Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2065774_0001.png
Sagsnr.
2019 - 1635
Doknr.
112946
Dato
12-08-2019
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af dan-
ske medlemmer til Europa-Parlamentet
(Sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 5. juli 2019 sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Regioner, Datatilsynet, DI Digital, Digitaliseringsstyrel-
sen, DIT
Dansk IT, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Institut for Menneskeret-
tigheder, IT-politisk forening, ITU/Demtech, KL, Københavns Universitet (Datalogisk
Institut og Institut for Statskundskab), PROSA, Rådet for Digital Sikkerhed, Teknolo-
girådet, Valgnævnet og Aarhus Universitet (Institut for Datalogi og Institut for Stats-
kundskab).
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Advokatrådet, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder
og Københavns Universitet (Institut for Statskundskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Advokatrådet har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder og Køben-
havns Universitet (Institut for Statskundskab) har afgivet bemærkninger til lovforsla-
get.
2.1. Strafferetlig sanktion
Københavns Universitet, Institut for Statskundskab,
anfører bl.a. i sit hø-
ringssvar, at der ud over muligheden for at annullere og udelukke et parti fra fortsat
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0002.png
indsamling af vælgererklæringer bør indføres en strafhjemmel (bøde eller friheds-
straf). Efter instituttets opfattelse vil det styrke retsfølelsen, hvis et lovbrud begås.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Formålet med lovforslaget er at forhindre omgåelse, manipulation eller tilvirkning af
proceduren for indsamling af vælgererklæringer til brug for anmeldelse af nye partier
til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg. Social- og Indenrigsministeriet anser
fuldt ud dette formål for opfyldt med lovforslaget, der giver Valgnævnet adgang til at
annullere og udelukke et parti fra fortsat indsamling af vælgererklæringer samt mid-
lertidigt at udelukke et parti herfra. Ministeriet anser det derfor ikke for nødvendigt
derudover at fastsætte en hjemmel til at straffe overtrædelse af proceduren for ind-
samling af vælgererklæringer. Endvidere kan der efter omstændighederne være
hjemmel i anden lovgivning til at strafforfølge retsbrud i forbindelse med partiernes
indsamling af vælgererklæringer. F.eks. kan en person, der uberettiget skaffer sig ad-
gang til en andens datasystem eller data, som er bestemt til at bruges i et datasystem
(hacking), straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens §
263, stk. 1. Straffen kan under særligt skærpende omstændigheder stige til fængsel
indtil 6 år, jf. straffelovens § 263, stk. 3.
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
2.2. Forholdet til menneskerettighederne og grundloven
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler bl.a. i sit høringssvar, at Social- og
Indenrigsministeriet foretager en vurdering af lovforslagets indhold i forhold til Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder særligt forholdet til retten til at opstille til
valg som omhandlet i artikel 3 om retten til frie valg i første tillægsprotokol til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget fastsætter sanktioner for retsstridig indsamling af vælgererklæringer ved,
at Valgnævnet gives adgang til
at
annullere og udelukke et parti fra fortsat indsamling
af vælgererklæringer samt midlertidigt at udelukke et parti herfra. De foreslåede reg-
ler om sanktionering for overtrædelse af reglerne for indsamling af vælgererklæringer
gælder alene for anmeldelse af partier som opstillingsberettiget til valg til Folketin-
get henholdsvis Europa-Parlamentet. Reglerne gælder hverken for opstilling som kan-
didat uden for partierne eller for opstilling som kandidat for partierne.
Der gælder efter artikel 3 om retten til frie valg i første tillægsprotokol til Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonvention en ret til at opstille til valg (valgbarhed). Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol anerkender, at der i bestemmelsen er forud-
satte begrænsninger, og at valgbarhed kan underkastes nærmere regulering. I denne
forbindelse har medlemsstaterne en bred skønsmargen (”margin
of appreciation”).
Det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at det indgår i
vurderingen af, om en begrænsning af retten til at opstille til valg er i overensstemmel-
se med bestemmelsen, om begrænsningen indskrænker retten på en sådan måde og i
et sådant omfang, at retten bliver uden indhold og effektivitet. Det afgørende er såle-
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0003.png
des, om begrænsningen er vilkårlig eller uforholdsmæssig og påvirker befolkningens
frie meningstilkendegivelse. Social- og Indenrigsministeriet har vurderet, at lovforsla-
get ikke rejser spørgsmål i tilknytning hertil. Social- og Indenrigsministeriet har derfor
fundet, at der ikke er anledning til at vurdere lovforslagets indhold nærmere i forhold
til Danmarks internationale forpligtelser.
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler endvidere i sit høringssvar, at Social-
og Indenrigsministeriet redegør for forholdet mellem udvidelsen af Valgnævnets kom-
petence og grundlovens §§ 30 og 33.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Med lovforslaget udvides Valgnævnets kompetence til også at omfatte afgørelser om
udelukkelse og annullation af et partis indsamling af vælgererklæringer eller om at
udelukke et parti midlertidigt fra fortsat at indsamle vælgererklæringer. Efter lov-
forslaget kan Valgnævnet træffe disse to typer af afgørelser i tilfælde af grove eller gen-
tagne retsbrud i forbindelse med et partis indsamling af vælgererklæringer henholds-
vis en begrundet mistanke herom.
Grundlovens § 30 fastsætter betingelserne for valgbarhed til valg til Folketinget. Det
følger af grundlovens § 30, stk. 1, at valgbar til Folketinget er enhver, som har valgret
til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt om-
dømme gør ham uværdig til at være medlem af Folketinget. Efter lovforslagets indhold
fastsættes alene sanktioner, der vil gælde for anmeldelse af partier og ikke for opstil-
ling af kandidater
hverken uden for eller for partierne. Social- og Indenrigsministe-
riet har derfor vurderet, at der ikke er anledning til at vurdere lovforslagets indhold i
forhold til grundlovens § 30.
Ifølge grundlovens § 33 afgør Folketinget selv gyldigheden af sine medlemmers valg
samt spørgsmål om, hvorvidt et medlem har mistet sin valgbarhed. Efter Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse følger det heraf
og af folketingsvalglovens § 88 om
valgklager
bl.a., at der kan indgives klager til Folketinget over valghandlingen i vide-
ste forstand, indbefattende valgets forberedelse, kandidatopstillingen, afstemningen
og opgørelsen. På den baggrund anses Folketinget for at være kompetent til at behand-
le klager vedrørende ministeriets behandling af partianmeldelser. Dette lovforslag
ændrer ikke herved. Social- og Indenrigsministeriet har derfor vurderet, at lovforsla-
gets indhold ikke rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 33.
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
2.3. Om retsbrud
Københavns Universitet, Institut for Statskundskab,
anfører bl.a. i sit hø-
ringssvar, at brug af ordet
”grov”
synes unødvendigt. Efter instituttets opfattelse bør
alle lovbrud i denne sammenhæng, som sætter partiets indsamling i en mere gunstig
position, give mulighed for annullering og udelukkelse.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0004.png
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse er det en indgribende retsfølge at
udelukke et parti permanent eller midlertidigt fra at indsamle vælgererklæringer og
dermed blive opstillingsberettiget til folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg. Ud
fra en proportionalitetsafvejning bør en sådan retsfølge dermed alene anvendes i de
tilfælde, hvor et parti har gjort sig skyldig i grove eller gentagne retsbrud i forbindelse
med partiets indsamling af vælgererklæringer, og f.eks. ikke i de tilfælde, hvor der
alene foreligger en enkelt mindre væsentlig og eventuelt undskyldelig tilsidesættelse af
rene ordensprægede forskrifter uden betydning for indsamlingshastigheden. Med
henvisning til lovforslagets formål om at forhindre omgåelse, manipulation eller til-
virkning af proceduren for indsamling af vælgererklæringer til brug for anmeldelse af
nye partier til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg er det imidlertid væsentligt for
ministeriet effektivt at kunne udelukke partier, der ikke følger den fastsatte procedure.
På den baggrund er
begrebet ”grove
eller gentagne retsbrud” i lovforslagets bemærk-
ninger defineret bredt, dog under hensyntagen til retssikkerheden for partierne. Der
henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (folketingsvalglovens §
12 a, stk. 1), og § 2, nr. 1 (Europa-Parlamentsvalglovens § 11 a, stk. 1).
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
Institut for Menneskerettigheder
anfører bl.a. i sit høringssvar, at Social- og In-
denrigsministeriet, henset til straffelovens brede anvendelsesområde, i bemærknin-
gerne til lovforslaget bør præcisere, hvilke bestemmelser i straffeloven der er omfattet.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har efterkommet Institut for Menneskerettigheders
opfordring til at beskrive, hvilke bestemmelser i straffeloven der kan karakteriseres
som retsbrud i forbindelse med et partis indsamling af vælgererklæringer. Ministeriet
har i den forbindelse angivet en række eksempler herpå, men har dog ikke foretaget en
udtømmende opregning heraf. Beskrivelsen heraf fremgår af de specielle bemærknin-
ger til lovforslagets § 1, nr. 1 (folketingsvalglovens § 12 a, stk. 1), og § 2, nr. 1 (Europa-
Parlamentsvalglovens § 11 a, stk. 1), hvortil der henvises.
Institut for Menneskerettigheder
anfører bl.a. i sit høringssvar, at Social- og In-
denrigsministeriet i bemærkningerne til lovforslaget bør præcisere, hvornår en hand-
ling kan henføres til et parti eller den omfattede personkreds.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har efterkommet Institut for Menneskerettigheders
opfordring og har i bemærkningerne til lovforslaget angivet en række eksempler på,
fra hvilke personer en handling vil kunne henføres til partiet. Beskrivelsen heraf frem-
går af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (folketingsvalglovens § 12 a,
stk. 1), og § 2, nr. 1 (Europa-Parlamentsvalglovens § 11 a, stk. 1), hvortil der henvises.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0005.png
Institut for Menneskerettigheder
anfører bl.a. i sit høringssvar, at Social- og In-
denrigsministeriet i bemærkningerne til lovforslaget bør præcisere forholdet mellem
lovforslaget og retssikkerhedslovens § 10 om retten til ikke at inkriminere sig selv m.v.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har efterkommet Institut for Menneskerettigheders
opfordring og har i bemærkningerne kort beskrevet forholdet til retssikkerhedslovens
§ 10. Beskrivelsen heraf fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1
(folketingsvalglovens § 12 a, stk. 3), og § 2, nr. 1 (Europa-Parlamentsvalglovens § 11 a,
stk. 3), hvortil der henvises.
2.4. Principperne for digitaliseringsklar lovgivning
Digitaliseringsstyrelsen
anfører bl.a. i sit høringssvar, at lovforslagets efterlevelse
af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning skal beskrives i bemærkningerne
til lovforslaget, og at en eventuel fravigelse af principperne skal begrundes.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har efterkommet Digitaliseringsstyrelsens anmodning
om at beskrive lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning. Beskrivelsen heraf fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 4, hvortil der henvises.
2.5. Implementeringskonsekvenser for borgerne
Københavns Universitet, Institut for Statskundskab,
anfører bl.a. i sit hø-
ringssvar, at det bør præciseres i bemærkningerne, at de vælgere, som har afgivet de-
res vælgererklæring til et parti, hvis indsamling af vælgererklæringer bliver annulleret,
har mulighed for at afgive en vælgererklæring til et andet parti.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, at når
Valgnævnet i forbindelse med en afgørelse om at udelukke partiet fra fortsat at ind-
samle vælgererklæringer træffer afgørelse om at annullere partiets indsamling af væl-
gererklæringer, vil en sådan afgørelse bl.a. indebære, at de digitale vælgererklæringer,
som partiet hidtil har indsamlet, vil være ugyldige, dvs. uden retsvirkning for både
partiet og vælgeren, at de digitale vælgererklæringer, som partiet har indsamlet, vil
blive slettet i det digitale vælgererklæringssystem, og at det herefter vil stå vælgeren
frit for at afgive vælgererklæring for et andet parti.
Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (folketingsvalglo-
vens § 12 a, stk. 1), og § 2, nr. 1 (Europa-Parlamentsvalglovens § 11 a, stk. 1).
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0006.png
Digitaliseringsstyrelsen
anfører bl.a. i sit høringssvar, at ministeriet i lovforslaget
bør overveje at redegøre for, om vælgere, hvis vælgererklæring som følge af Valgnæv-
nets afgørelse om udelukkelse af et parti fra fortsat at indsamle vælgererklæringer
kendes ugyldig, vil blive informeret herom, idet vælgeren herefter vil være frit stillet til
at afgive vælgererklæring for et andet parti.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet kan overordnet tilslutte sig, at det må anses for hen-
sigtsmæssigt, at vælgerne bliver informeret, hvis deres vælgererklæring bliver ugyldig,
idet de som følge heraf kan afgive en vælgererklæring for et andet parti.
Social- og Indenrigsministeriet vil derfor på ministeriets hjemmeside informere om en
afgørelse fra Valgnævnets side om at annullere et partis indsamling af vælgererklærin-
ger.
Den nuværende digitale løsning til brug for indsamling af vælgererklæringer kan ikke
systemunderstøtte, at der udsendes en individuel meddelelse til alle de vælgere, der
har afgivet en vælgererklæring for det pågældende parti.
Social- og Indenrigsministeriet er opmærksom på den nævnte problemstilling og vil i
det fremadrettede arbejde med at tilvejebringe en ny digital løsning til brug for ind-
samling af vælgererklæringer overveje, om en sådan funktion skal indbygges i det nye
system og evt. kommende versioner af systemet.
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
2.6. Persondataretlige aspekter
Datatilsynet
har i sit høringssvar foreslået enkelte tilføjelser i afsnittet vedrørende
forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet ind-
arbejdet de foreslåede ændringer i de relevante afsnit i lovforslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
anfører bl.a. i sit høringssvar, at det kan overvejes at be-
skrive i lovforslaget, hvilke tekniske foranstaltninger der påtænkes taget i anvendelse
for at sikre, at eventuelle personoplysninger, herunder vælgererklæringer afleveret til
Valgnævnet efter den foreslåede § 12 a, stk. 3, 1. pkt., behandles trygt og sikkert. Digi-
taliseringsstyrelsen fremhæver særligt Valgnævnets undersøgelse af, om der er grund-
lag for at træffe afgørelse om udelukkelse og annullering af partiets indsamling af væl-
gererklæringer.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er i lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3.1.4 om forholdet til databe-
skyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen beskrevet, at lovforslaget pålægger
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 19: Høringsnotat og høringsvar om vælgererklæringer, fra social- og indenrigsministeren
2065774_0007.png
social- og indenrigsministeren og Valgnævnet at behandle oplysninger om personer,
der har afgivet vælgererklæring for et parti, der indsamler vælgererklæringer til brug
for anmeldelse som nyt parti til folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg. Det er
Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at den behandling af personoplysninger,
som lovforslaget indebærer i forbindelse med undersøgelse af et partis indsamling af
vælgererklæringer og i forbindelse med undersøgelse af beskaffenheden af de enkelte
vælgererklæringer, er saglig og nødvendig for at sikre overholdelse af proceduren for
indsamling af vælgererklæringer, og at behandlingen står i rimeligt forhold til de mål,
der forfølges med lovforslaget.
Det er herunder forudsat, at den nødvendige behandling af personoplysninger skal ske
på tilstrækkelig sikker vis, idet databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen
stiller krav herom.
Høringssvaret giver derfor på dette punkt ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
3. Øvrige ændringer af lovforslaget
Ud over de ændringer, der er nævnt ovenfor, har Social- og Indenrigsministeriet fun-
det anledning til at foretage en række lovtekniske ændringer af lovforslaget efter hø-
ringen.
7