Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2081972_0001.png
Forslag om ændringer af hastigheder på de danske veje.
Baggrund:
Der er på de danske motorveje, landeveje og på vejene i byerne et stort problem, der sikkert er årsag til
mange farlige situationer og desværre også alt for mange store og små uheld. Desuden er problemet en
hovedbidrager til den alt for store forurening fra køretøjer på vejene.
Det drejer sig om de forskellige fartgrænser, der gælder for forskellige arter køretøjer. Fartgrænser, der
desværre er blevet hævet á flere omgang og nu er alt for høje.
Årsagen til de for høje fartgrænser skal efter min mening findes i en form for politisk lefleri for vælgerne.
Jeg har svært ved at finde nogle saglige argumenter for den høje fart.
Ingen kommer så meget hurtigere frem, ingen har i virkeligheden så travlt at det kan retfærdiggøre farten
på de danske veje. Kør hjemmefra 5 minutter tidligere i stedet. Den høje fart skaber udover de allerede
nævnte problemer stress og usikkerhed på vejene.
Men den gode nyhed er, at det er et problem, politikerne kan tage fat på med det samme med en
straksforbedring af ovenstående problemer.
Som jeg erindrer det, er fartgrænserne som følger. Er de anderledes ændrer det nu ikke mit forslag.
Fartgrænser på motorvej:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
op til 130 km/t.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
op til 100 km/t.
Lastbiler over 3500 kg.
op til 80 km/t. ( Enkelte vist nok op til 100 km/t. )
Fartgrænser på motortrafikvej:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
op til 100 km/t.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
op til 100 km/t.
Lastbiler over 3500 kg.
op til 80 km/t. ( Enkelte vist op til 100 km/t. )
Fartgrænser på landevej:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
op til 80 km/t.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
op til 70 km/t.
Lastbiler over 3500 kg.
op til 80 km/t.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 102: Henvendelse af 30/9-19 vedrørende ændring af hastighedsgrænser på danske veje, fra Carlo Thyrre Jensen, Hvalsø
2081972_0002.png
Fartgrænser i byzone:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
50 km/t.
eller hvad skiltene viser.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
do. ( dog max 70 km/t. )
Lastbiler over 3500 kg.
do. ( dog max 70 km/t. )
Der er altså som konsekvens af ovenstående en forskel i hastighed på op til 50 km/t. ( på motorvejene! )
Det er for meget, og det er min erfaring, at det medfører alt for mange farlige situationer og uheld pga. for
mange vognbaneskift fra 1. til 2. vognbane, overhalinger med for lav hastighed i forhold til bagvedkørende,
for mange hasardere overhalinger mm.
Derudover må en fartgrænse på op til 130 km/t. betyde en stor udledning af forurenende udstødning fra
bilerne.
Forslag:
Jeg foreslår med udgangspunkt i ovenstående, at der indføres følgende hastighedsgrænser på motorvej og
motortrafikveje:
Fartgrænser på motorvej:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
op til 100 km/t. I myldretid eller andre
tidspunkter med tæt trafik dog kun 80
90 km/t. Elektroniske tavler opsættes overalt med gældende
hastighed.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
op til 80 km/t.
Lastbiler over 3500 kg.
op til 80 km/t.
Derudover forbydes al lastbilsoverhaling mellem 06.00
20.00 samt i perioder med tæt trafik. Elektroniske
tavler opsættes til dette.
På motorvejene i Storkøbenhavn er der max. hastighed på 90 km/t.
Fartgrænser på motortrafikvej:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
op til 90 km/t.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
op til 80 km/t.
Lastbiler over 3500 kg.
op til 80 km/t.
Derudover forbydes al lastbilsoverhaling mellem 06.00
20.00 samt i perioder med tæt trafik. Elektroniske
tavler opsættes til dette.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 102: Henvendelse af 30/9-19 vedrørende ændring af hastighedsgrænser på danske veje, fra Carlo Thyrre Jensen, Hvalsø
2081972_0003.png
Under hensyntagen til byens tætte bebyggelse og befolkning og med henblik på bilernes voldsomme
forurening pga. bykørsel, er det uansvarligt at opretholde de eksisterende fartgrænser. En nedsættelse vil
spare ikke alene udledt forurening fra bilerne, men helt sikkert også antal uheld med personskade og det,
der er værre.
Derfor stiller jeg følgende forslag:
Fartgrænser i byzone:
Personbiler og andre biler under 3500 kg. samt motorcykler
max. 40 km/t. på veje i byzone, 50
60 km/t.
på de store indfaldsvej.
Personbiler med anhænger ( trailer, campingvogn mm. )
do.
Lastbiler over 3500 kg.
do.
Konsekvenser af forslaget:
Det vil medføre en mindre forskel i hastighed for de forskellige arter køretøjer, og der vil deraf forekomme
færre af de nævnte farlige situationer, ikke mindst på motorvejene.
Desuden vil der også forekomme et ikke ubetydeligt fald i forurening fra køretøjerne.
Alene disse to positive konsekvenser begrunder og retfærdiggør forslaget.
En helt anden konsekvens af forslaget vil helt sikkert blive en nødvendiggørelse af mere kontrol på vejene i
form af stærekasser, fotobiler og langt større politiindsats i form af tilstedeværelse på vejene med
radarudstyr, razziaer og kampagner.
Straffen for overtrædelse af færdselsloven bør ved samme lejlighed hæves betragteligt. Der skal være
meget større bøder, flere forseelser skal give klip i kørekortet, politiet skal have lettere adgang til f.eks.
konfiskation af køretøjer osv osv.
Promillegrænsen sættes til 0,0, og der indføres meget voldsomme bødestraffe som straf for at køre i
spirituspåvirket tilstand eller under påvirkning af euforiserende stoffer eller narko. Frakendelse af kørekort,
konfiskation samt frihedsberøvelse bør også komme på tale ved den mindste overtrædelse af dette.
Afslutning:
Der er alt for mange gevinster ved at sænke fartgrænserne på alle typer veje til at undlade at gøre det. Det
kræver blot politisk mod at gennemføre det. Det er mit håb at se vore politikere vise ansvarlighed og
klogskab i denne sag.
De danske veje er overfyldt med selvovervurderende bilister, der lader hånt om ikke alene egen, men også
alle andres sikkerhed, liv og levned. Det, kombineret med høj fart, er en djævelsk cocktail.
Gør nu noget ved det!
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 102: Henvendelse af 30/9-19 vedrørende ændring af hastighedsgrænser på danske veje, fra Carlo Thyrre Jensen, Hvalsø
2081972_0004.png
Husk! Der er jo i virkeligheden ikke nogen fornuftig grund til at hastigheden skal være så høj på de danske
veje.
Med venlig hilsen
Carlo Thyrre Jensen
Mosevej 17
4330 Hvalsø
Tlf: 40 41 48 62
Email:
[email protected]
Husk u det lille ’t’ i
ailadresse !