Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2062276_0001.png
MS-X-CR-0024/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering
Cityring nr. 10
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte
’Ejerorientering –
Cityring nr. 10 for juni 2019,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I fortsættelse af Metroselskabets orientering af ejerne i maj 2019 om en ændret
tidsplan for færdiggørelsen af Cityringen offentliggjorde selskabet ultimo juni
tidspunktet for åbning af Cityringen, den 29. september 2019.
Den ændrede tidsplan er, som nævnt i Ejerorientering nr. 9, udarbejdet i
samarbejde med de to entreprenører og drøftet med den uafhængige assessor og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen af
Cityringen. Det skal dog understreges, at forudsætningen for overholdelse af den
ændrede tidsplan er, at begge entreprenørerne arbejder konstruktivt sammen med
Metroselskabet om at sikre den planlagte fremdrift.
Den vedlagte ejerorientering er baseret på den ændrede tidsplan, således at
fremdriften måles op imod denne og seks væsentlige milepæle. Fokus er rettet
imod de nu mest kritiske områder; Færdiggørelse af AF-arbejderne (Architectural
Finishes/Apteringsarbejdet), ophør af transport af materialer i tunnelerne, start af
Operational Trial Run, gennemførelse af SAT- og SIT-testene (test af tekniske
systemer og af integrerede systemer) samt aflevering af safety cases
(sikkerhedsdokumentation) til den uafhængige assessor og dennes accept heraf
med henblik på forelæggelse for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til godkendelse.
AF-arbejderne følger fortsat aftalen, som blev indgået i januar 2019. Det vil sige, at
AF-arbejderne var gennemført ved udgangen af juni 2019, således at transport af
materialer og stilladser i tunnelerne ikke er til hinder for, at Operational Trial Run
kan påbegyndes efter planen.
Gennemførelsen af SAT- og SIT-testene tager længere tid end forudsat og er således
lidt efter den ændrede tidsplan. Af samme årsag er den uafhængige assessors
accept af safety cases, som blandt andet afventer resultaterne af testene, lidt efter
tidsplanen. For at imødegå dette er arbejdet med tests og safety cases nu
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-07-05
1/2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 12: Månedlig ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transport- og boligministeren
2062276_0002.png
MS-X-CR-0024/AMK
yderligere intensiveret med henblik på at overholde HO/TO milepælen medio juli
2019, hvor de endelige as built safety cases skal afleveres til den uafhængige
assessor. Samtidig skal anlægget overdrages fra entreprenørerne til Metroselskabet
og derefter fra selskabet til operatøren HRSTS med Metro Service som
underleverandør. Da resultaterne af SIT-testene skal indgå i de overordnede as built
safety cases, er gennemførelsen af de resterende SIT-tests den mest tidskritiske
aktivitet for færdiggørelsen af Cityringen.
Ud over selve banen og stationerne, rummer Cityringsprojektet også en række
fodgængertunneler og trapper, som skal skabe særligt gode forbindelser for
passagererne, som skal skifte mellem metro, S-tog og Re-tog på København H,
Østerport Station og Nørrebro Station. Disse anlægsarbejder har på København H
og Østerport vist sig mere komplicerede at gennemføre end forudsat og vil derfor
ikke kunne være færdige til åbningen af Cityringen. Dette vil ikke påvirke åbningen
af Cityringen, og passagererne vil fortsat kunne skifte mellem metro og tog i den
midlertidige periode, indtil de endelige forbindelser er færdige. På København H vil
den permanente forbindelse være færdig primo 2020 og på Østerport i foråret
2020. Der blive sikret god skiltning og information til passagererne, som hjælper
dem til et godt skift, også i den midlertidige periode.
Metroselskabet forventer, at det udmeldte åbningstidspunkt den 29. september
2019, kan overholdes, men må fortsat tage forbehold for, at kvaliteten af
entreprenørernes grundlag for sikkerhedsgodkendelsen gør det muligt for
myndighederne at godkende inden for den afsatte tidsramme.
Bestyrelsen vil nøje følge fremdriften, ligesom bestyrelsen vil lægge vægt på fortsat
at holde ejerne løbende orienteret herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
2/2