Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2075517_0001.png
FAKTA
Frivillig og uvildig økonomi- og gældsrådgivning
Økonomi og gældsproblemer har store personlige og samfundsøkonomiske konsekvenser
Økonomi- og gældsproblemer er fortsat en udfordring, der berører mange borgere og har stor betydning for deres
dagligdag ligesom det har store samfundsøkonomiske konsekvenser:
-
202.727 borgere er registeret som dårlige betalere i RKI-registeret, svarende til 4,3 % af den danske
befolkning. Fastholdt højt niveau (Experian januar 2019). Tallet er faldende for fjerde år i træk, men over de
sidste 10 år har der stadig stabilt været omkring 200.000 borgere.
Rådet for socialt udsatte konkluderer, at ”særligt for socialt udsatte er gæld et meget stort problem ”
- og
gældsproblemer er en væsentlig barriere for at finde løsninger på udsatte borgeres andre problemer (Rådet
for socialt udsatte 2014).
Studier fra en række lande viser en klar sammenhæng mellem overgældssætning og dårligt fysisk og psykisk
helbred samt social og samfundsmæssig marginalisering (Kronofogden 2008, Statens Offentliga
Udredningar 2013, Sverige).
Ny undersøgelse ”Økonomisk mistrivsel blandt voksne unge” viser,
at unge der slås med gentagne
betalingsproblemer også slås med helbredsproblemer, sociale og materielle savn, mistrivsel og bekymringer
(Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden 2018).
Erfaringer fra den frivillige gældsrådgivning bekræfter, at gæld, sygdom og stress også er tæt forbundne -
blandt andet har 25 % af borgerne med gældsproblemer stress og stressrelaterede symptomer og 18 % har
sygdom herunder depression (Forbrugerrådet Tænk 2019).
Samfundsøkonomisk har overgældssætning store omkostninger, bl.a. som følge af tabt arbejdsfortjeneste
og øgede sundhedsudgifter. I Sverige beregnede man, at de årlige udgifter, som følge af befolkningens
gældsproblemer, beløber sig til ca. 200 mia. kr. (Riksrevisionen 2015).
-
-
-
-
-
Derfor er frivillig og uvildig økonomi- og gældsrådgivning en vigtig del af den socialpolitiske indsats og har været det
de seneste 10 år, siden indsatsen blev igangsat af satspuljepartierne i 2008.
Landsdækkende indsats finansieret af satspuljen
Forligskredsen afsatte som del af satspuljeaftalen 2018 en toårig finansiering af den frivillige økonomi og
gældsrådgivning på 10 mio. kr. årligt, som udløber maj 2020. Der er behov for stabil finansiering af indsatsen fra maj
2020. Satspuljen finansierer følgende ni organisationer, som tilsammen har 87 rådgivningssteder og over 350
frivillige:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Settlementet Vesterbro
Den Frie Rådgivning v. Fritidsbutikken
Frivilligcenter Næstved
LO Vendsyssel
Den Sociale Retshjælp
Forbrugerrådet Tænk
Frivilligcenter Helsingør
Blå Kors Danmark
KFUMs Sociale arbejde
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 64: Præsentation og faktaark fra Forbrugerrådet Tænks foretræde for udvalget torsdag den 12. september 2019
2075517_0002.png
Stigende antal rådgivninger
To tredjedele af de organisationer, som driver frivillig økonomi- og gældsrådgivning, har de seneste år rådgivet et
stigende antal borgere.
De ni organisationer, som er finansieret af satspuljen, har således samlet gennemført næsten 6400 rådgivningsforløb
i 2018. Det første halvår af 2019 viser, at det samlede antal rådgivninger nu er oppe på omkring 7000 årligt.
(på baggrund af oplyste tal fra samtlige organisationer).
Frivillig økonomi- og gældsrådgivning yder rådgivning af høj kvalitet og hjælper udsatte borgere
Kvaliteten og betydningen af den frivillige økonomi og gældsrådgivning tydeliggøres af de evalueringer, der
gennemføres af indsatsen. Disse evalueringer viser:
-
-
-
-
-
Høj kvalitet i rådgivning: Dette afspejles bl.a. i, at 97 % af borgerne udtrykker, at de er tilfredse med den
rådgivning, de har modtaget (Forbrugerrådet Tænk 2018).
Borgerne får overblik og ro omkring deres økonomiske situation: 90 % oplever det som en stor lettelse at få
taget hul på deres økonomiske problemer (Forbrugerrådet Tænk 2018).
Borgerne får hjælp til deres gældsudfordringer: 62 % af borgerne oplyser, at deres gæld er blevet mindre
efter de har været til gældsrådgivning (Settlementet 2018).
Borgerne klædes på til at håndtere egen økonomi:
92 % oplever, at rådgivningen har givet dem ny
viden om, hvordan de kan håndtere deres gæld
(Settlementet 2018).
Øget jobparathed: 87 % af de udsatte borgere, der har modtaget rådgivning i Forbrugerrådet Tænks
Økonomi- og gældsrådgivning, angiver, at de har fået mere overskud til at søge arbejde eller håndtere deres
nuværende arbejde (Forbrugerrådet Tænk 2018).
En undersøgelse af de sociale og økonomiske effekter af Østrigs gældsrådgivningsindsats viser, at for hver gang de
Gældsrådgivning er en god samfundsøkonomisk investering:
investerer 1 euro i gældsrådgivning, giver det et social return on investment på 5,3 euro.
En undersøgelse af de sociale og økonomiske effekter af Østrigs gældsrådgivningsindsats viser, at for hver gang
(se side 16-18 for resume på engelsk)
de investerer 1 euro i gældsrådgivning, giver det et
social return on investment
på 5,3 euro.
Kilde:
https://www.schuldnerberatung-wien.at/export/sites/schuldner/studien/SROI_Analyse2013.pdf
Forbedret
www.schuldnerberatung-wien.at/export/sites/schuldner/studien/SROI_Analyse2013.pdf
- se side 16-18 for resume på engelsk
Kilde:
kvalitet og effekt af indsatsen
Satspuljeforligskredsen besluttede i forbindelse med satspuljeaftalen 2018, at nedsætte en ny National
Vidensfunktion for økonomi- og gældsrådgivning. Vidensfunktionen har i fællesskab skabt en kvalitetsmodel for
rådgivningen, som vi er ved at implementere. Kvalitetsmodellen skal danne ramme for arbejdet med kvalitet og
effekt af indsatsen samt sikre en ensartet dokumentation
til brug fremadrettet.
Vi ønsker i fremtiden fortsat at kunne tilbyde udsatte borgere uvildig økonomi- og gældsrådgivning af
høj kvalitet, men det kræver en politisk beslutning om stabil økonomisk forankring af indsatsen.
På vegne af de ni organisationer
For yderligere information kontakt:
Mette Raun Fjordside
Tlf: 3068 3233
[email protected]
Lone Buchardt
Tlf: 7170 1700
[email protected]
Vibeke Vinther
Tlf: 5056 6529
[email protected]
Morten Skov Mogensen
Tlf: 2924 1068
[email protected]