Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2061411_0001.png
Notat
3. juli 2019
J.nr. 2017-7997
Kontor:
Notat til Folketingets Europaudvalg, Skatteudvalg og
Transport, Bygnings- og Boligudvalg om dom i EU-Dom-
stolens sag C-591/17, Republikken Østrig mod Forbunds-
republikken Tyskland
International Koordinering
Initialer:
KFJ, NK
1. Indledning
Republikken Østrig anlagde den 12. oktober 2017 en sag ved EU-Domstolen mod For-
bundsrepublikken Tyskland vedrørende tilsidesættelse af EU-retten i forbindelse med en
tysk vejafgift for personbiler, der oprindeligt var planlagt indført pr. 1. januar 2019.
EU-Domstolens dom af 18. juni 2019 giver Østrig medhold og fastslår, at den tyske vejaf-
gift set i sammenhæng med den samtidige kompensation for ejere og førere af køretøjer,
der er indregistreret i Tyskland, udgør indirekte forskelsbehandling på grundlag af nationa-
litet og en tilsidesættelse af bestemmelserne om bl.a. de frie varebevægelser og den frie
udveksling af tjenesteydelser.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Den tyske infrastrukturlov ville pr. 1. januar 2019 forpligte alle brugere af det tyske motor-
vejsnet til at betale en afgift for anvendelse af infrastrukturen. Indførelsen er dog senere
blevet udskudt. Afgiften er inddelt i trin efter køretøjets udledningsklassificering.
Det centrale spørgsmål i sagen var, om Tyskland ville tilsidesætte sine EU-retlige forplig-
telser ved samtidig med indførelsen af vejafgiften at fastsætte en fritagelse for motorkøre-
tøjsafgift til ejere af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, der mindst svarer til størrel-
sen af vejafgiften.
Østrig procederede i sagen for, at de to foranstaltninger tidsmæssigt og indholdsmæssigt
hænger uløseligt sammen, hvilket medfører, at det fortsat i realiteten kun er udenlandske
brugere af vejene, der belastes af afgiften for anvendelsen af infrastrukturen. De to foran-
staltninger skulle derfor ifølge Østrig bedømmes samlet i forhold til EU-retten.
Ifølge Østrig ville dette udgøre en forskelsbehandling på grund af nationalitet, der strider
mod artikel 18 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Det var desuden Østrigs opfattelse, at foranstaltningerne ville indebære en tilsidesættelse af
den frie bevægelighed for varer (artikel 34 TEUF) og den frie udveksling af tjenesteydelser
(artikel 56 TEUF) som følge af vejafgiftens virkning for grænseoverskridende levering af
varer og tjenesteydelser.
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Orientering til FT om EU-Domstolens dom i sag C-591/17, Østrig mod Tyskland, om vejafgifter
2061411_0002.png
Endvidere var Østrig af den opfattelse, at foranstaltningerne også ville tilsidesætte artikel
92 TEUF (forskelsbehandling på transportområdet) i de tilfælde, hvor vejafgiften pålægges
kommercielle bustransporter eller varetransporter med motorkøretøjer på under 3,5 ton.
Tyskland påstod frifindelse.
3. Danmarks interesse i sagen
Den daværende regering (V, LA og K) og DF indgik i september 2017 en aftale om
”Om-
lægning af bilafgifterne”, hvorefter der skulle etableres en ny periodebaseret vejafgift for
person- og varebiler. Danske bilister skulle ifølge aftalen kompenseres for vejafgiften. Re-
geringen ville udarbejde et konkret oplæg til en ny ordning. Oplægget til en model for til-
bageførsel af provenuet til danske bilister har afventet udfaldet af ovennævnte retssag for
EU-Domstolen.
Da retssagen således ville kunne få betydning for indførelsen af en dansk vejafgift, interve-
nerede Danmark i sagen til støtte for Tyskland.
4. Generaladvokatens forslag til afgørelse
Generaladvokaten på sagen Niels Wahl fremsatte den 6. februar 2019 et forslag til afgørelse,
hvori han vurderede, at Tyskland, i tråd med de danske synspunkter, som blev fremført
under retssagen, burde frifindes. Generaladvokaten bemærkede til støtte herfor særligt, at
medlemsstaterne har valgfrihed, når der skal tages stilling til finansiering af infrastrukturen,
og at den tyske vejafgift i generaladvokatens optik var i overensstemmelse med EU's trans-
portpolitik, hvorefter omkostningerne i forbindelse med brugen af transportinfrastrukturer
bør baseres på princippet om, at "brugeren og forureneren betaler”.
5. Domstolens dom
EU-Domstolens Store Afdeling har den 18. juni 2019 afsagt dom i sagen. I dommen fast-
slås det, at Tysklands planlagte ordning med vejafgifter og den samtidige fritagelse for mo-
torkøretøjsafgift til ejere og førere af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, der mindst
svarer til vejafgiften, udgør en indirekte forskelsbehandling på grundlag af nationalitet og
en tilsidesættelse af bestemmelserne om de frie varebevægelser og den frie udveksling af
tjenesteydelser, hvorfor Tyskland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 18, 34,
56 og 92 TEUF.
EU-Domstolen bemærker indledningsvis, at der ikke generelt er et forbud mod indførelse
af nationale vejafgifter. EU-Domstolen udtaler dog, at medlemsstatens udøvelse af denne
kompetence skal ske under overholdelse af EU-retten.
Domstolen lægger i sin afgørelse vægt på, at der ud fra såvel et tidsmæssigt som et ind-
holdsmæssigt synspunkt er en sammenhæng mellem de tyske foranstaltninger, der er så tæt,
at de skal vurderes samlet, og finder, at foranstaltningerne sammenholdt med hinanden
indirekte diskriminerer bilister fra andre EU-medlemsstater, der fremover skal betale afgift
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Orientering til FT om EU-Domstolens dom i sag C-591/17, Østrig mod Tyskland, om vejafgifter
2061411_0003.png
for at bruge visse tyske veje. Domstolen bemærker i denne forbindelse særligt, at den øko-
nomiske byrde, som vejafgiften udgør, i praksis alene påhviler ejere og førere af køretøjer
indregistreret i andre medlemslande. Da størstedelen af ejere og førere af køretøjer, der er
indregistreret i andre medlemsstater end Tyskland, ikke er tyske statsborgere, medfører
denne forskellige behandling ifølge Domstolen en indirekte forskelsbehandling på grundlag
af nationalitet.
Domstolen afviser i den forbindelse, at fritagelsen for motorkøretøjsafgift til ejere og førere
af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, kan anskues som en omlægning af finansierin-
gen af omkostningerne i forbindelse med brugen af transportinfrastrukturer fra en finan-
siering via skatten til en finansiering baseret på princippet om, at "brugeren og forureneren
betaler”.
Domstolen
anfører i den
forbindelse bl.a., at Tyskland ”ganske
vist [har] fremført,
at nævnte ejere allerede bidrog til finansieringen af vejinfrastrukturen inden indførelsen af
infrastrukturafgiften via motorkøretøjsafgiften, og at kompensationsmekanismen således
tilsigter at undgå en uforholdsmæssig afgiftsbyrde. Ud over den omstændighed, som For-
bundsrepublikken Tyskland i generelle termer selv har fremhævet, hvorefter forbundsin-
frastrukturen finansieres via skatten, har den imidlertid ikke præciseret omfanget af dette
bidrag og har derfor på ingen måde godtgjort, at den kompensation, som indrømmes disse
ejere i form af en fritagelse for motorkøretøjsafgift, der mindst svarer til størrelsen af in-
frastrukturafgiften, ikke overstiger nævnte bidrag og således er af passende art.”.
Domstolen fremhæver desuden, at den samlede ordning kan hindre varer med oprindelse
i andre medlemsstater adgang til det tyske marked. Vejafgiften, som reelt alene pålægges
køretøjer, der ikke er indregistreret i Tyskland, kan nemlig øge transportomkostningerne
og dermed disse varers pris og konkurrenceevne. Herudover fremhæver Domstolen, at den
samlede ordning kan hindre leverandører og modtagere af tjenesteydelser, der kommer fra
en anden medlemsstat, adgang til det tyske marked. Den reelle afgiftsfritagelse for de tysk
indregistrerede køretøjer kan nemlig øge omkostningerne for både leverandører og mod-
tagere af tjenesteydelser i Tyskland, som anvender køretøjer, der er indregistreret i andre
medlemsstater.
Endvidere fremhæver Domstolen, at den samlede ordning forringer vilkårene for uden-
landske transportvirksomheder set i forhold til tyske transportvirksomheder.
Endelig fastslår Domstolen, at Tyskland ikke har påvist, at den indirekte forskelsbehandling
af køretøjer, der er indregistreret i andre medlemsstater, og hindringen for de frie varebe-
vægelser og den frie udveksling af tjenesteydelser kan retfærdiggøres af hensyn til vareta-
gelsen af et lovligt formål, fx miljøbeskyttelse.
Dommen vil nu skulle analyseres med henblik på at afdække dens nærmere implikationer.
Side 3 af 3