Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2069272_0001.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
PARAGRAF I
SERVICELOVEN
PROBLEMER I PRAKSIS
LØSNINGSFORSLAG
KILDEHENVISNINGER
(Yderligere beskrivelser,
undersøgelser, nyheder og
læserbreve)
Reglerne ligestilles
https://muskelsvindfonden.dk/handic
Timer skal udmåles ud fra
appolitisk-indlaeg/socialminister-
borgerens behov og ikke om karen-haekkerup-vil-afskaffe-§-95-
der er pårørende, der kan
stavnsbandet/)
arbejde gratis
Mulighed for at
Sjældne Diagnoser:
I Helpline har vi
nærtstående kan være
haft et eksempel på en kvinde med
arbejdsleder
den sjældne sygdom Huntingtons
§ 95 tilføjes til
Sygdom, der pga. sin diagnose havde
Udlandsbekendtgørelsen
fuld, løbende BPA hjælp døgnet
§ 95 ændres til en samlet §
igennem til bleskift, bad, forflytninger
96, med 3 valgmuligheder
m.m. og pludselig uden varsel fra den
for varetagelse af
ene dag til den anden, nedsatte
arbejdslederrollen
1)
kommunen hjælpen til 10 BPA timer
borgeren vælger selv at
pr. uge. Konsekvensen var, at hendes
blive arbejdsleder
mand (en ældre mand på 75 år) blev
2) en pårørende er
nødt til at indgå i rollen som hjælper
arbejdsleder
og bære rundt på sin hustru når hun
3) en særlig betroet
skulle i bad og seng m.m. Afgørelsen
handicaphjælper er
er anket og der afventes endeligt svar
arbejdsleder
fra Ankestyrelsen.
Indtil der foreligger en afgørelse er
manden ufrivilligt nødt til at indgå i
rollen, som hjælper, trods sit eget
dårlige helbred.
§ 95, stk. 1 og 3
og § 96
BPA
-
-
-
-
-
Udmåling af støtten i medfør af
udmålingsbekendtgørelsen. Kommunernes
udmåling af timer svarer ikke overens med
borgerens faktiske behov.
BPA ordninger ændres til hjemmehjælp
uden ændring i behovet/evnen til at være
arbejdsleder
Personer i målgruppen får ikke BPA, da
kommunerne vurdere at de ikke kan være
arbejdsleder
på trods af at kommunerne
har pligt til at uddanne borgerne til rollen
Forældre til voks e bør ka ikke bevilges
hjælp til overvågning i eget hjem
§ 95 kan ikke tages med til udlandet, det
betyder at mange stavnsbindes til DK
-
-
-
-
-
-
*note
det kan ikke være hjemmehjælpen der er
udgangspunkt i § 95, stk. 3. Det er alene en
handicaphjælper. Man ansætter selv sine hjælpere
uafhængig af kommunen.
Hjemmehjælpen er en kommunal medarbejder der
kun arbejder med punkthjælp gennem dagen. Hvis
man er et aktivt menneske med handicap, passer
det ikke ind i ens hverdag. Det betyder at man ikke
kan komme ud af sit hjem fordi man skal være
hjemme, når hjemmehjælpen kommer. Det er i dag
denne type hjælp, som gør, at forældre kommer til
at arbejde gratis = social dumping.
1
-
-
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0002.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
Dansk Handicap Forbund:
§ 95
Dansk Handicap Forbund forventer, at den nye
regering leverer en løsning på problemet med § 95,
stk. 3, hvor den manglende hjemmel til overvågning
betyder, at hundredvis af borgere har fået frataget
deres hjælp, som herefter må løftes af pårørende.
Det er vel og mærke en problemstilling, som IKKE
kan løses gennem botilbud
blandt andet fordi der
her ikke kan stilles med individuel døgndækning, og
somme løsninger for en meget sårbar gruppe
borgere, som har brug for at bo sammen med deres
pårørende. Der må derfor snarest indføres en
overvågningshjemmel på § 95, så det igen vil være
muligt at afhjælpe det behov, som i dag løses af
pårørende. Dansk Handicap Forbund ønsker at
understrege, at de berørte ikke kun er unge, men
også omfatter ældre medlemmer, hvor ægtefælle
eller voksne børn er tilskudsmodtagere.
§ 96
Der er brug for en klar politisk stillingtagen til
det faktum, at § 96 i stigende grad forsøges
reduceret til en form for udvidet hjemmehjælp,
hvor man udmåler på minutter og helt ser bort fra
formålet med bestemmelsen (dette vil formentlig
kræve en ændret finasieringsmodel). Samtidig skal
der sikres en udmålings-model, som muliggør
korrekt udmåling på ordningerne over hele landet. I
forhold til BPA-ordningerne er vi forsigtige med at
foreslå en fuldstændig åbning og omskrivning af
henholdsvis §§ 95 og 96, selvom det kan virke
fristende. Årsagen til denne forsigtighed er, at vi
erfaringsmæssigt ser, at denne type ændringer i
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0003.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
praksis kan få meget negative konsekvenser for en
række medlemmer. For eksempel så vi, at
etableringen af BPA i 2009, som var tænkt som en
målgruppeudvidelse, i praksis er bliver brugt til at
reducere og frakende ordninger. fordi denne
løsning ikke muliggør de rette skån-
§ 42 - tabt
arbejdsfortjenes
te
Samt § 43
-
-
-
-
-
-
Stopper når barnet bliver 18 år
Anses som en
død periode, så der ikke
optjenes dagpenge/barsel
At den sats TAF beregnes ud fra, ændrer sig ikke
for den enkelte person.
Man er ikke dagpengeberettiget, hvis man ikke
kan stå til rådighed mindst 30 timer
Manglende anerkendelse af manglende
nattesøvn ved udmåling af TAF
Manglende optjening af feriepenge, så når
barnet fylder 18 år og TA ophører, så har man
ikke optjent feriepenge til det pågældende
ferieår
-
-
Forlænge TAF efter barnets 18.
år
Kombinere § 42/83/85 i stedet
for at sende den unge på
institution efter § 108
TAF beregnes ud fra det
konkrete tab og ikke ud fra en
beregning flere år tilbage
TAF sidestilles med ansættelse
med samme rettigheder
Dagpengeberettiget det antal
timer man kan arbejde ud over
TAF
Reel kompensering af
manglende nattesøvn i
udmåling af TA eller hvis
familien ønsker det, mulighed
for nattevagt
Sjældne Diagnoser:
Baseret på
konkrete henvendelser vurderer
Helpline, at § 42 målgruppen som
minimum skal kunne forlænges til det
23. år, som er aldersgrænsen for
efterværn.
I Helpline oplever vi ofte at forældre
får bevilliget TAF til kompensation
vedr. nattesøvn, men de har ikke
mulighed for at sove i dagtimerne og
derfor er det ikke en reel hjælp. Vi
anbefaler, at der bevilliges vågen
nattevagt og at der også sættes fokus
på denne mulighed
det står fint i
dette papir
Sjæld e Diag oser har ikke færdige
hold i ger til de pu kter, der
handler om beregning af TAF og de
rettigheder, der bør være forbundet
med at modtage TAF mv.
-
-
-
-
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0004.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
§ 85
-
-
Fortolkes meget begrænsende fx kan borgere få
støtte til at gå på skat og i netbank. De kommer
en time hver 14. Dag og er ofte fra kommunens
hjælperkorps. Erfaringen er, at der ofte er
udskiftning af medarbejdere og de har ikke de
relevante kompetencer.
Formålet med § 85 er godt beskrevet i
vejledningen, men bliver ikke overholdt i praksis
af kommunerne
-
-
-
-
Det skal være en SKAL
bestemmelse
VISO skal vurderet hvilken
hjælp borgeren skal have efter
§ 85. Det er generelt
problematisk at dem, der
udmåler timer også er dem
som er ansvarlig for
økonomien. Vi ønsker, at der
laves et skel mellem
behovsudmåling og økonomi.
Præciseres at borgeren kan få
hjælp til alle typer opgaver,
som kræver støtte pga. en
funktionsnedsættelse
Borgeren skal have ret til selv
at ansætte en hjælper til § 85
timer.
Sjældne Diagnoser:
vi er positive
overfor at give VISO en mere markant
rolle end blot rådgivende, men vi har
ikke færdige hold i ger til
det
Sjældne Diagnoser:
Vi er enige i, at
den nuværende løsning omkring
støtte/kontaktperson ikke er
tilfredsstillende. Men vi kan se nogle
problematikker, hvis borgeren selv
skal have ubegrænset ret til at
ansætte en hjælper til § 85 støtte
eksempel: hvis en psykotisk person
ansætter en person, der også er
psykotisk. Måske bør der
produktudvikles på dette forslag i
retning af langt større, men ikke
ubegrænset, indflydelse til borgeren
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0005.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
Fra barn til
voksen
Og fra voksen til
pensionist
-
Man skal starte helt forfra med alt. Mange
oplever, at deres hjælp forsvinder trods det at
der ingen forandring er i behovet. Pårørende
bliver brugt som gratis hjælp (social dumping),
da pårørende selvfølgelig ikke kan lade være
med at sikre deres familiemedlem med
handicap et værdigt liv. Når kommunen ikke
udmåler hjælp efter behov, træder de
pårørende til og bliver derfor brugt som gratis
hjælp.
Omfatter både børn med
funktionsnedsættelser/diagnoser/handicap
samt omsorgssvigtede og udsatte børn. Dvs.
forældre til børn med en diagnose bliver også
forældreevne-testet, hvilket ikke er relevant, da
ansøgningen om støtte alene er begrundet i
barnets handicap.
-
-
Lave overgangsregler
Gøre plads til individuel
vurdering, så hjælp fortsætter
så længe behovet er der uden
at skele til alder
Sjældne Diagnoser:
Enig ift.
overgangsregler fra barn til voksen
gerne til det fyldte 23. år ligesom
efterværn og som nævnt tidligere
under pkt. SEL § 95
Af den nuværende lovgivning fremgår,
at der skal afholdes
overdragelsesmøde, når barnet er
17�½-18 år
dette bør indskærpes og
håndhæves.
Sjældne Diagnoser:
Vi ser den
børnefaglige undersøgelse § 50, som
et konstruktivt arbejdsredskab i
forhold til familier med handicappede
børn. Men vi er enige i, at
forældreevnetesten ikke er relevant
den er ikke en obligatorisk del af §50-
undersøgelsen og det bør præciseres.
§50
-
-
-
-
Mulighed for at lave to
forskellige undersøgelser, da
en undersøgelse ift. barn med
handicap kræver specialiseret
viden
En undersøgelse for udsatte
børn, herunder forældreevne.
En anden undersøgelse for
børn med handicap, hvor der
undersøges barnets behov for
hjælp og støtte på grund af sit
handicap
§ 107 og § 108
Flere bliver placeret på et midlertidigt botilbud efter Få præciseret hvad et midlertidigt
§ 107 med mindre hjælp
botilbud er, hvornår det skal bruges
og hvor længe
Landsforeningen for autisme:
Når en borger
visiteres til et botilbud, skal ikke kun botilbuddets
fysiske rammer, men også støtten i tilbuddet matche
borgerens behov, det beskriver Servicelovens §108
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0006.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
og §107. De borgere der visiteres til disse tilbud, har
en varigt nedsat funktionsevne og permanent behov
for omfattende hjælp. Mange kommuner anvender
en anden praksis på området.
Kommunerne nedprioriterer Servicelovens §108 og
§107 om botilbud ved visitation af borgere, og
anvender i stedet almenboliglovens §105. Indenfor
denne
bestemmelse
er
boliger
efter
almenboligloven er borgere almindelige lejere, som
skriver under på en lejekontrakt og betaler husleje i
henhold til lejekontrakten. Konsekvensen er, at
personer med varigt nedsat funktionsevne og har
permanent behov for omfattende hjælp, ikke får det.
Denne praksis sker på trods af, at borgere som har
krav på et varigt bosted med støtte, og ikke kan få
det. De almene tilbud mangler helt grundlæggende
specialisering, kontinuitet og muligheder for at skabe
relationer til borgeren.
Efter Servicelovens §4 er kommunalbestyrelsen
forpligtet til at sørge for, at der er det nødvendige
antal botilbud efter §107 og §108 til rådighed for
borgere, der opfylder betingelserne for at blive
visiteret til sådanne botilbud. På nuværende
tidspunkt misligholder mange kommuner denne
forsyningsforpligtelse. Ankestyrelsen har desuden
understreget, at man ikke må sætte egne borgere på
venteliste til egne botilbud, hvilket er realiteten i
dag.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 26/8-19 fra Monica Lylloff, Kokkedal om lovændringer på handicapområdet
2069272_0007.png
OVERSIGT OVER KONKRETE PARAGRAFFER PÅ BAGGRUND AF HØRING - #ENMILLIONSTEMMER
§§ 32, 36, 41,
42, 45 og 100
-
-
Der kræves en betydelig og
varigt
nedsat
funktionsevne. Kommunerne fortolker ordet
varigt helt bogstaveligt, hvilket ikke er i
overensstemmelse med
Handicapkonventionen.
§ 41 Ord so væse tlig, ødve dig
.
bliver fortolket af kommunerne negativt for
borgerne. Dvs. borgeren skal kunne løfte en
bevisbyrde som ikke er rimelig for at kunne få
bevilget den nødvendige støtte.
Afløsning i hjemmet og hjælp til børn og unge
under 18 er blev tidligere bevilget efter § 41
men er flyttet til § 41 til §44 jf. §84 (som er en
hjemmehjælper §) uden vurdering af
konsekvenser og høring. Betyder at hjælpen
kun er bevilget til hjemmet, og ikke må tage
med på ferier
i og uden for DK
Meget lidt fleksibilitet da der pludselig blev tale
om kommunalansat person på månedsløn med
faste vagter, hvilken ikke harmonere med et
dynamisk familieliv.
Ordet varigt fjer es.
Ord væse tlig, ødve dig skal
fjernes i § 41 og andre lignende
paragraffer eller kommunerne skal
kunne bevise at fx et ansøgt
hjælpemiddel ikke er væsentligt
eller nødvendigt.
Sjældne Diagnoser:
Vi kender til
problemstillingen, men har ingen
færdige hold i ger til, hvorda
problemerne kan løses
§ 84
-
-
Beslutningen om § 84 skal
analyseres
hvilke
uhensigtsmæssigheder har det
givet, og hvordan skal en
afløsning/hjælper paragraf se
ud for at dække det reelle
behov.
Sjældne Diagnoser:
Vi kender til
problemstillingen og er enige i, at der
er brug for yderligere analyse
-
7