Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2075565_0001.png
Deputationsforetræde – Socialudvalget, Folketinget den 12.9.2019 kl.14:15.
Hvis du har været udsat for vold af dit barns far, - er der stor sandsynlighed for at
du mister forældremyndigheden.
Et nyt amerikansk studie omfattende 4.388 sager om forældremyndighed og
samvær fra 2005-14 viser, at domstolene kun troede på en mors historie i 36% af
sagerne. Når morens historie kun drejede sig om anklager om overgreb, var
procenten helt nede på 21. Selv når en fars misbrug var bevist ved domstolene,
endte mødrene med at miste forældremyndighed i 13% af sagerne. Studiet
undersøger også fædre-rettighedspåstanden om forældrefremmedgørelse, hvor det
viser sig, at når en far hos domstolene og Familieretshuset påstår, at en mor
udsætter barnet og ham for fremmedgørelse, - bliver han troet på i højere grad end
moren. Det viser sig nemlig, at når en far anklager en mor for fremmedgørelsen,
mister moren forældremyndigheden i 44% af sagerne
1
.
Det samme sker i Danmark. I de seneste 5 år har der været en markant stigning i
antallet af enlige fædre med fuld forældremyndighed, som blandt andet er en
stigning med 16,1% i København og helt op til 46% i andre kommuner
2
. I disse sager
skelnes ikke til tilknytningen mellem barnet og dets primære omsorgsperson, som
oftest er moren.
Traumerne ved at overflytte et barn til en samværsforælder og afskære barnet fra
sin primære omsorgsperson, er så voldssomme for barnet, at senskadefølger af
denne handling vil følge barnet langt ind i voksenlivet.
Undersøgelser viser, at børn fra 5 år og derunder, som adskilles fra sin primære
omsorgsperson i 30 dage har en signifikant øget risiko for at udvikle borderline
personlighedsforstyrrelser i teenageårene
3
. Man ved også, at kortere
adskillelsesperioder på en uge og op til 30 dage mellem barnet og dets primære
omsorgsperson er så stressende for barnet, at det kan lede til mangelfulde
akademiske færdigheder senere i barnets liv
4
.
Derudover er det påvist, at adskillelse mellem et barn og dets mor resulterer i, at
barnet kan udvikle vedvarende aggressiv og negativ adfærd
5
. Hos piger ses en alt
for tidlig seksuel debut og generelle tilpasningsproblemer i teenageårene og
A gendered trap: When mothers allege child abuse by fathers, mothers often lose custody, study shows:
https://www.washingtonpost.com/local/social-issues/a-gendered-trap-when-mothers-allege-child-abuse-by-fathers-the-mothers-often-l
ose-custody-study-shows/2019/07/28/8f811220-af1d-11e9-bc5c-e73b603e7f38_story.html?fbclid=IwAR0nyg2vfit0CTz05l3hp2SpBaM
BPtIijM7URnD28akl7NBanAuqaZIr2bQ
1
2
Enlige fædre tager markant mere ansvar:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/far-tager-ansvar-markant-flere-enlige-faedre
3
Crawford TN, Cohen PR, Chen H, Anglin DM & Ehrensaft M (2009)
Early maternal separation and the trajectory of borderline personality
disorder symptoms.
Development and Psychopathology. Vol.21, pp.1013-1030.
4
Leventhal T. & Brooks-Gunn J. (2000)
Entrances and Exits in children’s lives: Associations between household events and test scores.
Howard K, Martin A, Berlin LJ, Brooks-Gunn J. (2011)
Early Mother-Child Separation, Parenting, and Child Well-Being in Early Head Start
New York: Teachers College, Columbia University. Unpublished Manuscript.
5
Families.
Attachment Human Development. Vol.13, Issue 1, pp. 5-26 (doi: 10.1080/14616734.2010.488119)
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 65: Talepapir fra En gruppe borgere i Herlev ved foretræde for udvalget torsdag den 12. september 2019
2075565_0002.png
pre-teenageårene korrelateret til adskillelse og afbrydelser i tilknytningen mellem
barnet og dets primære omsorgsperson, - og dermed implicit svigt af barnets behov
for en tryg tilknytning
6
.
Et stort dansk studie fra 2007 fastlog, at den gennemgående årsag til udviklingen af
skizofreni, bipolare lidelser og/eller svær depression i teenagealderen samt i
voksenlivet, er adskillelse fra sin primære omsorgsperson i barndommen
7
. Dette
støttes af en undersøgelse fra 1999, som også
finder, at skizofreni og personlighedsforstyrrelser er tæt knyttet til adskillelse
mellem barn og dets primære omsorgsperson
8
.
Det hjælper derfor ikke barnet at blive adskilt fra sin primære omsorgsperson,
selvom myndighederne tolker, at den voldsramte primære omsorgsperson (ofte
mor) stiller barnet i en loyalitetskonflikt ved at beskytte barnet og hende selv for
yderligere vold.
Det vil sige, at børn, som har set sin primære omsorgsperson blive udsat for vold, - i
høj grad bliver risikobørn, hvis de ikke beskyttes
sammen
med deres primære
omsorgsperson og får den fornødne ro og stabilitet i dagligdagen hos sin primære
omsorgsperson, således at risikoen for skadefølger mindskes.
I Danmark bruges børnesagkyndige personer til at vurdere, hvad der er bedst for
barnet. En anden amerikansk undersøgelse fra 2017 viser dog, at børnesagkyndige
tit ikke har den nødvendige viden om vold i hjemmet og de traumer barnet
pådrages, - alene ved at være vidne til vold mod sin mor. Undersøgelsen viser, at
børnesagkyndige i høj grad vurderer sagerne ud fra egen bias og ikke som de burde,
- ud fra barnets bedste
9
. Mange af de børnesagkyndige, som Familieretshuset,
Domstolene og kommunerne bruger, har heller ikke viden om diagnosebørn, som
blandt andet #enmillionstemmer sætter fokus på.
De sidste par år har man i Danmark undersøgt kommunernes håndtering af børne-unge
sager og har fundet, at der er sagsbehandlingsfejl i mere end 50% af alle sager i alle
landets kommuner
10 11
. København toppede med fejl i 100% af deres børnesager. Mange af
fejlene var grove og familierne og børnenes retssikkerhed krænket i voldsom grad. En
stikprøvekontrol i Københavns Kommune viste, at der var fejl i 100% af de 77 børnesager
der endte i tvangsanbringelse. Dette er meget bekymrende. I 23 ud af de 77 sager, var der
tale om partiskhed og mangel på objektivitet, hvilket må anses som værende en stærk
6
Adam EK. & Chase-Lansdale PL. (2002)
Home sweet home(s): Parental separations. Residential moves, and adjustment problems in
low-income adolescent girls.
Developmental Psychology. Vol. 38, pp.792-805.
Laursen, TM. Munk-Olsen, T. Nordentoft, M. Mortensen, PB. (2007)
A comparison of selected risk factors for Unipolar Depressive
Disorder, Bipolar Affective Disorder, Schizoaffective Disorder, and Schizophrenia from a Danish population-based cohort.
Journal Clinical
Psychiatry. Vol.68. pp.1673-81.
8
Agid O. et al. (1999)
Environment and vulnerability to major psychiatric illness: a case control study of early parental loss in major
depression, bipolar disorder and schizophrenia.
Molecular Psychiatry. Vol. 4, pp. 163-172.
9
Perrin, RL. (2017)
Overcoming Biased Views of Gender and Victimhood in Custody Evaluations when domestic Violence is alleged.
American University Journal of Gender, Social Policy & the Law. Vol.25, issue 2, Article 2.
10
Kåre Kildal Rysgaard (2017)
Kommuner begår rekordmange fejl – nu må de ikke gemmes væk.
URL:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kommuner-begaar-rekordmange-fejl-nu-maa-de-ikke-gemmes-vaek
11
Kåre Kildal Rysgaard (2017)
Se kortet: Disse kommuner begik flest fejl i sagsbehandlingen.
URL:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-kortet-disse-kommuner-begik-flest-fejl-i-sagsbehandlingen
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 65: Talepapir fra En gruppe borgere i Herlev ved foretræde for udvalget torsdag den 12. september 2019
2075565_0003.png
svækkelse af retssikkerheden for danske børn
12
.
Når man i Danmark adskiller børn fra deres primære omsorgsperson, tilbydes
barnet ikke mulighed for at bearbejde sorgen; men udsættes udelukkende for
foranstaltninger, der har til formål at skabe en ”tilknytning” til samværsforælderen
eller plejeforældrene.
For at undgå, at barnet protesterer mod adskillelsen, laver myndighederne det, der
hedder et clean-cut. D.v.s. at barnets adgang til dets primære omsorgsperson
nedsættes til et minimum eller fratages helt. Dette leder til traume-bonding, en form
for Stockholms syndrom; men for ukvalificerede personer ser det ud, som om
barnet har indordnet sig under sine nye betingelser. Dog er virkeligheden, at barnet
internaliserer sin sorg og sørger over en mor, som er levende et sted derude.
Vi oplever, at anbefalingerne om at beskytte voldsramte børn og mødre desværre
ofte ignoreres og der opstår en diskurs, som går igen - igennem hele systemet. Idet
kommunernes håndtering af børnesager foregriber afgørelserne ved den videre
behandling hos Familieretshuset og ved domstolene, er det derfor magtpåliggende,
at Familieretshuset og Domstolene i praksis selv oplyser sagerne ud fra et upartisk
og objektivt perspektiv og grundlag.
Det sker desværre bare ikke:
Der sidder f.eks. en enkelt socialrådgiver på en familiesag i kommunen.
Familiesagen kan være startet op af en forælder, som beder om hjælp og støtte til at
håndtere vold, chikane og overgreb i samværssituationer.
Socialrådgiverne er ikke kvalificerede til at håndtere familiesager, hvor der indgår
vold og chikane og derfor bliver socialrådgiverens egne skøn og vurderinger
grundlaget i sådan en familiesag. I mange tilfælde er socialrådgiveren helt
nyuddannet, meget ung uden egne børn og disse unge personer har ingen
forudsætninger for at vurdere komplekse familiesager.
Alligevel bliver denne ene socialrådgivers udtalelser og afgørelser afgørende i
Familieretshuset og ved domstolene.
Her oplever alt for mange mødre, - at anklager om, at vi er psykisk ustabile og
psykisk syge uden dokumentation, - pludselig bliver et faktum. Selv når vi
fremskaffer psykiatriske udredninger på at vi er normale, tillægges anklagen om
psykisk sygdom højere vægt, - end at vi har været udsat for vold.
Der sker således en fordrejning af sagens fakta. En socialrådgiver kan derfor udgøre
både anklager og dommer i en familiesag. Og det sker tit, at socialrådgivere truer
voldsramte forældre om tvangsanbringelse, når vi protesterer imod nogle af
socialrådgiverens antagelser, skøn og vurderinger.
Klager man f.eks. til Familieretshuset over deres manglende iagttagelse af
Anna Sol Jørgensen (2017)
Intern kommunal undersøgelse afslører fejl i samtlige anbringelsessager.
URL:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/intern-kommunal-undersoegelse-afsloerer-fejl-i-samtlige-anbringelsessager
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 65: Talepapir fra En gruppe borgere i Herlev ved foretræde for udvalget torsdag den 12. september 2019
2075565_0004.png
menneskerettighederne og overholdelse af lovgivningen, herunder vejledninger og
betænkninger, får man ofte et svar tilbage fra en leder, der postulerer, at de har
overholdt både menneskerettigheder og lovgivningen i den pågældende sag. Der er
dog ingen eksempler eller begrundelse på, hvorfor de synes det.
Det er ikke anderledes med Ankestyrelsen, som henviser til kommunen eller til
Familieretshuset. Henvender man sig til kommunen, henviser de til
Familieretshuset, som indhenter udtalelser fra kommunen og så fremdeles kører
det i ring.
Der er intet tilsyn med myndighederne og vi mangler i høj grad en tilsynsenhed og
en forvaltningsdomstol i Danmark.
I tirsdags (d.10.september 2019) led Norges Barnevern et knusende nederlag i
Storkammeret i Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg. Denne dom er også
gældende for danske myndigheder, blandt andet fordi international ret altid
overtrumfer national ret.
Norge blev dømt for ikke at overholde art. 8 i menneskerettighederne
13
, og det blev
gjort gældende, at norske myndigheder ikke havde oplyst sagen grundigt nok; men
blot erklæret moren uegnet ved at postulere dette i sagens akter. Det begrænsede
samvær mellem moren og hendes søn blev også lagt til grund og Norge dømt, fordi
de ikke havde beskyttet mor og barns tilknytning tilstrækkeligt. Derudover havde
Norge heller ikke gjort sig umage for at imødekomme barnets og morens bedste
(best interest) og alvorligheden af indgrebet i deres liv - begået af de norske
myndigheder - blev af disse norske myndigheder ikke håndteret ud fra et synspunkt
om, at et barn har ret til sin mor.
Vi vil derfor med dette foretræde bede om, at Udvalget sikrer, at afgørelser i
børnesager følger menneskerettighederne og at den latente bias, der er imod
voldsramte mødre og børn bliver adresseret og ændret.
TAK.
13
Link til dommen: https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#%20
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 65: Talepapir fra En gruppe borgere i Herlev ved foretræde for udvalget torsdag den 12. september 2019