Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Underretning om Køge kommune til det Kommunale tilsyn, Socialtilsynet, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Ombudsmanden i sagerne om Mathias, søn af Linda Dahl og Frank Poulsen,
Dawid, søn af Rikke Juhl, Guy, søn af Ilanit Davida og Noah, søn af Astrid Lequime.
Vi er indtil videre 4 familier med autistiske børn/voksne, som har valgt at stå frem med navn i en
underretning om de voldsomme overgreb, som autister udsættes for af Køge kommune. Vi har
kendskab til yderligere 6familier med identiske historier som vores, men som er bange for at ende
med at få yderligere repressalier fra Køge kommune. 2 af disse familier er fraflyttet.
Vi er desuden medlemmer af et større netværk af handicapforældre i Køge kommune, som har
lavet en intern undersøgelse af familiernes opfattelse af sagsbehandlingen. Også her undlod ca. 20
ud af dengang 50 familier i netværket overhovedet at besvare den fortrolige interne undersøgelse
af frygt for Køge kommune. Af de øvrige ca. 30 familier angiver 87 % at være bange for at gå
offentligt frem med deres sag. Skemaet og det anonymiserede resultat vedhæftes denne
underretning.
Der underrettes hermed om, at Køge Kommune ikke overholder gældende lovgivninger i deres
behandling af sager om børn og siden voksne med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser.
Sagsbehandlingen er ikke alene ulovlig og i flere sager konstrueret, den udvikler sig stort set ens i
Køge kommunes sager og fører altid i sidste ende til et kommunalt omsorgsvigt af barnet/den
unge voksne.
Alle børnene/de unge voksne er autister.
Flere har tillægshandicaps og fysiske sygdomme.
Det er vores påstand at Køge kommune bryder følgende lovgivninger og konventioner:
Grundloven -
§§ 3, 62, 72, 76, 77, 82
samt grundprincipperne, at alle er lige for loven og
magtens tredeling
Straffeloven
–
især ift.
§§ 145, 151 og 164
Forældreansvarsloven -
§§ 1, 1a, 2, 4, 21, 21a, 24,
Psykiatriloven ift.
§§ 1, 2, 4, 5, 12, 13, 21, 23, 24-27, 31, 32
- om tvangsbehandling,
tvangsmæssig tilbageholdelse og tvangsmæssig isolation.
Sundhedsloven
–
§§ 1, 2, 3, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 37, 38, 40, 41, 42a, 50, 57, 79, 120, 122,
123, 138, 198, 212-214
Forvaltningsloven -
§§ 3, 7, 8, 9, 9b, 10, 12, 13, 14a, 14b, 16, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27,
28, 29, 32,
Serviceloven -
§§ 3, 4, 10, 11, 12, 16, 19-78 (børn), 81-100(voksne), 103-116, 122-124,
126-137d, 140-151c, 152-155b, 176-179,
Menneskerettighedskonventionen
Handicapkonventionen
Børnekonventionen
Måtte en juridisk gennemgang af vore beviser forventeligt konkluderes retlig holdbare, så vil
forhold i nærværende underretning blive politianmeldt, især for de voldsomme lovbrud ift.