Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2062441_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Region Nordjylland
Patientforløb og Økonomi
Sundhedsplanlægning
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Dato: 08.07.2019
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 1901984
Dok. nr.: 923838
Svar på ansøgning fra Region Nordjylland om tilladelse til etablering
af forsøgsklinikker i tre kommuner i regionen
Afgørelse
Sundheds- og Ældreministeriet kan, jf. sundhedslovens § 233, godkende Region
Nordjyllands ansøgning om tilladelse til etablering af forsøgsklinikker i Thisted
Kommune, Jammerbugt Kommune og Vesthimmerlands Kommune. Godkendelsen
indebærer, at Region Nordjylland kan fravige bestemmelserne i sundhedslovens §
227 vedrørende organisationsformer i forbindelse med tilrettelæggelse og levering af
almen praksisydelser.
Det er et vilkår for godkendelsen, at regionen foretager en midtvejsevaluering af de
omfattede forsøgsklinikker efter tre år samt en slutevaluering, som det også fremgår
af ansøgningen.
Godkendelsen indebærer alene en fravigelse af bestemmelserne i sundhedslovens
§ 227, hvorimod øvrige bestemmelser i sundhedsloven såvel som øvrig lovgivning
finder uændret anvendelse.
Baggrund
Region Nordjylland har den 13. februar 2019 søgt om godkendelse af iværksættelse
af forsøg efter sundhedslovens § 233, i form af etablering af forsøgsklinikker i Thisted,
Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommuner. Den 8. marts 2019 har Region
Nordjylland fremsendt en præcisering af ansøgningen på opfordring fra Sundheds- og
Ældreministeriet.
Der søges om en forsøgsperiode på seks år.
Regionen har ansøgt om godkendelse til etablering af forsøg med en ordning i forhold
til levering af almen praksisydelser, der fraviger sundhedslovens § 227, stk. 6. Efter
denne bestemmelse kan et regionsråd i tilfælde af akut lægemangel, i en kort
periode, etablere et midlertidigt almen medicinsk lægetilbud.
Region Nordjylland har i den forbindelse oplyst, at regionen aktuelt driver kortvarige
almen medicinske tilbud i Thisted og Vesthimmerlands Kommuner, som følge af
akutte lægedækningsudfordringer, jf. sundhedslovens § 227, stk. 6.
Regionen har oplyst, at der i Vesthimmerlands Kommune i gennemsnit er 1.785
tilmeldte patienter pr. kapacitet og at to af kommunens ti klinikker er åbne for
tilgang. I gennemsnit er der i Thisted Kommune 1.698 tilmeldte patienter pr.
kapacitet og syv af kommunens 17 klinikker er åbne for tilgang, inkl. tre
udbudsklinikker. I Jammerbugt Kommune er der i gennemsnit 1.751 tilmeldte
patienter pr. kapacitet og tre af kommunens seks klinikker er åbne for tilgang, inkl. to
udbudsklinikker.
1
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om svar til Region Nordjylland om godkendelse af iværksættelse af forsøg og dispensation fra udbudsforpligtelsen, fra sundheds- og ældreministeren
I ansøgningen har Region Nordjylland peget på flere udfordringer ift. at sikre læge-
dækning i regionen. Bl.a. nævnes, at der er mange ældre læger, som står over for
praksisophør i den kommende tid, og at der er usikkerhed omkring mulighederne for,
at disse praksisser kan afhændes til nye læger. Endvidere bemærkes det i ansøgnin-
gen, at der i regionen er vanskeligheder forbundet med at besætte uddannelsesfor-
løb i den nordlige og vestlige del af videreuddannelsesregionen, og at der er flere
ubesatte forløb i både introduktionsstillingerne og hoveduddannelsesforløb i såvel al-
men praksis som på hospitalsområdet.
Regionen har bemærket, at i de tre kommuner som ansøgningen omhandler er der
13 ikke-aktive ydernumre, at Thisted og Jammerbugt Kommuner er de kommuner i
regionen, hvor flest kapaciteter er dækket af udbudsklinikker, at de praktiserende læ-
ger i regionen i gennemsnit har 1.771 patienter pr. ydernummer, hvilket er ca. 8 pct.
højere end landsgennemsnittet, og at 7 pct. af de nordjyske borgere er tilmeldt enten
en udbudsklinik eller et regionsdrevet læge tilbud.
Region Nordjylland har videre anført, at regionsrådet er af den holdning, at almen
praksis skal drives af privatpraktiserende læger, såfremt det er muligt at afhænde
ydernumre til dem. Der er dog geografiske områder i regionen, hvor det har vist sig
ikke at være muligt at sikre borgernes adgang til egen læge på baggrund af
overenskomst om almen praksis.
Ministeriet imødekom i juni 2017 en ansøgning fra Region Nordjylland om etablering
af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker i Morsø Kommune og Hjørring
Kommune samt Regionshospital Nordjylland i op til 6 år, der fraviger bestemmelserne
i sundhedslovens § 227 vedrørende organisationsformer i forbindelse med
leverancen af almen praksisydelser.
Det retlige grundlag
Forsøgsbestemmelsen i sundhedslovens § 233
Det fremgår af sundhedslovens § 233, at sundhedsministeren efter ansøgning fra et
regionsråd eller en kommunalbestyrelse kan godkende, at der iværksættes forsøg,
der indebærer fravigelse af lovens bestemmelser (bortset fra visse bestemmelser i
loven, som ikke er relevante i denne sammenhæng).
Forsøg skal, jf. sundhedslovens § 233, stk. 2, have til formål at fremme omstilling i
sundhedsvæsenet, herunder med nye organisations- og behandlingsformer, ændrede
tilskud eller ændrede honoreringssystemer m.v. Ved godkendelse af forsøg skal der
lægges afgørende vægt på hensynet til borgernes retssikkerhed og velfærd.
Bestemmelser om organisationsformer i almen praksis, jf. sundhedslovens § 227
Regionsrådet har efter sundhedslovens § 57 ansvar for at tilvejebringe tilbud om
behandling hos praktiserende sundhedspersoner. Efter sundhedslovens §§ 59 og 60
yder regionsrådet vederlagsfri behandling til gruppe 1-sikrede personer hos den
alment praktiserende læge, som borgeren har valgt. Det følger af sundhedslovens
§ 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn afslutter overenskomster med
organisationer af sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for ydelser i praksissektoren,
bl.a. ydelser hos alment praktiserende læger, der arbejder efter Overenskomst om
almen praksis.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 14: Orientering om svar til Region Nordjylland om godkendelse af iværksættelse af forsøg og dispensation fra udbudsforpligtelsen, fra sundheds- og ældreministeren
2062441_0003.png
Efter sundhedslovens § 227, stk. 2, kan regionsrådet sælge ydernumre til læger, der
arbejder efter Overenskomst om almen praksis. En læge kan eje op til seks
ydernumre erhvervet fra regionen.
I henhold til sundhedslovens § 227, stk. 3, kan regionen udbyde drift af praksis af
ydernumre, som regionen har i hænde. Regionsrådet har mulighed for at forkaste et
bud, hvis omkostningerne er væsentlig højere i en sammenligning, jf. sundhedslovens
§ 233, stk. 4.
Hvis der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis foretaget
i henhold til sundhedslovens § 227, stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud, kan
regionsrådet selv i henhold til sundhedslovens § 227, stk. 5, etablere en praksis i en
periode på op til seks år. Et regionsråd, der ønsker at fortsætte driften af praksis efter
udløbet af seks-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge
ydernummeret til en læge efter stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter stk. 3.
Et regionsråd kan i tilfælde af akut opstået lægemangel, jf. sundhedslovens § 227, stk.
6, i en kort periode etablere et midlertidigt almen medicinsk lægetilbud.
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering af ansøgningen
Sundheds- og Ældreministeriet kan, jf. sundhedslovens § 233, godkende Region
Nordjyllands ansøgning om tilladelse til etablering af forsøgsklinikker i Thisted
Kommune, Jammerbugt Kommune og Vesthimmerlands Kommune i op til seks år.
Godkendelsen indebærer, at Region Nordjylland kan fravige bestemmelserne i
sundhedslovens § 227 vedrørende organisationsformer i forbindelse med
tilrettelæggelse og levering af almen praksisydelser.
Ministeriet har ved godkendelsen bl.a. lagt vægt på, at der er tale om et forsøg, der
har til formål at fremme omstilling i sundhedsvæsenet med en ny organisationsform,
som bl.a. skal medvirke til bedre lægedækning i Thisted, Jammerbugt og
Vesthimmerlands Kommuner samt bedre samarbejde på tværs af fagligheder. I
denne vurdering er der også lagt vægt på oplysningerne om, at det ikke har vist sig
muligt at sikre borgerens adgang til egen læge via de muligheder og redskaber, der
eksisterer i overenskomst om almen praksis. Ministeriet her i den forbindelse
desuden lagt vægt på, at tilstrækkelig lægedækning er en afgørende forudsætning for
at sikre borgernes velfærd.
Det er et vilkår for godkendelsen, at regionen foretager en midtvejsevaluering af de
omfattede forsøgklinikker efter tre år samt en slutevaluering, sådan som det også
fremgår af ansøgningen.
Godkendelsen indebærer alene en fravigelse af bestemmelserne i sundhedslovens
§ 227, hvorimod øvrige bestemmelser i sundhedsloven såvel som øvrig lovgivning
finder uændret anvendelse.
Med venlig hilsen
Louise Sevel Lundstrøm
Side 3
3