Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Bilag til brev af 1. september 2019 til Folketingets Sundhedsudvalg om Sundhedsplatformen
Sundhedsplatformens hovedproblemer 3 �½ år efter introduktionen
1.
Meget høje årlige driftsomkostninger,
jf. nærmere herom i bemærkningerne i brevet.
2.
Forøget patientrisiko.
Det skyldes især problemer på områder som medicinhåndtering, samspil
med medicinsk udstyr, ventetider for behandling, håndtering af information om analyser og
patienters identitet samt mod systemets søgefunktion, som skal understøtte et overblik over
patientens tilstand. Kun en lille del af omfanget af disse problemer kan aflæses ud af statistikkerne
om de rapporterede, utilsigtede hændelser (UTH). Hertil kommer, at ikke-intuitive og besværlige
arbejdsgange, systemets uforståelige fejlmeldinger og andre faktorer bidrager til patientrisikoen
ved at trætte og presse personalet, som forsøger at yde sit bedste under disse vanskelige
omstændigheder.
3.
Problemer med medicinadministration og -ordination.
Der er ingen tvivl om, at
medicineringsproblemer lige nu stadig udgør det største og mest iøjnefaldende problem for
lægerne. Det er besværligt for dem og skaber utryghed om, hvorvidt patienterne får den medicin,
der foreskrives. Og patienterne er utrygge på grund af den direkte sikkerhedsrisiko. Medierne har i
lang tid været fremme med mange eksempler om problemerne med medicinhåndteringen i
Sundhedsplatformen, herunder dårlig sammenhæng mellem Det Fælles Medicinkort (FMK) og
Sundhedsplatformen. Regionerne har arbejdet med problematikken længe og lovet forbedringer i
form af bedre overblik og mindre registrering frem mod februar 2019 hvor Sundhedsplatformen er
blevet opgraderet
–
en opgradering som også skulle indeholde flere forbedringer. Når en så
væsentlig del for at kunne udføre arbejdet enkelt og sikkert ikke har været klar fra starten, og
regionerne ikke har kunnet få medicinhåndteringen til at virke efter års forberedelser og
efterfølgende 3 �½ års drift, kan det synes tvivlsomt, om det nogensinde vil kunne lykkes. Skulle det
alligevel mod forventning lykkes på et tidspunkt, løser det ikke de øvrige problemer, der er
redegjort for i nærværende redegørelse.
4.
Arbejdseffektiviteten er gået ned.
Man når ifølge lægerne måske de samme patienter i dag som
før, men det skyldes primært ekstra afsat tid i ambulatorierne. Alt andet bliver nedprioriteret, bl.a.
oplæring, uddannelser, forskning mm. Udsagn fra regionerne om, at produktiviteten er kommet op
på niveauet før Sundhedsplatformen, holder ikke. Tallene indfanger ikke en række
problemstillinger. De tunge og komplicerede arbejdsprocesser i Sundhedsplatformen øger
lægernes daglige tidsforbrug til rutinearbejde. Det sker sammen med Sundhedsplatformens øvrige
udfordringer på bekostning af den nødvendige læring og faglige udvikling, hvilket på sigt risikerer at
underminere kvaliteten af de faglige miljøer på sygehusene og forskningsmulighederne. Især
uddannelse af yngre læge er i den forbindelse truet. Der vil sagt med andre ord efterhånden vise sig
sekundære langtidsskader i de to regioners sygehusvæsen. Disse skader er ikke geografisk
begrænset, men spreder sig til de øvrige tre regioner, når der sker personaleudveksling over
Storebælt.
5.
Oplæring og support af brugerne er utilstrækkelig,
selv om regionerne har søgt at imødekomme
kritikken. Det er fortsat svært at lære at bruge Sundhedsplatformen. Selv efter diverse
optimeringskurser har niveauet ikke flyttet sig, og håbet om en bedre fremtid synes fjern. Det står i
grel modsætning til de systemer, der anvendes i de 3 andre, vestdanske regioner.
6.
Manglende brugervenlighed.
Det er bl.a. svært af skabe overblik over den enkelte patient og
dennes kontakter, samt at dokumentere den individuelle sygepleje med de mulige standardsvar i
systemet. Det er vanskeligt at gennemskue, om de handlinger, der foretages i Sundhedsplatformen,