Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Notat
3. juli 2019
J.nr. 2017-7997
Kontor:
Notat til Folketingets Europaudvalg, Skatteudvalg og
Transport, Bygnings- og Boligudvalg om dom i EU-Dom-
stolens sag C-591/17, Republikken Østrig mod Forbunds-
republikken Tyskland
International Koordinering
Initialer:
KFJ, NK
1. Indledning
Republikken Østrig anlagde den 12. oktober 2017 en sag ved EU-Domstolen mod For-
bundsrepublikken Tyskland vedrørende tilsidesættelse af EU-retten i forbindelse med en
tysk vejafgift for personbiler, der oprindeligt var planlagt indført pr. 1. januar 2019.
EU-Domstolens dom af 18. juni 2019 giver Østrig medhold og fastslår, at den tyske vejaf-
gift set i sammenhæng med den samtidige kompensation for ejere og førere af køretøjer,
der er indregistreret i Tyskland, udgør indirekte forskelsbehandling på grundlag af nationa-
litet og en tilsidesættelse af bestemmelserne om bl.a. de frie varebevægelser og den frie
udveksling af tjenesteydelser.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Den tyske infrastrukturlov ville pr. 1. januar 2019 forpligte alle brugere af det tyske motor-
vejsnet til at betale en afgift for anvendelse af infrastrukturen. Indførelsen er dog senere
blevet udskudt. Afgiften er inddelt i trin efter køretøjets udledningsklassificering.
Det centrale spørgsmål i sagen var, om Tyskland ville tilsidesætte sine EU-retlige forplig-
telser ved samtidig med indførelsen af vejafgiften at fastsætte en fritagelse for motorkøre-
tøjsafgift til ejere af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, der mindst svarer til størrel-
sen af vejafgiften.
Østrig procederede i sagen for, at de to foranstaltninger tidsmæssigt og indholdsmæssigt
hænger uløseligt sammen, hvilket medfører, at det fortsat i realiteten kun er udenlandske
brugere af vejene, der belastes af afgiften for anvendelsen af infrastrukturen. De to foran-
staltninger skulle derfor ifølge Østrig bedømmes samlet i forhold til EU-retten.
Ifølge Østrig ville dette udgøre en forskelsbehandling på grund af nationalitet, der strider
mod artikel 18 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Det var desuden Østrigs opfattelse, at foranstaltningerne ville indebære en tilsidesættelse af
den frie bevægelighed for varer (artikel 34 TEUF) og den frie udveksling af tjenesteydelser
(artikel 56 TEUF) som følge af vejafgiftens virkning for grænseoverskridende levering af
varer og tjenesteydelser.