Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Til Statsrevisorerne
Problematiske skatteforhold i leasingbranchen,
vedrørende leasingselskabernes afskrivning på
kopi- og printudstyr
ADVOKAT
På foranledning af Steen Bernt Jensen fra Rigsrevisionen, retter jeg hermed henven-
delse til Statsrevisorerne med beskrivelse af forhold indenfor leasing af kopi- og printud-
styr, som efter min bedste opfattelse indeholder en skjult skattemæssig problemstilling
af endog særdeles omfattende proportioner.
Min baggrund for at have tilegnet mig den beskrevne indsigt er, at jeg gennem de sene-
ste 15 år har anvendt en betydelig del af min arbejdstid på at behandle sager indenfor
leasing af kopi- og printudstyr, og altid for leasingtagerne. Her er jeg stødt på utallige
problematiske forhold, som jeg har ført lige så utallige retssager omkring, og har fået
indsigt i en branche, der lever af uigennemsigtighed. Dette mener jeg dog ikke er af
interesse for Statsrevisorerne, idet det er sager, der behandles for domstolene.
Det forhold, jeg mener er af interesse for Statsrevisorerne er følgende:
Anders Rynkebjerg
E-mail
Direkte
+45 8734 7570
SEKRETÆR
Pernille Beltoft Grosso
E-mail
Direkte
+45 8734 7586
ROSKILDE
Københavnsvej 69, 1.
DK-4000 Roskilde
TVC.DK
Leasing af kopi- og printudstyr foregår på den måde, at leasingtager kontaktes af en
leverandør/sælger af udstyret. Denne leverandørs sælgere forestår indgåelse af en lea-
singaftale med leasingtager, i hvilken det leasede udstyr fremgår.
Leverandøren sælger udstyret til leasingselskabet og leasingaftalen, der er udarbejdet
af leverandøren, indgås med leasingtager og leasingselskab som aftaleparter. Leveran-
døren er ikke aftalepart.
Ved den først aftale mellem parterne opstilles Maskine 1 (og evt. yderligere maskiner,
men for overskuelighedens skyld holdes eksemplet til en maskine).
Hovedparten af leasingaftaler vedrørende kopi- og printudstyr indfries før udløbet af den
ordinære leasingperiode, som typiske er 5 år. Dette som følge af, at leverandørerne har
held med at overbevise leasingtager om, at de har behov for andet/bedre/nyere udstyr,
end det der fremgår af den igangværende leasingaftale.
Mindst 2/3 af de indgåede leasingaftaler indfries før udløb, typisk efter ca. et år. Her sker
der sædvanligvis det, at det aftales, at der opstilles noget nyt udstyr, i eksemplet Ma-
skine 2, og Maskine 1 nedtages.
I eksemplet med indfrielse efter et af de fem år den første aftale skulle løbe, resterer der
80% af leasingtagers betalingsforpligtelse. Denne restgæld lægges oven i fakturerings-
grundlaget for Maskine 2, der således faktureres til leasingselskabet for et beløb
J.nr.
Dato
312042
12.6.2019
SIDE 1 / 2