Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2066375_0001.png
Oplæg til national strategi:
EN STYRKET INDSATS FOR
FOREBYGGELSE OG BEHANDLING
AF SVÆR OVERVÆGT
Juli 2019
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0002.png
SAMMENFATNING
Landsformand i Adipositasforeningen, Per Nielsen, og professor og overlæge
Jens Meldgaard Bruun har taget initiativ til at samle Overvægtsalliancen bestå-
ende af en gruppe udvalgte eksperter, som har udarbejdet dette oplæg til en
national strategi for forebyggelse og behandling af svær overvægt (body mass
index (BMI) >30 kg/m2)
1
.
Overvægtsalliancen tilslutter sig World Health Organization (WHO) og World
Obesity i deres ønske og ambition om, at vi inden 2025 har bremset den stigende
forekomst af svær overvægt hos børn, unge og voksne, som vi har set gennem
de seneste år. For at lykkes med dette, er det Overvægtsalliancens vurdering,
at en styrket indsats relateret til svær overvægt kræver en ny og mere innovativ,
helhedsorienteret og tværfaglig tilgang til behandling, et øget vidensniveau
blandt alle sundhedsfaglige, der er i kontakt med svært overvægtige og endelig
en politisk erkendelse af behovet for en national strategi for forebyggelse og
behandling.
Oplægget til en national strategi peger på en række konkrete tiltag inden for fire
spor, der hver især sætter fokus på en række væsentlige initiativer:
1. Opgør med stigma:
Der skal gøres op med skyld, skam og fordomme om-
kring svær overvægt. Stigmatiseringen har store personlige konsekvenser med
forringet livskvalitet, isolation og psykiske problemer. Og stigma kan i sig selv
være en hindring for et vægttab.
2. Forebyggelse af svær overvægt:
For at forhindre at antallet af personer med
svær overvægt fortsat stiger, er strukturel og tværfaglig forebyggelse afgørende,
herunder også forskning i forebyggelse.
3. Styrket behandling til mennesker med svær overvægt:
Det bør anerkendes,
at svær overvægt er en kronisk tilstand og et bredt fælles ansvar, som involverer
både individet, familien og den offentlige sundhedssektor. Der bør etableres
individuelle tilbud til de ca. 800.000 danskere, der i dag lider af svær overvægt, til
gavn for både den enkelte og samfundsøkonomien.
4. Forskning og viden:
Det kommende videnscenter skal ved at indsamle og
generere ny viden omkring behandling af svær overvægt hæve vidensniveauet i
befolkningen og blandt sundhedsprofessionelle, som er i kontakt med personer
med svær overvægt.
1
Overvægtsalliancen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens definition af svær overvægt, som er BMI>30 kg/m2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0003.png
”Den værste følelse er, når dine børn ikke ønsker, at
du følger dem i skole, fordi de er flove og bange for,
at de andre børn vil drille dem med deres tykke mor”
-Kvinde med svær overvægt
”Jeg har udskudt at blive gravid i 3-4 år, fordi jeg var
bange for, at min krop ikke kunne klare det, og folk
ikke ville kunne se det og bare tænke, hold kæft hun
er fed”
- Kvinde med svær overvægt
”På ferier bader jeg ikke, og derfor fravælger vi
badeferier - selvom resten af familien ønsker det”
- Mand med svær overvægt
3
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0004.png
INDLEDNING
Den Nationale Sundhedsprofil viser, at der de seneste år desværre er sket en
markant stigning i antallet af danskere, der lever med svær overvægt (BMI >30
kg/m2).
2
Siden 2010 er tallet steget fra 13,6 procent til 16,8 procent i 2017, hvilket
gør svær overvægt til et alvorligt problem for folkesundheden, både i Danmark
og på verdensplan.
Der er store personlige omkostninger forbundet med et liv med svær overvægt.
Svær overvægt kan nedsætte både livskvalitet og funktionalitet og gøre det
svært at klare daglige gøremål og deltage i sociale aktiviteter. Det betyder også,
at risikoen for psykosociale problemer øges som følge af social isolation, dårligt
selvværd mv.
Med svær overvægt øges tillige risikoen for at udvikle en række alvorlige kompli-
kationer, der kan forringe livskvaliteten yderligere og påvirke både den overvæg-
tige selv og dennes pårørende. Det kan være type 2-diabetes, hjertekarsygdom,
søvnapnø, lidelser i bevægeapparatet, fedtlever og kræft, hvilket tilsammen
medfører risiko for tidlig død. Nyere forskning har vist, at 13 forskellige kræftfor-
mer er associeret til svær overvægt. I USA har svær overvægt overhalet rygning
som risikofaktor for kræft.
3
Udover at have store personlige konsekvenser for individet, er svær overvægt
også en tung samfundsøkonomisk byrde. Udgifterne til behandling og pleje er
estimeret til 1,8 mia. kroner om året. Derudover kommer tabt arbejdsproduktion,
som er estimeret til ekstra 10,4 mia. kroner årligt.
4
Desuden viser tallene fra Den Nationale Sundhedsprofil blandt andet, at der er
betydelig social ulighed i forekomsten af svær overvægt. Andelen af svært over-
vægtige er således større blandt arbejdsløse (23,2 pct.), førtidspensionister (32,1
pct.) og andre uden for arbejdsmarkedet (22,4 pct.) sammenholdt med personer i
beskæftigelse (16,4 pct.).
Der er således brug for, at vi får knækket kurven omkring svær overvægt. Hvis det
lykkes at vende udviklingen vil Danmark være et eksempel til følge for resten af
verden.
Svær overvægt medfører ved sammenligning med personer med
BMI 20-30 kg/m2, at der i Danmark årligt er:
1,3 mio. ekstra kontakter til almen praksis
34.000 ekstra somatiske hospitalsindlæggelser
190.000 ekstra somatiske ambulante hospitalsbesøg og
61.000 ekstra psykiatriske ambulante hospitalsbesøg
1,3 mio. ekstra dage med kortvarigt sygefravær fra arbejdet
1,0 mio. ekstra dage med langvarigt sygefravær fra arbejdet
1.400 ekstra nytilkendte førtidspensioner
Ekstra omkostninger på 1,8 mia. kr. til behandling og pleje
Ekstra omkostninger på 10,0 mia. kr. som følge af tabt
produktion
Et sparet fremtidigt forbrug på 1,7 mia. kr. som følge af for
tidlig død
Kilde: Forebyggelsespakke, Overvægt, Sundhedsstyrelsen, 2018
4
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0005.png
I dag lider omkring 800.000 danskere af svær overvægt, og antallet forventes at
stige markant, såfremt udviklingen ikke stoppes. Der er et essentielt behov for,
at svær overvægt ikke udelukkende anses for at være et individuelt ansvar. Vi har
brug for, at samfundet viser interesse og tager ansvar, så mennesker med svær
overvægt bliver mødt fordomsfrit og ligeværdigt.
Forskning viser, at vægttab fx ved livsstilsintervention kan påvirke det metaboli-
ske system på en sådan måde, at kroppen bliver mere energieffektiv og dermed
i realiteten modarbejder yderligere vægttab. Det betyder også, at vægttab ikke
kun er et simpelt spørgsmål om mådehold, der kræver fokus på kost og motion.
Det kræver langvarig behandling at kæmpe mod kroppen, som aktivt forsøger at
bekæmpe et vægttab. Denne viden er desværre ukendt for mange, og manglen-
de indsigt kan derfor medvirke til den stigmatisering, som svært overvægtige ofte
lider under. Motion kan desuden blive uoverkommeligt, fordi det også er sværere
at være fysisk aktiv som svært overvægtig - af både fysiske og psykiske årsager.
Derfor skal vi tale om livet med svær overvægt. Vi skal aflive myter og løfte videns-
niveauet i det politiske, faglige og offentlige rum.
Forebyggelse og behandling af svær overvægt er aktuelt et individuelt ansvar,
hvor gode og sunde vaner skal forankres og vedligeholdes. Der er imidlertid brug
for opbakning og ansvar i samfundet, hvor det offentlige skaber rammerne for
borgernes sundhed. Det skal ske ved hjælp af lovgivning, forløbsprogrammer,
planlægning, formidling af viden, udvikling af nye evidensbaserede metoder
samt forskellige forebyggelses- og behandlingstilbud. Desuden spiller erhvervs-
livet en stor rolle, hvor både detailhandlen og fødevareindustrien er afgørende i
forhold til tilgængelighed, markedsføring, oplysning og priser.
Der er brug for en ny og bred tilgang til forebyggelse og behandling af svær
overvægt, som kræver løsninger og samarbejde på tværs af sektorer. Der er
brug for at sætte en klar retning på, hvilke konkrete initiativer og indsatser, der er
nødvendige fremadrettet. Der skal sættes ambitiøse og langsigtede mål, der kan
ændre udviklingen og hjælpe de mange danskere og deres pårørende, som i dag
lever med svær overvægt.
2
3
I 2003 udarbejdede Sundhedsstyrelsen et oplæg til en national handlingsplan for
svær overvægt, som italesatte udfordringer og mulige løsninger omkring svær
overvægt for både individ og samfund. Handlingsplanen er imidlertid forældet,
og der er i den grad behov for en handlingsorienteret opdatering af planen.
Overvægtsalliancen opfordrer derfor til, at Sundhedsstyrelsen eller anden offent-
lig myndighed genoptager dette arbejde, så borgere og sundhedsprofessionelle
fremadrettet kan tilbydes vejledning og hjælp ift. håndteringen af svær overvægt.
Nationale mål for indsatsen mod svær overvægt
Overvægtsalliancen har et overordnet mål om at reducere antallet af danskere,
der lider af svær overvægt eller er i risiko for svær overvægt. Med dette oplæg til
en national strategi ønsker Overvægtsalliancen at sætte fokus på svær overvægt
og fremme en debat om sund vægt for den enkelte i samfundet - uden at skabe
forkerte sundhedsidealer.
Overordnet mål
I 2025 skal stigningen i udviklingen af svær overvægt være toppet. Det betyder, at
kurven med antallet af mennesker med svær overvægt skal være knækket, hvilket
gælder både børn, unge og voksne. Det er et ambitiøst mål, der er baseret på,
at man de kommende år skal iværksætte og implementere en bred vifte af de
løsninger, som præsenteres i dette oplæg.
Delmål
- Øget fokus på overvægt, herunder gøre op med fordomme og stigma omkring
svær overvægt
- Styrke behandlingsindsatsen over for de mennesker, som i dag allerede lider af
svær overvægt, herunder udvikle konkrete værktøjer til behandlingstilbud
- Forebygge at flere overvægtige bliver svært overvægtige
- Løfte vidensniveauet omkring effektive behandlingstilbud samt årsager til og
konsekvenser ved svær overvægt
Sundhedsstyrelsens Nationale Sundhedsprofil: https://www.sst.dk/da/udgivelser/2018/~/media/73EADC242CDB46BD8ABF9DE895A6132C.ashx
https://www.ascopost.com/issues/may-25-2017/tackling-the-obesity-and-cancer-epidemic/
4
Sygdomsbyrden i Danmark - Risikofaktorer, SST og SDU, 2016
5
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0006.png
1. OPGØR MED STIGMA
Vi skal gøre op med skyld, skam og fordomme omkring svær overvægt. Stigmatiseringen har store personlige konse-
kvenser med bl.a. forringet livskvalitet, isolation og psykiske problemer. Og stigma kan i sig selv være en hindring for et
vægttab.
Desværre lever stigmatiseringen i bedste velgående. Denne diskrimination kan
resultere i dårligt selvværd, trøstespisning og afholdelse fra at deltage i sociale
begivenheder som fx motionsfælleskaber af frygt for at blive mødt med skæve
blikke og kommentarer. Samlet bliver stigmatiseringen en negativ spiral og mind-
sker muligheden for at opnå et vægttab.
Overvægtsalliancen mener, at det er vigtigt at gøre op med fordommene om-
kring svær overvægt og fjerne den skyld og skam, som svært overvægtige lever
med. Det kræver øget opmærksomhed og større viden. I den forbindelse er det
alliancens vurdering, at sundhedsfagligt personale regelmæssigt møder menne-
sker med svær overvægt med en tilgang baseret på mangelfuld viden, herunder
også begrænset kendskab til den nyere forskning indenfor området. Nedenståen-
de initiativer skal være med til at skabe et mindre stigmatiserende samfund.
Overvægtsalliancens forslag til initiativer:
- Oplysningskampagne fra Sundhedsstyrelsen:
Oplysningskampagner er et
vigtigt signal om, at svær overvægt kræver samfundsansvar. Derfor foreslås det,
at Sundhedsstyrelsen laver en oplysningskampagne, der sætter fokus på stigmati-
seringen omkring svær overvægt og herunder gør op med de misforståelser, der
kan være årsag til stigmatiseringen. Et centralt budskab i en oplysningskampagne
vil således være, at kroppen til tider kan bekæmpe livsstilsændringer, og at de
svært overvægtige ikke bør udsættes for shaming. Som dagsordensættende spil-
ler medierne en vigtig rolle i forhold til at udbrede kendskab til svær overvægt.
Derfor bør indsatser i pressen og på de sociale medier med personlige fortællin-
ger også være et centralt element i en oplysningskampagne, så vi får indblik i livet
med svær overvægt.
- Udbrede viden om svær overvægt:
Større kendskab til svær overvægt, her-
under særligt samspillet mellem arv, miljø og livsstil som sammen spiller en helt
central rolle for udviklingen af svær overvægt. Der er behov for opgøret med stig-
matiseringen både blandt befolkningen, men også blandt personale i sundheds-
væsenet. Her bør det kommende videnscenter have en vigtig funktion i forhold til
udbredelse i sundhedssektoren.
- Partnerskaber der kan øge viden om svær overvægt:
Overvægtsalliancen
foreslår at oprette en pulje, som kommuner og arbejdspladser kan søge i partner-
skab for at lave lokale og landsdækkende aktiviteter, der kan udbrede viden om
svær overvægt.
6
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0007.png
2. FOREBYGGELSE AF SVÆR OVERVÆGT
For at forhindre at antallet af personer med svær overvægt fortsat stiger, er strukturel og tværfaglig forebyggelse afgø-
rende, herunder også forskning i forebyggelse.
Årsagerne til den markante stigning i antallet af overvægtige, som vi har set de
seneste år, skal blandt andet findes i indretningen af vores samfund, som eksem-
pelvis tilgængelighed af fødevarer, skønhedsidealer, arvelige, miljømæssige samt
sociale og psykologiske faktorer. Det betyder også, at forebyggelse af overvægt
er særdeles komplekst, fordi der skal sættes ind på mange fronter og mange
niveauer med en strukturel, individuel og tværfaglig indsats. Dertil kommer også,
at vi ikke har nok viden om, hvilke forebyggelsestiltag der reelt virker og for hvem.
Derfor er forskning i forebyggelse også et helt afgørende parameter, så vi frem-
adrettet sikrer den bedste effekt.
Hvis vi skal vende udviklingen inden for svær overvægt, er det Overvægtsallian-
cens holdning, at der udover kost, motion, rygning og alkohol, også bør være
fokus på en række strukturelle forebyggelsestiltag. Det omfatter handling på
politisk niveau med blandt andet fødevarepolitik, eksempelvis at der stilles krav
til kvaliteten af fødevarer på skoler, i daginstitutioner og i foreningslivet, fedt- og
sukkerpolitik, som eksempelvis kan handle om differentieret momsafgifter og
idræts- og sundhedspolitiske tiltag i skoler, idrætsforeninger mv.
Den tidligere regerings strategi om mad, måltider og sundhed, hvor innovations-
partnerskaber er et af initiativerne, har været en politisk anerkendelse af, at frivilli-
ge partnerskaber kan have meget stor effekt. Det gælder fx Fuldkornspartnerska-
bet, der blev etableret i 2008, som afgjort har været med til at fremme danskernes
generelle sundhed.
Det er Overvægtsalliancens vurdering, at det særligt er over for børn og unge, at
der bør sættes ind med forebyggende tiltag, så vi undgår, at en stor del af den
næste generation vokser op med svær overvægt. Derfor er det også afgørende
at nå ud til familierne med livsstilsændringer, da det er her børnene tillægger sig
vaner, der har betydning for deres opvækst og voksne liv.
Overvægtsalliancen peger på nedenstående konkrete aktiviteter, der vil styrke
forebyggelse af svær overvægt.
Overvægtsalliancens forslag til initiativer:
- Uddannelse af praktiserende læger:
Almen praksis spiller en afgørende rolle i
forhold til forebyggelse. Derfor foreslås det, at der afsættes puljemidler til uddan-
nelse i effektive forebyggelsestiltag mod overvægt og svær overvægt.
- Styrkelse af forebyggelsespakkerne:
Der foreligger allerede god dokumen-
tation i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker, både specifikt i pakken om
overvægt, men også om mad & måltider og fysisk aktivitet, som er et vigtigt styk-
ke arbejde, der bør arbejdes intensivt med. Derfor foreslår Overvægtsalliancen,
at der afsættes flere ressourcer til at arbejde med underbyggende tiltag, der kan
udbrede forebyggelsespakkerne. Det kunne være flere ressourcer til Sundheds-
styrelsens forebyggelsesenhed, så der er mandskab til at stille sig til rådighed
over for kommunerne, der skal arbejde med forebyggelsespakkerne, fx i form
af et rejsehold, som også er velkendt fra demensområdet eller oprustning af
kommunernes arbejde med kvalitetssikring og forebyggelse i Center for Forebyg-
gelse i praksis.
Det foreslås samtidig, at der afsættes ressourcer til, at Sundhedsstyrelsen, evt. i
samarbejde med KL, nedsætter en egentlig national taskforce, som det kendes fra
bl.a. kræft- hjerte, og psykiatriområdet, som kan lave systematisk opfølgning over
for kommunerne og foretage en analyse af, i hvilken udstrækning kommunerne
benytter sig af forebyggende tiltag.
- Styrkelse af sundhedsplejersken:
Med sundhedsplejerskernes har vi en direk-
te adgang til børnefamilierne. Overvægtsalliancen foreslår derfor, at sundheds-
plejerskerne rustes til at kunne screene børnefamilierne med henblik på vurde-
ring af, om de skal henvises for yderligere rådgivning og hjælp.
- Oprettelse af familieorienterede tilbud:
Det foreslås, at der oprettes en pulje
til at teste familieorienterede programmer om vægttab, med særligt fokus på
socialt svage grupper. Pilotprojektet kan efterfølgende udbredes til samtlige
kommuner, når der er vurderet og evalueret på effekten. Dette skal sikre mere
ensartede tilbud på tværs af landet.
- Aktiviteter i partnerskaber:
Nudging er et effektivt værktøj til adfærdsændring.
Det er Overvægtsalliancens forslag, at der oprettes en pulje, som dagligvare-
sektoren eller skoler og uddannelsesinstitutioner mv. kan søge til at gennemføre
aktiviteter i partnerskaber, der kan forebygge overvægt. Det kan være tiltag, der
fremmer tilgængeligheden af sund kost, eller det kan være detailsektoren og fø-
devareindustrien, der laver projekter med at øge synligheden af sunde fødevarer
fx ved at stille dem frem ved kassen i stedet for slik, ved at lave sunde måltidskas-
ser eller ved at lave rabatdage med frugt og grønt.
7
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0008.png
3. STYRKET BEHANDLING TIL MENNESKER MED SVÆR OVERVÆGT
Svær overvægt bør anerkendes som en kronisk tilstand med et bredt fælles ansvar, som involverer både individet, fami-
lien og den offentlige sundhedssektor. Derfor bør vi også sikre individuelle tilbud til de ca. 800.000 danskere, der i dag
kæmper med svær overvægt. Det vil være til gavn for de svært overvægtige og deres pårørende såvel som for samfunds-
økonomien.
En af udfordringerne ved behandling af svær overvægt er, at behandleransvaret
er uklart, fordi svær overvægt ikke tilhører ét lægefagligt speciale eller én afde-
ling på et hospital. Samtidig er behandleransvaret mellem kommune, hospital og
almen praksis mangelfuldt defineret. Det resulterer i, at svært overvægtige, som
kan være yderst sårbare, oplever den manglende hjælp, støtte og forståelse, som
de har brug for.
- Oprettelse af behandlingscentre:
Det er
Overvægtsalliancens
vurdering,
at der er brug for etablering af regionale specialiserede tværfaglige behand-
lingscentre i hver region, der kan yde hjælp til borgere med svær overvægt.
Behandlingscentrene bør også initiere netværksmøder, inddrage innovative
behandlingsløsninger og ikke mindst tilbyde rådgivning og videndeling til andet
sundhedsfagligt personale. Desuden bør behandlingscentrene have et tæt koor-
dinerende samarbejde med det kommende videnscenter i forhold til forskning,
viden og data samt formidling.
- Udarbejdelse af forløbsprogram:
Overvægtsalliancen
anbefaler, at Sundheds-
styrelsen udarbejder et skræddersyet forløbsprogram for behandling af svær
overvægt, fordelt på børn, unge og voksne. Det er afgørende for forløbsprogram-
merne, at de sikrer en ensartet tilgang til behandling af svær overvægt på tværs
af landet, og at der desuden stilles krav til en individuel tværgående behandlings-
plan, hvor også afklaring af behandlingsansvar fremgår. Behandlingsplanen bør
være tilrettelagt af et tværfagligt team i de nye behandlingscentre, der indled-
ningsvist har tilset og herefter vurderet den bedst mulige behandling for den
svært overvægtige, hvor alle faktorer som kost, motion, mental sundhed, kirurgi,
medicin og teknologiske løsninger overvejes. I den forbindelse er det vigtigt at
påpege, at også de fysiske rammer til at håndtere svær overvægt bør være til
stede.
Implementeringen af forløbsprogrammerne understøttes af de øvrige initiativer i
oplægget, herunder nye tværfaglige behandlingscentre i hver region.
- Kompetenceløft blandt sundhedsfagligt personale:
Det er
Overvægtsallian-
cens vurdering, at der bør ske et betragteligt kompetenceløft blandt sundheds-
personalet i hele sundhedssektoren inkl. personale i kommuner og almen praksis,
da vi som følge af ændret demografi og flere kronikere får behov for, at flere
patienter behandles i primærsektoren. Det foreslås derfor, at beslutningstager-
ne som led i praksisaftalerne forpligter sig til, at svær overvægt bliver et centralt
efteruddannelsesområde. Det kan eksempelvis være en aftale mellem kommu-
ner, regioner og almen praksis om, at alle landets praktiserende læger skal tage
minimum én efteruddannelsesdag omkring svær overvægt og de udfordringer,
der kan medfølge. Desuden påpeger
Overvægtsalliancen
også, at der bør sikres
pensum om svær overvægt på de sundhedsfaglige uddannelsesinstitutioner.
Overvægtsalliancen
oplever desuden, at de eksisterende behandlingstilbud ikke
tager nok højde for hele den svært overvægtiges livsstilssituation, og at tilgangen
til behandling er for snæver og ofte udelukkende fokuserer på selve vægten. Der
er brug for at få forståelse for patientens hele liv med svær overvægt. En del af
denne udfordring handler også om manglende viden blandt det sundhedsfag-
lige personale i hele sundhedsvæsenet, på tværs af hospitaler, kommuner og
almen praksis. Det
er Overvægtsalliancens
vurdering, at en stor del af det sund-
hedsfaglige personale, som enten kommer i berøring med mennesker med svær
overvægt eller til daglig arbejder med svær overvægt, mangler opdateret viden,
”værktøjer” i hverdagen og mulighed for henvisning til etablerede, evidensbase-
rede behandlingstilbud.
Derfor mener
Overvægtsalliancen også, at det er vigtigt at oprette behandlings-
centre, der sikrer den rette
tværfaglige behandling til de svært overvægtige. Be-
handlingen bør ske ud fra en stratificering på flere niveauer, der indledningsvist
handler om: 1) Kausal forklaring – hvad ligger der bag udviklingen af svær over-
vægt? 2) Vurdering af konsekvenserne for det enkelte individ – er der eksempelvis
risiko for udvikling af følgesygdomme? og 3) Vurdering af den bedste løsning –
hvilken behandling er bedst for det enkelte individ, og hvilke fagkompetencer er
der brug for?
Nedenstående initiativer er løsningsorienterede anbefalinger, som skal være med
til at styrke behandlingsindsatsen over for svær overvægt.
Overvægtsalliancens forslag til initiativer:
- Forankring af speciale:
Det er
Overvægtsalliancens
anbefaling, at svær over-
vægt bliver forankret hos ét lægefagligt speciale.
Der
peges på endokrinologer-
ne, og Dansk Endokrinologisk Selskab (DES) som det lægefaglige selskab. Selska-
bet opfordres til at udarbejde behandlingsvejledninger, der inddrager relevante
specialer, eksempelvis kardiologien og psykiatrien.
8
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0009.png
- Brug af teknologiske løsninger som støtteværktøj:
Den teknologiske udvikling
på sundhedsområdet er stor og bør bruges til at understøtte det sundhedsfaglige
personales vidensniveau på behandlingsområdet.
Teknologiske løsninger kan,
særligt for almen praksis og kommuner, der ikke sidder med specialiseret viden
på området, benyttes til at udbrede viden og kendskab til behandling af svær
overvægt.
Den svært overvægtige vil typisk blive behandlet og være til kontrol hos flere for-
skellige sundhedsfaglige aktører på tværs af sektorer og afdelinger. Der mangler
derfor sammenhæng i indsatsen. Overvægtsalliancen foreslår, på ét eller flere af
de nye regionale behandlingscentre, at gennemføre et pilotprojekt for behandlin-
gen af svær overvægt, hvor området fungerer som et nationalt testlaboratorium,
eksempelvis inden for selvmonitorering, kontrol, samtaler mv.
9
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0010.png
4. FORSKNING OG VIDEN
Det kommende videnscenter skal ved at indsamle og generere ny viden omkring behandling af svær overvægt hæve
vidensniveauet i befolkningen og blandt sundhedsprofessionelle, som er i kontakt med personer med svær overvægt.
Vi mangler fortsat viden om svær overvægt. Hvilke behandlingstilbud er de mest
effektive? Hvordan fastholder vi et vægttab, og hvordan skaber vi i samfundet de
bedst mulige rammer for at hjælpe de svært overvægtige? Hvad virker for nogen
og ikke for andre? Manglende viden gør det svært for både almen praksis, kom-
muner og hospitaler at navigere, når de møder mennesker med svær overvægt
eller med risiko for at udvikle svær overvægt.
Mangel på viden og det faktum at der er behov for individuelle behandlingstilbud
er en af de største udfordringer, der skal løses for at vende udviklingen omkring
svær overvægt. Sammen med kvalitetssikring af tilbud i kommunerne bliver dette
en central opgave for det kommende videnscenter, som der er afsat penge til at
etablere ved den seneste Finanslovsaftale.
Overvægtsalliancen foreslår en række arbejdsopgaver for videnscenteret for at
sikre et øget vidensniveau omkring svær overvægt. Det er desuden Overvægtsal-
liancens ønske, at Danmark på sigt kan positionere sig internationalt og benytte
videnscenteret til at fremvise Danmark som foregangsland på området.
Overvægtsalliancens forslag til arbejdsopgaver for videnscenteret:
- Indsamling af data:
Det er Overvægtsalliancens anbefaling, at første skridt er
at indsamle tilgængelig viden på eksisterende behandlingstilbud og projekter
indenfor behandling af svær overvægt samt foretage en analyse om forskellige
faggruppers kompetencer inden for forebyggelse og behandling på tværs af
sektorer.
- Skabelse af ny viden:
På baggrund af den eksisterende viden, bør der afsættes
ressourcer til at igangsætte ny forskning på området og skabe viden om, hvilke
tilgange der har størst effekt.
- Katalysator for forebyggelse og behandling:
Det er Overvægtsalliancens
anbefaling, at videnscenteret også fungerer som et formidlingscenter ved at være
samarbejdspartner for almen praksis, kommuner og hospitaler. Derfor foreslår
Overvægtsalliancen, at der afsættes yderligere ressourcer til at sikre tilgængelig-
hed for kommuner, almen praksis og sundhedspersonale på hospitaler. Det kan
eksempelvis være etablering af et sekretariat, som via elektroniske løsninger kan
stå til rådighed samt, at centeret står for at tilbyde undervisningsdage omkring
svær overvægt, herunder overblik over eksisterende og ny viden.
10
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0011.png
ØKONOMI
En samlet økonomi afhænger af, i hvilken udstrækning de foreslåede initiativer
implementeres. Overvægtsalliancen vil dog gerne pointere, at økonomien til dis-
se initiativer skal ses som en investering i forhold til de omkostninger, som svær
overvægt i dag har for samfundet. Dertil kommer også, at disse omkostninger til
pleje, behandling og tabt arbejdsfortjeneste vil stige yderligere, hvis ikke udviklin-
gen inden for svær overvægt bremses.
Overvægtsalliancen vurderer, at initiativerne i denne strategi vil koste mellem 140
og 260 mio. kr. over fire år. Det fordeler sig på følgende:
Initiativer vedr. stigma: 10 mio. kr. over fire år.
- Puljemidler til kampagne og partnerskabspuljer
Initiativer vedr. forebyggelse: 40 mio. kr. over fire år.
- Puljemidler til uddannelse af læger, rejsehold, taskforce i Sundhedsstyrelsen,
kurser til sundhedsplejersker, familieorienterede tilbud, partnerskaber med
arbejdspladser
Initiativer vedr. behandling: 210 mio. kr. over fire år.
- Midler til fem behandlingscentre (200 mio)
- Forløbsprogram og oprustning af videnscenter (10 mio)
Det skønnes, at der ved oprettelsen af to centre i stedet for fem centre bør afsæt-
tes samlet 90 mio. kr. for behandlingscentre, forløbsprogrammer og oprustning af
videnscenter.
11
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0012.png
OVERVÆGTSALLIANCENS SAMMENSÆTNING
Overvægtsalliancen har følgende deltagere:
- Pia Beck, ergoterapeut og klinisk researcher, Vendlet
- Pia Christensen, adjunkt, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet
- Trine Klindt, næstformand i Fagligt selskab af Kliniske Diætister (FaKD)
- Lene Meyer, psykolog, Dansk Psykologforening
- Filip Krag Knop, professor, overlæge, ph.d. og forskningsleder, Herlev og
Gentofte Hospital
- Anne Tjønneland, professor og forskningsleder, Kræftens Bekæmpelse
- Philip Tønnesen, overlæge, dr.med, lungemedicin
- Jakob Kjellberg, professor, VIVE
- Dorthe Greve Jørgensen, klinisk sygeplejerske, Hvidovre Hospital
- Frede Lyck, almen praktiserende læge med praksis i Solrød Strand
- Morten Bøttcher, overlæge, ph.d., hjertemedicin, Hospitalsenheden Vest
- Tina Vilsbøll, professor og overlæge, Steno Diabetes Center Copenhagen
- Bent Hansen, tidligere formand i Danske Regioner, rådgiver for LEAD Agency
- Per Nielsen, landsformand for Adipositasforeningen (initiativtager)
- Jens Meldgaard Bruun, professor og overlæge ved Steno Diabetes Center Aarhus,
Aarhus Universitet og Københavns Universitet (initiativtager)
12
Arbejdet er støttet af Novo Nordisk, idet Novo Nordisk finansierer sekretariatsbetjeningen,
som varetages af LEAD Agency. Overvægtsalliancen har ikke modtaget honorar for arbejdet.
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 29: Henvendelse af 14/8-19 fra Overvægtsalliancen om national strategi om en styrket indsats for forebyggelse og behandling af svær overvægt
2066375_0013.png
13