Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2062277_0001.png
03. juli 2019
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 10
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Juni 2019
Side
0
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
5
6
Indledning........................................................................................................................................... 2
Status på AF-arbejderne..................................................................................................................... 6
Status på M&E-arbejderne ................................................................................................................. 7
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT) ..................................................................... 9
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................ 10
Side
1
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på e
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Ejerorientering
Cityring nr. 10 for juni 2019 er baseret på den ændrede tidsplan, som blev meldt ud i
maj 2019. Som Metroselskabet offentliggjorde i slutningen af juni 2019, indebærer denne tidsplan
åbning af Cityringen den 29. september 2019. Den ændrede tidsplan er, som oplyst i Ejerorientering
nr. 9, udarbejdet i samarbejde med de to entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af Cityringen.
Den ændrede tidsplan indebærer, at de fysiske arbejder skal være afsluttet inden udgangen af juni,
således at transport
af aterialer og stilladser .v. i tu eler e ka afsluttes og ’Operatio al Trial Ru ’
påbegyndes.
Afslut i ge af de fysiske arbejder og påbegy delse af ’Operatio al Trial Ru ’ er fastlagt
i milepælen
’Operational
Trial Run’ ultimo juni 2019.
Den ændrede tidsplan betyder desuden, at alle resterende arbejder, herunder tests af de enkelte
tekniske systemer SAT-tests og tests af de integrerede systemer SIT-testene, skal være afsluttede og
dokumenterede medio juli. Det samme gælder de for sikkerhedsgodkendelsen nødvendige safety
cases, der medio juli skal kunne forelægges den uafhængige assessor til endelig vurdering og accept
inden indsendelse af ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) om den endelige
sikkerhedsgodkendelse.
Samtidig med afslutningen af tests og endelig aflevering af de nødvendige safety cases til assessoren
skal de to entreprenører aflevere hver deres del af det færdige Cityringsanlæg til Metroselskabet, som
umiddelbart efter overdrager anlægget til operatøren HRSTS med Metro Service som underleverandør.
Denne proces er indeholdt i milepælen Hand Over/Take Over medio juli 2019.
Nedenfor er vist de seks væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen. Den første af disse
milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen)
er opnået. Den anden milepæl, Ready for Hand
Over (RHO-milepælen), skulle opnås ultimo marts, men betingelserne er endnu ikke opfyldt. Technical
Trial Run milepælen (start af teknisk prøvedrift) er opnået ultimo april og Operational Trial Run blev
opnået ultimo juni 2019, som forudsat. Herefter udestår milepælene Hand Over/Take Over (HO/TO)
medio juli 2019 og Metro Ready for Operation (MRO) ultimo september 2019.
Side
2
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0004.png
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Technical Trial Run
ultimo april 2019
Start Operational Trial Run
ultimo juni 2019
Hand Over/ Take Over (HO/TO)
medio juli 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo september
2019
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er ikke opnået som planlagt
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Assessoren godkender start af
Operational Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Overdragelse af Cityringen fra
entreprenørerne til
Metroselskabet og
operatørens overtagelse heraf
fra Metroselskabet
TBST’
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af juni 2019. I ejerorienteringen redegøres
der for gennemførelsen af de fysiske arbejder, herunder fremdriften på AF-arbejderne, med henblik på
afslutning af transporter i tunnelerne, således at Operational Trial Run kan påbegyndes ultimo juni
2019. Endvidere rapporteres der om gennemførelsen af test af de enkelte tekniske systemer (SAT) og
af de væsentligste System Integration Tests (SIT). Endelig redegøres der for fremdriften i assessorens
behandling og accept af safety cases, herunder både design safety cases og as built safety cases, som
er forudsætning for
TBST’
ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
Side
3
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
Fremdriften ultimo juni 2019
Fremdriften måles op imod den ændrede tidsplan, som er udarbejdet sammen med de to
entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og TBST. Den ændrede tidsplanforudsætter
åbning af Cityringen ultimo september 2019, dog skal det understreges, at forudsætningen for
overholdelse af den ændrede tidsplan er, at begge entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen
med Metroselskabet om at sikre den planlagte fremdrift.
AF-arbejderne følger fortsat aftalen, som blev indgået i januar 2019. Det vil sige, at disse arbejder var
gennemført ved udgangen af juni 2019, således at transport af materialer og stilladser i tunnelerne
ikke er til hinder for, at Operational Trial Run kan påbegyndes efter planen. Gennemførelsen af SAT- og
SIT-testene tager længere tid end forudsat, men arbejdet foregår med stor intensitet, således at det
fortsat forventes, at resultaterne kan foreligge så betids, at de relevante safety cases kan afleveres til
den uafhængige assessor medio juli 2019 i overensstemmelse med den ændrede tidsplan. Da
resultaterne af SIT-testene således skal indgå i de overordnede as built safety cases, er
gennemførelsen af de resterende SIT-tests nu den mest tidskritiske aktivitet for færdiggørelsen af
Cityringen.
For at sikre så effektiv en gennemførelse af de resterende arbejder, herunder SAT- og SIT-testene og
de tilknyttede safety cases, og dermed mindske risikoen for yderligere forsinkelse af færdiggørelsen af
Cityringen, vil de tidligere omtalte task force grupper fortsat bistå entreprenørerne såvel med
koordination og fremme af de afsluttende fysiske arbejder og tests som med tilvejebringelse af et
kvalificeret grundlag for sikkerhedsgodkendelsen, herunder gennem besvarelse af spørgsmål fra såvel
assessor som TBST under evaluerings- og godkendelsesprocessen. Dette skal særligt ses på baggrund
af den begrænsede tid, der er tilbage indtil færdiggørelsen af Cityringen, og dermed de begrænsede
muligheder for at genvinde eventuelt tabt tid.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer. Alligevel lægger
Metroselskabet vægt på at fremme disse arbejder, således at adgangsforholdene for passagererne kan
blive gode helt fra åbningen af Cityringen, og desuden med henblik på, at pladserne så hurtigt som
muligt kan blive givet tilbage til byen og dens borgere.
Ud over pladserne omkring stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række fodgængertunneler
og trapper, som skal skabe gode forbindelser for passagererne mellem Cityringen og eksisterende
jernbanestationer, herunder såvel ved København H som Nørrebro Station og Østerport Station. Nogle
af disse anlægsarbejder har vist sig mere komplicerede at gennemføre end forudsat og vil derfor ikke
kunne være færdige til åbningen af Cityringen. Det gælder blandt andet København H, hvor der - ud
over forbindelsestunnelen
er etableret en bitrappe, som også fungerer som redningstrappe, således
at en forsinkelse her ikke vil påvirke åbningen af Cityringen. De optimale forhold for passagererne, som
er formålet med forbindelselsestunnelen, forventes dog først at kunne opnås primo 2020.
Når det gælder forbindelsestunnel og -trappe mellem Metrostation og S-togs- og regionaltogsstation
på Østerport, vil denne forbindelse også skulle fungere som redningsadgang. Derfor er det vigtigt for
åbningen af Cityringen, at denne forbindelse kan stå færdig inden åbningen. Metroselskabet har derfor
besluttet at etablere en midlertidig trappe mellem de to stationer. Den midlertidige trappe forventes
at kunne bruges af passagererne både som redningstrappe og som midlertidig forbindelse mellem de
to stationer. Den permanente forbindelse forventes at kunne færdiggøres i løbet af foråret 2020.
Side
4
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
Som offentliggjort ultimo juni 2019 er tidspunktet for åbning af Cityringen fastsat til den 29. september
2019. Dette må dog fortsat tages med forbehold for, at kvaliteten af entreprenørernes grundlag for
sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for myndighederne at godkende inden for den afsatte
tidsramme.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte.
Herudover er der på begge områder vist den gennemsnitlige månedlige bemanding. Afsnit 4
indeholder en oversigt over fremdriften på tests af de tekniske systemer (SAT) og afsnit 5 en status
over fremdriften på de overordnede System Integration Tests (SIT).
Afsnit 6 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 50 design safety cases
og de 54 as built safety cases.
Side
5
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0007.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, er produktionen af AF-arbejderne oppe på de forudsatte 100 pct. ved
udgangen af juni, således at transport af materialer og stilladser i tunnelerne kan afsluttes. Den i
januar indgåede aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne. Herefter
vil der
ale e udestå udbedri g af fejl og a gler, såkaldt ’s aggi g’, so
normalt vil foregå i en
længere periode, også efter åbning af Cityringen for passagerdrift.
Figur 2 viser, at bemandingen i juni var på 250, det vil sige på nogenlunde samme niveau som den
foregående måned, hvilket er udtryk for, at disse arbejder er ved at være færdiggjort, idet kun
’s aggi g’ a gler.
Side
6
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 3 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte fremdrift
på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, især de nødvendige
tests, kan færdiggøres i juli 2019. Herefter vil der alene udestå udbedring af fejl og mangler, såkaldt
’s aggi g’, so
normalt vil foregå i en længere periode, også efter åbning af Cityringen for
passagerdrift.
Figur 4 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne, som i juni var på 140.
M&E-arbejderne er tæt på afslutning, men der er alligevel fokus på dette område og de indsatte
ressourcer, fordi der skal gennemføres en meget betydelig indsats med test af de enkelte tekniske
systemer (SAT-testene) og efterfølgende test af disse systemers integration i det samlede tekniske
system (SIT-testene).
Side
7
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0009.png
4.
Status på SAT-tests
tests af de enkelte tekniske systemer
Figur 5 illustrerer fremdriften på tests af de tekniske systemer (SAT-tests). Antallet af SAT-tests er
meget stort, men testene er samlet i testpakker for hvert system. Som det fremgår af figur 5, er der
ved udgangen af juni 2019 gennemført 62 SAT-tests, hvilket er under det planlagte antal for juni på
106. Det gennemførte antal tests skal dog ses på baggrund af, at testpakkerne hver især rummer et
antal tests, hvoraf en del vil være udført, selv om den samlede pakke ikke kan betragtes som
gennemført. Hertil kommer, at testarbejdet er yderligere intensiveret. PÅ den baggrund forventes det,
at de relaterede SIT-tests kan gennemføres, og resultaterne indarbejdes i de as built safety cases, der
skal afleveres til den uafhængige assessor medio juli 2019. Som nævnt i Ejerorientering nr. 9 udgør det
meget store antal tests, der skal gennemføres i juni og juli, under alle omstændigheder en betydelig
tidsmæssig udfordring.
Side
8
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0010.png
5
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT)
Test af de enkelte systemer (SAT), herunder tog og forskellige dele af transportsystemet, er i gang. Det
samme gælder test af de systemer, der indgår i anlægsdelen, blandt andet AF-arbejdernes skylights og
en betydelig del af M&E-arbejderne, herunder især brandsikring, tunnelventilation og SCADA. Som det
fremgår af figur 6, er der samlet gennemført et betydeligt antal System Integration Tests (26), men en
del af de udestående tests afhænger af SAT-testene og vil derfor først kunne afsluttes, når disse er
gennemført. Da resultaterne af SIT-testene skal indgå i de overordnede as built safety cases, er
gennemførelsen af de resterende SIT-tests den mest tidskritiske aktivitet for færdiggørelsen af
Cityringen.
Figur 6: System Integration Tests
Required to be
completed
4
3
13
13
6
1
0
3
1
44
Tests Completed Tests Completed
and Passed
with Outstandings
1
1
7
12
2
1
-
2
-
26
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Test
Pre-Tested
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
-
0
2
-
3
-
-
-
-
5
Side
9
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0011.png
6
Status på arbejdet med safety cases
Figur 7 og 8 viser det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases, som enten er
accepteret eller forventet accepteret af den uafhængige assessor (mørkeblå og lyseblå søjler)
henholdsvis enten er under behandling eller forventet under behandling af den uafhængige assessor
(mørkegrå og lysegrå søjler). Samlet skal der leveres og accepteres 50 design safety cases og 54 as built
safety cases.
Som det fremgår af figur 7, har assessoren ved udgangen af juni accepteret i alt 48 design safety cases,
mens 2 er under behandling. Dette er under den planlagte fremdrift, men da begge udestående design
safety cases er meget tæt på at opnå assessorens accept, anses dette ikke som tidskritisk.
Som det fremgår af figur 8, har den uafhængige assessor ved udgangen af juni accepteret 7 as built
safety cases, mens 19 var forventet accepteret. Endvidere er 47 safety cases under behandling af den
uafhængige assessor. Alle as built safety cases er således afleveret til den uafhængige assessor, men
færre end forudsat er accepteret ved udgangen af juni 2019. Den væsentligste årsag til assessorens
manglende accept af en del af de afleverede as built safety cases er, som nævnt i tidligere
ejerorienteringer, at resultater og dokumentation af de udestående tests mangler. Assessoren har
accepteret at behandle de øvrige dele af disse safety cases, således at den tidsmæssige påvirkning af
de manglende tests begrænses mest muligt. Assessorens endelige accept af disse safety cases kan dog
ikke gives, før resultatet og dokumentationen af testene foreligger. En anden årsag til de færre
accepterede as built safety cases er, at det er aftalt med såvel den uafhængige assessor som TBST, at
accepten af as built safety casene for stationerne, de 22 såkaldte byggesags-safety cases, sker løbende
gennem juli og begyndelsen af august 2019. Tilsvarende et det aftalt, at test af de enkelte tog sker
Side
10
af
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062277_0012.png
løbende gennem juli måned, således at den afsluttende as built safety case for passagertogene først
kan foreligge i slutningen af juli 2019.
Når assessoren har accepteret safety casene afleveres disse sammen med assessorens rapport til
sikkerheds y dighede , TBST. TBST’
sikkerhedsgodkendelse består blandt andet af Metroselskabets
afslutning af den samlede byggesag, ibrugtagningstilladelse til infrastruktur og ibrugtagningstilladelse
til rullende materiel. Ligesom operatøren, Metro Service, der har fået godkendt de trafikale
sikkerhedsregler, skal have godkendt de tekniske sikkerhedsregler og uddannelse samt have ændret
sikkerhedsgodkendelse, ændret sikkerhedscertifikat og licens til at drive jernbane.
Side
11
af
11