Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Dato 1. september 2019
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketinget, Christiansborg, 1240 København K
Sundhedsplatformen blev sat i drift for knap 3 �½ år siden efter flere års forudgående forberedelser.
Alligevel kunne Folketingets Statsrevisorer på baggrund af en undersøgelse fra Rigsrevisionen i juni 2018
karakterisere Region Hovedstadens og Region Sjællands ibrugtagning som værende uprofessionel og
kritisabel samt konstatere, at systemet var taget i brug, selvom systemet var ufærdigt og behæftet med fejl
og mangler.
Der har lige siden Sundhedsplatformens ibrugtagning i maj 2016 været en massiv kritik fra patienter og især
sygehuspersonalet, som dem, der skal benytte systemet. Kritikken er løbende fremkommet i stort tal i bl.a.
læserbreve, debatindlæg, kronikker m.v. i dagspressen, og i TV-indslag og i lægefaglige tidsskrifter samt
stort set daglige opslag i Facebook-gruppe
”Su dhedsplatfor e ? NEJ
TAK!”.
Der har e dvidere været
mange henvendelser fra patienter og sygehuspersonale til de 2 regioner, til sundhedsministeren og til
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
Hidtil har besvarelser fra Sundhedsministeriet
også til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
som
hovedregel været en gentagelse (copy/paste) af de bidrag til besvarelse af henvendelserne, som ministeriet
har indhentet fra de 2 berørte regioner selv. Den ny sundhedsminister
har forlede udtalt, at ”det er
regionerne, der har indkøbt Sundhedsplatformen, og det er dem, der har ansvaret for at få den til at
fungere, så medarbejderne oplever, at systemet er et brugbart redskab i deres travle hverdag
og ikke det
odsatte”.
Kritikken, som er fortsat i uformindsket styrke, har således, som det fremgår, ikke givet anledning til, at der
fra centralt hold er blevet grebet ind. De fleste af de to regioners forsøg på at lappe på systemet har
mildest sagt været stort set uden effekt. Der er hele tiden blevet lovet sygehuspersonalet guld og grønne
skove, herunder op til en planlagt opdatering af Sundhedsplatformen i februar 2019, men stort set intet er
blevet synderligt bedre.
Sundhedsplatformen blev i sin tid valgt i en forventning om, at det på sigt ville blive den bedste forretning
for de to regioner. Siden er der løbet ekstra
ikke forudsatte
udgifter på til at reparere på systemet. Det
er tilsyneladende de to regioners agt at lade dette fortsætte, selv om de har måttet erkende, at de
besparelser, der var stillet i udsigt ved anskaffelsen af Sundhedsplatformen meget hurtigt forsvandt som
dug for solen. Der ligger altså en tikkende bombe under de to regioners økonomi.
Sundhedsplatformen fra amerikanske EPIC var ikke blot det langt dyreste indkøb, da der blev valg løsning
tilbage i 2013, men er også langt dyrere i årlig drift, end den løsning fra det århusianske firma Systematic,
som blev fravalgt.
Der er tal fremme om, at Region Hovedstadens årlige driftsudgifter er på omkring 370 mio. kr., mens
Region Midtjylland bruger omkring 75 mio. kr. Denne forskel vil være der hvert år, så længe
Sundhedsplatformen benyttes samtidig med, at der fortsat vil være betydelige ekstraomkostninger i
forbindelse med de fortsatte forsøg på at reparere systemet.
Det er blevet mere og mere klart, at Sundhedsplatformen ikke passer til det danske sygehusvæsen. Det er
ikke så mærkeligt, når det det tages i betragtning, at det er udviklet af EPIC til betalingssygehuse i USA, hvor
der er behov for en omfattende registrering af alt - helt ned til det enkelte plaster, hvad der foretages og
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse af 1/9-19 fra Torben Jerlach m.fl. om Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden og Sjælland
2072689_0002.png
benyttes i forbindelse med patientbehandlingen med henblik på udfærdigelsen af regningen til
forsikringsselskaberne.
I modsætning hertil har man på Fyn og i Jylland fået IT-systemer til sygehusene, der har været væsentligt
billigere i anskaffelse end i Region Hovedstaden og Sjælland, har langt lavere årlige driftsomkostninger end i
Region Hovedstaden og Sjælland, og fungerer tilfredsstillende.
Det er også blevet mere og mere klart, at Sundhedsplatformen er en større del af problemet end en del af
løsningen for de to regioners sygehuse. Sundhedsplatformen betyder således, at økonomiske midler, som i
Region Hovedstaden og Sjælland burde være forbeholdt patientbehandlingen i stedet bruges på IT. Det
problem kan Region Hovedstaden og Sjælland åbenbart ikke selv håndtere på rette vis, men må derfor have
hjælp udefra.
Det er på høje tid at finde ud af, hvad der skal til, for at sygehusene i Region Hovedstaden og Region
Sjælland kan overgå til at anvende de systemer, der benyttes i de øvrige 3 regioner på Fyn og i Jylland. Disse
systemer er udviklet med udgangspunkt i og tilpasset de behov, som det danske sygehuspersonale har. I
forbindelse med Sundhedsplatformen har Region Hovedstaden og Sjælland forsøgt at tilpasse arbejdsgange
m.v. til det, som
EPIC’s
system kan, dvs. at man sætter systemet før mennesket.
I Hans Drachmanns artikel på side 4-7 i PS Politiken søndag den 25. juli 2019 er det nævnt, at
sundhedsministeren har mulighed for at gribe ind over for regionernes IT-anvendelse.
Det er også kun på initiativ fra centralt hold, dvs. regering og Folketing, at der kan udarbejdes en
afviklingsplan, så Sundhedsplatformen kan blive erstattet med et andet og bedre IT-system, der er intuitivt
og nemt at bruge, og som understøtter den kliniske funktion ligesom i resten af landet.
Vi håber, at Folketingets Sundheds-og Ældreudvalg vil se positivt på denne henvendelse og vil sørge for, at
der bliver grebet ind i forhold til Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden og Sjælland.
Med venlig hilsen
Alice Bergstein
Fhv. skolepædagog, nu førtidspensionist og kræftpatient
Flemming Bang Rasmussen, Psykolog
Marek Treimann
Dr. med, lektor emeritus
Marianne Mac Manus
Sygeplejerske
Torben Jerlach
Fhv. kontorchef, cand.polit. og hjertepatient
BILAG:
Sundhedsplatformens hovedproblemer 3 �½ år efter introduktionen.