Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2062237_0001.png
Fra:
Underretning Køge [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. maj 2019 08:04
Emne:
PRESSEMEDDELELSE: Forældre til handicappede børn og unge underretter kommune til
Ombudsmand, det kommunale tilsyn, Socialtilsynet og Styrelsen for Patientsikkerhed
Fem forældre har grebet til usædvanlige midler, for at stoppe Køge kommunes lemfældige omgang
med loven.
Politianmeldelser og forberedelser til strafferetssager er under udarbejdning.
Det har krævet umenneskelige kræfter at finde hinanden, dele de forfærdelige overgreb mod deres
børn og samle modet til endelig at handle. De bliver mistænkeliggjort, sygeliggjort og umyndiggjort
af Køge kommune, af årsager som kun ledere i forvaltningerne og medarbejdere kender.
“Vi er langt forbi det punkt, hvor vi diskuterer om afgørelserne er ulovlige. Det har adskillige
instanser afgjort, at de er. De ulovlige afgørelser, som Køge kommune træffer og effektuerer, de
sker med fuldt overlæg og åbne øjne”, siger Astrid Lequime, som er en af de 5 forældre i gruppen,
og tilføjer: “Selv om Ankestyrelsen, Socialministeriet og Sundhedsministeriet påtaler
ulovlighederne og beder Køge kommune følge loven, fortsætter kommunen med at modarbejde os
forældre, skade vores børn og det er ikke engang en overdrivelse at kalde det lovløse tilstande.
Der er ikke tale om fejl. Det er bevidste handlinger. Det skal stoppe nu.
De
skal
stoppes.”
Problemerne opstår, når Køge kommune er uenig med forældrene til stærkt handicappede børn og
unge om alt lige fra merudgifter, boligindretning, støtte i hjemmet, dagtilbud og deres medicinske
behandling.
Forældrene til børnene, der har autismen som fælles træk, som har underskrevet underretningen,
har oplevet trusler om tvangsanbringelser af deres børn.
Enkelte har allerede oplevet at deres børn og unge er blevet tvangsanbragt, tvangsindlagt eller
fjernet fra hjemmet.
Alle forældrene bag underretningen har været udsat for, at kommunen pludselig stiller
spørgsmålstegn ved deres forældreevner, og fremkommer med både mundtlige og skriftlige
insinuationer om, at forældrene forværrer deres børns sygdomme eller handicaps. Resultatet er, at
Køge kommune pludselig vurderer op til ti handicapforældre, hvor flere ikke tør stå frem, uegnede
til at passe deres egne børn. I realiteten er det kommunen som omsorgssvigter de handicappede
børn og voksne.
“Forvaltningen bruger statusoplysninger fra læger og eksperter
efter forgodtbefindende, udelader
vigtige informationer, fordrejer, tolker, truer og manipulerer. Det viser, at de ansatte enten er
fuldstændig inkompetente, hvis de tror at autisme skyldes forældreevner, eller også at de handler i
ond tro. Vi ved
ikke, hvad der er værst”, udtaler forældregruppen.
“Men retssikkerheden eksisterer ikke, for handicappede og deres pårørende. Ikke de facto, og slet
ikke i Køge kommune.” siger Astrid Lequime, hvis egen 13-årige
søn, Noah, er tvangsindlagt på 2.
måned. Han må tale med sin mor 2 gange om dagen i 15 minutter og få besøg af hende og
storesøsteren to gange om ugen. Noah er dybt autistisk og forstår ikke, hvorfor han skal være
indlagt uden sin mor.
“De er alle autistiske børn og unge, som bliver frataget helt
basale rettigheder, som kontakt med
omverdenen. Prøv at forestille dig at være døv, blive fængslet og ikke få stillet en tolk til rådighed. I
to måneder. Det er sådan, det opleves for dem.” forklarer forældregruppen.
Formålet med Noahs tvangsindlæggelse
er ifølge kommunen at “efterprøve” samtlige diagnoser og
indsatser. Forvaltningen skriver direkte, at de tvivler på drengens diagnoser og at de mener, på
trods af de talrige udredninger, at blandt andet autismen er Astrids opfindelse. Fra at have været
en handicappet dreng i stor trivsel og rivende udvikling hjemme, på trods af et meget komplekst
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 24/5-19 fra en gruppe forældre til handicappede børn og unge om underretning af Køge Kommune
2062237_0002.png
sygdomsbillede, ligger han nu og bliver dårligere og dårligere på hospitalet. “Han er en skygge af
sig selv. De ender med at ødelægge ham fuldstændig, og jeg kan intet
gøre.” fortæller Astrid.
Fordi der ikke er konsekvenser, straf eller sanktionsmuligheder, mod de kommuner der vælger at
handle ulovligt, kan det foregå frit. Incitamentet er økonomisk. Der er enkelt set penge at spare ved
anbringelser af børn og voksne på institutioner, frem for specialiserede tilbud og støtte i hjemmet.
Ud fra et bredere perspektiv mangedobles udgifterne dog, ved tvangsanbringelsernes afledte
effekter.
I 2015 kritiserede Statsrevisorerne, at kommunernes sagsbehandling i mange anbringelsessager
ikke overholder lovens krav om børnesamtaler, handleplaner og børnefaglige undersøgelser. Intet
er sket i mellemtiden, det er kun blevet værre.
“Socialforvaltningen har fuldstændigt frit spil. Der er ingen instanser, der reelt kan stoppe dem.
Derfor må vi gå en anden vej, end vi før har gjort, med at politianmelde og rykke vores sager over i
et strafferetsligt område.” siger forældregruppen. “Det er jo vores børn, det går ud over, det her.
Vores børn, der bliver straffet og frataget deres basale rettigheder. Det kan og vil vi altså ikke bare
acceptere, fordi det er kommunen, der gør det.”
Vedhæftet:
Underretning om Køge kommune til det Kommunale tilsyn, Socialtilsynet, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Ombudsmanden i sagerne om Mathias, søn af Linda Dahl og Frank Poulsen,
Dawid, søn af Rikke Juhl, Sebastian, søn af Per Kjøller Jensen, Guy, søn af Ilanit Davida og Noah,
søn af Astrid Lequime.
Kontaktoplysninger til forældrene forefindes i underretningen.