Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (7)
J.nr. 2019-5617
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af skatteforvaltningsloven
Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling)
§1
[…]
§2
I lov nr. 688 af 8. juni 2017 om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal
ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny
vurderingsankenævnsstruktur, regler om klagebehandling af vurderingssager og ændringer som
følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.), som ændret ved § 3 i lov nr. 1376 af 4. december 2017,
§ 10 i lov nr. 278 af 17. april 2018 og § 10 i lov nr. 1729 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 22, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5,
ændres »1. januar 2020« til: »1. januar 2021«.
2.
§ 22, stk. 8,
affattes således:
»Stk.
8.
Den ordinære funktionsperiode for medlemmer og suppleanter i vurderingsankenævn og
skatte- og vurderingsankenævn, jf. skatteforvaltningslovens § 8, stk. 2, der udløber den 31.
december 2019, forlænges til og med den 31. december 2020. Den umiddelbart efterfølgende
ordinære funktionsperiode for vurderingsankenævn og skatte- og vurderingsankenævn begynder
den 1. januar 2021 og udløber den 30. juni 2022. Den ordinære funktionsperiode for medlemmer og
suppleanter i skatteankenævn, jf. skatteforvaltningslovens § 8, stk. 2, der udløber den 31. december
2019, forlænges til og med den 30. juni 2020. Den umiddelbart efterfølgende ordinære
funktionsperiode for skatteankenævn begynder den 1. juli 2020 og udløber den 30. juni 2022.«
§3
Stk. 1.
[…]
Stk. 2.
[…]
Stk. 3.
[…]
Stk. 4.
Skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 5, finder anvendelse på klager omfattet af
skatteforvaltningslovens § 6, stk. 1, der indgives før den 1. januar 2021.
Stk. 5.
[…]
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af funktionsperioden for medlemmer og suppleanter i ankenævn
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslaget
2.2. Fritvalgsordning for vurderingsklagesager
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Lovforslaget
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
[…]
Herudover foreslås også den nye vurderingsankenævnsstruktur udskudt, samtidigt med at
funktionsperioden for de nuværende vurderingsankenævn, skatteankenævn og fælles ankenævns
funktionsperiode foreslås forlænget. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med, at lovforslaget er
en genfremsættelse af lovforslag nr. L 212, folketingsåret 2018-19, 1. samling. Således er
forudsætningen i
Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet
om,
at den nye ankenævnsstruktur skal træde i kraft den 1. januar 2020 ikke længere mulig.
Funktionsperioden for de nuværende skatteankenævn foreslås forlænget med seks måneder til og
med den 30. juni 2020 for at sikre Skatteankestyrelsen den påkrævede procestid på seks måneder
for indstilling og udnævnelse af nye medlemmer.
Funktionsperioden for de nuværende vurderingsankenævn og fælles ankenævn (skatte- og
vurderingsankenævn) foreslås forlænget med 1 år til og med den 31. december 2020. Forslaget vil
sikre, at der ikke opstår overkapacitet i de nye vurderingsankenævn. Uden en forlængelse vil
antallet af medlemmer stige fra 67 til 350 allerede fra den 1. januar 2020, selvom udsendelsen af
vurderinger af ejerboliger først påbegyndes omkring medio, 2020 som det fremgår af
bemærkningerne til lov nr. 1729 af 27. december 2018 (L 115 fremsat den 20. november 2018), og
at klagebehandlingen for de nye ejendomsvurderinger dermed først forventes at kunne igangsættes
fra 2021.
De nye procedureregler for klagesager vedrørende ejendomsvurderinger, som får virkning den 1.
januar 2020, er tilpasset det forventede antal klager over de nye ejendomsvurderinger samt en ny
vurderingsankenævnsstruktur. Det ville derfor være uhensigtsmæssigt, hvis de nuværende
vurderingsankenævn for en begrænset periode skulle anvende de nye processuelle regler, som de
nuværende ankenævn ikke er målrettet til at skulle efterleve.
Det foreslås således også med lovforslaget at tilpasse virkningstidspunktet for de nye
klagesagsbehandlingsregler til virkningstidspunktet for en ny struktur for vurderingsankenævn.
F.eks. hænger overgangsbestemmelsen om vurderingsklagesager tæt sammen med de nye regler om
sagsfordeling mellem vurderingsankenævn, Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af funktionsperioden for medlemmer og suppleanter i ankenævn
2.1.1. Gældende ret
Det følger af skatteforvaltningslovens § 8, stk. 2, at medlemmer af vurderingsankenævn,
skatteankenævn og fælles ankenævn udnævnes for en fireårig periode.
Det følger endvidere af § 22, stk. 8, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, at den nuværende funktionsperiode
for medlemmer og suppleanter i vurderingsankenævn, skatteankenævn og fælles ankenævn er
forlænget med seks måneder til og med den 31. december 2018. Forlængelsen var begrundet i
behovet for at forlænge funktionsperioden for vurderingsankenævn og de fælles ankenævn på grund
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
af de foreslåede ændringer i vurderingsankenævnsstrukturen pr. 1. januar 2019. Forlængelse af
funktionsperioden for skatteankenævn var en følge af behovet for at koordinere funktionsperioderne
for de fælles ankenævn og skatteankenævnene.
Det følger desuden af § 10, nr. 2, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, at den nuværende
funktionsperiode yderligere er forlænget med 12 måneder. Funktionsperioden udløber således den
31. december 2019, hvorefter den følgende funktionsperiode begynder den 1. januar 2020 og
udløber den 30. juni 2022. Forlængelsen skulle bl.a. sikre bedre sammenhæng mellem den nye
tidsplan for udsendelse af nye vurderinger og tidspunktet for etablering af den ny klagestruktur.
Som en del af den samlede lovpakke, som relaterer sig til boligforliget, og som har nær tilknytning
til en ny vurderingsankenævnsstruktur, blev der ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 gennemført en
række yderligere ændringer i skatteforvaltningsloven. Ændringerne er i udgangspunktet ikke møntet
på de nuværende vurderingsankenævn, men er derimod målrettet en ny struktur for
vurderingsankenævn og skal således ses i sammenhæng med implementeringen af den nye
ankenævnsstruktur.
Ændringerne regulerer bl.a. sammensætningen af de fremtidige vurderingsankenævn, nye krav til de
vurderingsfaglige kompetencer, afskaffelse af pligten til at udarbejde og udsende en
sagsfremstilling i høring i sager, der skal afgøres af vurderingsankenævn, afskaffelse af retten til et
møde med Skatteankestyrelsen i visse vurderingssager, afskaffelse af borgerens frie valg af
afgørelsesmyndighed i vurderingssager m.v.
Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2018, og fik virkning fra den 1. januar 2019. Disse
ændringer blev dog ligeledes udskudt ved lov nr. 1729 af 27. december 2018 samtidigt med
forlængelsen af funktionsperioden.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at den nuværende funktionsperiode for medlemmer og suppleanter i skatteankenævn
forlænges med seks måneder til og med den 30. juni 2020. Forslaget skal sikre, at
Skatteankestyrelsen har den påkrævede procestid på seks måneder for indstilling og udnævnelse af
nye medlemmer.
Det foreslås endvidere, at den nuværende funktionsperiode for medlemmer og suppleanter i
vurderingsankenævn og fælles ankenævn forlænges med 1 år til og med den 31. december 2020.
Forslaget skal sikre, at der ikke opstår overkapacitet i de nye vurderingsankenævn. Uden en
forlængelse vil antallet af medlemmer stige fra 67 til 350 allerede fra den 1. januar 2020, selvom
udsendelsen af vurderinger af ejerboliger, som det fremgår af afsnit 1.1. i de almindelige
bemærkninger til lov nr. 1729 af 27. december 2018 (L 115 fremsat den 20. november 2018), først
påbegyndes omkring medio 2020, og at klagebehandlingen for de nye ejendomsvurderinger
forventes at kunne igangsættes fra 2021. Antallet af vurderingsankenævnsmedlemmer i de nye
vurderingsankenævn har aftalepartierne noteret sig i
Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en
hurtigere vej gennem klagesystemet.
Det foreslås, at reglerne om den nye vurderingsankenævnsstruktur og de nye regler i
skatteforvaltningsloven for behandling af klagesager, som er vedtaget ved lov nr. 688 af 8. juni
2017, senest ændret ved lov nr. 1729 af 27. december 2018, skal have virkning fra det tidspunkt,
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
hvor funktionsperioden for nye vurderingsankenævn efter lovforslaget begynder, dvs. den 1. januar
2021.
Den nye klagestruktur og de nye regler for klagebehandlingen er således fortsat afstemt med
etableringen af nye vurderingsankenævn. F.eks. hænger den nye sammensætning af
vurderingsankenævnene tæt sammen med de nye regler om sagsfordeling mellem
vurderingsankenævn, Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen, som igen begrunder de nye
henvisningskompetencer m.v. Der er således overordnet tale om en samlet pakke bestående af nye
ankenævn og ny ankenævnsstruktur med tilhørende ny procedure for klagesagsbehandlingen.
Endvidere foreslås det, at overgangsbestemmelsen vedrørende færdigbehandling af klage over
afgørelser, der allerede er under behandling i Landsskatteretten, tilsvarende udskydes og ændres i
overensstemmelse med det nye virkningstidspunkt for den nye ankenævnsstruktur, de ændrede
sagsfordelingsregler og de ændrede processuelle regler for klagesagsbehandlingen. Det indebærer,
at Landsskatteretten færdigbehandler klage over afgørelser, som den 1. januar 2021 er under
behandling i Landsskatteretten.
2.2. Fritvalgsordning for vurderingsklagesager
2.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 blev adgangen efter skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 5, til frit at
vælge afgørelsesmyndighed (fritvalgsordningen) i vurderingsklagesager ophævet. Loven trådte i
kraft den 1. januar 2018, og skulle have haft virkning fra 1. januar 2019.
Ophævelsen af fritvalgsordningen i vurderingsklagesager blev dog udskudt til 1. januar 2020 ved §
10, nr. 1, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, hvorefter ophævelsen ikke finder anvendelse for
klager og anmodninger om genoptagelse, der indgives før den 1. januar 2020. Udskydelsen af
virkningstidspunktet var en del af den samlede udskydelse af ændringer i skatteforvaltningsloven,
som havde karakter af at være generelle regler for klagebehandlingen.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås at indføre en overgangsordning, hvorefter ophævelsen af fritvalgsordningen for
vurderingsklagesager udskydes til den 1. januar 2021.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 9, der ophæver fritvalgsordningen for
alle klagesager med virkning fra 1. juli 2020. Med lovforslaget vil det således fortsat være muligt at
anvende fritvalgsordningen for vurderingsklagesager, der påklages til den administrative
klageinstans inden den 1. januar 2021.
Den foreslåede overgangsordning ændrer ikke ved fordelingen af sager om fradrag for forbedringer,
som er reguleret i § 3, stk. 10, i lov nr. 1665 af 20. december 2016. Fritvalgsordningen vil fortsat
ikke gælde for de klager, der er omfattet af denne lovs § 3, stk. 10.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen umiddelbare konsekvenser for provenuet af skatter og afgifter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
2071840_0006.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP,
Boligselskabernes Landsforening, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Bryggeriforeningen, Business Danmark, Børnerådet,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Coop, Dansk Affaldsforening, Dansk Aktionærforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,Danske A-
Kasser, Danske Boligadvokater, Danske Familieadvokater, Danske Rederier,Danske Regioner,
DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans
Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark,
Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Fritidshusejernes Landsforening (FL),
FSR - danske revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, IBIS, Ingeniørforeningen i Danmark,
Investering Danmark, ISOBRO, It-Branchen, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Moderniseringsstyrelsen, Nationalbanken, Parcelhusejernes Landsorganisation, Rådet for Socialt
Udsatte, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, Spillemyndigheden, SRF Skattefaglig
Forening, Statsforvaltningen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Vurderingsankenævnsforeningen, Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 22, stk. 4, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændret ved § 10, nr. 1, i lov nr. 1729 af
27. december 2018, at de nye klagebehandlingsregler i § 1, nr. 2-20 og 36-66, i lov nr. 688 af 8. juni
2017, som ændret ved lov nr. 1729 af 27. december 2018, ikke finder anvendelse for klager og
anmodninger om genoptagelse, der afgøres før den 1. januar 2020. De nye klagebehandlingsregler
vedrører bl.a. nye krav til ankenævnsmedlemmers vurderingsfaglige kompetencer, nedlæggelse af
de fælles ankenævn og ændringer i sagsfordelingen mellem vurderingsankenævn, Landsskatteretten
og Skatteankestyrelsen m.v.
Det følger desuden af § 22, stk. 5, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændret ved § 10, nr. 1, i lov nr.
1729 af 27. december 2018, at Landsskatteretten skal færdigbehandle klager over afgørelser, som
allerede er under behandling i Landsskatteretten den 1. januar 2020.
Det foreslås, at virkningstidspunktet for den nye vurderingsankenævnsstruktur og de nye regler i
skatteforvaltningsloven for behandling af klagesager, som er vedtaget ved lov nr. 688 af 8. juni
2017, senest ændret ved lov nr. 1729 af 27. december 2018, skal være afstemt og have virkning fra
det tidspunkt, hvor funktionsperioden for nye vurderingsankenævn efter lovforslagets § 2, nr. 2,
begynder, dvs. den 1. januar 2021.
Lovforslaget har til hensigt at sikre, at den nye procedure for behandling af klager over
ejendomsvurderinger får virkning fra det tidspunkt, hvor funktionsperioden for de nye
vurderingsankenævn, begynder, da det ville være uhensigtsmæssigt, hvis de nuværende
vurderingsankenævn for en begrænset periode skulle anvende de nye procedureregler, som de
nuværende ankenævn ikke er målrettet til at skulle efterleve.
Med forslaget vil den nye vurderingsankenævnsstruktur og de nye procedureregler for klagesager
vedrørende ejendomsvurderinger fortsat være afstemt. F.eks. hænger den nye sammensætning af
vurderingsankenævnene tæt sammen med de nye regler om sagsfordeling mellem
vurderingsankenævn, Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen, som igen begrunder de nye
henvisningskompetencer m.v. Der er således overordnet tale om en samlet pakke bestående af nye
ankenævn og ny ankenævnsstruktur med tilhørende ny procedure for klagesagsbehandlingen.
Det foreslås derudover, at Landsskatteretten færdigbehandler klager over afgørelser, som allerede er
under behandling i Landsskatteretten den 1. januar 2021.
Forslaget betyder at overgangsbestemmelsen vedrørende færdigbehandling af klagesager, der
allerede er under behandling i Landsskatteretten, ændres i overensstemmelse med det foreslåede
virkningstidspunkt for den nye vurderingsankenævnsstruktur, de ændrede sagsfordelingsregler og
de nye procedureregler for klagesagsbehandlingen.
Forslaget har til hensigt at sikre, at der bevares den fornødne parallelitet mellem
overgangsbestemmelsen og de øvrige bestemmelser om ændret sagsfordeling mellem
afgørelsesmyndighederne.
Til nr. 2
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
Efter skatteforvaltningslovens § 8, stk. 2, udnævnes medlemmerne af vurderingsankenævn,
skatteankenævn og fælles ankenævn for en fireårig periode. Den nuværende funktionsperiode er
dog forlænget med 1 år og seks måneder til og med den 31. december 2019, jf. § 22, stk. 8, i lov nr.
688 af 8. juni 2017, som ændret ved § 10, nr. 2 i lov nr. 1729 af 27. december 2018. Næste
funktionsperiode for ankenævn begynder således den 1. januar 2020 og udløber den 30. juni 2022.
Det foreslås, at den nuværende funktionsperiode for medlemmer og suppleanter i skatteankenævn
forlænges med seks måneder til og med den 30. juni 2020.
Forslaget skal sikre, at Skatteankestyrelsen har den påkrævede procestid på seks måneder for
indstilling og udnævnelse af nye medlemmer.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med, at lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L
212, folketingsåret 2018-19, 1. samling. Således er forudsætningen i
Aftale om en ny
ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet
om, at den nye ankenævnsstruktur
skal træde i kraft den 1. januar 2020 ikke længere mulig.
Det foreslås endvidere, at den nuværende funktionsperiode for medlemmer og suppleanter i
vurderingsankenævn og fælles ankenævn forlænges med 1 år til og med den 31. december 2020.
Forslaget skal sikre, at der ikke opstår overkapacitet i de nye vurderingsankenævn. Uden en
forlængelse vil antallet af medlemmer stige fra 67 til 350 allerede fra den 1. januar 2020, selvom
udsendelsen af vurderinger af ejerboliger først forventes påbegyndt omkring medio 2020, som det
fremgår af bemærkningerne til lov nr. 1729 af 27. december 2018 (L 115 fremsat den 20. november
2018), og at klagebehandlingen for de nye ejendomsvurderinger dermed først forventes at kunne
igangsættes fra 2021.
Forslaget betyder også, at reglerne om den nye vurderingsankenævnsstruktur og de nye
procedureregler i skatteforvaltningsloven for behandling af vurderingsklagesager, som er vedtaget
ved lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændret ved lov nr. 1729 af 27. december 2018, får virkning fra
det tidspunkt, hvor funktionsperioden for nye vurderingsankenævn efter lovforslaget begynder, dvs.
den 1. januar 2021.
Den nye klagestruktur og de nye regler for klagebehandlingen vil således fortsat være afstemt med
etableringen af nye vurderingsankenævn, hvor bl.a. den nye sammensætning af
vurderingsankenævnene hænger tæt sammen med de nye regler om sagsfordeling mellem
vurderingsankenævn, Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen, som igen begrunder de nye
henvisningskompetencer m.v. Der er således overordnet tale om en samlet pakke bestående af nye
ankenævn og ny ankenævnsstruktur med tilhørende ny procedure for klagesagsbehandlingen.
Til § 3
Ved § 1, nr. 43, i lov nr. 688 af 8. juni 2017, som ændret ved § 10, nr. 1 i lov nr. 1729 af 27.
december 2018, blev skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 5, ændret, så fritvalgsordningen med
virkning fra 1. januar 2020 ikke længere finder anvendelse på vurderingsklagesager.
Det foreslås at indføre en overgangsordning, hvorefter ophævelsen af fritvalgsordningen for
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Element, der indarbejdes i genfremsættelse af L 212 (2018-19, 1. samling))
vurderingsklagesager udskydes til den 1. januar 2021.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 9, om ophævelse af
skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 5, for alle klagesager med virkning fra 1. juli 2020. Derudover
skal lovforslaget ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 2, om forlængelse af
funktionsperioden for nye vurderingsankenævn til og med den 31. december 2020.
Lovforslaget betyder at det fortsat vil være muligt at anvende fritvalgsordningen for
vurderingsklagesager, jf. skatteforvaltningslovens § 6, stk. 1, der påklages til den administrative
klageinstans i perioden fra den 1. juli 2020 til og med den 31. december 2020.
Den foreslåede overgangsordning ændrer ikke ved fordelingen af sager om fradrag for forbedringer,
som er reguleret i § 3, stk. 10, i lov nr. 1665 af 20. december 2016. Fritvalgsordningen vil fortsat
ikke gælde for de klager, der er omfattet af denne lovs § 3, stk. 10.
9