Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Selskabet for Rationel Almen Planlægning
Sankt Jørgens Allé 8, 1 th
DK-1615 København V
http://rap.dk
SPM til transportministeren
Hastighedsopgradering af lokal- og regionalbaner.
SPM:
Kbh
V, 2019-07-30
Hvad er status for hastighedsopgradering af statslige regionalbaner, som planlagt i Togfonden og
VLAK-regeringens Infrastrukturplan fra 2019?
Sidstnævnte havde afsat 2.1 mia. kr. til dette mod Togfondens 1240 mio, hvad dækkede forskellen
og vil ministeren arbejde i denne retning?
Vil ministeren arbejde for bevillinger til hastighedsopgradering af regionernes lokalbaner? Disse
udgør en vigtig del af DKs transportinfrastruktur, men regionerne har ikke penge til en opgradering
på linje med Togfondens.
Hvad er planerne for den enkelte bane, inkl marchhastighed, og implementeringsår, samt budget?
Kan implementeringen fremskyndes? Planerne ser ud til at kunne implementeres hurtigt, og med
store rejsetidsgevinster, som nok kunne flytte en del transport væk fra bilerne.
Hvad vil omkostninger og samfundsgevinst være for at opgradere de enkelte baner til
200 km/t og 250 km/t?
Begrundelse:
Det er ofte ganske billigt at hastighedsopgradere regionalbaner.
Fx kostede opgradering 120-160 km/t på Køge-Næstved 46 mio for 37 km, dvs 1,3 mio per km
enkeltsporet bane.
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/382/1397075.pdf
opgradering fra 120 til 160 på hobro-ålborg strækningen koster 167 mio. for 54 km, dvs 3,0 mio. for
en dobbelt sporert bane http://docplayer.dk/69339641-Beslutningsgrundlag-hastighedsopgradering-
hobro-aalborg.html
opgradering 120-160 Østerport-Rungsted koster 180 mio. for 26 km dobbeltsporet, dvs 7 mio. per
km
Opgradering af Tølløsebanen fra 75 til 120 km/t kostede 50 mio. for 8 km, altså 7 mio. pr km
enkeltsporet, men her udskiftede man også sveller og udtjente skinner.
Dette skal sammenlignes med andre infrastrukturpriser:
nyanlagt cykelsti: 10 mio. kr. pr km
Odense letbane : 175 mio. kr. pr km
letbane ring 3 : 164 mio. kr. pr km
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Henvendelse af 12/7-19 fra Rationel Almen Planlægning om indførelse af normer for hurtigtog i Danmark
Motorvej 4 spor: 120 mio. kr. pr km
kbh-Ringsted tog: 173 mio. kr. pr km
cityring metro: 1573 mio. kr. pr km
Der er afsat 1240 mio. kr. i Togfonden til hastighedsopgradering af regionalbaner. Da de fleste
regionalbaner er ensporede svarer det cirka til 1000 km skinner.
Det kan lede til en væsentlig tidsbesparelse på togrejser, på regionaltog. Vore beregninger viser
nærmest en halvering af rejsetiderne i kombination med gennemgående tog, der kun stopper
på større stationer som fx købstæder (intercity-agtige forbindelser). Sådanne forbindelser bør kunne
være konkurrencedygtige ifht. biler.
Man bør overveje opgradering til 200 km/t eller 250 km/t.
Ved den nye Ringstedbane gik man fra 200 til 250 km/t pga det næsten ikke kostede mere.
mvh
Keld Simonsen
direktør