Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2080984_0001.png
26. september 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019
1) Moms- og afgiftsfritagelser til fremme af militær mobilitet
KOM(2019)192
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Rapport af højniveaugruppe om den europæiske arkitektur for udviklingsfinansiering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Udenrigsministeriet og Erhvervsmini-
steriet
3) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2018
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Evaluering af det europæiske semester 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 17.-19. oktober 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den Europæiske Centralbank (ECB)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Status for handlingsplan mod hvidvask
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) EU-sortliste over tredjelande fsva. rammerne for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinan-
siering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
9) Makrofinansiel assistance til Jordan
KOM(2019)411
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10)
EU’s 2020-budget
i tilfælde af en britisk udtræden af EU uden aftale
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019, som er relevant for Skatteudvalget
Dagsordenspunkt 1:
Moms- og afgiftsfritagelser til fremme af militær
mobilitet
KOM (2019) 192
1. Resume
Kommissionen har 24. april 2019 fremsat et forslag, der indfører fritagelse for moms og punktafgift
for aktiviteter inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i EU. Formålet er
at ligestille moms- og afgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen i EU med den allerede gældende
moms- og afgiftsbehandling af forsvarsindsatsen i NATO. Forslaget indebærer overordnet, at man
moms- og afgiftsfritager leverancer til et EU-lands væbnede styrker, der befinder sig i et andet EU-
land som led i indsatser
inden for rammerne af EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik. Dette
skal understøtte militær mobilitet i EU. Fritagelserne har begrænset omfang svarende de gældende
fritagelser for NATO's forsvarsindsats. Forslaget er ikke på dagsordenen for det kommende
ECOFIN, men ventes vedtaget i forbindelse med et senere rådsmøde.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens ambition om at ligestille moms- og punktaf-
giftsbehandlingen af forsvarsindsatsen inden for rammene af EU og NATO og derved forbedre
den europæiske kapacitet inden for forsvar og krisestyring, som styrker Unionens sikkerhed. For-
slaget omfatter Danmark, men den praktiske betydning af forslaget for Danmark vurderes at være
begrænset i lyset af det danske forsvarsforbehold, som indebærer, at Danmark ikke selv deltager i
EU-forsvarsindsatser.
2. Baggrund
Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant fremlagde 28. marts 2018 en
fælles handlingsplan for militær mobilitet. Handlingsplanen påpeger en række bar-
rierer, herunder mht. infrastruktur, momsforpligtelser og toldprocedurer, som
svækker muligheden for nationalt såvel som multinationalt at reagere effektivt og
rettidigt på interne og eksterne krisesituationer. Dette forslag er således en del af en
større pakke om militær mobilitet. Der arbejdes på tværs af en række områder med
at sikre militær mobilitet.
Handlingsplanen anerkender behov for fleksibel og effektiv transport af militært
udstyr og personel inden for og på tværs af grænser i EU og for ligebehandling af
forsvarsindsatsen i EU og NATO mhp. at mindske administrative byrder,
forsinkelser og omkostninger.
Kommissionen fremsatte på den baggrund 24. april 2019 et forslag (KOM (2019)
192), der i vidt omfang ligestiller moms- og punktafgiftsbehandlingen af forsvars-
indsatsen inden for rammene af den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik i EU med
forsvarsindsatsen i NATO. Formålet er at forbedre den europæiske kapacitet inden
for forsvar og krisestyring og at styrke Unionens sikkerhed og forsvar.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der ikke er omfattet af det danske forsvarsforbe-
hold, og som kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019, som er relevant for Skatteudvalget
3. Formål og indhold
Det gældende momsdirektiv indeholder ingen generel momsfritagelse for levering
af varer eller ydelser knyttet til sikkerheds- og forsvarsformål inden for rammerne
af den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik i EU. I princippet vil varer eller ydelser,
der leveres til væbnede styrker, derfor være momspligtige i det land, hvortil de le-
veres og efter gældende regler og satser i dette land.
12
Det gælder også levering af
varer og tjenesteydelser til et EU-lands væbnede styrker som befinder sig i et andet
EU-land som led i indsatser. Efter gældende regler skal EU-land
A’s væbnede styr-
ker i EU-land B således betale moms i EU-land B og efter dette lands gældende
satser, når styrkerne får leveret forsyninger til EU-land B uanset hvorfra forsynin-
gerne leveres.
Momsdirektivet har dog siden 1977 givet mulighed for momsfritagelse for leverin-
ger til de væbnede styrker i ethvert land, der er part i Den Nordatlantiske Traktats
Organisation (NATO), når disse styrker deltager i en fælles forsvarsindsats uden for
deres eget land. Denne fritagelse blev indført for at tage højde for situationer, hvor
momsen udgør en indtægt for det land, hvor de væbnede styrker er udstationeret,
snarere end for deres hjemland.
Tilsvarende indeholder cirkulationsdirektivet for punktafgiftspligtige varer ingen
fritagelse fra punktafgifter på ellers punktafgiftspligtige varer knyttet til sikkerheds-
og forsvarsformål inden for EU. Siden 1993 har cirkulationsdirektivet dog inde-
holdt fritagelse for punktafgifter
3
på ellers punktafgiftspligtige varer til NATO-
medlemslandenes væbnede styrker, som deltager i en fælles forsvarsindsats uden
for deres eget land.
Kommissionen forslår derfor, at moms- og afgiftsfritage varer og ydelser, som le-
veres til eller varer, som indføres af et EU-lands væbnede styrker og ledsagende
civile personale, som er udstationeret mv. i et andet EU-land
4
, hvis disse styrker
deltager i en forsvarsindsats uden for deres hjemland. Fritagelsen forudsætter en
forsvarsindsats inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(FSFP).
Kommissionen foreslår endelig, at fritagelserne skal have et begrænset omfang sva-
rende til fritagelserne for NATO's forsvarsindsats. Det er således kun udgifter, der
er afholdt i forbindelse med opgaver, der er
direkte
knyttet til en forsvarsindsats,
som vil kunne fritages. Ifølge Kommissionens forslag er militære missioner og ope-
rationer, kampgrupper, gensidig bistand, indsatser i Permanent Struktureret Samar-
bejde (Permanent Structured Cooperation - PESCO) samt aktiviteter inden for Det
Europæiske Forsvarsagentur (European Defence Agency
EDA) direkte knyttet
1
2
Det gælder også varer, som indføres (dvs. importeres) fra tredjelande uden for EU.
Dog gælder visse undtagelser, jf. direktivets artikel 148, litra b), og nr. 11) og 12) i del B i bilag X.
3
Punktafgifter, som er omfattet af EU-retten, anvendes på fx energiprodukter (motorbrændstof og brændsel til opvarmning),
men også alkoholholdige drikkevarer og forarbejdet tobak. Afgiftsstruktur og minimumssatser er EU-harmoniseret.
4
Varer til forsyning af messer og kantiner er ligeledes omfattet af fritagelsen.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019, som er relevant for Skatteudvalget
til forsvarsindsatsen. Momsfritagelsen omfatter forsyninger anvendt i forbindelse
med disse indsatser. Efter Kommissionens forslag fritages EU-land
A’s væbnede
styrker således fra at betale moms i EU-land B, når styrkerne får leveret forsyninger
til EU-land B, uanset hvorfra forsyningerne leveres, hvis EU-land
A’s indsats er
direkte knyttet til EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik.
5
Leveringer af varer og ydelser til væbnede styrker i disses eget EU-hjemland (eller
til senere brug i EU-hjemlandet), vil ikke være omfattet af momsfritagelsen. Opga-
ver, der udelukkende udføres af civilt personale eller udelukkende ved brug af civile
kapaciteter, vil heller ikke være omfattet af fritagelserne.
Grundet det danske forsvarsforbehold har Danmark ingen aktiviteter, som er di-
rekte knyttet til den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik i EU. Ændrede regler for
moms- og afgiftsfritagelse vil derfor ikke have betydning for danske momsbetalin-
ger i de øvrige EU-lande. Forsvarsforbeholdet udelukker dog ikke, at Danmark kan
tillade andre EU-lande en forsvarsindsats på dansk territorium. Fx kan man tillade
flådefartøjer at sejle igennem danske farvande og lægge til havn i Danmark som led
i en indsats inden for rammerne af den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik. Leve-
rancer i den forbindelse kan således være omfattet af forslagets moms- og punktaf-
giftsfritagelse.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel
113. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamen-
tet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at EU-landene kun i fællesskab kan løse problemer med
manglende tilpasning af moms- og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen i
EU og i NATO-regi, og at en sådan tilpasning kræver et forslag fra Kommissionen.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, da administrative forenklinger og harmonisering af momsreglerne alene kan
opnås ved fælles regulering i EU.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsområdet er EU-harmoniseret i det gældende momssystemdirektiv og er im-
plementeret i den danske momslov samt momsbekendtgørelsen.
De generelle regler for virksomheder, der fremstiller og forhandler afgiftspligtige
varer, samt for transporten eller cirkulationen af varer mellem virksomheder inden
for EU er fastsat i cirkulationsdirektivet. Direktivet er implementeret i dansk lov-
givning ved lov nr. 1385 af 21. december 2009.
5
Omvendt er indsættelse af væbnede styrker udelukkende i sikkerhedsøjemed, herunder indsatser til bekæmpelse af spionage,
cybertrusler og terrorisme, til humanitære opgaver og redningsopgaver ikke direkte knyttet til forsvarsindsatsen og således er
forsyninger hertil ikke omfattet af momsfritagelsen.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019, som er relevant for Skatteudvalget
Momsloven og punktafgiftslovene indeholder i varierende omfang regler om af-
giftsfritagelse af visse varer og ydelser, der anvendes i NATO-regi. I øjeblikket fin-
des der imidlertid ingen lovgivning om moms- eller punktafgiftsbehandling af leve-
ringer til EU's forsvarsindsats.
Det vurderes foreløbigt, at forslaget vil kræve ændringer i momsloven og eventuelt
momsbekendtgørelsen samt punktafgiftslovene.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Lavere momsindtægter fra aktiviteter inden for rammerne af den fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik medfører negative statsfinansielle konsekvenser. Forsvarsmini-
steriet har oplyst at omfanget af de omfattede aktiviteter i Danmark er meget be-
grænset, hvorfor forslaget ikke har nævneværdige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer på foreløbigt grund-
lag og med henvisning til forslagets indskrænkede anvendelsesområde, at dette
medfører begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet, herunder for
de danske virksomheder, som producerer og leverer relevante varer eller ydelser til
sikkerheds- og forsvarspolitiske formål.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring 10. maj 2019 hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, CEPOS,
Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Danske Speditører, DI,
Erhvervsstyrelsen (Letbyrder), Finans Danmark, FSR - danske revisorer, Forenin-
gen danske revisorer, IBIS, Justitia, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkelig Sam-
virke, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
Skatteministeriet har ikke modtaget høringssvar med bemærkninger til forslagets
indhold.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt positive indstillede over for forslaget, herunder forslagets
formål om at ligestille moms- og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen in-
den for rammene af EU med behandlingen af forsvarsindsatsen i NATO.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget og dets formål om at tilpasse moms- og punktafgifts-
behandlingen af forsvarsindsatsen inden for rammene af EU, så den svarer til den
eksisterende moms- og punktafgiftsbehandling af forsvarsindsatsen inden for ram-
mene af NATO i det omfang, det er muligt.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 10. oktober 2019, som er relevant for Skatteudvalget
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat er 23. maj 2019 oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.
Det bemærkes, at Kommissionens og Unionens højtstående repræsentants fælles
handlingsplan for militær mobilitet blev forelagt for Folketingets Europaudvalg 9.
maj 2019 til orientering.
6