Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 24
Offentligt
At mødes der, hvor læreprocesser opstår
2 Timer om Ugen
Igennem ¾ år i 2015-2016 fulgte to forskere fra University College Lillebælt nogle af
2 Timer om Ugens frivillige og børn i deres ugentlige møder. Det resulterede i
rapporte ”Forskningsbaseret
undersøgelse af frivilliges samvær med børn af anden
etnisk baggrund end dansk i organisationen 2 Timer om Ugen”.
I rapporten viser forskerne,
at de voksne frivillige formår at møde barnet lige på det sted, hvor det giver mening for
barnet
at der derfor opstår et utal af læreprocesser
der styrker børnenes selvværd og kommunikative kompetencer
og giver dem kulturelle og sociale kompetencer
Rapporten viser desuden:
Børn lærer sproget, mens de leger
Undersøgelsen viser, at de frivillige understøtter børns naturlige lyst til at lære sig sprog. Ved at de
frivillige faciliterer aktiviteter og samvær, der er meningsfulde for børnene, lærer børn sig sproget,
mens de er optagede af samværet og aktiviteten.
Meningsfulde aktiviteter
Når barnet færdes i for barnet meningsfulde øjeblikke, eksisterer der i hvert barn et utal af
læreprocesser, der optræder på mange forskellige niveauer på én gang.
En anerkendende tilgang
Når den frivillige har fokus på samværet, får det som konsekvens, at barnet får rum og rammer til
at udvikle sig på egne præmisser. Når det centrale for den frivillige er det meningsfulde samvær,
opstår der en nysgerrig, umiddelbar, lystbetonet og anerkendede tilgang, hvor barnet oplever, at
det er værdifuldt som menneske som det er.
Ro og fordybelse
Gennem samværet med den frivillige kan den frivillige gennem sin anerkendede tilgang være med
til at opbygge barnets selvfølelse, selvtillid og selvværd. Samværet er ligeledes kendetegnet ved, at
der er plads til stilhed, ro og fordybelse.
Dialogisk aktivitet
Den dialogiske aktivitet lader sætningerne styre retningen. Undervejs indføres børn og voksne i
hinandens kulturelle normer og traditioner, og der udveksles om navne og traditioner. Det sker på
en måde, hvor den frivllige tager afsæt i barnets erfaringsverden.