Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2069301_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
72 28 24 00
S
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
S
o
c
i
a
l
-
Sagsnr.
2019-3806
Doknr.
115175
Dato
26-08-2019
Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i
o
forbindelse med identitetsmisbrug
g
Efter § 3, stk. 7, i CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017) kan Social- og
Indenrigsministeriet efter skriftlig anmodning herom i særlige tilfælde tildele nyt per-
I
sonnummer til en person, hvis personnummer indgår eller har indgået i forbindelse
n
med misbrug af vedkommendes identitet.
d
e
I forbindelse med den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelse af
n
spørgsmål 2 til det tilgrundliggende lovforslag
1
blev det tilkendegivet, at Økonomi- og
r
Indenrigsministeriet ville følge op på lovforslaget og udarbejde en årlig opgørelse over
i
antallet af ansøgninger om nyt personnummer, antallet af sager, hvor der tildeles nyt
g
personnummer og antallet af sager, hvor der gives afslag på tildeling af nyt person-
s
nummer. Det blev ligeledes tilkendegivet, at opgørelsen vil indeholde en redegørelse
m
for begrundelsen i den enkelte sag for tildeling af nyt personnummer henholdsvis af-
i
slag herpå.
n
Den første opgørelse over antallet af sager for perioden 1. april 2014
1. april 2015
i
blev afgivet den 13. maj 2015 til Folketingets Kommunaludvalg, og den anden opgørel-
s
se over antallet af sager for perioden 1. april 2015
1. april 2016 blev afgivet den 7. juli
t
2016 til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg. Den tredje opgørelse over antallet af
e
sager for perioden 1. april 2016
1. april 2017 blev afgivet den 28. juni 2017 til Folke-
r
tingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg, og den fjerde opgørelse over antallet af
i
sager for perioden 1. april 2017
1. april 2018 blev afgivet den 15. maj 2018 til Folke-
e
tingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg.
t
Nærværende opgørelse indeholder i lighed med de foregående års opgørelser indled-
ningsvist generelle oplysninger om sagsbehandlingen i forbindelse med ansøgninger
l
om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug og dernæst en opgørelse over
o
t
antallet af anmodninger om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug.
I lighed med opgørelserne for perioden 1. april 2016
1. april 2017 og perioden 1. april
h
2017
1. april 2018 indeholder nærværende opgørelse ikke en nærmere beskrivelse af
o
l
sagerne.
m
g
1
S
Lovforslag nr. L 110 om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt personnummer i
a
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug samt ophævelse af markeringer i CPR om forskerbeskyt-
d
telse), Folketingsåret 2013-14
e
1
0
2
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 37: Opgørelse over sager om nyt personnummer ifm. identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
2069301_0002.png
1.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår bl.a. følgende om sagsbehandlingen i for-
bindelse med ansøgninger om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug:
”Anmodning om tildeling af nyt personnummer vil skulle indgives til
Økonomi- og Indenrigsministe-
riet. Anmodningen skal være skriftlig og være ledsaget af fyldestgørende oplysninger og dokumenta-
tion til belysning af, at lovens betingelser er opfyldt, herunder at der har fundet et misbrug sted af
den pågældendes personnummer af den karakter, som er nævnt i den foreslåede bestemmelse. Der
skal vedlægges dokumentation i form af brevveksling med virksomheder m.fl. om misbruget og dæk-
ning af tabet i den forbindelse, politianmeldelse af forholdet m.v.
Til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets afgørelse af, om der i et konkret tilfælde skal tilde-
les nyt personnummer, vil ministeriet kunne anmode politiet om en udtalelse om, hvorvidt misbruget
har været genstand for politimæssig efterforskning. Det sker med henblik på, at politiets behandling
af en sådan eventuel sag vil kunne indgå i ministeriets afgørelse af, om der kan tildeles nyt person-
nummer. En udtalelse vil bl.a. kunne indhentes til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets vurde-
ring af, om misbruget har fundet sted og med henblik på at belyse karakteren og omfanget af mis-
bruget, samt hvorvidt det kan antages at ville forhindre yderligere misbrug, at den berørte person
tildeles nyt personnummer.
Såfremt det ved indgivelsen af ansøgning om nyt personnummer er åbenbart, at lovens betingelser
ikke er opfyldt, vil Økonomi- og Indenrigsministeriet kunne afvise ansøgningen på det foreliggende
grundlag uden videre sagsbehandling. Tilsvarende vil gælde, hvis der ikke er vedlagt dokumentation
for misbruget i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder m.fl. om identitetsmisbru-
get. Økonomi- og Indenrigsministeriet vejleder i den forbindelse ansøgeren om, hvilke oplysninger
og/eller dokumenter der mangler.”
2.
Om ministeriets sagsbehandling i disse sager kan generelt oplyses, at når en ansøg-
ning om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug modtages i ministeriet,
vurderes det først på baggrund af de modtagne oplysninger, om sagen kan undergives
nærmere sagsbehandling, eller om sagen må afvises som åbenbar grundløs. Må sagen
anses for åbenbar grundløs, informeres ansøgeren om indholdet af reglerne, og det
meddeles ansøgeren, at ministeriet på det foreliggende grundlag må afvise anmodnin-
gen om nyt personnummer som følge af, at der ikke er tilvejebragt den fornødne do-
kumentation for, at lovens betingelser er opfyldt.
Kan ansøgningen ikke anses for åbenbar grundløs, men må de i ansøgningen afgivne
oplysninger anses for så mangelfulde og utilstrækkelige, at der ikke er grundlag for at
indlede en egentlig sagsbehandling, orienteres ansøgeren om indholdet af reglerne og
de betingelser, der skal være opfyldt for, at nyt personnummer kan tildeles. Ministeriet
tilkendegiver i den forbindelse over for ansøgeren, at såfremt ansøgeren finder, at
vedkommende befinder sig i en situation, som er omfattet af den beskrevne lovæn-
dring, kan ansøgeren indgive en egentlig skriftlig ansøgning henholdsvis indsende
nærmere oplysninger herom bilagt de nødvendige dokumenter til belysning af misbru-
get af ansøgerens identitet, herunder personnummer. Det tilkendegives, at det bl.a.
drejer sig om oplysninger i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomhe-
der og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort gældende mod ansøgeren i
den forbindelse.
Pr. 1. januar 2019 har ministeriet som noget nyt oprettet en generel samlesag for hen-
vendelser, hvori det tilkendegives, at den person, der har henvendt sig, ønsker et nyt
personnummer under henvisning til identitetsmisbrug, men hvor henvendelsen i øv-
rigt ikke indeholder nogen oplysninger, der kan danne grundlag for at indlede en
egentlig sagsbehandling. Baggrunden herfor er, at ministeriet i stigende grad modta-
ger sådanne henvendelser. I disse sager vejleder ministeriet den pågældende som an-
ført ovenfor og oplyser samtidig vedkommende om, at ministeriet ikke foretager sig
videre på det foreliggende grundlag. Fremsender vedkommende efterfølgende yderli-
gere til ministeriet, som kan danne grundlag for at indlede en egentlig sagsbehandling,
oprettes henvendelsen som en selvstændig sag.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 37: Opgørelse over sager om nyt personnummer ifm. identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
2069301_0003.png
I sager, hvor de modtagne oplysninger kan danne grundlag for en egentlig sagsbe-
handling, anmoder Social- og Indenrigsministeriet i almindelighed ansøgeren om
samtykke til at indhente oplysninger fra politiet i det omfang, der er mulighed herfor.
Baggrunden herfor er, at politiets sagsbehandling kan medvirke til at dokumentere
misbrugets karakter og omfang. Politiets efterforskning kan endvidere føre til, at en
gerningsperson sigtes og eventuelt tiltales, hvilket kan føre til, at det stedfundne mis-
brug må anses for at være bragt til ophør for fremtiden.
Når der modtages svar fra politiet, vil sagen i nogle tilfælde kunne afsluttes umiddel-
bart ved, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer eller meddeles afslag herpå. I
nogle sager er der behov for at indhente yderligere oplysninger fra ansøgeren hen-
holdsvis politiet. Når sagen anses for tilstrækkeligt oplyst, træffer ministeriet afgørelse
i sagen. Afgørelsen vil gå ud på, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer hen-
holdsvis meddeles afslag herpå.
3.
Social- og Indenrigsministeriet har i perioden 1. april 2018 til 1. april 2019 modtaget
21 ansøgninger om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug. Ministeriet har i
samme periode afsluttet 18 sager, i nogle tilfælde for ansøgninger indgivet før 1. april
2018.
I 2 af de sager, som ministeriet har afsluttet i perioden 1. april 2018 til 1. april 2019,
har ministeriet tildelt ansøgeren nyt personnummer. I 3 af de sager, som ministeriet
har afsluttet i perioden 1. april 2018 til 1. april 2019, har ministeriet afvist ansøgningen
med henvisning til, at lovens betingelser for at tildele nyt personnummer ikke var op-
fyldt. I 2 af de sager, som ministeriet har afsluttet i perioden, er ansøgningen afvist på
det foreliggende grundlag, idet det ved indgivelsen af ansøgningen var åbenbart, at
lovens betingelser ikke var opfyldt. I 8 af sagerne har ministeriet meddelt ansøgeren,
at sagen er henlagt som følge af, at ansøgeren ikke har indsendt nødvendige oplysnin-
ger til belysning af sagen. I 2 af sagerne har ansøgeren trukket sin ansøgning tilbage. I
én af de i perioden afsluttede sager er ansøgeren afgået ved døden kort efter indgivelse
af ansøgningen.
I tilknytning til det ovenfor oplyste om, at ministeriet med virkning fra den 1. januar
2019 har oprettet en samlesag for henvendelser, som ikke indeholder nogen oplysnin-
ger, der kan danne grundlag for at indlede en egentlig sagsbehandling, bemærkes, at i
perioden fra 1. januar 2019 til den 1. april 2019 har ministeriet besvaret én henvendel-
se, som ikke har kunnet danne grundlag for at indlede en egentlig sagsbehandling.
Vedkommende har ikke efterfølgende fremsendt yderligere.
I perioden fra 1. april 2018 til den 31. december 2018 (før ministeriet oprettede den
generelle samlesag) har ministeriet desuden henlagt 2 selvstændigt oprettede sager
som følge af, at henvendelserne ikke kunne danne grundlag for at indlede en egentlig
sagsbehandling. Disse 2 sager indgår ikke i ovenstående opgørelse af sager, som mini-
steriet har afsluttet i perioden 1. april 2018 til 1. april 2019.
Herudover har ministeriet i perioden fra 1. april 2018 til 1. april 2019 modtaget flere
fornyede henvendelser fra én ansøger, som den 29. november 2017 fik afslag på sin
anmodning om tildeling af nyt personnummer. Ansøgeren har i de fornyede henven-
delser gentaget sin anmodning om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug,
uden at der er medsendt nye faktiske oplysninger som grundlag for anmodningen.
Ministeriet har ikke fundet, at de fornyede henvendelser gav grundlag for at foretage
en ændret vurdering af mulighederne for at tildele nyt personnummer, og har oplyst
den pågældende om dette.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 37: Opgørelse over sager om nyt personnummer ifm. identitetsmisbrug, fra social- og indenrigsministeren
2069301_0004.png
19 sager er den 20. august 2019 verserende i ministeriet. Disse er alle indkommet efter
1. april 2018. I 7 af disse sager beror sagen på borgerens indsendelse af oplysninger til
ministeriet.
4.
Ved lov nr. 1564 af 13. december 2016 blev det med virkning fra den 1. januar 2017
muligt for enhver, der er fyldt 15 år, at få indsat en markering om kreditadvarsel i CPR
med det formål at forhindre identitetsmisbrug. Pr. 1. april 2019 var 36.389 personer
med bopæl i Danmark registreret med kreditadvarsel i CPR.
5.
Denne opgørelse er den 5. opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug og ministeriets sagsbehandling
forbundet hermed.
Ministeriet finder, at de årlige opgørelser giver et forholdsvis ensartet billede af antal-
let af sager og ministeriets behandling heraf. I lyset af dette, og henset til at mulighe-
den for at indsætte markering om kreditadvarsel i CPR i stigende omfang ses at være
taget i brug som redskab til at forhindre identitetsmisbrug, finder ministeriet ikke
grundlag for fremadrettet at udarbejde årlige opgørelser over antallet af sager om nyt
personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
4