Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (3)
J.nr. 2019-8337
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet, ingen
omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
§1
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 2018, som ændret ved §
23 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 7 i lov nr. 278 af 17. april 2018, § 12 i lov nr. 1130 af 11.
september 2018 og § 6 i lov nr. 1726 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
….
19.
I
§ 52, stk. 7,
indsættes som
2. pkt.:
”Endvidere ydes der ikke omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel for klager over afgørelser om
tilbagekaldelse
af afgørelser om refusion af udbytteskat.”
….
§2
….
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk.
… § 1, stk. 19, har virkning for udgifter til sagkyndig bistand m.v., hvor bistanden udføres den
1. januar 2020 og senere.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet; ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Alle Folketingets partier indgik den 18. december 2018
”Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en
hurtigere vej gennem klagesystemet
– Retssikkerhedspakke IV”.
………
I tilslutning hertil er der i lovforslaget medtaget et forslag, hvorefter udgifter til sagkyndig bistand
m.v., som udføres den 1. januar 2020 og senere i sager om klager over Skattestyrelsens afgørelser
om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af udbytteskat, ikke godtgøres efter ordningen med
omkostningsgodtgørelse. Denne del af lovforslaget er ikke en del af ovennævnte politiske aftale af
18. december 2018.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
….
Endelig indeholder lovforslaget et forslag, som har formål at afskære omkostningsgodtgørelse i
klage- og retssager, hvor spørgsmålet er, om det har været berettiget, at Skattestyrelsen har
tilbagekaldt afgørelser om refusion af udbytteskat. Forslaget er som nævnt i indledningen i pkt. 1
ikke en del af den politiske aftale om Retssikkerhedspakke IV.
I øvrigt indeholder lovforslaget enkelte redaktionelle ændringer.
2. Lovforslagets indhold
….
2.9. Ingen omkostningsgodtgørelse i sager om klage over afgørelse om tilbagekaldelse af afgørelser
om refusion af udbytteskat
2.9.1. Gældende ret
Hvis Skattestyrelsen finder, at der uretmæssigt er sket refusion af udbytteskat, vil Skattestyrelsen
tilbagekalde sin afgørelse om refusion af udbytteskat over for modtageren. Denne vil typisk være en
udenlandsk juridisk eller fysisk person, og Skattestyrelsen kan for at opnå dækning for kravet være
nødt til at anlægge sager for udenlandske domstole mod både modtageren af den refunderede
udbytteskat og andre fysiske og juridiske personer, der har været involveret i de transaktioner, der
begrunder tilbagekaldelsen. Dette kan påføre staten betydelige omkostninger.
Modtagere af den refunderede udbytteskat har adgang til at få Skattestyrelsens afgørelse om
tilbagekaldelse af afgørelsen om refusion af udbytteskat prøvet i det danske klage- og
domstolssystem og få godtgjort udgifterne til rådgiver i den forbindelse efter reglerne om
omkostningsgodtgørelse.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 52 sammenholdt med § 55, at der ydes
omkostningsgodtgørelse i forbindelse med påklage af Skattestyrelsen afgørelse til
Skatteankestyrelsen med 100 pct., hvis den godtgørelsesberettigede får fuldt eller overvejende
medhold i sin sag, og med 50 pct., hvis den godtgørelsesberettigede ikke får medhold i overvejende
grad i sagen.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet; ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
Adgangen til at opnå omkostningsgodtgørelse i forbindelse med klage- eller retssager gælder dog
efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 7, ikke sager om klager over afgørelser om
omkostningsgodtgørelse eller klager over afgørelser efter lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Disse sager holdes således helt uden for godtgørelsesordningen.
2.9.2. Lovforslaget
Det foreslås, at der på samme måde som i sager om klage over afgørelser om
omkostningsgodtgørelse og klager over afgørelser efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
ikke vil skulle yde omkostningsgodtgørelse ved klage over afgørelser om tilbagekaldelse af
afgørelser om refusion af udbytteskat. Det foreslås endvidere, at det sker med virkning for udgifter
til sagkyndig bistand, hvor bistanden udføres den 1. januar 2020 og senere, jf. lovforslagets § 3, stk.
...
Det følger af § 55, stk. 4, at når der ikke ydes omkostningsgodtgørelse i sager om klage over
Skatteforvaltningens afgørelse til den administrative klagemyndighed, ydes der heller ikke
omkostningsgodtgørelse ved domstolsbehandlingen, medmindre dette er særskilt fastsat i
bestemmelsen. Følgelig vil forslaget i § 1, nr. 19, ikke alene skulle gælde klagesager, men også
retssager, herunder afgørelser om tilbagekaldelser fra Skattestyrelsen, som måtte blive indbragt
direkte for domstolene efter den foreslåede bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 48, stk. og 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Forslaget hindrer ikke, at Skattestyrelsens afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af
udbytteskat prøves i det administrative klagesystem og ved domstolene. Forslaget går alene ud på,
at der ikke skal kunne yde omkostningsgodtgørelse til denne prøvelse.
Som nævnt i afsnit 2.9.1 vil Skattestyrelsen, hvis den finder, at der uretmæssigt er sket refusion af
udbytteskat, tilbagekalde sin afgørelse om refusion af udbytteskat over for modtageren, som typisk
vil være en udenlandsk juridisk eller fysisk person. Det er kendetegnende for sager om uretmæssig
refusion af udbytteskat, at de i vidt omfang har sammenhæng med finansielle transaktioner, der
involverer et betydeligt antal parter. Erfaringen har vist, at Skattestyrelsen kan være nødt til at
anlægge et betydeligt antal sager for udenlandske domstole for at sikre dækning for sine krav
ofte
både over over for udbyttemodtagerne og andre involverede parter.
Med adgangen til at få prøvet Skattestyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse ved den danske
administrative klagemyndighed og både ved de danske og ved de udenlandske domstole har
modtagerne af
udbytteskatten ofte ”to skud i bøssen” over for den danske stat –
begge med
betydelige omkostninger for den danske stat
og hertil kommer de yderligere sagsanlæg for
udenlandske domstole, som sagerne kan nødvendiggøre.
Forslaget er begrundet i, at det på den baggrund ikke findes rimeligt, at typisk udenlandske
selskaber, pensionskasser og fonde har adgang til at anvende en dansk tilskudsordning til at få
prøvet tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat ved den administrative
klagemyndighed og eventuelt domstolene.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at holde sager om klage over afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet; ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
2077058_0004.png
af udbytteskat ude af ordningen med omkostningsgodtgørelse skønnes med stor usikkerhed at
medføre et mindreforbrug på FL-konto
… på i alt…..kr. Endvidere skønnes et mindreforbrug i
Skattestyrelsen til behandling af anmodninger om omkostningsgodtgørelse på … årsværk.
4. Økonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at holde sager om klage over afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion
af udbytteskat ude af ordningen med omkostningsgodtgørelse skønnes ikke at få nævneværdig
betydning for borgere og virksomheder uden for den del af rådgiverbranchen her i landet, som yder
sagkyndig bistand til de pågældende virksomheder m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget om at holde sager om klage over afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion
af udbytteskat ude af ordningen med omkostningsgodtgørelse skønnes ikke at få nævneværdig
betydning for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. januar 2019 til den 19. februar 2019 og fra den 3.
september til den 9. september 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
…..
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 19, om afskæring af omkostningsgodtgørelse i sager om klage
over afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af udbytteskat har i perioden 17.
september til den 24. september 2019 været sendt i særskilt høring hos ovennævnte myndigheder og
organisationer.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter
konsekvenser/merudgifter
Mindre positive konsekvenser.
Dog vurderes forslaget om
afskæring af
omkostningsgodtgørelse i
sager om klage over afgørelser
om tilbagekaldelse af
afgørelser om refusion af
udbytteskat at give
mindreudgifter til ordningen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet; ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
2077058_0005.png
med omkostningsgodtgørelse i
størrelsesordenen….
mio kr.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 19
Efter skatteforvaltningslovens § 52, stk. 7, ydes der ikke omkostningsgodtgørelse efter lovens
kapitel 19 for klager over afgørelser om omkostningsgodtgørelse eller for klager over afgørelser
efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Forslaget går ud på i bestemmelsen at indføje, at der heller ikke vil skulle ydes
omkostningsgodtgørelse i sager om klage over afgørelser om tilbagekaldelse af afgørelser om
refusion af udbytteskat.
Forslaget vil ikke alene få betydning for udenlandske udbyttemodtagere. Et datterselskab i en dansk
koncern, som har opnået refusion af udbytteskat fra aktier i et indeholdelsespligtigt selskab, vil også
blive omfattet af forslaget. Selv om datterselskabet øvrigt vil være berettiget til
omkostningsgodtgørelse, hvis den fører en skattesag i Danmark, vil det ikke gælde en klage- eller
retssag om berettigelsen af en tilbagekaldelse af en afgørelse om refusion af udbytteskat til
selskabet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.9.
Til § 2
Til § 3
Det foreslås i
stk. …,
at forslaget i § 1, nr. 19, om at afskære omkostningsgodtgørelse i sager om
klage over afgørelser om tilbagekaldelse af Skattestyrelsens afgørelser om refusion af udbytteskat,
skal have virkning for udgifter til sagkyndig bistand m.v., hvor bistanden udføres den 1. januar
2020 og senere.
Således vil udgifter til en sagkyndig, der yder bistand i en sag om klage over en afgørelse om
tilbagekaldelse af Skattestyrelsens afgørelse om refusion af udbytteskat kunne godtgøres aconto
med 50 pct. for det arbejde, der er udført frem til og med den 31. december 2019. Opnår klageren
senere fuldt eller overvejende medhold, vil Skattestyrelsen efter de almindelige regler godtgøre
disse udgifter fuldt ud. Herudover vil de almindelige regler om omkostningsgodtgørelse, f.eks. om
Skattestyrelsens prøvelse af rimeligheden af honorarkravet, finde anvendelse på de udgifter, som
efter forslaget skal kunne godtgøres.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 47: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet; ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 2018,
som ændret ved § 23 i lov nr. 1555 af 19.
december 2017, § 7 i lov nr. 278 af 17. april
2018, § 12 i lov nr. 1130 af 11. september
2018 og § 6 i lov nr. 1726 af 27. december
2018, foretages følgende ændringer:
….
19.
I
§ 52, stk. 7,
indsættes som
2. pkt.:
”Endvidere ydes der ikke
omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel
for klager over afgørelser om tilbagekaldelse
af afgørelser om refusion af udbytteskat.”
§ 52 ---
Stk. 7.
Der ydes ikke
omkostningsgodtgørelse efter dette kapitel
for klager over afgørelser om
omkostningsgodtgørelse eller for klager over
afgørelser efter lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige.