests som med tilvejebringelse af et kvalificeret
grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Dette skal særligt ses på baggrund af den begrænsede tid, der er
tilbage indtil færdiggørelsen af Cityringen, og dermed de begrænsede muligheder for at genvinde
eventuelt tabt tid.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer. Alligevel lægger
Metroselskabet vægt på at fremme disse arbejder, således at adgangsforholdene for passagererne kan
blive gode helt fra åbningen af Cityringen, og desuden med henblik på, at pladserne så hurtigt som
muligt kan blive givet tilbage til byen og dens borgere.
Ud over pladserne omkring stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række fodgængertunneler
og trapper, som skal skabe gode forbindelser for passagererne mellem Cityringen og eksisterende
stationer, herunder såvel ved Hovedbanegården som Nørrebro Station og Østerport Station. Nogle af
disse anlægsarbejder har vist sig mere komplicerede at gennemføre end forudsat og vil derfor ikke
kunne være færdige til åbningen af Cityringen. Det gælder blandt andet Hovedbanegården, hvor der -
ud over forbindelsestunnelen
er etableret en særlig redningstrappe, således at en forsinkelse her
ikke vil påvirke åbningen af Cityringen. De optimale forhold for passagererne, som er formålet med
forbindelsen, forventes dog først at kunne opnås omkring årsskiftet 2019/20.
Når det gælder forbindelsestunnel og trappe mellem Metrostation og S-togs- og regionaltogsstation på
Østerport, vil denne forbindelse også skulle fungere som redningsadgang. Derfor er det vigtigt for
åbningen af Cityringen, at denne forbindelse kan stå færdig inden åbningen. Metroselskabet har derfor
besluttet at udføre en midlertidig trappe mellem de to stationer. Den midlertidige trappe forventes at
kunne bruges af passagererne både som redningstrappe og som midlertidig forbindelse mellem de to
stationer. Den permanente trappe forventes at kunne færdiggøres i løbet af foråret 2020.
Side
4
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Metroselskabet forventer fortsat at kunne udmelde åbningstidspunktet ultimo juni 2019 dog med
forbehold for, at kvaliteten af entreprenørernes grundlag for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt
for myndighederne at godkende inden for den afsatte tidsramme.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte.
Herudover er der på begge områder vist den gennemsnitlige månedlige bemanding. Afsnit 4
indeholder en oversigt over fremdriften på tests af de tekniske systemer (SAT) og afsnit 5 en status
over fremdriften på de overordnede System Integration Tests (SIT).
Afsnit 6 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 50 design safety cases
og de 54 as built safety cases.
Side
5
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0007.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, er produktionen af AF-arbejderne oppe på de forudsatte 99 pct. ved
udgangen af maj. Den i januar indgåede aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af
AF-arbejderne. Ved udgangen af juni 2019 er det forudsat, at 100 pct. af AF-arbejderne er nået,
således at transport i tunnelerne kan afsluttes. Herefter vil der alene udestå udbedring af fejl og
mangler, såkaldt
’snagging’,
som normalt vil foregå i en længere periode, også efter åbning af
Cityringen for passagerdrift.
Figur 2 viser, at bemandingen i maj var på 235, det vil sige lavere end i de foregående måneder, hvilket
dog er udtryk for, at disse arbejder er ved at være færdiggjort.
Side
6
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 3 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte fremdrift
på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, især de nødvendige
tests, kan færdiggøres i juli 2019. Herefter vil der alene udestå udbedring af fejl og mangler, såkaldt
’s aggi g’, so
normalt vil foregå i en længere periode, også efter åbning af Cityringen for
passagerdrift.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne, som i maj var på 150
M&E-arbejderne er tæt på afslutning, men der er alligevel fokus på dette område og de indsatte
ressourcer, dels fordi der fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels fordi der
skal gennemføres en meget betydelig indsats med test af de enkelte tekniske systemer (SAT-testene).
Side
7
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0009.png
4.
Status på SAT-tests
tests af de enkelte tekniske systemer
Figur 5 illustrerer fremdriften på tests af de tekniske systemer. Antallet af tests er meget stort, men
testene er samlet i testpakker for hvert system. Dette er en ændring i forhold til ejerorienteringen for
april, hvor testpakkerne også var opdelt på stationer, og hvor også tidligere gennemførte tests indgik.
Med den ændrede tidsplan er det vurderingen, at den nye opdeling vil give et mere retvisende billede
af fremdriften. Som det fremgår af figur 5, svarer de 14 gennemførte tests til det planlagte antal for
maj. Dokumentationen for disse tests er dog endnu udestående. Som det ligeledes fremgår, udgør det
meget store antal tests, der skal gennemføres i juni og juli, en betydelig tidsmæssig udfordring.
5
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT)
Test af de enkelte systemer (SAT), herunder tog og forskellige dele af transportsystemet, er i gang. Det
samme gælder test af de systemer, der indgår i anlægsdelen, blandt andet AF-arbejdernes skylights og
en del af M&E-arbejderne, herunder især brandsikring, tunnelventilation og SCADA. Som nævnt
ovenfor udestår en betydelig del af testene af de tekniske systemer. Som det fremgår af figur 6, er der
siden sidste ejerorientering gennemført et betydeligt antal System Integration Tests (18 imod 2 ved
udgangen af april), men en del af de udestående tests afhænger af SAT-testene og vil derfor først
kunne afsluttes, når disse er gennemført.
Side
8
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0010.png
Figur 6: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
0
3
1
44
Tests Completed Tests Completed
and Passed
with Outstandings
1
-
7
7
2
-
-
1
-
18
-
-
-
1
-
-
-
-
-
1
Test
Pre-Tested
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
-
2
1
1
3
-
-
2
-
9
Side
9
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0011.png
6
Status på arbejdet med safety cases
Figur 7 og 8 viser det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases, som enten er
accepteret eller forventet accepteret af den uafhængige assessor (mørkeblå og lyseblå søjler)
henholdsvis enten er under behandling eller forventet under behandling af den uafhængige assessor
(mørkegrå og lysegrå søjler).
Som nævnt er der i forbindelse med ændringen af testforløbet og udarbejdelsen af den ændrede
tidsplan foretaget enkelte justeringer af safety casene. Med henblik på at optimere arbejdet og
dermed begrænse forsinkelsen er både design safety casene og as built safety casene grupperet lidt
anderledes end i de tidligere ejerorienteringer, selv om indholdet er det samme. Det betyder, at der
samlet skal leveres og accepteres 50 design safety cases (tidligere 53) og 54 as built safety cases
(tidligere 57). Milepælene (vist som grå søjler) fra maj og frem er justeret i overensstemmelse hermed.
Som det fremgår af figur 7, har assessoren ved udgangen af maj accepteret i alt 47 design safety cases,
mens 3 er under behandling. Der er ikke sket nogen ændring i antallet af accepterede design safety
cases, men design safety casene er grupperet lidt anderledes, således at kun 3 design safety cases nu
mangler assessorens accept. Dette svarer til den planlagte fremdrift.
Som det fremgår af figur 8, har den uafhængige assessor ved udgangen af maj accepteret 1 safety
case, mens 6 var forventet accepteret. Endvidere er 48 safety cases under behandling af den
uafhængige assessor, hvilket svarer til det forventede antal. Optimeringen af tidsplanen med henblik
på at begrænse forsinkelsen har medført en lidt ændret gruppering af as built safety casene og dermed
også af antallet, selv om indholdet er det samme. En del af de afleverede as built safety cases mangler,
som nævnt i tidligere ejerorienteringer, resultat og dokumentation af de udestående tests. Assessoren
har accepteret at behandle de øvrige dele af disse safety cases, således at den tidsmæssige påvirkning
af de manglende tests begrænses mest muligt. Assessorens endelige accept af disse safety cases kan
Side
10
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift (juni 2019), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2061225_0012.png
dog ikke gives, før resultatet og dokumentationen af testene foreligger. Dette er årsagen til, at det
forventede antal accepterede safety cases ikke er nået.
Når assessoren har accepteret safety casene afleveres disse sammen med assessorens rapport til
sikkerheds y dighede , TBST. TBST’
sikkerhedsgodkendelse består blandt andet af Metroselskabets
afslutning af den samlede byggesag, ibrugtagningstilladelse til infrastruktur og ibrugtagningstilladelse
til rullende materiel. Ligesom operatøren, Metro Service skal have godkendt trafikale sikkerhedsregler,
tekniske sikkerhedsregler og uddannelse samt have, ændret sikkerhedsgodkendelse, ændret
sikkerhedscertifikat og licens til at drive jernbane.
Side
11
af
11