Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2072820_0001.png
5. september 2019
Høringssvar
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]; [email protected]
j.nr. 2019
7049
Høring
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse
regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.)
Med lovforslaget ophæves ligningslovens § 6B og kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og stk. 6, hvorefter fra-
dragsret for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. beror på de almindelige skatteretlige kriterier
for rentefradrag. Tilsvarende indebærer forslaget, at investorers renteindtægter og gevinster og tab
på hybrid kernekapital m.v. skal behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Det fremgår bl.a. af lovforslagets bemærkninger, at
"
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale det beløb, der er
modtaget fra kreditor
idet der ikke er aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer, hvornår
tilbagebetaling skal ske (i modsætning til gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling på kreditors an-
fordring)
foreligger der ikke gæld i skatteretlig forstand. Kursgevinstloven vil herefter ikke finde an-
vendelse, og eventuelle gevinster og tab på pengefordringer
[vores understregning]
vil skulle behand-
les efter de almindelige skatteretlige regler, herunder reglerne i statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a,
hvorefter der er skattepligt, hvis der foreligger spekulation."
I den forbindelse skal vi anmode Skatteministeriet om at præcisere, at den i lovforslaget omhandlede
hybride kernekapital efter skatteministeriets opfattelse skal anses/behandles som en pengefordring
efter de almindelige skatteretlige regler og med den konsekvens, at den hybride kernekapital hos inve-
stor skal behandles som den skattepligtiges formuegenstande/ejendele efter statsskattelovens § 5,
samt præcisere om dette også gælder for det udstedende institut, dvs. at den hybride kernekapital
også skal anses for en "formuegenstand" for det udstedende institut?
Hvorledes skal det udstedende institut beskattes af modtaget provenu ved selve udstedelsen af den
hybride kernekapital, når det lægges til grund, at der hverken er tale om gæld efter Kursgevinstloven
eller provenu ved udstedelse af aktier? Er provenuet skattefri efter statsskattelovens § 5 herunder §
5c, som omhandler indtægter fra optagelse af lån?
Vi skal til sammenligning henvise til at provenu ved udstedelse af aktier særskilt er gjort skattefri ef-
ter statsskattelovens § 4 sidste afsnit (jf. også selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 1):
"Overkurs, som et Selskab opnaar ved Udstedelse af Aktier eller ved Udvidelse af sin Aktiekapital, er
at betragte som Forøgelse af Aktionærernes Kapitalindskud og indgaar derfor ikke i det skattepligtige
Overskud".
Kan Skatteministeriet således bekræfte, at provenuet ved udstedelse af den hybride kernekapital ef-
ter de almindelige skatteretlige regler ikke skal beskattes hos det udstedende institut efter statsskat-
telovens § 4 uanset højesteretsdom i
SKM2009.706,
hvorefter:
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 36: Henvendelse af 5/9-19 fra KPMG Acor Tax om høringssvar til Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.)
2072820_0002.png
5. september 2019
"Et selskab havde tilført kapital til et polsk datterselskab, med hvilket det var sambeskattet. Der var
ikke herved sket en forhøjelse af aktiekapitalen. Kapitaltilskuddene var sket under iagttagelse af pol-
ske regler for additio al apital pay e t , hvorefter aktio ærer e på gru dlag af vedtægter e og
en beslutning taget på en generalforsamling kan indskyde kapital, uden at der udstedes aktier til gen-
gæld herfor, og uden at dette udløser indkomstbeskatning for selskabet. Datterselskabet gjorde gæl-
dende, at der i en situation, hvor kapitalindskud er sket efter fremmed ret, foreligger en øget grad af
fortolkningsfrihed. Datterselskabet henviste til, at indbetalingen havde karakter af indskud af sel-
ska skapital og a førte til støtte herfor, at for ålet ed additio al apital pay e ts er at forøge
reservekapitalen, samt at indskuddet ikke tilgår resultatopgørelsen, men blev posteret på balancen,
ligesom det gjorde gældende, at sådanne indskud kun under visse betingelser kan tilbagebetales. Dat-
terselska et gjorde i fortsættelse heraf gælde de, at additio al apital pay e ts
har store ligheds-
punkter med indbetaling af selskabskapital til overkurs. Højesteret lagde til grund, at det forhold, at
der foretages i dskud i selska er e efter de polske regler o additio al apital pay e ts ude
samtidig aktieudstedelse, ikke kunne begrunde en indskrænkende fortolkning af
statsskattelovens
§ 4
eller en udvidende fortolkning af
selskabsskattelovens § 13, stk. 1,
nr. 1. Højesteret kunne heller
ikke tiltræde selskabets subsidiære anbringende om, at der forelå et lån. Højesteret tiltrådte herefter,
at tilskuddet blev beskattet efter de dagældende regler for kapitalindskud"
Hvis der er usikkerhed om, hvorvidt de almindelige skatteregler kan føre til, at provenu ved udste-
delse af den i lovforslaget omhandlede hybride kernekapital kan beskattes hos instituttet efter stats-
skattelovens § 4, bør det overvejes at udvide selskabsskattelovens § 13, stk.1, nr. 1, således at be-
stemmelsen også omfatter provenu fra udstedelse af kapital, hvor de udstedte kapitalbeviser beskat-
tes hos investor efter statsskattelovens § 5.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Tax Partner
2