Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Indførelse
af normer for hurtigtog i DK
Spm til transportministeren
Selskabet for Rationel Almen Planlægning (RAP) tillader sig at stille samme spm (TRU bilag 264 i
samling 2018-1) igen til transportministeren, bl.a. fordi tingene har ændret sig siden den tidligere
minister svarede, og den tidligere minister fremkom med oplysninger som vores research ikke
kunne understøtte, samt at svaret ikke besvarede spm, men gjorde rede for hvorfor ministeren ikke
ville svare.
RAP har lavet en del beregninger på gennemsnitsfart givet tekniske specifikationer for forskellige
eksisterende togfabrikater og modeller, samt sammenlignet det med realiserede tal, og det er
grundlaget for nedenstående tider. Beregningerne viser at lyntog med kun stop i København,
Odense, Århus og Ålborg kan gennemføres på under 2 timer med 220 km/t gennemsnitsfart, hvor
Togfondens timeplan siger 3 timer, altså en betydelig tidsbesparelse på over 1 time.
Det er rigtigt at der ikke er konkrete planer for baner over 250 km/t i DK, men det er jo netop fordi
der ikke er normer for det. Der er statslig planlægning for 300 km/t som option i den gældende
Togfond på visse strækninger. og politisk har ledende danske politikere samt hele TRU efter vores
spm vist interesse for højere hastigheder jf spm 515 i samling 2018-1.
Så vi stiller spørgsmålet:
Vil transportministeriet udarbejde normer for højhastighedstog i DK, der kan køre 300 km/t
og derover?
I dag findes der i DK kun normer for tog op til 250 km/t, og dette er en hindring for
konkurrencedygtige og state-of-the-art højhastighedstog i DK. I udlandet, bl.a. Tyskland, Frankrig,
Belgien; Spanien, Italien, Sverige, England og Kina, Japan og Korea kører man rutinemæssigt tog
med 300 km/t og derover, og også enkelte nye strækninger i Togfonden er beregnet med option på
300 km/t, men dette kan ikke realiseres, når vi ikke har normer til det.
Ministeriet kunne passende se på tyske og svenske normer, da der vil være god mulighed for at
operatører på det tyske og svenske tognet kunne køre på et dansk højhastighedsnet.
Hvor lang tid ville der gå med at udarbejde danske normer på området, og hvad vil det koste?
Baggrund
Indenlandske og udenlandske togforbindelser vil kunne have stor gavn af forøgede og state-of the-
art højhastighedstog. Her er eksempler på afstande og tider med hurtigtog fra København:
Afstandene er taget som med bil over eksisterende broer.
Tiden er beregnet med 320 km/t (TGV/ICE) og med stop per 150 km.
En slags lyntog. Gns-fart er med denne klasse tog på 285 km/t inkl stop, efter vores beregninger.
Ved TGV-strækningerne Paris- Lyon og Paris-Lille er gns-fart ca. 220 km/t med stop.
Oslo
Stockholm
Gøteborg
Ålborg
km
606
657
317
416
285 km/t
2:07
2:18
1:07
1:27
220 km/t
2:45
3:00
1:26
1:53
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Henvendelse af 12/7-19 fra Rationel Almen Planlægning om indførelse af normer for hurtigtog i Danmark
Århus
Hamborg
307
473
1:04
1:35
1:23
2:10
Dette er alle tider der ville kunne konkurrere med fly, og dermed nedsætte CO2 belastningen .