Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2065775_0001.png
Mie Sofie Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Birgit Thode <[email protected]>
11. juli 2019 11:18
[email protected]
Sv: Høring - over nyt lovforslag fra Social- og Indenrigsministeriet (ØIM Id nr.:
111361) (Sagsnr.: 2019 - 1888)
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
 
Med venlig hilsen
Birgit Thode
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33969777 T +45 33969798
[email protected] - www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
Titel:
E-
mailtitel:
05-07-2019 16:02
Sendt:
Postkasse - Samfund - Advokatsamfundet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk Industri ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected])
Valgenheden ([email protected])
Høring - over nyt lovforslag fra Social- og Indenrigsministeriet (ØIM Id nr.: 111361)
Høring over nyt lovforslag fra Social- og Indenrigsministeriet (ØIM Id nr.: 111361)
Høring over udkast til lovforslag fra Social- og Indenrigsministeriet
Se venligst vedhæftede høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet (Sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer).
Eventuelle bemærkninger bedes være Social- og Indenrigsministeriet i hænde senest fredag den
2. august 2019
kl.12
og bedes sendt til adressen
[email protected].
Vedhæftet fremsendes høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag.
Med venlig hilsen
Christine Boeskov
Valgkonsulent
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0002.png
Kommunaljura og Valg
Direkte telefon: 25 16 12 06
Mail:
[email protected]
Mail:
[email protected]
Social- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 72 28 24 00
valg.oim.dk
Følg os på
@valgDK
Sådan behandler vi personoplysninger
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0003.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Valgkonsulent Christine Boeskov
Social- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
22. juli 2019
KDR/krnio
J.nr. 2019 - 3663
Kære Christine Boeskov
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet (Sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer) i
høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser og, om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på at understøtte,
at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt og understøttes
digitalt.
Sekretariatet noterer sig Social- og Indenrigsministeriets vurdering af, at lovforsla-
get ikke har offentlige implementeringskonsekvenser af betydning.
Konsekvenser for borgerne
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til den foreslåede § 12 a, stk. 1, 1. pkt.
på side 17, at vælgere, hvis afgivne vælgererklæring kendes ugyldig som følge af
Valgnævnets afgørelse om at udelukke et parti fra fortsat at indsamle vælgererklæ-
ringer, vil være frit stillet til herefter at afgive vælgererklæring for andre partier.
Sekretariatet finder, at Social- og Indenrigsministeriet, i overensstemmelse med
kravet om at vurdere og beskrive lovforslagets implementeringskonsekvenser for
borgerne, kan overveje nærmere at redegøre for, om vælgere, hvis vælgererklæring
kendes ugyldig, vil blive informeret herom. En sådan orientering kunne eksempel-
vis gøre brug af digital post og vil tjene til at sikre, at vælgere ikke uforvarende for-
passer muligheden for at gøre brug af deres ret til at støtte et andet partis opstil-
ling ud fra en fejlagtig antagelse af, at deres annullerede vælgererklæring fortsat er
gældende.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0004.png
Side 2 af 3
Databeskyttelse
Sekretariatet finder endvidere, at Social- og Indenrigsministeriet kan overveje at
beskrive, hvilke tekniske foranstaltninger der påtænkes taget i anvendelse for at
sikre, at eventuelle personoplysninger, herunder vælgererklæringer afgivet af et
parti efter den foreslåede § 12 a, stk. 3, 1. pkt., behandles trygt og sikkert. Dette
særligt i forbindelse med Valgnævnets undersøgelse af, om der er grundlag for at
træffe afgørelse om udelukkelse og annullering af partiets indsamling af vælgerer-
klæringer.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Princip #2 om digital kommunikation
Sekretariatet finder, at Social- og Indenrigsministeriet kan overveje at beskrive, om
de dokumenter og oplysninger, som Valgnævnet bemyndiges til at rekvirere fra
partierne efter den foreslåede § 12 a, stk. 3, 1. pkt. vil kunne indsendes digitalt i
overensstemmelse med princip #2 om digital kommunikation, samt hvordan dette
påtænkes systemunderstøttet.
Princip #5 om tryg og sikker datahåndtering
Sekretariatet finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet i lovforslagets
afsnit 3.1.4 har anført overvejelser om lovforslagets forenelighed med databeskyt-
telseslovgivningen. Herunder findes det positivt, at ministeriet særligt har forholdt
sig til proportionaliteten i hjemlen til behandling af følsomme personoplysninger
afvejet mod de mål, der forfølges med lovforslaget.
Sekretariatet noterer sig endvidere, at der med lovforslaget sikres adgang til at
sanktionere et partis indsamling af vælgererklæringer, hvis partiet gør sig skyldig i
grove eller gentagne overtrædelser af databeskyttelsesforordningen eller databe-
skyttelsesloven i forbindelse hermed.
Princip #6 om genbrug af offentlig it-infrastruktur
Sekretariatet finder det positivt, at det med lovforslaget karakteriseres som et groft
retsbrud i forbindelse med et partis indsamling af vælgererklæringer, hvis partiet i
blot et enkelt tilfælde gør sig skyldig i omgåelse eller manipulation med identifika-
tion af vælgeren herunder med vælgerens NemID eller et eventuelt fremtidigt til-
svarende identifikationsmiddel.
Princip #7 om effektiv it-anvendelse i kontroløjemed
Sekretariatet finder det positivt, at lovforslaget
i overensstemmelse med princip
#7 om effektiv it-anvendelse i kontroløjemed
etablerer grundlag for sanktion
ved retsbrud i forbindelse med partiers indsamling af vælgererklæringer.
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0005.png
Side 3 af 3
Sekretariatet noterer sig, at Social- og Indenrigsministeriet blandt en række kon-
krete forhold, der kan give anledning til begrundet mistanke om retsbrud, anfører
uforholdsmæssigt store udsving for centrale parametre for indsamlingen, idet
denne formulering egner sig til at kunne konstateres automatisk ved opsætning af
de rette, digitale kontrolmekanismer.
Der henvises i øvrigt til
Vejledning om digitaliseringsklar lovgivning
samt til
sekre-
tariatets hjemmeside,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet
for råd og vejledning.
Med venlig hilsen
Kristoffer Nilaus Olsen
Specialkonsulent
T 4178 6034
E [email protected]
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0006.png
Social- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til: [email protected]
Kopi til: [email protected]
29. juli 2019
Høring over udkast til lovforslag – Sagsnr. 2019 - 1635
Ved brev af 5. juli 2019 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om
Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag vedrørende
sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af
personoplysninger foranlediget af udkastet.
Datatilsynet bemærker hertil, at efter databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra c, skal personoplysninger være tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles (princippet om dataminimering).
Datatilsynet skal endelig bemærke, at Valgnævnet skal iagttage de øvrige
databeskyttelsesregler, herunder reglerne om de registreredes rettigheder (bl.a.
reglerne om oplysningspligt i databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14)
i forbindelse med behandlingen af personoplysninger om bl.a. personer, der
har afgivet en vælgererklæring for et parti.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Rasmus Arslev
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2019-11-0240
Dok.nr. 115959
Sagsbehandler
Rasmus Arslev
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0007.png
Mie Sofie Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Kasper Møller Hansen <[email protected]>
2. august 2019 08:56
[email protected]
Karina Kosiara-Pedersen
Bemærkninger til "forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov
om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet"
Angående: 
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til 
Europa‐Parlamentet (Sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer) 
 
Kære Christine, 
 
Center for Valg og Partier ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet har følgende bemærkninger til 
ovenstående udkast til lov. 
 
Der savnes en straf (bøde el. hæfte) ud over den muligheden for at annullere og udelukkelse fra fortsat indsamling. 
Man kan fx sidesætte lovbruddet med at vælgerne misbruger deres stemme. Det vil styrke retsfølelsen, hvis et 
lovbrud begås. Desuden er udelukkelse en straf, der nemt kan omgås, idet et nyt parti kan godkendes og de samme 
vælgere kan være stillere for det nye forsøg. 
 
Det bør vel også præciseres i bemærkningerne, at de vælgere, som har afgivet deres vælgererklæring ved en evt. 
annulleret indsamling, har mulighed for at bruge deres underskrift på ny. 
 
Brug af "grov" synes unødvendigt. Alle lovbrud i denne sammenhæng, som har sætter partiets indsamling i en mere 
gunstig position, bør give mulighed for annullering og udelukkelse. Det kan evt. præciseres i bemærkninger, hvor 
"grove lovbrud" bliver beskrevet. 
 
Med venlig hilsen 
Center for valg og partier, Københavns Universitet 
Karina Kosiara‐Pedersen og Kasper Møller Hansen 
 
********************************************* 
Professor Kasper M. Hansen, Ph.D. 
University of Copenhagen, Department of Political Science  
[email protected], www.kaspermhansen.eu, @kaspermhansen 
Phone: +45 5124 5005 
 
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0008.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail:
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL +4 5 91 32 57 01
EMTH@HU MA NRIGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 19/01891 -2
2. AUGUST 2019
HØRING OVER UDKAST OM ÆNDRING AF LOV OM
VALG TIL FOLKETINGET OG LOV OM VALG AF
DANSKE MEDLEMMER TIL EUROPA-PARLAMENTET
(SANKTIONER FOR RETSSTRIDIG INDSAMLING AF
VÆLGERERKLÆRINGER)
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 5. juli 2019 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag til lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet (sanktioner for retsstridig
indsamling af vælgererklæringer).
Forslaget har blandt andet til formål at forhindre omgåelse og
manipulation af proceduren for indsamling af vælgererklæringer. De
foreslåede ændringer skal sikre, at partier eller de enkeltpersoner, der
står bag et parti, kan blive sanktioneret, hvis de ikke følger proceduren
for indsamling af vælgererklæringer. Et nyt portalsystem for indsamling
af vælgererklæringer forventes etableret i 2020, hvorefter det ifølge
bemærkningerne ikke vil være muligt at omgå den såkaldte
eftertænksomhedsperiode.
Med udkastet skabes der hjemmel til, at Valgnævnet kan træffe
afgørelse om udelukkelse fra og annullation af et partis indsamling af
vælgererklæringer ved grove eller gentagne retsbrud. Valgnævnet kan
desuden ved begrundet mistanke om grove eller gentagne retsbrud
midlertidigt udelukke partiet fra at indsamle af vælgererklæringer.
Det er e beti gelse, at retsbrudde e sker ”i forbi delse
indsamling af vælgererklæringer.
ed” partiets
Med udkastet sker der en betydelig udvidelse i Valgnævnets
kompetence. I den forbindelse anfører ministeriet i de almindelige
bemærkninger (afsnit 3.1.2.), at partiers udelukkelse fra fortsat
indsamling eller annullationen af indsamlingen af vælgererklæringerne
må anses for at være meget indgribende for det enkelte parti.
Instituttet har følgende bemærkninger:
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065775_0009.png
1 MENNESKERETTEN
Retten til at opstille til valg (valgbarhed) er blandt andet beskyttet i
grundlovens § 30. Det følger heraf, at enhver, som kan stemme til valg,
er valgbar til Folketinget, medmindre vedkommende er straffet for en
handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være
medlem af folketinget. Af grundlovens § 33 følger, at Folketinget selv
afgør gyldigheden af sine medlemmers valg samt spørgsmål om,
hvorvidt et medlem har mistet sin valgbarhed.
Grundlovens § 30 indebærer blandt andet, at strafbare forhold ikke i sig
selv afskærer en person fra at opstille til Folketinget. Det afgørende er i
stedet værdighedskravet, som efter § 33 afgøres af Folketinget.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at Artikel 3 i
Tillægsprotokol nr. 1 til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention også omfatter retten til at opstille til
valg (valgbarhed),
1
herunder at staternes skønsmargin er særlig vid i
forhold til indretningen af deres valgsystem.
2
I sagen Seyidzade mod
Aserbajdsjan fastslog domstolen, at en begrænsning i retten til at
opstille ikke må fratage retten dens væsentlighed og effektivitet. I
sagen fastslog domstolen desuden, at en regel er forudsigelig, hvis den
er formuleret tilstrækkeligt præcist til, at man kan indrette sin adfærd
efter den.
3
2 INSTITUTTETS BEMÆRKNING ER
2.1 Forho ldet til Danmarks in ternationale forpligtelser
I udkastet er der ikke redegjort nærmere for forholdet mellem de
påtænkte sanktioner og retten til at opstille til valg, således som denne
er beskyttet i navnlig i artikel 3 i Tillægsprotokol nr. 1 til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Instituttet anbefaler, at Social- og Indenrigsministeriet foretager
en vurdering af udkastet i lyset af retten til at opstille til valg
beskyttet i Danmarks internationale forpligtelser.
1
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Mathieu-Mohin og
Clerfayt mod Belgien, sagsnummer 9267/81, dom af 2. marts 1987,
præmis 51.
2
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Mathieu-Mohin og
Clerfayt mod Belgien, sagsnummer 9267/81, dom af 2. marts 1987,
præmis 57.
3
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Seyidzade mod
Aserbajdsjan, sagsnummer 37700/05, dom af 3. marts 2009, præmis 33.
2/4
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2.2 Præcisering af Valgnævnets kompetencer i forbindelse
med strafbare forhold eller m istanke her om
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser
(folketingsvalglovens § 12 a, stk. 1, 1. pkt. (side 14) og Europa-
Parlamentsvalglovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt. (side 33)), at et groft
retsbrud i forbindelse med et partis indsamling af vælgererklæringer
også vil foreligge, hvis partiet i forbindelse med indsamlingen af
vælgererklæringer har foretaget en overtrædelse af straffeloven, også
selvom overtrædelsen er enkeltstående.
Det forhold, at Valgnævnet skal vurdere overtrædelser af straffeloven
indebærer efter instituttets opfattelse, at der kan opstå et vist overlap
mellem Valgnævnets kompetence efter udkastet og Folketingets
vurdering af værdighedskravet efter grundlovens § 33 (jf. § 30).
Vurderingen af, om et parti er opstillingsberettiget efter nærværende
udkast er således både tidligere end og forskellig fra den vurdering,
Folketinget efter grundloven foretager og af det enkelte valgte
medlems valgbarhed.
Valgnævnets kompetence indebærer dermed en risiko for, at partier
kan blive afskåret fra at opstille på baggrund af strafbare forhold, som
ikke efter Folketingets vurdering ville have udelukket en valgt person
fra at være medlem.
Instituttet anbefaler, at Social- og Indenrigsministeriet redegør
for forholdet mellem grundlovens §§ 30 og 33 og Valgnævnets
kompetence.
Henset til straffelovens brede anvendelsesområde finder instituttet
endvidere, at ministeriet bør præcisere i bemærkningerne til loven,
hvilke overtrædelser af straffeloven, forslaget retter sig imod.
Instituttet anbefaler, at Social- og Indenrigsministeriet i
bemærkningerne til loven præciserer, hvilke bestemmelser i
straffeloven, der er omfattet.
I tilfælde, hvor Valgnævnet kan træffe afgørelse om midlertidigt at
udelukke et parti fra fortsat at indsamle vælgererklæringer, følger det
af de særlige bemærkninger (udkastets s. 25), at Valgnævnet alene er
undergivet almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om
saglighed, lighed og proportionalitet.
Der følger af § 10, jf. § 1, stk. 3, i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven) en ret til ikke
at inkriminere sig selv mv. Desuden har myndighederne efter samme
lovs § 10, stk. 3, pligt til at vejlede mistænkte om, at vedkommende ikke
3/4
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
er forpligtet til at meddele oplysninger, der kan virke
selvinkriminerende.
Instituttet anbefaler, at Social- og Indenrigsministeriet i
bemærkningerne præciserer forholdet mellem udkastet og
retssikkerhedslovens § 10.
I bemærkningerne til lovforslagets § 1 og § 2 anføres det, at det ved
både grove og gentagne retsbrud er en forudsætning, at handlingen kan
henføres til partiet selv eller til personer, der efter aftale med partiet
foretager indsamlingen, men ikke f.eks. til andre, der uberettiget har
tilegnet sig adgang til partiets indsamling.
Instituttet finder, at der, henset til intensiteten i sanktionerne, bør ske
en præcisering af, hvornår en handling kan henføres til partier eller til
de omfattede personer.
Instituttet anbefaler, Social- og Indenrigsministeriet i
bemærkningerne præciserer, hvornår en handling kan henføres
til partier eller den omfattede personkreds.
Der henvises til ministeriets sagsnummer: 2019-1635.
Med venlig hilsen
Emilie Thage
JURIDISK R ÅDGIV ER
4/4