Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Selskabet for Rationel Almen Planlægning
Sankt Jørgens Allé 8, 1 th
DK-1615 København V
http://rap.dk
SPM til transportministeren
Kbh
V, 2019-07-30
Ang. togstrækningen Ringsted - Rødby
Hvad vil det koste at opgradere togstrækningen Ringsted – Rødby fra det nu besluttede 200 km/t til
250 km/t?
Er der forskel på om det gøres ifbm. den planlagte opgradering Ringsted-Næstved i april-august
2020 til 200 km/t,og hvis det skal gøres efterfølgende? Hvor stor vil forskellen være i pris og tid til
funktionafbrydelse? Kan forskellen mindskes ved at opgaver udføres allerede nu ifbm. arbejderne
indtil september 2019?
Strækningen er en del af den internationale forbindelse mellem Sverige og Tyskland. Man kan
derfor godt tænke at operatører som DB og SJ ville køre på strækningen med hurtige tog.
Togfabrikanter oplyser at tog, der kan køre over 200 km/t ikke er væsentligt dyrere i anskaffelse og
drift end materiel der kører under 200 km/t. I Sverige anlægges bane mellem Stockholm og Malmø
med en hastighed på mindst 250 km/t,
Strækningen København – Ringsted over Køge er anlagt til 250 km/t. København – Ringsted over
Køge var oprindeligt projekteret til 200 km/t, men da man så at merudgiften til 250 km/t var
forsvindende, ændrede man hastigheden til 250 km/t. SPM er stillet under den antagelse at noget
lignende kunne være tilfældet for strækningen Ringsted – Rødby.
mvh
Keld Simonsen
direktør