Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2079427_0001.png
24. september 2019
HMH
NOTAT
Nødvendige ændringer på ejendomsvurderingsområdet
Den nye vurderingslov fastsætter nogle principper, som på afgørende punkter modvirker samfun-
dets ønsker og krav til skovene i fremtiden.
Derfor må der ske ændringer i vurderingsloven. I det følgende gennemgås hovedpunkterne i de
nødvendige ændringer, såfremt skovene skal kunne leve op til samfundets ønsker og krav.
Skovenes grundværdier må ikke indeholde andele af skovenes herlighedsværdier
Landsskatteretten har tidligere fastslået, at skovenes grundværdier ikke må indeholde ele-
menter af skovenes herlighedsværdier. Disse værdier kan imidlertid indeholdes i skovenes
ejendomsværdier, når disse i forbindelse med generationsskifte skal fastsættes.
Den nye vurderingslov fastsætter imidlertid, at det er de tidligere grundværdier for sko-
vene, der i fremtiden blot skal reguleres med et landbrugsindeks, og grundværdien for skov
vil derfor fortsat
og dette er i modstrid med Landsskatterettens kendelse herom
inde-
holde herlighedsværdier.
Dansk Skovforening anbefaler derfor, at grundværdierne ændres, så disse lever op til Skat-
teankenævnets kendelse. En ændring af dette forhold er simpel og kan gennemføres ved,
at skovbrugets grundværdier reduceres med 25%, og herefter er det denne reducerede
grundværdi, der skal lægges til grund ved den fremtidige indeksering. Se dog nedennævnte
bemærkninger til indekseringsreglen.
Denne simple ændringsmetode er velbegrundet, idet skovenes nuværende grundværdier
er fastsat til 25% af skovens normalværdi. Skovens normalværdi er skovens handelsværdi,
såfremt normalskovsforudsætningen er til stede. Handelsværdien indeholder skovens her-
lighedsværdi. Altså er 25% af skovens grundværdi dennes andel af ejendommens herlig-
hedsværdi, som skal fratrækkes.
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 24/9-19 fra Dansk Skovforening om ændring af vurderingsloven
Skovenes grundværdier skal kunne ændres ved en ændret udnyttelse af arealerne
Efter de gælde de regler fastlåses gru dværdier e ”ud i al fre tid” og der sker ale e e
indeksering af disse efter et landbrugsindeks. Driftsændringer
fx udlæg af urørt skov
vil
således ikke føre til ændringer i grundværdierne. Det vil sige, at ejendomsskatterne ikke
ændres ved sådanne
af samfundet
ønskede driftsændringer, der fjerner indtægtsgrund-
laget fra arealet. Dette er ikke en rimelig forudsætning, og det tilskynder bestemt ikke
skovejerne til at følge samfundets ønske om bl.a. udlæg af urørt skov, biodiversitetsskov,
mere løvskov m.m.
På baggrund af Dansk Skovforenings bemærkninger i forbindelse med lovændringen, hvor
vi pegede på om det urimelige i, at fx også nyplantede skovarealer fastholdes i en vurde-
ring som landbrugsmæssig anvendelse, indførte ministeren før fremsættelsen af lovforsla-
get i Folketinget en ændring, der medfører, at der vil ske en indfasning af beskatnings-
grundlaget i en overgangsperiode. Dette er selvfølgelig en positivt,
men
ændringen forud-
sætter
samtidig,
at lovens §6 om omvurdering bringes i anvendelse. Denne bestemmelse
fastsætter, at der skal ske omvurdering bl.a. i følgende situationer:
”Eje do
e, hvis a ve delse er æ dret, år dette er af væse tlig betyd i g for
vurderingen, eller når ændringen indebærer, at der indtræder dækningsafgifts-
pligt, jf. § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat.
Ejendomme, hvis ejendomsværdi eller grundværdi er ændret som følge af æn-
drede anvendelses-
eller ud yttelses uligheder.”
Men disse bestemmelser bringes
efter det af ministeriet oplyste i forbindelse med lovbe-
handlingen -
ikke
i spil i følgende situationer:
nytilplantede ejendomme
skovarealer, der får udlagt arealer til urørt skov,
pålagte fredninger eller andet, der begrænser ejerens udnyttelsesmuligheder af
arealerne
Når arealer ikke bliver omfattet af ovennævnte omvurderingsmulighed bliver de kun om-
fattet af den skattemæssige overgangsperiode, hvorved de
efter
overgangsperiodens udløb
får et for højt beskatningsgrundlag i forhold til arealernes fremtidige indtjeningspotentiale.
Tilsvarende for skove, der er ramt betydelig af stormfald, hvor mange årtiers indtægts-
grundlag pludselig kan være fjernet. Her vil en kortere skattemæssig overgangsordning ikke
være tilstrækkelig. I den tidligere vurderingslov var der en skattemæssig hensyntagen i en
periode indtil skovens handelsværdi var kommet op på skovens normalværdi. Altså en be-
tydelig periodelængde.
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 24/9-19 fra Dansk Skovforening om ændring af vurderingsloven
Dansk Skovforening skal foreslå, at grundværdien kan ændres i forbindelse med bl.a. følgende
driftsændringer:
nyplantning af skov på landbrugsejendomme (skift fra landbrug til skovbrug)
skovarealer, der udlægges til urørt skov
skovarealer, der overgår til skov med særlig biodiversitetshensyn
skovarealer, der overgår til græsningsskov
m.fl.
Vurderingen skal nedsættes, så værdierne kommer til at afspejle de fremtidige indtjeningsmæssige
forhold. Dette er en betydelig forudsætning for, at ejernes tilskyndes til at følge samfundets ønsker
til ændringer i skovdriften.
Fremtidig indeksering
Loven fastslår imidlertid i dag, at skovenes grundværdier skal indekseres med et landsdæk-
kende landbrugsindeks.
Dansk Skovforening foreslår at skovbrugets grundværdier reguleres med et skovbrugsin-
deks, fx bruttofaktorindkomsten ved træproduktionen, som opgøres af Danmarks Statistik.
Værdiansættelse af boliger
Værdiansættelsen af ejerboligen skal efter loven ske som en frit omsættelig bolig med et
lovbestemt fradrag på 5%.
Et fradrag på kun 5% er utilstrækkeligt i de situationer, hvor ejerboligen ikke kan frastykkes
på grund af skovlovens udstykningsforbud.
Samtidig er der - ofte af historiske grunde - tale om store boligarealer, som langt overstiger
dagens familiers behov for en bolig. Det er derfor ikke rimeligt at samtlige kvadratmetre
medregnes til samme kvadratmeterpris. Der bør efter Dansk Skovforenings opfattelse være
en væsentlig rabat på boligarealer over
e vis ” or alstørrelse”.
Samtidig er der ofte tale om, at sådanne store, ældre bygninger kun kan opvarmes delvist,
ligesom der oftest vil være tale om betydelige vedligeholdelsesomkostninger.
Sådanne faktorer må der tages højde for i vurderingerne.
Ejendomsvurdering ved generationsskifte
I fremtiden bliver det kun i generationsskiftesituationer, at der skal fastsættes en ejen-
domsværdi for skovbrugsejendomme. Reglerne for, hvordan værdiansættelsen skal ske, er
ikke nærmere fastsat i den vedtagne lov.
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 24/9-19 fra Dansk Skovforening om ændring af vurderingsloven
Skatteministeriets/SKAT’s arbejde med udarbejdelsen af et værdiansættelsescirkulære er
derfor særdeles afgørende, men på trods af utallige henvendelser til ministeriet gennem de
senere år, er det endnu ikke lykkedes at få et møde med ministeriet med henblik på en
drøftelse af principperne for denne værdiansættelse.
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
4