Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2062238_0001.png
Underretning om Køge kommune til det Kommunale tilsyn, Socialtilsynet, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Ombudsmanden i sagerne om Mathias, søn af Linda Dahl og Frank Poulsen,
Dawid, søn af Rikke Juhl, Guy, søn af Ilanit Davida og Noah, søn af Astrid Lequime.
Vi er indtil videre 4 familier med autistiske børn/voksne, som har valgt at stå frem med navn i en
underretning om de voldsomme overgreb, som autister udsættes for af Køge kommune. Vi har
kendskab til yderligere 6familier med identiske historier som vores, men som er bange for at ende
med at få yderligere repressalier fra Køge kommune. 2 af disse familier er fraflyttet.
Vi er desuden medlemmer af et større netværk af handicapforældre i Køge kommune, som har
lavet en intern undersøgelse af familiernes opfattelse af sagsbehandlingen. Også her undlod ca. 20
ud af dengang 50 familier i netværket overhovedet at besvare den fortrolige interne undersøgelse
af frygt for Køge kommune. Af de øvrige ca. 30 familier angiver 87 % at være bange for at gå
offentligt frem med deres sag. Skemaet og det anonymiserede resultat vedhæftes denne
underretning.
Der underrettes hermed om, at Køge Kommune ikke overholder gældende lovgivninger i deres
behandling af sager om børn og siden voksne med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser.
Sagsbehandlingen er ikke alene ulovlig og i flere sager konstrueret, den udvikler sig stort set ens i
Køge kommunes sager og fører altid i sidste ende til et kommunalt omsorgsvigt af barnet/den
unge voksne.
Alle børnene/de unge voksne er autister.
Flere har tillægshandicaps og fysiske sygdomme.
Det er vores påstand at Køge kommune bryder følgende lovgivninger og konventioner:
Grundloven -
§§ 3, 62, 72, 76, 77, 82
samt grundprincipperne, at alle er lige for loven og
magtens tredeling
Straffeloven
især ift.
§§ 145, 151 og 164
Forældreansvarsloven -
§§ 1, 1a, 2, 4, 21, 21a, 24,
Psykiatriloven ift.
§§ 1, 2, 4, 5, 12, 13, 21, 23, 24-27, 31, 32
- om tvangsbehandling,
tvangsmæssig tilbageholdelse og tvangsmæssig isolation.
Sundhedsloven
§§ 1, 2, 3, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 37, 38, 40, 41, 42a, 50, 57, 79, 120, 122,
123, 138, 198, 212-214
Forvaltningsloven -
§§ 3, 7, 8, 9, 9b, 10, 12, 13, 14a, 14b, 16, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27,
28, 29, 32,
Serviceloven -
§§ 3, 4, 10, 11, 12, 16, 19-78 (børn), 81-100(voksne), 103-116, 122-124,
126-137d, 140-151c, 152-155b, 176-179,
Menneskerettighedskonventionen
Handicapkonventionen
Børnekonventionen
Måtte en juridisk gennemgang af vore beviser forventeligt konkluderes retlig holdbare, så vil
forhold i nærværende underretning blive politianmeldt, især for de voldsomme lovbrud ift.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 24/5-19 fra en gruppe forældre til handicappede børn og unge om underretning af Køge Kommune
straffeloven, Grundloven og forældreansvarsloven, såfremt de offentlige tilsyn ikke har til sinde at
gøre det.
Samtlige påstande er dokumentérbare enten ved sagsakter, mødeoptagelser eller vidneudsagn.
Køge kommunes sagsbehandling indbefatter følgende:
Manglende hjælp og støtte ifølge Serviceloven, sundhedsloven og psykiatriloven
Ekstrem og unødvendig brug af magtanvendelser herunder afskæring af kontakt til
netværk og brug af telefoni og digital social kontakt
Manglende støtte og tilbud målrettet barnets/den unge voksnes autisme, herunder
dagbeskæftigelse og boform
Trusler om anvendelse af tvang i form af anbringelser og fratagelse af hjælp
Manglende overholdelse af øvrig lovgivning, herunder lov om forældremyndighed og
afgørelser truffet i andet retsligt regi.
Manglende koordinerende og helhedsorienteret sagsbehandling, som kommunen er
forpligtet til ved at agere helhedsforvaltning i komplicerede sager, der strækker sig
over både kommunalt og regionalt regi
Villedelse af (dele af) Børn- og unge udvalget, (dele af)Byrådet, Ankestyrelsen og andre
instanser
det er dog specifikt nogle af familiernes opfattelse, at byrådspolitikerne er
vidende om forvaltningernes ulovlige sagsbehandling.
Urimelig (og ulovlig) lang sagsbehandlingstid inden en sag behandles, afgøres og
sendes til Ankestyrelsen.
Påtvinge forældrene at underskrive indskrænkelser i deres ytringsfrihed m.m. med
trusler om tvang eller fratagelse af hjælp.
Manglende overholdelse af Ankestyrelsens afgørelser, enten ved at forbigå dem eller
ved at træffe nye lignende afgørelser, som herefter igen skal igennem et klageforløb
Ulovlig fremstillet sagsforløb, hvor kun oplysninger, der gavner kommunens udlæg af
sagen anvendes og hvor forældrene pludselig får skylden for barnets problemer
Samtlige forældre har mødt anklager om sygeliggørelse af deres autistiske børn/unge
voksne, selvom det må synes logisk umuligt, at der skulle være minimum 10 samtidige
sager om medicinsk børnemishandling (voksenmishandling) i samme kommune. (Det
er her straffelovens
§164 kommer ind idet
”Den,
der afgiver urigtige oplysninger til
offentlig myndighed med forsæt til, at en uskyldig derved bliver sigtet, dømt eller
undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, straffes med fængsel indtil 6
år.”)
Negligeri g og/eller ”udpluk i g af, for ko
u e gav ligt, ateriale” i forbi delse
med bekymringskrivelser, underretninger og henvendelser fra netværket om borgeren
til Køge kommune (både forvaltning og ledelse) omkring mistrivsel i dagtilbud/skole,
manglende leverance af nødvendig pleje og hjælpere samt behov for hjælpemidler og
lignende.
Manglende normal pleje og ernæring, herunder manglende bad og toiletforhold.
Manglende specialiseret pleje til de borgere, som også har fysiske lidelser.
Manglende kontakt til netværk og bevidst obstruktion af kontakten til barnets/den
unges primærperson
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 24/5-19 fra en gruppe forældre til handicappede børn og unge om underretning af Køge Kommune
2062238_0003.png
Indespærring på uegnede institutioner, trods diagnoser for bla. infantil autisme, der
kræver en højt specialiseret tilgang
Presser samarbejdspartnere, mere eller mindre villigt, til at indgive urigtige
underretninger, som derefter straks kan anvendes i kommunens indsats for at
begrænse forældremyndigheden overfor børnene. (§
146.
Begår nogen, der har
domsmyndighed, eller hvem der tilkommer offentlig myndighed til at træffe afgørelse i
retsforhold, der vedrører private, uretfærdighed ved sagens afgørelse eller behandling,
straffes han med fængsel indtil 6 år. Stk. 2. Begås handlingen med forsæt til
velfærdsfortabelse for nogen, er straffen fængsel indtil 16 år.)
Teamlederne/ledelsen presser menige sagsbehandlere til at afgøre sager, de ikke har
orienteret sig i, har kompetence til eller er enige i. (§
151.
Den, som tilskynder eller
medvirker til, at nogen, der er underordnet vedkommende i offentlig tjeneste eller
hverv, forbryder sig i denne tjeneste, straffes, uden hensyn til om den underordnede
kan straffes eller på grund af vildfarelse eller af andre grunde er straffri, efter den for
den pågældende forbrydelse gældende bestemmelse.)
Manglende kvalificeret tilsyn med anbringelsesstederne i tilfælde, hvor en anbringelse
er gennemtvunget. Flere af børnene lever under kummerlige forhold med opkast, der
ikke rengøres, manglende pædagogisk opsyn, introduktion til misbrug osv. trods svære
diagnoser for autisme og lignende. Dette gælder også påtvungne dagtilbud, hvor der
indtræffer svær mistrivsel.
Manglende overholdelse af tavshedspligten, databeskyttelse, partshøring, notatpligt
og aktindsigt.
Vores individuelle sagsbeskrivelser vedhæftes underretningen. Alt yderligere materiale kan
indhentes ved direkte kontakt til hver enkelt familie eller såfremt myndighederne ønsker det, en
udvalgt kontaktperson, som kan sørge for at videreformidle korrespondancen med
myndighederne.
Venlig hilsen
Frank Poulsen og Linda Dahl
Email:
[email protected]
Telefon: 40117477
Ilanit Davida
Email:
[email protected]
Telefon:
Rikke Juhl
Email:
[email protected]
Telefon: 28776075
Astrid Lequime
Email:
[email protected]
Telefon: 31255065