Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2062014_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
1
(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere samt bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer)
§ 1.
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016, som ændret ved lov nr. 734 af
8. juni 2018 og i lov nr. 1711 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 4 C indsættes:
Ȥ
4 d.
Boligministeren kan fastsætte regler om, at der i forbindelse med nybyggeri samt ved
bestående bygninger skal etableres ladestandere til elektriske køretøjer eller foretages forberedelse
til etablering af sådanne ladestandere.
Stk. 2.
Reglerne fastsat efter stk. 1 kan regulere følgende kategorier af bestående bygninger:
1) Bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, med mere end 20 parkeringspladser.
2) Ombygninger af bygninger med mere end 10 parkeringspladser.
§ 4 e.
Boligministeren kan fastsætte regler om, at der i bestående bygninger skal etableres
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer til styring af de tekniske systemer i bygningen.
Stk. 2.
Reglerne fastsat efter stk. 1 kan regulere bygninger, der ikke er beboelsesbygninger.«
§ 2.
Som
bilag 1
indsættes EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/844 af
30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og
direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/844 af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0002.png
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Formålet med ændringen af byggeloven er at implementere en revision af bygningsdirektivet i
dansk lovgivning, jf. Europa-Parlamentets og rådets direktiv 2018/844 af 30. maj 2018 om ændring
af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet, Med ændringen af byggeloven indføres der hjemmel til, at der kan fastsættes
nærmere regler om etablering af ladestandere til elektriske køretøjer
eller
forberedelse til etablering
af ladestandere
i forbindelse med bebyggelse samt nærmere regler om installation af
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Revisionen af bygningsdirektivet indeholder krav om, at der i tilknytning til visse større
bygningstyper skal etableres ladestandere til elektriske køretøjer og/eller ske forberedelse til
etablering af ladestandere til elektriske køretøjer. Disse krav skal gælde for nyopførte bygninger,
men også ved større ombygninger af eksisterende bygninger. Desuden skal der indføres krav om
etablering af et minimum af ladestandere ved eksisterende bygninger, der ikke er
beboelsesbygninger, med mindst 20 parkeringspladser. Ladestanderne skal placeres på grunden
eller i nærheden af grunden og skal have en tilknytning til den pågældende bygning.
Kravet om etablering af ladestandere og/eller forberedelse til ladestandere i forbindelse med
nybyggeri og ved bygninger, der ombygges, skal i henhold til direktivet gælde fra 10. marts 2020.
Kravet til installation af ladestandere i forbindelse med eksisterende bygninger skal i henhold til
direktivet være implementeret i Danmark 10. marts 2020 og skal være gennemført i praksis senest
1. januar 2025.
Bygningsdirektivet indeholder derudover krav om, at medlemsstaterne skal indføre krav til
installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsysteme
r
i alle større bygninger, som ikke er
beboelsesbygninger, herunder også i eksisterende bygninger. Bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer er automatiske styringssystemer af de tekniske systemer i en bygning, der kan
bidrage til at nedbringe energiforbruget i bygningen. De tekniske systemer i bygningen er
eksempelvis varme-, køle- og ventilationsanlæg.
Kravet om installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i nybyggeri skal i henhold
til direktivet gælde fra den 10. marts 2020. Kravet til installation af bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer i forbindelse med eksisterende byggeri skal være implementeret i Danmark den 10.
marts 2020 og være gennemført i praksis ved udgangen af 2025.
Som led i implementeringen af bygningsdirektivets krav vil der efter vedtagelse af den foreslåede
ændring af byggeloven blive udstedt en ny bekendtgørelse om ladestandere. Kravet om
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer vil blive udmøntet i bygningsreglementet. De to
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0003.png
bekendtgørelser vil indeholde de konkrete bestemmelser om henholdsvis etablering af ladestandere
og bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
EU-Kommissionen fremhæver, at det for at gøre transportsektoren CO2-neutral, er af afgørende
betydning, at køretøjerne er eldrevne. Et af de vigtigste tiltag for at få forbrugerne til at skifte til
elektriske køreøjer er ifølge EU-kommissionen at skabe let tilgængelig infrastruktur i form af
ladestandere til køretøjer med alternativt brændstof. I den forbindelse spiller parkeringspladser en
central rolle, særligt for promovering af mobilitet for elektriske køretøjer.
Der er i den nuværende EU-lovgivning alene mulighed for at regulere offentligt tilgængelige
ladestandere. For at understøtte markedet for salg og brugen af elektriske køretøjer vil det have
betydning at regulere installation af ladestandere på private parkeringspladser. Private
parkeringspladser er typisk placeret inde i en bygning eller langs bygningen. Ladestanderne skal
placeres på grunden eller i nærheden af grunden og have en tilknytning til den pågældende bygning.
Ved opførelse af nye bygninger og ved større ombygninger af eksisterende bygninger er der gode
muligheder for at installere ladestandere eller forberede en installation til et senere tidspunkt.
I lyset af vedvarende energikilders øgede andel af elproduktionen udleder elektriske køretøjer færre
CO
2
-emissioner, hvilket desuden medfører bedre luftkvalitet. Elektriske køretøjer er et vigtigt
element i overgangen til ren energi baseret på energieffektivitetsforanstaltninger, alternative
brændstoffer, vedvarende energikilder og innovative forvaltningsløsninger vedrørende
energifleksibilitet. I den forbindelse kan byggelovgivningen anvendes ved at indføre målrettede
krav, der understøtter etableringen af opladningsinfrastruktur i forbindelse med
beboelsesejendommes og erhvervsbygningers parkeringsanlæg.
Hvis infrastrukturen til opsætning af ladestandere er forberedt, vil det mindske udgifterne til den
konkrete opsætning af ladestandere for de enkelte ejere ved opførelse af nye bygninger og ved
større ombygninger af bestående bygninger og samtidig sikre, at brugere af elektriske køretøjer
nemt kan få adgang til ladestandere eller nemt kan opsætte en ladestander. Fastsættelse af krav til
elektromobilitet på EU-plan, for så vidt angår forberedelse til opsætning af ladestandere, er en
effektiv metode til fremme af elektriske køretøjer inden for den nærmeste fremtid.
For så vidt angår bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer fremhæver EU-Kommissionen, at
installationen af disse systemer vil medføre betydelige energibesparelser. Derudover vil systemerne
forbedre den automatiske styring af indeklimaet, hvilket vil have en positiv betydning for brugerne
af den konkrete bygning.
Installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer og den medfølgende overvågning af
systemet og dets drift er et omkostningseffektivt system, der kan medføre betydelige
energibesparelser for både forbrugere og virksomheder. Installation af et sådant automatiseret
system er ifølge EU-kommissionen et omkostningseffektivt alternativ til andre typer af
systemeftersyn i større erhvervsbygninger, som muliggør en tilbagebetalingsperiode på under tre år,
da systemet sikrer, at man som bruger kan reagere og agere på uhensigtsmæssig drift af de tekniske
anlæg. På den måde kan den elektroniske overvågning af bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemet sikre energibesparelser over tid.
2. Lovforslagets hovedpunkter
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0004.png
2.1 Ladestandere
krav om etablering eller forberedelse til etablering
2.1.1 Gældende ret
Der er på nuværende tidspunkt ikke hjemmel i byggeloven til, at der kan fastsættes regler om
ladestandere til elektriske køretøjer i eksisterende bygninger.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
Udgangspunktet i byggeloven er, at den alene finder anvendelse på eksisterende bebyggelse, når de
enkelte bestemmelser indeholder udtrykkelig hjemmel herfor. Det er derfor Transport- og
Boligministeriets vurdering, at det for at kunne implementere bygningsdirektivets krav om
opsætning af ladestandere til elektriske køretøjer i forbindelse med eksisterende bygninger, er
nødvendigt at ændre byggeloven ved at indføre en sådan hjemmelsbestemmelse.
Kravet om opsætning af ladestandere til elektriske køretøjer i nybyggeri samt forberedelse hertil
skal i henhold til bygningsdirektivet gælde fra den 10. marts 2020. Kravet til installation af
ladestandere i forbindelse med eksisterende bygninger skal ligeledes være implementeret i Danmark
den 10. marts 2020 og være gennemført i praksis i 2025.
Udmøntningen af de foreslåede hjemmelsbestemmelser og den reelle implementering vil ske
efterfølgende ved udstedelse af bekendtgørelser indeholdende de tekniske og konkrete krav om
selve installationen af ladestandere og forberedelsen herfor.
Bekendtgørelserne vil indeholde bestemmelser om, at der i tilknytning til visse større bygningstyper
skal etableres ladestandere til elektriske køretøjer og/eller ske forberedelse til etablering af
ladestandere til elektriske køretøjer. Disse krav skal gælde for nyopførte bygninger, men også ved
større ombygninger af eksisterende bygninger. Desuden vil bekendtgørelserne indeholde krav om
etablering af et minimum af ladestandere ved eksisterende bygninger, der ikke er
beboelsesbygninger, med mindst 20 parkeringspladser. Ladestanderne skal placeres på grunden
eller i nærheden af grunden og skal have en tilknytning til den pågældende bygning
2.2 Bygningsautomaserings- og kontrolsystemer
2.2.1 Gældende ret
Der er på nuværende tidspunkt ikke hjemmel i byggeloven til, at der kan fastsættes regler om
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i forbindelse med eksisterende bygninger.
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler giver mulighed for at sætte krav til offentligt
tilgængelige ladestandere. De to lovgivninger supplerer derfor hinanden.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
Udgangspunktet i byggeloven er, at den alene finder anvendelse på eksisterende bebyggelse, når de
enkelte bestemmelser indeholder udtrykkelig hjemmel herfor. Det er derfor Transport- og
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0005.png
Boligministeriets vurdering, at for at kunne implementere bygningsdirektivet, er det nødvendigt at
ændre byggeloven ved at indføre en sådan hjemmelsbestemmelse.
Kravet om installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i nybyggeri skal i henhold
til direktivet gælde fra 2020. Kravet til installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer
i eksisterende bygninger skal ligeledes være implementeret i Danmark den 10. marts 2020 og være
gennemført i praksis i 2025.
Udmøntningen af de foreslåede hjemmelsbestemmelser og den reelle implementering vil ske
efterfølgende ved udstedelse af bekendtgørelse indeholdende de tekniske og konkrete krav om selve
installationen af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer.
Bekendtgørelsen vil indeholde bestemmelser med krav om installation af bygningsautomatiserings-
og kontrolsystemer i alle større bygninger, som ikke er beboelsesbygninger, herunder også i
eksisterende bygninger. Bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer er automatiske
styringssystemer af de tekniske systemer i en bygning, der kan bidrage til at nedbringe
energiforbruget i bygningen. De tekniske systemer i bygningen er eksempelvis varme-, køle- og
ventilationsanlæg.
3. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede indførelse af hjemmel i byggeloven til at stille krav om ladestandere til elektriske
køretøjer vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner, hvor
disse ejer eller opfører bygninger, der omfattes af kravet, da der alene er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Selve udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen vil ske ved
efterfølgende udstedelse af bekendtgørelse. Det vil derfor være i forbindelse med udmøntningen, at
de økonomiske konsekvenser vil blive vurderet.
Den foreslåede indførelse af hjemmel til at stille krav om bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner, da det vurderes totaløkonomisk omkostningseffektivt at etablere
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer for den type bygninger, der omfattes af kravet i
bygningsdirektivet. Det vurderes, at kravet allerede opfyldes i langt de fleste større nybyggerier. For
eksisterende bygninger kan kravet om etablering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer
fraviges, hvis det ikke er omkostningseffektivt i den konkrete bygning. På den baggrund vurderes
kravet ikke at medføre øgede omkostninger.
Forslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede indførsel af hjemmel til at stille krav om ladestandere til elektriske køretøjer
vurderes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der alene er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Selve udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen vil ske ved
efterfølgende udstedelse af bekendtgørelse. Det vil derfor være i forbindelse med udmøntningen, at
de økonomiske konsekvenser vil blive vurderet.
Den foreslåede indførsel af hjemmel til at stille krav om bygningsautomatiserings- og
kontrolsystemer vurderes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det vurderes
totaløkonomisk omkostningseffektivt at etablere bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer for
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0006.png
den type bygninger, der omfattes af kravet i bygningsdirektivet. Det vurderes, at kravet allerede
opfyldes i langt de fleste større nybyggerier. For eksisterende bygninger kan kravet om etablering af
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer fraviges, hvis installationen heraf ikke vil være
omkostningseffektivt i den konkrete bygning. På den baggrund vurderes kravet ikke at medføre
øgede omkostninger for virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for agil
erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede indførsel af hjemmel til at fastsætte regler om etablering af ladestandere vurderes
ikke at medføre nogen miljø- og klimamæssige konsekvenser, da der alene er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. Udmøntningen af kravet i efterfølgende bekendtgørelse vurderes at
have positive miljø- og klimamæssige konsekvenser, da etablering af ladestandere vil gøre det
nemmere og mere tilgængeligt at kunne oplade elektriske køretøjer samtidig med, at den forøgede
tilgængelighed af disse ladestandere kan skabe større incitament til at anskaffe og anvende
elektriske køretøjer.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede indførsel af hjemmel til at indføre krav om etablering af ladestandere til elektriske
køretøjer i bebyggelse samt bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer har til formål at
implementere direktiv 2018/844 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU om
bygningers energimæssige ydeevne og direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet.
Implementeringen gennemføres ved at indsætte en bemyndigelse i byggeloven til, at
boligministeren kan fastsætte nærmere regler om krav om ladestandere til elektriske køretøjer samt
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer. De nærmere regler vil efterfølgende skulle skrives
ind i de relevante bekendtgørelser på området, hvorfor den endelige implementering sker i
forbindelse med udstedelse af de pågældende bekendtgørelser.
Udmøntningen i bekendtgørelse vil medføre, at der i tilknytning til visse større bygningstyper skal
etableres ladestandere til elektriske køretøjer og/eller ske forberedelse til etablering af ladestandere
til elektriske køretøjer. Disse krav skal gælde for nyopførte bygninger, men også ved større
ombygninger af eksisterende bygninger. Desuden skal der indføres krav om etablering af et
minimum af ladestandere ved eksisterende bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, med mindst
20 parkeringspladser. Ladestanderne skal placeres på grunden eller i nærheden af grunden og skal
have en tilknytning til den pågældende bygning.
Derudover indføres krav til installation af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer i alle større
bygninger, som ikke er beboelsesbygninger, herunder også i eksisterende bygninger.
Bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer er automatiske styringssystemer af de tekniske
systemer i en bygning, der kan bidrage til at nedbringe energiforbruget i bygningen. De tekniske
systemer i bygningen er eksempelvis varme-, køle- og ventilationsanlæg.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0007.png
En minimumsimplementering af direktivet vil medføre, at der for
nyopførte erhvervsbygninger og
bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, som gennemgår en større ombygning, og som har mere
end 10 parkeringspladser, skal etableres én ladestander, samt at der for hver femte p-plads skal
etableres kabelforberedelse. I beboelsesbygninger skal der forberedes til installation af ladestandere
på alle parkeringspladser, hvis der er mere end 10 parkeringspladser i nye bygninger samt
bygninger, der gennemgår en større ombygning.
Etablering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer skal ske i store bygninger til erhverv,
hvis det er teknisk og økonomisk muligt. Det vurderes, at kravet allerede opfyldes i langt de fleste
store byggerier, da det vurderes totaløkonomisk omkostningseffektivt at etablere
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer for den type bygninger, der omfattes af det nye
direktivkrav.
Frist for implementering er den 10. marts 2020. Udarbejdelse af bekendtgørelsen vedrørende
landestandere og ændring af bygningsreglementet forventes iværksat umiddelbart efter lovens
ikrafttræden den 1. januar 2020.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. juli 2019 til den 23. august 2019 været sendt i
offentlig høring på høringsportalen.dk. ligesom, at udkastet har været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Arkitektvirksomheder, DI Byg, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landsbyggefonden,
Statsforvaltningen, Tekniq Installatørernes, Organisation, Aalborg Universitet, Banedanmark,
Bygherreforeningen, Danske Kloakmestre, Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Miljøstyrelsen, SKAT, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Altinex Oil
Denmark A/S, Andelsboligforeningernes Fælles Repræsentation, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejdsgiverne, Astma-Allergi Danmark, BAT-Kartellet, Bips-Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM
Boligforeningernes
Sammenslutning i Danmark, Brancheforeningen Danske Byggecentre, Brancheforeningen for
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr (BFS),
Byggefagenes Kooperative Landssammenslutning, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse , Byggesocietet,
Bygningsfredningsforeningen (BYFO), Center for Indeklima og Sundhed i Boliger, Dabyfo
Forum for Danske Bygningsmyndigheder, DANAK, Dancert
Teknologisk Institut, Danmark
Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg, Danmarks Lejerforening, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut, Dansk Center
for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Forening for
Automatforplejning (DAFA), Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Solvarme Forening, Dansk Standard, Dansk Varme Service, DVS, Dansk
Ventilation, Danske Advokater, Danske Beredskaber, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Udlejere, DANVA, Datatilsynet, Debra - Energibranchen, Den Danske
Landinspektørforening, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det Økologiske Råd, DI
Digital, DI Energibranchen, DI Fødevarer, DI Handel, DI Videnrådgiverne, DONG Energy, E. On
Denmark A/S, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og Olieforum, Energiforum Danmark,
Energiservice A/S, Energitjenesten, Erhvervslejernes Landsorganisation, ETA Danmark A/S,
Eurofins, FABA, FEHA, Finans Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Forbundet Arkitekter og
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0008.png
Designere, Forbundet Træ- Industri-Byg i Danmark (3F), FORCE Technology, Foreningen af
Danske Kraftvarmemærker, Foreningen af Slutbrugere af Energi, Forsikring og Pension,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, FSR Danske Revisorer, Glasindustrien, God Adgang,
Grundfos, HE-sekretariatet, HMN Naturgas, Hofor, Horesta, Hovedstadens Beredskab,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen Danmark, Konstruktørforeningen, KTC
Kommunalteknisk
Chefforening, Københavns Erhvervsakademi, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for
Bygnings og Landskabskultur, Lejernes Landsorganisation, LO, Maskinmestrenes Foreningen,
Molio
Byggeriets Videncenter, NGF Nature Energy, Parcelhusejernes Landsforening, Plan
Energi,Plastindustrien, Praktiserende Landinspektørers Forening, Realdania, Rørforeningen, SBS
Byfornyelsesselskabet, Seges, SikkerhedsBranchen, Skorstensfejerlauget, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statikeranerkendelsesudvalget, Statsforvaltningen Hovedstaden,
Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,
Statsforvaltningen Syddanmark, Stålcentrum, SYD Energi, Syddansk Universitet, Teknologisk
Institut, Træinformation, Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpefabrikantforeningen, VELTEK, Vindmølleindustrien, Vinduesindustrien, Aarhus
Universitet, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Bygningsstyrelsen, Domstolsstyrelsen,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen,
Fødevarestyrelsen, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, Ligestillingsafdelingen, Miljø- og
Fødevareklagenævnet, Naturstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøtte, Sundhedsstyrelsen.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Forslag om hjemmel til at stille
krav om ladestandere til elektriske
køretøjer vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner, hvor disse
ejer eller opfører bygninger, der
omfattes af kravet om
ladestandere, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse. som
ikke i sig selv medfører
økonomiske konsekvenser
Selve udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen vil
ske ved efterfølgende udstedelse
af bekendtgørelse. Det vil derfor
være i forbindelse hermed, at de
økonomiske konsekvenser vil
blive vurderet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0009.png
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Forslag om hjemmel til at stille
krav om ladestandere til elektriske
køretøjer vurderes ikke at medføre
erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da der er tale om en
bemyndigelsesbestemmelse, som
ikke i sig selv medfører
økonomiske konsekvenser.
Selve udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen vil
ske ved efterfølgende udstedelse
af bekendtgørelse. Det vil derfor
være i forbindelse hermed, at de
økonomiske konsekvenser vil
blive vurderet.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Etablering af ladestandere
forventes at skabe større
incitament til anskaffelse og
anvendelse af elektriske
køretøjer.
Ved den foreslåede
lovændring er der tale om en
bemyndigelsesbestemmelse,
som ikke i sig selv medfører
økonomiske konsekvenser.
Selve udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen
vil ske ved efterfølgende
udstedelse af bekendtgørelse.
Det vil derfor være i
forbindelse hermed, at de
økonomiske konsekvenser vil
blive vurderet.
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0010.png
[Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering]/[Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering] (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Hverken ladestandere til elektriske køretøjer eller bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer
bliver på nuværende tidspunkt reguleret i byggeloven.
Den foreslåede
§ 4 d, stk. 1,
giver ministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at der i
forbindelse med nybyggeri samt bestående bygninger skal etableres ladestandere til elektriske
køretøjer eller foretages forberedelse til etablering af ladestandere.
Ved nybyggeri forstås en bygning, der opføres på ny mens der ved en bestående bygning forstås en
eksisterende bygning.
Ved ladestandere forstås en teknisk installation, der kan oplade elektriske køretøjer. Revisionen af
bygningsdirektivet henviser til de tekniske krav i Europaparlamentets og rådets direktiv
2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, som
kræver, at ladestanderne forsynes med stikkontakter eller Type 2-stikforbindelser til køretøjer som
beskrevet i standarden EN 62196-2.
Derudover kan der henvises til definitionerne i bekendtgørelse om krav til tekniske specifikationer
m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og motorkøretøjsmanualer.
Ved elektriske køretøjer forstås køretøjer, hvis drivmiddel er elektricitet. Det vil typisk være
elektriske biler eller andre lignende køretøjer med batteri eller plug-in-hybridbiler, der både har
batteri, elmotor og benzinmotor.
I den foreslåede
§ 4 d, stk. 2,
fastsættes det, hvilke bygninger, der er omfattet af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 1. Bemyndigelsen til at fastsætte krav om etablering af disse
ladestandere gælder for bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, med mere end 20
parkeringspladser samt for ombygninger af eksisterende bygninger med mere end 10
parkeringspladser. Dette omfatter eksempelvis også større ombygninger af boligejendomme,
såfremt der er mere end 10 parkeringspladser.
Som beboelsesbygninger forstås bygninger, som anvendes til beboelse. Bygninger, der ikke er
beboelsesbygninger, omfatter alle andre typer af bygninger. Beboelsesbygninger i denne forbindelse
kan som udgangspunkt være alle typer af bygninger, der anvendes til beboelse, når der i tilknytning
til bygningen er det antal parkeringspladser, der udløser kravet. I forbindelse med etablering af
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 10: Lovudkast - Orientering om høring af ændring af byggeloven, fra boligministeren
2062014_0011.png
forberedelse til ladestandere til elektriske køretøjer vil beboelsesbygninger i praksis være
etageboliger.
Den foreslåede
§ 4 e, stk. 1,
giver ministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at der i
bestående bygninger kan etableres bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer til styring af de
tekniske systemer i bygningen.
Etablering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer skal ske i større bestående
erhvervsbygninger, hvis installationen af systemerne vil være teknisk og økonomisk muligt. Kravet
om etablering af bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer gælder alene, når det er teknisk og
økonomisk muligt. Det betyder, at etableringen af det konkrete bygningsautomatiserings- og
kontrolsystem skal føre til lavere totalomkostninger for bygningen. Hvis dette ikke er tilfældet, er
man undtaget kravet. De tekniske systemer i bygningen er eksempelvis varme-, køle- og
ventilationsanlæg.
I den foreslåede § 4 e, stk. 2, fastsættes det, hvilke bygninger, der er omfattet af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 1. Bemyndigelsen til at fastsætte krav om installation af
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer omfatter bygninger, der ikke er beboelsesbygninger.
De bygninger, der her er tale om, er større bygninger. Det kan f.eks. være kontorbygninger,
hospitaler, museer, storcentre og andre større bygninger, der ikke anvendes til beboelse. Kravet i
bygningsdirektivet er begrænset til bygninger med varme- og ventilationsanlæg med en samlet
nominel nytteeffekt på over 290 kW, hvilket typisk vil være bygninger på over 5.000 m².
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Bilag
Bilag 1.
»EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/844 af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne og direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet.
«
Bilag 2. Lovforslaget sammenholdt med gældende lov