Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Den 26. september 2019
Handicapbilers klimapåvirkning.
Der
fi des a. .
ha di ap iler i Da ark. Ca. 6.
er ”al i delige” iler, a.
4.000 er større biler med plads til for eksempel kørestol og hjælpemidler.
At e il er e ”ha di ap il” etyder, at ko
u e har givet tilskud til selve ile
samt eventuelt
har etalt ”særlige i dret i ger” so for ekse pel e lift. Borgere
selv har altid betalt en del af bilens pris, typisk 50%, og i langt de fleste tilfælde beta-
ler borgeren selv udgiften til selve kørslen, d.v.s. brændstof, vedligeholdelse, repara-
tion, dæk m.v.
I mange tilfælde og næsten altid for store biler har kommunen valgt en bestemt bil,
so vurderes at være ” illigst eg ede” ud fra e række kriterier. I disse kriterier
indgår ikke klima- og miljøhensyn. Borgeren kan vælge en anden og dyrere bil og
selv betale differencen.
I vurderi ge af hvilke il der er ” illigst” i dgår kassetæ k i g og skattespekulati-
on. Efter skattereglerne betales der nemlig ikke registreringsafgift af busser, som er
køretøjer med mindst 10 sæder. Tricket går ud på at indregistrere køretøjet som en
bus, slippe for registreringsafgiften og derefter fjerne 6-8 af siddepladserne. På den
måde vil en stor og mindre miljøbelastende personbil fremstå dyrere end en bus,
fordi bussen indgår i sammenligningen uden registreringsafgift.
Muskelsvindfonden anslår, at ca. 2.000 busser kører rundt som handicapbiler. De
kaldes
”nedstolede
busser”.
Resultatet er, at borgeren får en bil med mindre komfort, dårligere affjedring, min-
dre manøvredygtighed, mindre trafiksikkerhed og højere brændstofforbrug end en
bil, der primært er til persontransport. Mange handicaphjælpere er utrygge ved at
føre så store biler.