Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2070031_0001.png
Til de på vedlagte høringsliste anførte parter
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 2630
Doknr.
728413
Dato
28-08-2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og
stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i an-
bringelsessager)
Social- og Indenrigsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af
lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af foræl-
dres retssikkerhed i anbringelsessager) i høring hos de på høringslisten anførte hø-
ringsparter. Lovforslaget vedrører forholdene for børn og unge, som er anbragt uden
for hjemmet, og deres forældre, plejefamilier m.v. Lovforslaget udmønter dele af initi-
ativerne ”Ro og stabilitet for udsatte børn og unge” og ”Styrkelse af forældres retssik-
kerhed i anbringelsessager” fra ”Udmøntning af satspuljen 2019-2022
(Delaftale for
børne-
og socialområdet)”.
Lovforslaget hovedelementer opridses kort nedenfor.
Social- og Indenrigsministeriet skal anmode om, at eventuelle bemærkninger er mini-
steriet i hænde senest torsdag den 26. september 2019 kl. 12.00.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til [email protected]. Ministeriet anmoder i den for-
bindelse om, at bemærkninger ikke fremsendes både pr. brevpost og pr. mail.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til fuldmægtig Rikke Wagner på telefon 41 85 10 04.
Til orientering fremsendes tillige en fortegnelse over de myndigheder og organisatio-
ner m.v., der høres over udkastet.
Begrænsning af forældremyndighedsindehaverens adgang til at få behandlet anmod-
ninger om hjemgivelse i sager om anbringelse uden samtykke
Med denne del af lovudkastet foreslås det at give kommunerne mulighed for at afvise
at behandle anmodninger fra forældremyndighedsindehaveren om hjemgivelse af
børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet uden samtykke, når der ikke er sket
væsentlige ændringer af forholdene. Med lovforslaget skal det bl.a. sikres, at anbragte
børn og unge får den nødvendige ro og så vidt muligt skånes for opslidende og grund-
løse genbehandlinger af anbringelsessagen, når forholdene ikke er væsentligt ændrede.
Gennemførelse af afgørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke
I denne del af lovforslaget foreslås det at give kommunerne hjemmel til at tvangsmæs-
sigt at fuldbyrde afgørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke, herunder
eventuelt med politiets bistand, i de helt særlige tilfælde, hvor det måtte være afgøren-
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager), fra social- og indenrigsministeren
2070031_0002.png
de for barnets eller den unges bedste. Bagrunden herfor er bl.a., at Folketingets Om-
budsmand har rettet henvendelse til Social- og Indenrigsministeriet og bedt ministeri-
et overveje, om der er behov for en ny hjemmel. Serviceloven indeholder således særli-
ge regler om fuldbyrdelse af en række tvangsmæssige afgørelser, herunder bl.a. om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, men disse regler omfatter ikke afgørel-
ser om ændret anbringelsessted uden samtykke.
For at styrke retssikkerheden for barnet eller den unges, forældremyndighedsindeha-
veren, anbringelsesstedet m.v. ved gennemførelse af tvangsmæssige afgørelser lægger
forslaget bl.a. op til at tydeliggøre, at fuldbyrdelse skal ske så skånsomt som muligt
med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Kommunen skal søge at undgå,
at tvangsmæssig fuldbyrdelse af afgørelsen bliver nødvendig.
Adgang for Ankestyrelsen til at træffe afgørelser om samvær i sager om anbringelse
af børn og unge uden for hjemmet
Lovudkastet indeholder forslag om at udvide Ankestyrelsens adgang til af egen drift at
træffe afgørelse i sager om særlig støtte til børn og unge. Med den foreslåede ændring
vil Ankestyrelsen fremover selv kunne træffe afgørelse om samvær mellem et anbragt
barn eller en ung, forældrene og netværket, herunder bl.a. søskende, bedsteforældre
eller en tidligere plejefamilie, som barnet eller den unge er knyttet til. Det skal bl.a.
sikre, at der hurtigt kan træffes de fornødne afgørelser om samvær, støttet samvær,
overvåget eller afbrudt samvær, når det af hensyn til barnets eller den unges bedste er
nødvendigt.
Sammenhængende valg af anbringelsessted og undervisningstilbud
Med lovudkastet foreslås det at tydeligøre i serviceloven, at den anbringende kommu-
ne som led i kommunens valg af konkret anbringelsessted skal prioritere og tage højde
for valg af egnet undervisningstilbud. Det skal styrke sammenhængen mellem valg af
anbringelsessted og valg af egnet undervisningstilbud til barnet eller den unge bl.a.
med henblik på at nedbringe antallet af skoleskift og perioder uden et undervisnings-
tilbud i folkeskolen eller på en intern skole.
Bedre belysning af forældrekompetence i sager om anbringelse uden samtykke og
krav om brug af autoriseret psykolog ved psykologisk undersøgelse af forældrene
Lovudkastet indeholder to delforslag, som særligt har til formål at styrke forældrenes
retssikkerhed i anbringelsessager. I lovudkastet foreslås det at indføre krav om, at en
indstilling fra kommunen til børn og unge-udvalget om anbringelse uden samtykke
skal indeholde en særskilt vurdering af forældremyndighedsindehaverens kompeten-
cer i forhold til at drage omsorg for barnet eller den unge og håndtere barnets eller den
unges særlige behov, herunder med hjælp og støtte efter serviceloven eller anden rele-
vant lovgivning. Det skal styrke oplysningsgrundlaget i sagerne og dermed styrke for-
ældrenes retssikkerhed.
Endvidere forslås det at indføre krav om, at eventuelle psykologiske undersøgelser af
forældremyndighedsindehaveren, der iværksættes som led i børnefaglig undersøgelse,
skal foretages af en autoriseret psykolog. Formålet er at øge kvaliteten af undersøgel-
serne og dermed understøtte både barnets og forældrenes retssikkerhed og kvaliteten
af indsatsen.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager), fra social- og indenrigsministeren
2070031_0003.png
Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børns og unges egenbeta-
ling
Lovudkastet indeholder forslag om at ophæve den adgang, social- og indenrigsmini-
steren i dag har til at fastsætte regler om anbragte børn og unge under 18 års egenbeta-
ling for døgnopholdet. Dette skal sikre, at der ikke fremover kan fastsættes regler om
egenbetaling fra anbragte børn og unge under 18 år. Denne del af forslaget svarer med
visse mindre justeringer til L 230, forslag til lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børns og unges egenbetaling),
der blev fremsat d. 24. april og 1. behandlet af Folketinget den 31. april 2019. L 230
bortfaldt på grund af udskrivelsen af folketingsvalget.
I forhold til det tidligere fremsatte L 230 er der foretaget visse mindre justeringer.
Bl.a. er lovbemærkningerne konsekvensrettet i overensstemmelse med de nye regler i
bekendtgørelse nr. 535 af 2.maj 2019 om betaling for ophold i anbringelsessteder for
børn og unge under 18 år samt for døgnophold og udslusningsophold for unge i alde-
ren 18 til og med 22 år, der er udstedt som led i udmøntningen af satspuljeaftalen.
Bekendtgørelsen har med virkning fra 1. juli 2019 ophævet de hidtil gældende be-
kendtgørelsesregler om anbragte børn og unge under 18 års egenbetaling, så kommu-
nerne i dag ikke kan træffe afgørelse om at pålægge anbragte børn og unge under 18 år
egenbetaling for døgnophold.
Med venlig hilsen
Rikke Wagner
3